jyrinä / koputus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jaakkoki
Ylläpitäjä

jyrinä / koputus

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Heinäkuu 15. 23:42:17 2005

Mistähän voisi johtua tuo kolina (nakutus) joka alkaa noin 40-60km/h vauhdissa, ja tihenee vauhdin kasvaessa. Ääni vaimenee kun kääntää oikealle. katottu on oikean puolen vetonivelet joissa ei tunnu väljää (ainakaan käsin), tosin ulomman nivelen suojakumi oli hajalla. katottu on myös vänkärinpuolen pyöränlaakerit ja kunnossa oli. oikealla puolellakaan ei tunnu nuissa mitään välyksiä, paitsi vetareissa pitkittäin. jäljelle varmaan jää tuo kardaanin keskilaakeri tai sitte vetarit on hitusen solmussa, mutta ei ainakaan silmällä erota sitä. Auto on sierra 2.0 is vuosimallia 86.

Ääni ei vaimene kun kytkimen painaa pohjaan, ja se kuuluu siis auton takaosasta.
Viimeksi muokannut Jaakkoki, La Heinäkuu 16. 14:21:24 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Heinäkuu 16. 0:03:55 2005

Vetoakseleissa tai laakereissa takana se vika selvästi on. Vetoakseleihin uutta rasvaa tai laakerit vaihtoon. Vetoakselia kyllä veikkaan syylliseksi. Mulla oli suht vastaava homma oikean puolen ulommassa vetonivelessä. Oli aika kuiva ja laitoin uudet vaseliinit sinne ja ei ole naputellu sen jälkeen pariin vuoteen yhtään.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Heinäkuu 16. 0:09:37 2005

Joo se oli kyllä heittäny sitä rasvaa aika kiitettävästi ympäriinsä sieltä niveleltä. kummasta päästä tuon akselin saa "räjäytettyä" eli siis nivelen irti, kun pitää saada se uus suojagummi paikalleen ?

Ääni on sitten aika helvetin iso, mutta kai se siitä nivelestä sitten kuuluu.

edit: ei vissiin oo purettavaa mallia tuo vetari ?? ainakaan mitään sokkia yms. ei löytynyt. rälläköi poikki ja hitsaa kasaan :lol:

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Heinäkuu 16. 2:21:45 2005

Niin onkos se totta että is:n vetari on paksumpi kuin normi 2litrasen ?

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Heinäkuu 16. 9:00:15 2005

Hommaa sellainen yleismallin suojakumi joka vedetään nivelen yli..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Heinäkuu 16. 13:26:29 2005

Saa sen nivelen irti kummastakin päästä. Sen peltipurkin saa uuden (kannattaa kyllä kysellä ensin), mikä on siinä nivelen ympärillä. Ennenkun sitä niveltä menee purkaamaan niin kannattaa merkitä kaikkiin osiin, missä asennossa ne on ollu. Eli akseliin, siihen vastakappaleeseen ja sitten siihen itte niveleen mikä on lukkorenkaalla kiinni siinä akselissa. Se nivel voi olla vähän tiukassa.

Nivelen kunnon näkee samalla myös. Jos sieltä varisee laakerineuloja tms. niin se on sitten turha koittaa korjata sitä millään kumilla, se on rikki sillon.
Jäsen #606

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Heinäkuu 16. 14:15:52 2005

Kiitoksia neuvoista.
Lähteekö nuo tölkit nyt sitten päistä vaan raa'alla voimalla irti vai onko joku nätimpi tapa ?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Heinäkuu 16. 14:29:36 2005

Jaakkoki kirjoitti:Kiitoksia neuvoista.
Lähteekö nuo tölkit nyt sitten päistä vaan raa'alla voimalla irti vai onko joku nätimpi tapa ?
Itte otin irti taltalla :twisted: Mutta kannattaa tarkistaa niitten purkkien saatavuus ennenkun ne teurastaa, viimekesänä ainakin vielä sai paikallisesta tarvikeliikkeestä. Paikalleen ne uudet sai lukittua kun naputteli vasaralla sitä reunaa vaan tarpeeks kauan. Paras olis ollu kun olis sorvissa pyörittäny ja painanu jollain laakerilla sitä reunaa, mutta vaikka ittelläkin oli siihen mahdollisuus niin vasaralla pistin.
Jäsen #606

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Heinäkuu 16. 14:32:57 2005

jep eli voimalla niinku aina ennenku. :lol:

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Heinäkuu 20. 14:59:25 2005

passaako normaali 2litrasen työnnettävä/vedettävä vetari tommosen is vetarin tilalle ? paksuudessa oli kolme milliä eroa, "tavallisen" sierran vetari 24mm paksu ja is sierran 27mm

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Heinäkuu 20. 16:00:42 2005

käy..

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Heinäkuu 20. 16:11:05 2005

joo just huomasin ku kävin laittamassa paikalleen :wink:

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Heinäkuu 21. 14:11:11 2005

Noniin. Eipä loppunut ääni vetarin vaihdon myötä. kävin ravistelemassa kardaania keskilaakerin/kumin? kohdalta ja väljää tuntu vähän joka suuntaan. Ei varmaankaan sais tuntua ?

Kattelin motonetistä tuota laakeria, kumia vai mikä se nyt sitten onkaan ja en oikein päässyt selville mikä sinne pitäisi vaihtaa.

tollasta löyty:

KARDAANIN KUMINIVEL FORD SIERRA
Keskikuminivel pulttijako 92/93mm (pelkkä kuminivel). . . . 18-4237 23.90 ???
Keskikuminivel pulttijako 100mm (pelkkä nivelkumi). . . . . 18-4236 29.90 ???
Etukuminivel 91-- kun MT75-vaihteisto (Ø48/131x30mm). . . . 18-4264 58.00 ???

KARDAANIN TUKILAAKERIT/-KUMIT FORD SIERRA
Hinta / 1 kpl
Kardaanin tukilaakeri (ilman tukikumia). . . . . . . . . . 18-4238 19.76 ???
Kardaanin tukikumi jos vaihdettava. . . . . . . . . . . . . 18-4040 4.71 ???

eli mitä nuista nyt sitten tarvii että saisi tuon väljän pois tuolta keskilaakerin? kohdalta.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Pe Heinäkuu 22. 7:17:09 2005

EDIT: - öh, ei mitään..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Heinäkuu 22. 12:47:16 2005

nyt on keskilaakeri ja kannatinkumikin vaihdettu ja ääni pieneni huomattavasti, mutta kuuluu vieläkin. :shock: Mikähän PRkele siellä ääntää ? :?

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Pe Heinäkuu 22. 20:25:45 2005

Jaakkoki kirjoitti:nyt on keskilaakeri ja kannatinkumikin vaihdettu ja ääni pieneni huomattavasti, mutta kuuluu vieläkin. :shock: Mikähän PRkele siellä ääntää ? :?
Katso perässä oleva kardaaninlaippa, onko siinä väljää. Sekin osaa mennä rikki, itsellä meni kerran ja kyllä äänti. Niin ja kardaanin ristikot on vissiin jo tutkittu?

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Heinäkuu 22. 21:43:17 2005

Jari S kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:nyt on keskilaakeri ja kannatinkumikin vaihdettu ja ääni pieneni huomattavasti, mutta kuuluu vieläkin. :shock: Mikähän PRkele siellä ääntää ? :?
Katso perässä oleva kardaaninlaippa, onko siinä väljää. Sekin osaa mennä rikki, itsellä meni kerran ja kyllä äänti. Niin ja kardaanin ristikot on vissiin jo tutkittu?
prkl, ei huomannut eilen katsoa kun oli kardaani irti. no tänään löysin kuskinpuolelta sellasta että toinen pyöränlaakerin stefoista (taaempi) oli niin haurastunut että oli päästänyt hieman kakkaa laakereille. jospa se siitä.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Heinäkuu 29. 19:37:33 2005

Enpä oo saanut tuota perkeleen kolinaa häviämään. Eilen perä ylhäällä kun isolla vaihteella päästi kytkimen nopeasti ylös kuulu sellanen metallinen kolahdus. Perämurikkakin näytti liikahtavan melkoisen paljon liekkö normaalia ? vittu se on kuitenkin joku stnan alapallonivel tuolla eessä.
:evil:

ei kyllä enää keksi mikä helevata se voi olla. Ääni vaimenee nimittäin kokonaan kun vähänkin kääntää oikealle.

P.Tupe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja P.Tupe » Pe Heinäkuu 29. 21:10:20 2005

Omassa Sierrassani oli samalta kuulostavaa vikaa ja syyllinen oli (muistaakseni...) kardaanin ristinivel joka oli täysin kuivunut ja jumissa.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Heinäkuu 29. 21:12:21 2005

P.Tupe kirjoitti:Omassa Sierrassani oli samalta kuulostavaa vikaa ja syyllinen oli (muistaakseni...) kardaanin ristinivel joka oli täysin kuivunut ja jumissa.
mikä oli korjaus jos saa udella ? varmaan rasvaus ? surkeita nuo kun ei oo rasvanippoja nuissa.

P.Tupe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja P.Tupe » Pe Heinäkuu 29. 21:28:32 2005

Oli itsellä kiire joten paikallinen paja irrotti kardaanin ja vaihtoi nivelet.

Kannattaa katsoa onko nivelet kasattu samalla lailla. Itsellä oli keskimmäinen nivel alkuperäinen ja takanivel joskus vaihdettu ja hitsattu prikkojen avulla paikoilleen ja tämä nivel hajosi rasvan puutteeseen(?).

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Heinäkuu 29. 21:30:07 2005

P.Tupe kirjoitti:Oli itsellä kiire joten paikallinen paja irrotti kardaanin ja vaihtoi nivelet.

Kannattaa katsoa onko nivelet kasattu samalla lailla. Itsellä oli keskimmäinen nivel alkuperäinen ja takanivel joskus vaihdettu ja hitsattu prikkojen avulla paikoilleen ja tämä nivel hajosi rasvan puutteeseen(?).
hmm.. tuli vaan mieleen miten se oikealle kääntäminen sitten hiljentää tuon jos on kardaanissa vikaa :?: :?:

P.Tupe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja P.Tupe » Pe Heinäkuu 29. 21:32:46 2005

Kardaanin pyörimissuunta? En kyllä muista vaihteliko omassani ääni käännyttäessä eri suuntiin...

Vastaa Viestiin