kalvotus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
kalvotus
autoon pitää saada tummat ikkunat taakse.
lidin kalvon pala meni roskiin .
oli aivan hirveen näköinen takaluukun ikkuna se asennettuna.
mikäs on paras keino laittaa kaarevaan lasiin kalvo.
eli kokemuksia ja tietoja.
1.
kalvo joka on venyvä esim asennetaan lämmittämällä paikalleen ?
onko sellaisia.
tarkoitettu eritoten kaareville pinnoille.
2.
lasimaali joka ruiskutetaan lasiin ja valuu pois ylimääräiset.
googletan kyllä asian kohta mutta nyt kysyn mielipiteitä ja kokemuksia jäseniltä.
lidin kalvon pala meni roskiin .
oli aivan hirveen näköinen takaluukun ikkuna se asennettuna.
mikäs on paras keino laittaa kaarevaan lasiin kalvo.
eli kokemuksia ja tietoja.
1.
kalvo joka on venyvä esim asennetaan lämmittämällä paikalleen ?
onko sellaisia.
tarkoitettu eritoten kaareville pinnoille.
2.
lasimaali joka ruiskutetaan lasiin ja valuu pois ylimääräiset.
googletan kyllä asian kohta mutta nyt kysyn mielipiteitä ja kokemuksia jäseniltä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
kannattaa ostaa jotain hieman laadukkaampaa kuin lidlin kalvo, mm ne kalvot joille luvataan 5 vuoden takuu (merkkiä en muista) on ihan hyvää.
Takalasi kannattaa tummentaa 20-40cm korkeissa viipaleissa ja limittää aina seuraavan kerroksen ihan vähän edellisen päälle (ulkoa päin näkyy kapeat vaaleat soirot) ja jos haluaa semmoisen ettei ulos päin näy rajat ollenkaan, tekee katkos kohdat lämmitys vastusten kohdalle joka on kylläkin hankalaa.
Kalvon lämmityksestä ei ole kokemusta.
Takalasi kannattaa tummentaa 20-40cm korkeissa viipaleissa ja limittää aina seuraavan kerroksen ihan vähän edellisen päälle (ulkoa päin näkyy kapeat vaaleat soirot) ja jos haluaa semmoisen ettei ulos päin näy rajat ollenkaan, tekee katkos kohdat lämmitys vastusten kohdalle joka on kylläkin hankalaa.
Kalvon lämmityksestä ei ole kokemusta.
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Mulle laitettiin Foliatecin kalvot. Kalvo on metallisoiva, suojaa paremmin kuin tavallinen. Maahantuoja www.solarkon.fi
Takalasi tuli yhdestä kappaleesta, se levitettiin ensin liimapuoli ylöspäin lasin ulkopuolelle, väliin tuli saippualiuosta. Kuumailmapuhaltimella muotoiltiin lasin muotoon mahdollisimman tarkasti ja sen jälkeen vietiin kalvo sisään ja laitettiin lasiin kiinni. Tuli hyvä, ainoa, että mulla on takalasissa ilmeisesti rälläkkäkipinästä tulleita jälkiä, ne jäi näkyviin. Mutta sehän ei ole kalvon vika.
Kalvo pitää asentaa mahdollisimman pölyttömässä tilassa.
Takalasi tuli yhdestä kappaleesta, se levitettiin ensin liimapuoli ylöspäin lasin ulkopuolelle, väliin tuli saippualiuosta. Kuumailmapuhaltimella muotoiltiin lasin muotoon mahdollisimman tarkasti ja sen jälkeen vietiin kalvo sisään ja laitettiin lasiin kiinni. Tuli hyvä, ainoa, että mulla on takalasissa ilmeisesti rälläkkäkipinästä tulleita jälkiä, ne jäi näkyviin. Mutta sehän ei ole kalvon vika.
Kalvo pitää asentaa mahdollisimman pölyttömässä tilassa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
googletus toi aika vähän apua asiaan.
lähinnä herjoja muilla palstoilla
" miksi pitää kalvottaa"
tuntuu etä kaiki luulee että kalvotus tehdään vaan ulkonäön takia ,ei auringon lämmön takia.
mutta siis
jos kuumailma puhaltimella lämmittää niin kalvo taipuu ja sen voi tehdä silloin yhdestä kappaleesta?
mikäs kalvo sitten on paras tohon taivuttamiseen ja voiko taivuttamisen tehdä kun kalvo on jo saippua liuoksessa nimittäin takaluukku on tossa maassa irti ja on aika helppo laittaa kalvo kun on vaaka tasossa.
lähinnä herjoja muilla palstoilla
" miksi pitää kalvottaa"
tuntuu etä kaiki luulee että kalvotus tehdään vaan ulkonäön takia ,ei auringon lämmön takia.
mutta siis
jos kuumailma puhaltimella lämmittää niin kalvo taipuu ja sen voi tehdä silloin yhdestä kappaleesta?
mikäs kalvo sitten on paras tohon taivuttamiseen ja voiko taivuttamisen tehdä kun kalvo on jo saippua liuoksessa nimittäin takaluukku on tossa maassa irti ja on aika helppo laittaa kalvo kun on vaaka tasossa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Kyllä 3M, Sungard ja Foliatec on parhaita. Toi vaakatasossa kalvottaminen ei ole paras tapa, tahtoo pölyä laskeutua lasin päälle ja se näkyy heti kalvossa.
Joskus hain Sungardia maahantuojalta tarkoituksena kalvottaa irtonaiset sivulasit. Myyjä käski pitämään lasit kuitenkin pystyasennossa juuri pölyn takia. En tietenkään uskonut kun keittiön pöydällä hommaa tein (meillähän ei ole pölyä sisällä). Aika paljon kuitenkin roskaa jäi väliin, eli olis kuitenkin kannattanut uskoa.
Cossun laseja kun laitettiin, asentaja kastelin hallin lattian ja sumutti ilmaan vettä ennen asennusta. Myös autossa sisällä pyrittiin poistamaan pölyt mahdollisimman hyvin.
Joskus hain Sungardia maahantuojalta tarkoituksena kalvottaa irtonaiset sivulasit. Myyjä käski pitämään lasit kuitenkin pystyasennossa juuri pölyn takia. En tietenkään uskonut kun keittiön pöydällä hommaa tein (meillähän ei ole pölyä sisällä). Aika paljon kuitenkin roskaa jäi väliin, eli olis kuitenkin kannattanut uskoa.
Cossun laseja kun laitettiin, asentaja kastelin hallin lattian ja sumutti ilmaan vettä ennen asennusta. Myös autossa sisällä pyrittiin poistamaan pölyt mahdollisimman hyvin.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Tarvis kans laitta korppariin kalvot ja kysyin tosta paikalliselta kalvottajalta, niin 400e kaikki lasit paitsi tuulilasi
Ihan kipee hinta. Taidan tehdä sillai se laittaa vaan takalasin mikä o vittumainen ja sit otan sivulasit irti ja laitan ne ite.
Viimeks kun kalvotin ´00 5ov skorppion samassa mestassa takalasit+takasivulatsit, niin makso 900mk. Vähän hinnat noussu.

Viimeks kun kalvotin ´00 5ov skorppion samassa mestassa takalasit+takasivulatsit, niin makso 900mk. Vähän hinnat noussu.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Takasivulasit irti. Se viimeinen lasi joko hankalahkosti irti tai paikoillaan kalvotus ( kuten itse tein) ja kalvotus 3M kalvolla, luikasteena Fairyliuos. Laittoin farkkuuni 25% kalvolla ja tuli mielestäni liian tummat. Kesällä ok mutta talvella lähinnä piilofarmarifiilis jossa taka"lasit" peltiä
Takalasiin kokeilin itse pariin otteeseen suikaleista ( kokonaisena aivan mahdotonta ilman rautaista ammattitaitoa ) ja parit kalliit kalvot pilanneena vein suosiolla kalvotettavaksi. Maksoi muistaaksen jotakin hitusen alle 100e luokkaa kalvon kanssa.
Siviulaseista tuli aivan välttävät, ei tietenkään ammattimaisesti asennetunnäköiset mutta mulle vältti.

Takalasiin kokeilin itse pariin otteeseen suikaleista ( kokonaisena aivan mahdotonta ilman rautaista ammattitaitoa ) ja parit kalliit kalvot pilanneena vein suosiolla kalvotettavaksi. Maksoi muistaaksen jotakin hitusen alle 100e luokkaa kalvon kanssa.
Siviulaseista tuli aivan välttävät, ei tietenkään ammattimaisesti asennetunnäköiset mutta mulle vältti.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Myös GILA:n kalvolla on 5 vuoden takuu ja ihan hyvää jälkeä sillä on syntynyt ainakin meillä päin. Sitä saa ihan sopuhintaan esim. varaosamaailmoista.
Itse kalvotuksessa on varmaan tärkeintä toi riittävä nesteen määrä ja se että sitä pitää laittaa lasiin ja itse kalvoon ennen yhdistämistä.
Takalasi(t) on helpoin kyllä varmaan tehdä irrallaan vaakatasossa ja kun lasin pyyhkii ensin jollain lasinpesusprayllä niin ei ainakaan omissa tekeleissä ole toi pöly ollut ongelmana (en ole ainakaan huomannut).
