A/R luku?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

A/R luku?

Viesti Kirjoittaja rspete » Ke Lokakuu 26. 10:25:39 2005

Kertokaa hölmölle mitä se A/R luku meinaa noissa turboissa?
Onko iso vaiko pieni hyvä jos hakee sellasta mikä herää ajoissa mut jaksaa kiertää ylös?

Kiitos jo etukäteen.

T: Pete
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Lokakuu 26. 10:51:48 2005

Tuolla oli jokuaika sitten juttua.

tuolla myös selitetty, josta käy selville iso vaiko pieni :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Lokakuu 26. 10:54:08 2005

Siis joko ne herää ajoissa (pieni turbiinikotelon A/R), tai sitten ne jaksaa kiertää ylös asti (iso turbiinikotelon A/R).
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Lokakuu 26. 11:14:55 2005

A on ulostulevan ilman putken pintala
R on säde turbiini akselista tämän pinta alan keski pisteeseen
tämä luku kertoo turbiini pesän "tehokkuuden"
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ke Lokakuu 26. 11:28:50 2005

No ny on turbo periaatteessa tilattu, mut teko kestää ku ei ollu valmiina sellasta.
Saan sen tammikuussa. A/R 0.66 siivet 57/59.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Lokakuu 26. 11:35:24 2005

rspete kirjoitti:No ny on turbo periaatteessa tilattu, mut teko kestää ku ei ollu valmiina sellasta.
Saan sen tammikuussa. A/R 0.66 siivet 57/59.
Mielenkiinnosta kysyisin et minkalaisen puhaltimen tilasit :wink: :?:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 26. 12:28:35 2005

Kovasti pitkä toimitus aika.Tietty nyt alkaa olemaan taas se aika kun osia tilaillaan ja talvella rakennetaan.
Kesällä kun oman puhaltimen tilasin niin kesti 3 päivää soitosta vaikka osat piti tilata "riteistä"
jokos ylävireinen kone alkoi kyllästyttää vai "lisä"(hukkis) varusteiden tippuileminen kyydistä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ke Lokakuu 26. 13:29:05 2005

Pikkasen muunneltu gt 40.
Kestää sen takia ku tulee rs500 tyylinen pakopesä mut ne ei ole vielä valmiita, vasta kuvat menny valamoon.
Ropes ottaan pattiin se jatkuva huudatus et sai paineet ylös.
Tammikuussa tulee sitte toi nykynen myyntiin :wink: :wink: .
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Lokakuu 26. 14:39:14 2005

Halusit ahtimen joka lähtee alhaalta ja tilasit GT40:sen :D
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Lokakuu 26. 15:51:36 2005

rspete kirjoitti:No ny on turbo periaatteessa tilattu, mut teko kestää ku ei ollu valmiina sellasta.
Saan sen tammikuussa. A/R 0.66 siivet 57/59.
Onko tuo 0.66 pakopuoli? Ittelle tulossa paikoilleen TO4E 0.84 A/R jaetulla pakopesällä ja samoilla siiven mitoilla... Ei pitäis ainakaan pakopuolen enää ahdistaa :shock:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ke Lokakuu 26. 19:18:07 2005

JesseT kirjoitti:Halusit ahtimen joka lähtee alhaalta ja tilasit GT40:sen :D
Väitti että 3000rpm pitäs olla jo 1bar painetta.
Kuten sanoin on muunneltu.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ke Lokakuu 26. 20:08:24 2005

Mistä ton ahtimen tilasit? Mä kyselin kerran vähän samoilla kriteereillä ja koneen specseillä ahdinta LDS-turbosta ja jotain samansuuntaista ahdinta se suositteli.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ke Lokakuu 26. 20:17:41 2005

Jay kirjoitti:Mistä ton ahtimen tilasit? Mä kyselin kerran vähän samoilla kriteereillä ja koneen specseillä ahdinta LDS-turbosta ja jotain samansuuntaista ahdinta se suositteli.
Pro-turbo. Porin piste.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 26. 20:23:53 2005

Kovasti kuulostaisi proturbon jutuilta.
Mitenkäs se tuolla sierra4x4tbo:lla herää tuo gt37 cossun kyljessä ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Lokakuu 26. 20:26:49 2005

Mä en kyllä saa mitenkään päähäni että miten gt40:stä jonka siivet on 59/65 saadaan alhaalta hyvin heräävä ahdin 57/59 siivillä. Käytännössä katsoen siihen alkuperäiseen gt40:seen pitää vaihtaa lähes tulkoon kaikki paitsi keskiosa että tuo toteutuu.. :?
Toyota Supra TT

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 26. 20:34:45 2005

Gt37kin on 57/62 siivillä normaalisti.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Lokakuu 26. 22:45:35 2005

rspete kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Halusit ahtimen joka lähtee alhaalta ja tilasit GT40:sen :D
Väitti että 3000rpm pitäs olla jo 1bar painetta.
Kuten sanoin on muunneltu.
Kyselin ite just tommosta lappeenrannan proturbosta ja olis löytyny heti gt40 jossa olis ollut nuo paineet 3000rpm :shock: et miten se porissa nuin pitkään kestää :roll:

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Lokakuu 26. 22:47:39 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:
rspete kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Halusit ahtimen joka lähtee alhaalta ja tilasit GT40:sen :D
Väitti että 3000rpm pitäs olla jo 1bar painetta.
Kuten sanoin on muunneltu.
Kyselin ite just tommosta lappeenrannan proturbosta ja olis löytyny heti gt40 jossa olis ollut nuo paineet 3000rpm :shock: et miten se porissa nuin pitkään kestää :roll:
Minkäs hintasia tollaset ahtimet on? Saako tonnilla?

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Lokakuu 26. 22:50:53 2005

Yrkesman kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti:
rspete kirjoitti: Väitti että 3000rpm pitäs olla jo 1bar painetta.
Kuten sanoin on muunneltu.
Kyselin ite just tommosta lappeenrannan proturbosta ja olis löytyny heti gt40 jossa olis ollut nuo paineet 3000rpm :shock: et miten se porissa nuin pitkään kestää :roll:
Minkäs hintasia tollaset ahtimet on? Saako tonnilla?
950€

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Lokakuu 27. 7:27:21 2005

rspete kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Halusit ahtimen joka lähtee alhaalta ja tilasit GT40:sen :D
Väitti että 3000rpm pitäs olla jo 1bar painetta.
Kuten sanoin on muunneltu.
Riippuu todella paljon koneen muista sisuskaluista. Ensimmäinen pakopesä joka mulla oli kiinni heräsi vasta kahvitauon jälkeen, nyt varmaan 3000rpm alempaa. Eri turbo, sama firma.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Lokakuu 27. 17:30:09 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti: Kyselin ite just tommosta lappeenrannan proturbosta ja olis löytyny heti gt40 jossa olis ollut nuo paineet 3000rpm :shock: et miten se porissa nuin pitkään kestää :roll:
Minkäs hintasia tollaset ahtimet on? Saako tonnilla?
950€
Ei oo varmaa kuulalaakeroitu? Oisko kellää tarkempia specsejä heittää noista kun ootte kerran kyselly..? :roll:
Viimeksi muokannut AkiS, Pe Lokakuu 28. 18:32:09 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Lokakuu 28. 12:50:50 2005

Aksu kirjoitti:Kovasti kuulostaisi proturbon jutuilta.
Mitenkäs se tuolla sierra4x4tbo:lla herää tuo gt37 cossun kyljessä ?
Herää millon herää, jossain 4000-4500 paikkeilla. Tosin konetta ei ole juurikaan ehditty säätää, koska vaihdelaatikko räjähti. Epäilen, että homma mättää nokkien ajoituksen takia.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Pe Lokakuu 28. 19:11:52 2005

Aika omituiselta kuulostaa että proturbo tietää jo etukäteen millä kierroksilla ahdin tulee heräämään..... :shock: Kannattaa suhtautua aina hieman varauksella tuollaisiin lupauksiin,turbon heräämiseen vaikuttaa niin monet moottorin yksilölliset tekniset yksityiskohdat kuitenkin.
+XXXhv

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Pe Lokakuu 28. 21:15:32 2005

Saan kuulemma palautta kyseisen kokoonpanon jos ei vastaa odotuksia/lupauksia.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Lokakuu 28. 21:27:04 2005

rspete kirjoitti:Saan kuulemma palautta kyseisen kokoonpanon jos ei vastaa odotuksia/lupauksia.
No sithän tuon luulis toimivan 8)

