
Kiitos sitten tie3dosta!!!
Valvoja: CRSC Hallitus
jjs puhuu asiaa (vielä kun löytäisi ö-pohjan).jjs kirjoitti:"Arghhh! Osui taas mutta pystyn jatkamaan taistelua...."
Ei kannata ottaa kovin vakavasti näitä "stage" -juttuja. -KARKEASTI- suuntaa ne antavat, mutta...![]()
Jotkut suurimmat virityssarjojen myyjät nimeävät omat viritysosaniput vaiheittain, eri syistä, ja tarjoavat ostettavaksi siten esim. stage1, 2 ja 3 -paketteja. Koska mitään standardeja ei ole olemassa, ei voida määritellä, mitä mihinkin tasoon kuuluu. Joka myyjällä/viritysten kehittelijällä on oma käsityksensä asiasta... (Näemmä myös kuluttajilla)
Esim. Monen brittitoimittajan ja suomessa mm. Autoracingin virityspakettiin kuuluu muistaakseni jo ekalta tasolta Championin kylmemmät tulpat, ja kuten aika laajalti on myönnetty ja havaittu käytännössä, että Fordin omat tulpat (092P) toimivat n. 350hv tasolle johon tarvitaan muuten enemmän kuin kenenkään myyjän "stage3" sellaisenaan pystyy. Ja siitä eteenpäinkin Ford pystyy toimittamaan kynttilät suoraan hyllystä. Sana kytkykauppa on käynyt joskus mielessä.
Jos joku ihmettelee negatiivissävyistä kirjoittelua, syy:
jo pelkästään EPROMien kanssa touhutessa törmää usein ajatteluun että kaikki "stage1" lastut olisivat samanlaisia, sitten asetetaan bensanpaineet ja ahtopaineet asetetaan oletuksiin jne. Pahimmillaan ko. ajattelutapa saa harrastajan/aloittelevan viritysmestarin rikkomaan koneen...Ei kannata edistää ko. tyyppistä ajattelua, vaan suhtautumaan kriittisesti/ pelonsekaisella "kunnioituksella" kaikkiin ei tunnettuihin viriosiin...
No, onneksi täältä(kin) saa hyviä vinkkejä kun kyseleeAinakin itse olen saanut.
On se paljon, kun ajattelee, että Hauholla klubilaiset käy penkissä säätämässä 40e/h. Tosin dynokäppyröitä ei sieltä esson paariin saa, mutta onpahan kone kohdallaan. Ja itseä vartenhan niitä viritetään, eikö niin?Hannez kirjoitti:JOKAINENHAN käy DYNOSSA tarkastamassa onko säädöt kohdallaan, eikö. 65 euroa per tunti ei ole paljon ja kaiken lisäksi saa dynokäppyrän jolla voi keulia essonpaarissa rintakarvat näkyen.
Mielestäni muillakin ominaisuuksilla kuin säädettävyydellä on painoarvoa kun noita ruiskuja vaihdellaan. Tietysti jos on jumittunut 80-luvulle ja auto tarvitsee pitää "standardina", niin voi viritellä senkin ajan vitkuttimia.ckolli kirjoitti:Ei enaa Hesteccia, Halteccia tai muita kalliita vaihtoehtoja vaan koneelle optimoitu lastu. Tama ei ole mainos.
Joo-o, asiasta ei kannata alkaa kinaamaan mutta mitä sä saat esim hestecistä hyötyä jos orkkisruisku saadaan ohjelmalla toimii moitteetta ja ennenkaikkea halvalla? noissa säädetään vain seosta ja ennakkoa, mua ei ainakaan kiinnosta jotkut seurailubarametrit kuten kaasuläpän prosenttuaalinen avaus tai munankulma ahtoon nähden, mielestäni on tärkeempää että se mylly luovuttaa sen mitä sillä on, kannattaa perustella huolella toi "80 luvulle jumittuminen". Ja toi kyseinen testiyksilö tuotti sen verran tehoa että vastaavilla spekseillä pitää tehdä parempi jotta voi naureskellaSiipiCozzu kirjoitti:Mielestäni muillakin ominaisuuksilla kuin säädettävyydellä on painoarvoa kun noita ruiskuja vaihdellaan. Tietysti jos on jumittunut 80-luvulle ja auto tarvitsee pitää "standardina", niin voi viritellä senkin ajan vitkuttimia.ckolli kirjoitti:Ei enaa Hesteccia, Halteccia tai muita kalliita vaihtoehtoja vaan koneelle optimoitu lastu. Tama ei ole mainos.
Ja onhan enklanninmaalla A. Bayjoo ja muut pata-naamat räätälöineet lastuja iät ja ajat.
Juuri näin.JesseT kirjoitti:Valmislastut varmastikin toimivat ihan kivasti niin kauan kuin koko paketti on juuri sellainen kuin mitä pitääkin. JJS puhuu usein pyhästä kolmiyhteydestä (lastu, suuttimet, map), mutta myös ahdintyyppi, pakosarja, kansityöt, nokka-akselit, nokan ajoitukset, jne jne kaikki vaikuttaa herkästi MAP-ohjattuun ruiskuun. Ei sitten tarvitse ihmetellä jos yhtäkkiä jokin alue kartasta on liian laihalla/rikkalla.
Hmmm. Ei amal ahtopainetta tunnista eikä se välitä infoa boxille. Ainoastaan määrittelee etukäteen tehdyn ohjelmoinnin mukaan ahtopaineen nousua/pitoa säännöstelemällä kellolle menevää painetta/ilmamäärää.ckolli kirjoitti: Nylonjeteilla huijataan boxia amalin kautta luulemaan etta on pienemmat ahtopaineet kuin oikeasti onkaan.
Alkuperäisessä cossussa välijäähdyttimen päällä on amal kiinni ja amalissa on kiinni nylonjetit.cossu- kirjoitti:Nyt kyllä hävettää![]()
mutta missä tuo paljon puhuttu amali ja nylonjetit on?Kuvia kellään moisesta laitteesta?
Tyhmiä kysymyksiähän ei ole.....eihän![]()
Kiitos etukäteen.
Jep jep, tuota paineen mittausta varten onkin sitten se MAP anturi, jonka tiedon mukaan komennetaan myös tuota ANAL venttiiliä...jjs kirjoitti:Hmmm. Ei amal ahtopainetta tunnista eikä se välitä infoa boxille. Ainoastaan määrittelee etukäteen tehdyn ohjelmoinnin mukaan ahtopaineen nousua/pitoa säännöstelemällä kellolle menevää painetta/ilmamäärää.ckolli kirjoitti: Nylonjeteilla huijataan boxia amalin kautta luulemaan etta on pienemmat ahtopaineet kuin oikeasti onkaan.
Nylonjeteillä sitten muokataan "manuaalisesti" ahtopainekuvaajaa haluttuun suuntaan.
Jos olen ymmärtänyt oikein...
Tuo mappi riippuu ihan lastusta.cossu- kirjoitti:Ratsastetaan vielä aiheella.Tarviiko vihreet suuttimet välttämättä ton 3bar mapin?
Lueskelin tossa vanhaa Fast Fordia 5/2002 ja siinä oli toisessa kohdassa että ei ja toisessa kyllä.
Siinä missä vaihdettiin oli seuraavat osat:Stage2 lastu,3bar mappi,turbonkello,vihreet suuttimet n.330hv
Toisessa osat olivat:Stage1 lastu,vihreet suuttimet,A-ryhmän bensapumppu,A-ryhmän kannentiiviste,turbonkello n.300hv
Eli kumpiko näistä on lähempänä totuutta?
Kiitos etukäteen
Omassani on vielä noiden lisäksi virinokat. Kulutus on ollut matkassa n.8ltr/100km ja kaupunkiajossa on ollut aina alle 12 litraa/100km.Cossu_anssi kirjoitti:Kun bensa on halpaa niin mitä on kulutus näillä stage 2 palikoilla (lastu,hukkis,vihreet,kolosen mappi)?