dumppi+säätö!

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

dumppi+säätö!

Viesti Kirjoittaja Montune » To Elokuu 4. 20:59:04 2005

Tuli toissapäivänä uusi cooleri by proturbo, samalla uusi hukkis ja mäntädumppi.. tänään silikooniletkuja rally racesta ja kaikki valmista!!
Auto käytiin ja kokeilemaan, kaikki toimii ainakin toistaiseksi, dumppi ei pidä sihahdusta, ainoastaan TUFF äänen kun vaihtaa.. En ole ennen dumppia säätänyt joten onko mitään erikoista mitä pitäisi pitää mielessä??
Ainoa että ahdot ei nouse ehkä aivan niin nopeasti kuin ennen, tiedä sitten mistä johtuu... ahdot pysyy 1.4 jatkuvana kun siihen tuon hukkiksen säädin! Pitkälle jos vedättää, tuntuu että alkaa päästämään paineita.. mistä voisi johtua??

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Re: dumppi+säätö!

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » To Elokuu 4. 21:08:31 2005

Montune kirjoitti:Tuli toissapäivänä uusi cooleri by proturbo, samalla uusi hukkis ja mäntädumppi.. tänään silikooniletkuja rally racesta ja kaikki valmista!!
Auto käytiin ja kokeilemaan, kaikki toimii ainakin toistaiseksi, dumppi ei pidä sihahdusta, ainoastaan TUFF äänen kun vaihtaa.. En ole ennen dumppia säätänyt joten onko mitään erikoista mitä pitäisi pitää mielessä??
Ainoa että ahdot ei nouse ehkä aivan niin nopeasti kuin ennen, tiedä sitten mistä johtuu... ahdot pysyy 1.4 jatkuvana kun siihen tuon hukkiksen säädin! Pitkälle jos vedättää, tuntuu että alkaa päästämään paineita.. mistä voisi johtua??
milläs ohjaat tuota hukkista??dumpin säädössä kannattaa katsoa että ei rajoita sitä liikettä liikaa.....se saattaa mennä niinkin tiukalle että ei aukea ollenkaan :shock: silloin se on aivan sama onko sitä dumppia vai ei.ainakin itelläni dumpin saa ruuvattua liian tiukalle.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » To Elokuu 4. 22:26:58 2005

Ahtoviive taas varmaankin johtuu entistä suuremmasta välijäähdyttimestä.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » To Elokuu 4. 23:37:51 2005

Selvä, eli se onkin tuon välijäähdyttimen syytä prkl... :lol: täytyy heivata moska poijes :twisted: En tiedä tuosta dumpista, mutta kuulostaa siltä että se aukeaa aivan kokonaan auki, kun kuuluu juuri semmoinen TUFF ääni :roll: en osaa paremmin selittää mutta ei todellakaan mikään sihahdus.. jos sitä jousta kokeilisi säätää kireämmälle, ainakin nopeasti kokeiltuna tuntuu että edellinen kalvodumppikin oli jäykempi... aika helposti tuntui mäntä painuvan kun peukalolla kokeili(Voima) :wink:

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ma Elokuu 8. 23:41:32 2005

Heitän oman kysymyksen tähän topiciin kans. Miten 2-mäntäinen dump tulee säätää? En oo oikeen täysin perillä 2-mäntäisen toimintaperiaatteesta. Eli tuleeko se säätää samalla tavalla kuin 1-mäntäinen? Auto on escort rs turbo ja dumppi on yleismallinen alumiininen.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Elokuu 9. 10:09:09 2005

Planet kirjoitti:Heitän oman kysymyksen tähän topiciin kans. Miten 2-mäntäinen dump tulee säätää? En oo oikeen täysin perillä 2-mäntäisen toimintaperiaatteesta. Eli tuleeko se säätää samalla tavalla kuin 1-mäntäinen? Auto on escort rs turbo ja dumppi on yleismallinen alumiininen.
Dumpin rakenne on hieman erilainen jos tuplamännällä.
Säätö samoin kuin 1 mäntäisessä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Pe Elokuu 12. 14:51:32 2005

[/quote]Dumpin rakenne on hieman erilainen jos tuplamännällä.
Säätö samoin kuin 1 mäntäisessä.[/quote]

Eli siis mäntä pitää olla kiinni tyhjäkäynnillä? Pitääkö molempien mäntien "avautua" ahtopaineen noustessa? Oon nyt taas vähän hukassa ton 2-mäntäisen kanssa. :)
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Pe Elokuu 12. 19:37:32 2005

Ylempi mäntä auki tyhjäkäynnillä ja alempi kiinni.
Ahtopaineen noustessa männät kiinni.
Nostettaessa kaasulta ja putkistossa ylipainetta, imusarjan alipaine avaa ylemmän männän ja alemman avaa ahtoputkiston ylipaine ja tsiiiih!

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Su Elokuu 14. 11:31:42 2005

_P_ kirjoitti:Ylempi mäntä auki tyhjäkäynnillä ja alempi kiinni.
Ahtopaineen noustessa männät kiinni.
Nostettaessa kaasulta ja putkistossa ylipainetta, imusarjan alipaine avaa ylemmän männän ja alemman avaa ahtoputkiston ylipaine ja tsiiiih!
No niin, nyt oon perillä toimintaperiaatteesta. Pitää säätää uudelleen.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Syyskuu 29. 20:59:01 2005

Älkää NYT sitten naurako...mutta millaisen mitotuksen dumppi olisi asennettava 2.5l dieselikoneeseen?Kun vaan on tuon hihi-hiluxin kanssa sellainen ongelma että kiihdyttäessä vaihtohetkellä kone "kuolee",eli vetoalue on hiukan liian pieni,selkeästi ahdot putoaa liikaa ja ahdin on sen verran iso että kestää hetken puhaltaa taas kierroksille...korostuu etenkin kärryä vetäessä :evil: ,ja tuon mallin maamoottoriin lastua ei saa, eikä mikään "taivas mustuu takana mynädieselin tyyliin"-säätö kiinnosta.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Racehard
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Huhtikuu 6. 22:57:44 2005
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Racehard » To Syyskuu 29. 21:57:11 2005

Diiseleissä kun ei ole kaasuläppää niin on vähän vaikea saada tuota dumppia toimimaan.
Sierra cosworth 4x4 Vm. 90
En ole psykiatri, olen muuten vain asiantuntija sekaisin olemisessa.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Syyskuu 29. 22:08:44 2005

-äääh,niinpä tietenkin----- :oops: :oops: :oops: -----mitähän muita mahdollisuuksia tuota "ominaisuutta" saada pienennettyä?
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » To Syyskuu 29. 23:07:27 2005

En usko että ahdot ees välttämäti tippuu vaihdossa. Ex 2.5TD sierra piti ainakin vaihdossa paineet parhaillaan 1barin tuntumassa kun suht koht nopeesti vaihto. paineet oli jotain 1.3-1.5bar ennen vaihtoa.

Pistä alkuu ahtokello kiinni ja kato mitä siellä moottorissa oikeesti tapahtuu.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Lokakuu 3. 16:54:07 2005

northwest kirjoitti:-äääh,niinpä tietenkin----- :oops: :oops: :oops: -----mitähän muita mahdollisuuksia tuota "ominaisuutta" saada pienennettyä?
Pneumatiikkaa myyvästä liikkeestä 2/1 sähkötoiminen venttiili, kaasupolkimen päälle kytkin (joka tunnistaa kaasun yläasennon)... Toinen sisäänmeno venttiilistä imupuolelle ja toinen vedetään alipainepumpulle, ulostulo dumpin päähän. kun kaasu helpataan, ohjataan alipaine alipainepumpulta dumpin männän päälle jolloin dumppi sihauttelee putket tyhjäksi...

Tässä näin iltapäivän pohdinnaksi ideaa, älkää tappako jos rikotte härvelinne moisilla virityksillä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vastaa Viestiin