Takalasi on ehkä helpoin tehdä juuri kahdesta palasta (ainakin jos lasi on niin korkea, että kerralla riittävää kalvoa ei saa), että ensin vedetään kumpikin kalvo lasin päälle ja katsotaan sopiva kohta (eli lämmitysraita), jota pitkin leikkaus suoritetaan ja sitten vaan ensin päälle jäävä soiro pois ja sen jälkeen varovasti raottaa toista palaa ja ottaa sen alta ylimääräisen soiron pois. Noin ei jää kalvoon sävyeroja ja sauman saa hyvin tehtynä huomaamattomaksi. Voi ton tietenkin tehdä myös kahdessa osassa eli ensin yksi pala kiinni ja ylimääräiset pois. Sen jälkeen toinen pala kiinni ja samaa raitaa pitkin leikkaus ja ylim. siivu pois. Itse on käytetty tota lämmitystä apuna vasta siinä vaiheessa, kun kalvo on jo lasilla nesteineen, koska silloin se on ehkä paras vetää lastalla kireälle/tasaiseksi.
Itse kalvotuksessa on varmaan tärkeintä toi riittävä nesteen määrä ja se että sitä pitää laittaa lasiin ja itse kalvoon ennen yhdistämistä.
Takalasi(t) on helpoin kyllä varmaan tehdä irrallaan vaakatasossa ja kun lasin pyyhkii ensin jollain lasinpesusprayllä niin ei ainakaan omissa tekeleissä ole toi pöly ollut ongelmana (en ole ainakaan huomannut).
Takalasi on ehkä helpoin tehdä juuri kahdesta palasta (ainakin jos lasi on niin korkea, että kerralla riittävää kalvoa ei saa), että ensin vedetään kumpikin kalvo lasin päälle ja katsotaan sopiva kohta (eli lämmitysraita), jota pitkin leikkaus suoritetaan ja sitten vaan ensin päälle jäävä soiro pois ja sen jälkeen varovasti raottaa toista palaa ja ottaa sen alta ylimääräisen soiron pois. Noin ei jää kalvoon sävyeroja ja sauman saa hyvin tehtynä huomaamattomaksi. Voi ton tietenkin tehdä myös kahdessa osassa eli ensin yksi pala kiinni ja ylimääräiset pois. Sen jälkeen toinen pala kiinni ja samaa raitaa pitkin leikkaus ja ylim. siivu pois. Itse on käytetty tota lämmitystä apuna vasta siinä vaiheessa, kun kalvo on jo lasilla nesteineen, koska silloin se on ehkä paras vetää lastalla kireälle/tasaiseksi.
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
Ottakaa yhteyttä, niin laitan tummennukset...
Itse aina olen tähdännyt siihen, että yhdestä palasta tehdään. 3M kalvolla olen saanut kyllä taipumaan suuntaan kuin toiseen ja harvoin on tarvinnut tehdä kahdesta palasta. ja silloinkin jos kahdesta palasta teen, niin katkon sen aina lämmitylankaa pitkin ja saumaa tuskin erottaa. mitä tummempi kalvo sitä enemmän näkyy..
Sunguardilla laitoin kerran pariin Taxiin ja mielestäni oli kovempaa kalvoa kuin 3M:n, mikä ei ole hyvä.


Itse aina olen tähdännyt siihen, että yhdestä palasta tehdään. 3M kalvolla olen saanut kyllä taipumaan suuntaan kuin toiseen ja harvoin on tarvinnut tehdä kahdesta palasta. ja silloinkin jos kahdesta palasta teen, niin katkon sen aina lämmitylankaa pitkin ja saumaa tuskin erottaa. mitä tummempi kalvo sitä enemmän näkyy..
Sunguardilla laitoin kerran pariin Taxiin ja mielestäni oli kovempaa kalvoa kuin 3M:n, mikä ei ole hyvä.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
3M
Skype: Laze666
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
kerrohan hintas sierran stw laseihin.Laze kirjoitti:Ottakaa yhteyttä, niin laitan tummennukset...![]()
![]()
Itse aina olen tähdännyt siihen, että yhdestä palasta tehdään. 3M kalvolla olen saanut kyllä taipumaan suuntaan kuin toiseen ja harvoin on tarvinnut tehdä kahdesta palasta. ja silloinkin jos kahdesta palasta teen, niin katkon sen aina lämmitylankaa pitkin ja saumaa tuskin erottaa. mitä tummempi kalvo sitä enemmän näkyy..
Sunguardilla laitoin kerran pariin Taxiin ja mielestäni oli kovempaa kalvoa kuin 3M:n, mikä ei ole hyvä.
vaikka kaikkien hinta b-pilarista taaksepäin.
vaikka YV :llä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti: