Pakosarjan maalaus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Pakosarjan maalaus

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Elokuu 19. 20:14:20 2005

Miten se pitäisi tehdä ja millä, että pinnassa pysyy maali? Putsasin eilen puhdistuslaikalla peltisatsin ja vielä jäi hankalimpiin paikkoihin alkuperäistä maalia. Pitää vielä hangata hiomapaperilla tarkemmin. Pakosarja on menossa 1.6 CVH koneen jatkoksi.

Entä maali? Löysin kaapista 800 asteeseen kestävää mustaa späytä. Sitten kävin kaupungilla etsimässä, jos löytyisi punaista. Kävin varaosaliikkeissä, parissa marketissa, mutta siellä loppui lukemat purkin kyljissä lukemiin 600 ja 650 astetta. Kaiken lisäksi punaisessa suurin on 250 astetta, joka ei varmasti kestä kovin kauaa. Vinkkejä, miten maalaaminen kannattaa tehdä ja mistä saisi maalia, joka kestää pinnassa.

Entä saisiko tuosta jollakin kiiltävän kromin näköisen?

Sitten mysteerikysymys. Putsasin Escort Mk5:n etupään osia ja olkatuessa oli joku ylimääräinen reikä/korvake. Mitä varten se on? ABS-systeemiä varten?

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Elokuu 19. 20:26:44 2005

oiskohan joku niin sanottu uuninluukku maali hyvä??? :roll: :roll: :roll:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Elokuu 19. 20:31:34 2005

Se on justiinsa sitä absin anturia varten se reikä siellä, ekkö nää jo uso miten se pakosarja pittää maalata :wink:
Ford Fiesta ST 2013
#727

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Elokuu 19. 21:52:10 2005

nuo perus kilikoli lämpömaalit ei oo ainakaan mun auton pakosarjoissa koskaan pysynyt, aina ne palaa pois. (ei muuten haise hyvältä).

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Elokuu 19. 22:00:03 2005

EFi CVH:n alkuperäisen pakosarjan saa pilkottua pienempiin osiin. Tämä peltisatsi on sen verran isokokoinen, että ihan tavalliseen kotiuuniin sitä ei tungeta eli jollakin muulla kotisysteemillä se pitäisi saada maalattua tai sitten muisti heittää...

SamiH

Mitäs maalia se nyt sinulla olikaan?

pablo

Mistä uuninluukkumaalia voisi kysellä?


Sitten tuli toinen kysymys mieleen, että millä noita röörejä voisi nuohota puhtaaksi? Jollakin pulloharjalla? Vessanpytyn harja tuohon "hormiin" ei ihan mahdu
Viimeksi muokannut Sine, Pe Elokuu 19. 22:02:49 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Pe Elokuu 19. 22:00:54 2005

Teknoheat 400 tai 600, myödään myös nimellä horna.
saa paikallisesta k-raudasta...
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 19. 22:14:31 2005

J kirjoitti:Teknoheat 400 tai 600, myödään myös nimellä horna.
saa paikallisesta k-raudasta...
TEKNOHEAT 400 on silikonimaali.
Käytetään teräspinnoilla, joiden lämpötila on +100 - +200°C.
Ei taida riittää 200°C pakosarjaan?


TEKNOHEAT 500 on korkeita lämpötiloja kestävä silikonimaali
Maali muodostaa kalvon, jonka lämmönkesto on +400°C jatkuvaa lämpöä ja hetkellisesti jopa +500°C.

TEKNOHEAT 650 A on silikonialumiinimaali
Käytetään sisällä ja ulkona kuumilla pinnoilla. Haluttaessa ajoittain kosteilla teräspinnoilla korroosionesto-ominaisuuksia voidaan pohjamaalina alle +400°C:n lämpötiloissa käyttää TEKNOZINC SS A:ta
Muodostaa hopeanhohtoisen pinnan, joka kestää kuumuutta +650°C:een saakka


TEKNOHEAT 650 on silikonialumiinimaali
Käytetään sisällä ja ulkona kuumilla pinnoilla. Haluttaessa ajoittain kosteilla teräspinnoilla korroosionesto-ominaisuuksia voidaan pohjamaalina alle +400°C:n lämpötiloissa käyttää TEKNOZINC SS:ää, ks. maalausjärjestelmä K37
Muodostaa hopeanhohtoisen pinnan, joka kestää kuumuutta +650°C:een saakka
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Pe Elokuu 19. 22:39:15 2005

6 vuotta sitten maalasin työkseen kotakeittiöitä teknoheat 400:lla ja se ainakin kestää tulta..
sai 10 litran pöntöissä, statikka levitys oli kyseessä.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Elokuu 19. 23:33:34 2005

Ainoa kilkal maali joka tuntuu toimivan on VHT. Keraamipinnoitteet sitten kestää vielä enemmän lämpöä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » La Elokuu 20. 0:11:29 2005

Täällä oli juttua tästä aiheesta joku aika sitten ja oli linkkikin jonkun firman sivuille mist sai ostaa keraamipinnoitteisia "maaleja"... En muista nyt mikä se firma oli.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » La Elokuu 20. 9:15:10 2005


TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » La Elokuu 20. 16:33:17 2005

mitenkä toi jauhemaalaus mahtais toimia. Sehän maalatessakin poltetaan uunissa kiinni kohteeseen jossain 200c asteessa.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » La Elokuu 20. 18:36:16 2005

vht jos pelataan kilikoli menulla.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » La Elokuu 20. 20:03:10 2005

Kaikissa HiPo-vehkeissä on pakosarja maalattu Mastonin mustalla kuumakestolla :wink: Pysyy ainakin hiekkapuhalletussa sarjassa hyvin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » La Elokuu 20. 20:42:13 2005

Ilpo kirjoitti:Kaikissa HiPo-vehkeissä on pakosarja maalattu Mastonin mustalla kuumakestolla :wink: Pysyy ainakin hiekkapuhalletussa sarjassa hyvin.
Ehei,kaikissa kröhöm..Non hipo vehkeissä on vedetty ylle Black satin,niin kuin muijallakin on aina yllä. :wink: :lol:
No joo,mutta kyllä se puhallus on ihan ehdoton maalin tarttumiseksi,olkoot sitten vaikka vht tai mastonia.Rasvan tai kiiltävän pinnan päällä maali ei pysy..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Elokuu 20. 20:59:53 2005

Itsekin tuota black satinia kokeilin:

http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... oating.jpg

lämpöihin hivenen vaikutti, ei kyllä irtoa millään, mutta ei takaa mitenkään täydellistä korroosiosuojaa kuten mainostettiin. Ekan talven jälkeen joku ruostepiste oli havaittavissa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Su Elokuu 21. 12:14:19 2005

Jauhemaali palaa pois. Uuneissa yms käytetty keramiikkajauhe kestää, tosin maallikolle hankala löytää. Tuo BlackSatinit on suurinpiirtein samaa tavaraa, sillä erolla tuolla hinnalla saa laatikollisen :)

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Su Elokuu 21. 22:44:31 2005

Toi Black Satin kyllä kestää lämpöä.

Korroosionkeston osalta on oleellista tuon Black Satin pinnoitteen paksuus. Jostain syystä sekä TechLinen että tuon tökötin maahantuojan kotisivuilla painotetaan vetämään ohut kerros, mutta korroosionkeston takia tulee pakosarjaan saada riittävä kerrospaksuus. Ollaan yhden pakosarjan osalta maahantuojan kanssa ihmetelty miksi ruoste alkaa puskea 2 vuoden käytön jälkeen läpi ja syy löytyi liian ohuesta pinnoitteesta...

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Viesti Kirjoittaja guru » Ma Elokuu 22. 17:16:34 2005

Oletteko tosiaan saaneet Black Satin'in tulemaan kynäruiskusta ilman ohenninta ?Ei muuten mut vaikuttaa suht tönköltä tavaralta.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ma Elokuu 22. 17:41:23 2005

No jaa...cossun pakosatsin vedin VHT:n paukkupulloilla.

Ensin lasikuulapuhallus,sitten vht:n pohjamaali ja päälle hopea vht:n lämpömaali.Ei pienintäkään merkkiä ollut et olis karissu pois,ja kävi kyllä varmasti välillä aika lämpöisenä.Rautakummulla on hyllyssä VHT:n maalit.
#446

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Elokuu 22. 17:54:54 2005

Black Satin ei tule tollasesta oikeesta kynäruiskusta läpi (siis yläpuolinen about 5ml kuppi, suutinluokkaa 0,3mm) mutta tuo bilteman ja k-raudan myymä alakannu-'kynä'ruisku käy tohon hommaan hyvin. Mulla on K-Raudasta ostettu noin 16 eeroa maksava alakannu'kynä'ruisku jossa on 0,4mm suutin. 3,5barin paineilla tuli hyvin tavara läpi.

Tuota Black Satin mössöä pitää sekottaa oikeesti kunnolla. Painavammat hiukkaset painuu muutamassa minuutissa purkin pohjalle. Itse laitoin maalatessa kannuun muutaman kuuden millin mutterin ja välillä ravistelin koko ruiskua, jotta soosit pysyy tasasena...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Elokuu 22. 18:14:09 2005

Kyllä mulla tuli Badger 150:sestä läpi oikein hyvin. En muista mikä neula/suutin oli, mutta ei ainakaan "S". Huomasin myös että sekoittaa sai tosiaan minuutin välein, eli joku tulitikku tai muu yläsäiliöön jota sitten vispattiin vähän väliä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin