kalvotus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

kalvotus

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Heinäkuu 28. 23:23:51 2005

autoon pitää saada tummat ikkunat taakse.
lidin kalvon pala meni roskiin .
oli aivan hirveen näköinen takaluukun ikkuna se asennettuna.
mikäs on paras keino laittaa kaarevaan lasiin kalvo.
eli kokemuksia ja tietoja.

1.
kalvo joka on venyvä esim asennetaan lämmittämällä paikalleen ?
onko sellaisia.
tarkoitettu eritoten kaareville pinnoille.

2.
lasimaali joka ruiskutetaan lasiin ja valuu pois ylimääräiset.

googletan kyllä asian kohta mutta nyt kysyn mielipiteitä ja kokemuksia jäseniltä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Heinäkuu 28. 23:43:23 2005

kannattaa ostaa jotain hieman laadukkaampaa kuin lidlin kalvo, mm ne kalvot joille luvataan 5 vuoden takuu (merkkiä en muista) on ihan hyvää.
Takalasi kannattaa tummentaa 20-40cm korkeissa viipaleissa ja limittää aina seuraavan kerroksen ihan vähän edellisen päälle (ulkoa päin näkyy kapeat vaaleat soirot) ja jos haluaa semmoisen ettei ulos päin näy rajat ollenkaan, tekee katkos kohdat lämmitys vastusten kohdalle joka on kylläkin hankalaa.
Kalvon lämmityksestä ei ole kokemusta.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Heinäkuu 29. 1:16:51 2005

Mulle laitettiin Foliatecin kalvot. Kalvo on metallisoiva, suojaa paremmin kuin tavallinen. Maahantuoja www.solarkon.fi

Takalasi tuli yhdestä kappaleesta, se levitettiin ensin liimapuoli ylöspäin lasin ulkopuolelle, väliin tuli saippualiuosta. Kuumailmapuhaltimella muotoiltiin lasin muotoon mahdollisimman tarkasti ja sen jälkeen vietiin kalvo sisään ja laitettiin lasiin kiinni. Tuli hyvä, ainoa, että mulla on takalasissa ilmeisesti rälläkkäkipinästä tulleita jälkiä, ne jäi näkyviin. Mutta sehän ei ole kalvon vika.

Kalvo pitää asentaa mahdollisimman pölyttömässä tilassa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

escortx2
Viestit: 126
Liittynyt: La Syyskuu 6. 18:57:55 2003

Viesti Kirjoittaja escortx2 » Pe Heinäkuu 29. 7:38:49 2005

3M ja sungardin kalvot on kyllä hyviä ja kestää lämmitystä kuumailmapuhaltimella.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Heinäkuu 29. 8:36:49 2005

googletus toi aika vähän apua asiaan.
lähinnä herjoja muilla palstoilla
" miksi pitää kalvottaa"
tuntuu etä kaiki luulee että kalvotus tehdään vaan ulkonäön takia ,ei auringon lämmön takia.
mutta siis
jos kuumailma puhaltimella lämmittää niin kalvo taipuu ja sen voi tehdä silloin yhdestä kappaleesta?
mikäs kalvo sitten on paras tohon taivuttamiseen ja voiko taivuttamisen tehdä kun kalvo on jo saippua liuoksessa nimittäin takaluukku on tossa maassa irti ja on aika helppo laittaa kalvo kun on vaaka tasossa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Heinäkuu 29. 9:38:21 2005

Kyllä 3M, Sungard ja Foliatec on parhaita. Toi vaakatasossa kalvottaminen ei ole paras tapa, tahtoo pölyä laskeutua lasin päälle ja se näkyy heti kalvossa.

Joskus hain Sungardia maahantuojalta tarkoituksena kalvottaa irtonaiset sivulasit. Myyjä käski pitämään lasit kuitenkin pystyasennossa juuri pölyn takia. En tietenkään uskonut kun keittiön pöydällä hommaa tein (meillähän ei ole pölyä sisällä). Aika paljon kuitenkin roskaa jäi väliin, eli olis kuitenkin kannattanut uskoa.

Cossun laseja kun laitettiin, asentaja kastelin hallin lattian ja sumutti ilmaan vettä ennen asennusta. Myös autossa sisällä pyrittiin poistamaan pölyt mahdollisimman hyvin.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Heinäkuu 29. 10:05:51 2005

Tarvis kans laitta korppariin kalvot ja kysyin tosta paikalliselta kalvottajalta, niin 400e kaikki lasit paitsi tuulilasi :shock: Ihan kipee hinta. Taidan tehdä sillai se laittaa vaan takalasin mikä o vittumainen ja sit otan sivulasit irti ja laitan ne ite.

Viimeks kun kalvotin ´00 5ov skorppion samassa mestassa takalasit+takasivulatsit, niin makso 900mk. Vähän hinnat noussu.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Heinäkuu 29. 10:30:19 2005

farmarista kaikki muut paitsi etulasit makso Lustigilla 240 eskoa,homma sujui ja jäljessä ei ole moittimisen varaa.Llumarin kalvoa ja 5vuoden takuu.Ei paljon kiinnostanut tohon hintaan itse alkaa laittamaan.
#446

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Heinäkuu 29. 12:18:54 2005

Takasivulasit irti. Se viimeinen lasi joko hankalahkosti irti tai paikoillaan kalvotus ( kuten itse tein) ja kalvotus 3M kalvolla, luikasteena Fairyliuos. Laittoin farkkuuni 25% kalvolla ja tuli mielestäni liian tummat. Kesällä ok mutta talvella lähinnä piilofarmarifiilis jossa taka"lasit" peltiä :lol:

Takalasiin kokeilin itse pariin otteeseen suikaleista ( kokonaisena aivan mahdotonta ilman rautaista ammattitaitoa ) ja parit kalliit kalvot pilanneena vein suosiolla kalvotettavaksi. Maksoi muistaaksen jotakin hitusen alle 100e luokkaa kalvon kanssa.

Siviulaseista tuli aivan välttävät, ei tietenkään ammattimaisesti asennetunnäköiset mutta mulle vältti.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Heinäkuu 29. 16:11:52 2005

Myös GILA:n kalvolla on 5 vuoden takuu ja ihan hyvää jälkeä sillä on syntynyt ainakin meillä päin. Sitä saa ihan sopuhintaan esim. varaosamaailmoista.

Itse kalvotuksessa on varmaan tärkeintä toi riittävä nesteen määrä ja se että sitä pitää laittaa lasiin ja itse kalvoon ennen yhdistämistä.
Takalasi(t) on helpoin kyllä varmaan tehdä irrallaan vaakatasossa ja kun lasin pyyhkii ensin jollain lasinpesusprayllä niin ei ainakaan omissa tekeleissä ole toi pöly ollut ongelmana (en ole ainakaan huomannut).
Takalasi on ehkä helpoin tehdä juuri kahdesta palasta (ainakin jos lasi on niin korkea, että kerralla riittävää kalvoa ei saa), että ensin vedetään kumpikin kalvo lasin päälle ja katsotaan sopiva kohta (eli lämmitysraita), jota pitkin leikkaus suoritetaan ja sitten vaan ensin päälle jäävä soiro pois ja sen jälkeen varovasti raottaa toista palaa ja ottaa sen alta ylimääräisen soiron pois. Noin ei jää kalvoon sävyeroja ja sauman saa hyvin tehtynä huomaamattomaksi. Voi ton tietenkin tehdä myös kahdessa osassa eli ensin yksi pala kiinni ja ylimääräiset pois. Sen jälkeen toinen pala kiinni ja samaa raitaa pitkin leikkaus ja ylim. siivu pois. Itse on käytetty tota lämmitystä apuna vasta siinä vaiheessa, kun kalvo on jo lasilla nesteineen, koska silloin se on ehkä paras vetää lastalla kireälle/tasaiseksi.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Pe Heinäkuu 29. 17:30:27 2005

Ottakaa yhteyttä, niin laitan tummennukset... :D :D

Itse aina olen tähdännyt siihen, että yhdestä palasta tehdään. 3M kalvolla olen saanut kyllä taipumaan suuntaan kuin toiseen ja harvoin on tarvinnut tehdä kahdesta palasta. ja silloinkin jos kahdesta palasta teen, niin katkon sen aina lämmitylankaa pitkin ja saumaa tuskin erottaa. mitä tummempi kalvo sitä enemmän näkyy..

Sunguardilla laitoin kerran pariin Taxiin ja mielestäni oli kovempaa kalvoa kuin 3M:n, mikä ei ole hyvä.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Heinäkuu 29. 18:57:55 2005

Laze kirjoitti:Ottakaa yhteyttä, niin laitan tummennukset... :D :D

Itse aina olen tähdännyt siihen, että yhdestä palasta tehdään. 3M kalvolla olen saanut kyllä taipumaan suuntaan kuin toiseen ja harvoin on tarvinnut tehdä kahdesta palasta. ja silloinkin jos kahdesta palasta teen, niin katkon sen aina lämmitylankaa pitkin ja saumaa tuskin erottaa. mitä tummempi kalvo sitä enemmän näkyy..

Sunguardilla laitoin kerran pariin Taxiin ja mielestäni oli kovempaa kalvoa kuin 3M:n, mikä ei ole hyvä.
kerrohan hintas sierran stw laseihin.
vaikka kaikkien hinta b-pilarista taaksepäin.
vaikka YV :llä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Pe Heinäkuu 29. 19:42:06 2005

Hinnat on sivuillani ja ehkä mahdollisesti Suomen halvimmat.. Alennettu Lustigin hinnoista..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Vastaa Viestiin