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Lokakuu 28. 21:38:51 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:
rspete kirjoitti:Saan kuulemma palautta kyseisen kokoonpanon jos ei vastaa odotuksia/lupauksia.
No sithän tuon luulis toimivan 8)
Oman turbon kokosi sillon kaveri,joka on pro turbon kanssa yhteistyössä(nykyään tekee omaan piikkiin),ja kyllä homma oli niin että sovittiin että jos ei miellytä niin tehdään uusi.Puhallin kuitenkin toimi tasan tarkkaan kuten piti,ja kun sillon irtos se mutteri siitä päästä(syytä ei saatu selville(tästä tulee varmasti keskustelua)),niin uusi puhallin koottiin mukisematta ja hommasta ei tullut mulle minkäännäköisiä kustannuksia. Tämän vuoksi en sillon harkinnut edes ulkomailta tilaamista.Joskus hyvinkin päin... :roll: Jos jotain kiinnostaa voin antaa kyseisen äijän numeron,niin voitte kysellä siltäkin millasta se suosittelee...
#446

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Lokakuu 28. 21:48:15 2005

JRZ kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti:
rspete kirjoitti:Saan kuulemma palautta kyseisen kokoonpanon jos ei vastaa odotuksia/lupauksia.
No sithän tuon luulis toimivan 8)
Oman turbon kokosi sillon kaveri,joka on pro turbon kanssa yhteistyössä(nykyään tekee omaan piikkiin),ja kyllä homma oli niin että sovittiin että jos ei miellytä niin tehdään uusi.Puhallin kuitenkin toimi tasan tarkkaan kuten piti,ja kun sillon irtos se mutteri siitä päästä(syytä ei saatu selville(tästä tulee varmasti keskustelua)),niin uusi puhallin koottiin mukisematta ja hommasta ei tullut mulle minkäännäköisiä kustannuksia. Tämän vuoksi en sillon harkinnut edes ulkomailta tilaamista.Joskus hyvinkin päin... :roll: Jos jotain kiinnostaa voin antaa kyseisen äijän numeron,niin voitte kysellä siltäkin millasta se suosittelee...
Asuuko nokialla ja virittelee volvoa?

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Lokakuu 28. 23:33:34 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:
JRZ kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti: No sithän tuon luulis toimivan 8)
Oman turbon kokosi sillon kaveri,joka on pro turbon kanssa yhteistyössä(nykyään tekee omaan piikkiin),ja kyllä homma oli niin että sovittiin että jos ei miellytä niin tehdään uusi.Puhallin kuitenkin toimi tasan tarkkaan kuten piti,ja kun sillon irtos se mutteri siitä päästä(syytä ei saatu selville(tästä tulee varmasti keskustelua)),niin uusi puhallin koottiin mukisematta ja hommasta ei tullut mulle minkäännäköisiä kustannuksia. Tämän vuoksi en sillon harkinnut edes ulkomailta tilaamista.Joskus hyvinkin päin... :roll: Jos jotain kiinnostaa voin antaa kyseisen äijän numeron,niin voitte kysellä siltäkin millasta se suosittelee...
Asuuko nokialla ja virittelee volvoa?
Sama mies.Mulla ei anakaan ole kuin hyviä kokemuksia kyseisestä sällistä.
#446

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » La Lokakuu 29. 10:34:40 2005

JRZ kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti:
JRZ kirjoitti: Oman turbon kokosi sillon kaveri,joka on pro turbon kanssa yhteistyössä(nykyään tekee omaan piikkiin),ja kyllä homma oli niin että sovittiin että jos ei miellytä niin tehdään uusi.Puhallin kuitenkin toimi tasan tarkkaan kuten piti,ja kun sillon irtos se mutteri siitä päästä(syytä ei saatu selville(tästä tulee varmasti keskustelua)),niin uusi puhallin koottiin mukisematta ja hommasta ei tullut mulle minkäännäköisiä kustannuksia. Tämän vuoksi en sillon harkinnut edes ulkomailta tilaamista.Joskus hyvinkin päin... :roll: Jos jotain kiinnostaa voin antaa kyseisen äijän numeron,niin voitte kysellä siltäkin millasta se suosittelee...
Asuuko nokialla ja virittelee volvoa?
Sama mies.Mulla ei anakaan ole kuin hyviä kokemuksia kyseisestä sällistä.
Jeps.Kävin itse ostamassa kyseiseltä jampalta audin hukkaportin 8)

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » La Lokakuu 29. 22:18:43 2005

Jos totta puhutaan niin en tiä hittojakaan turboista.
Onnex on tää foorumi ja kavereita jotka titää turboista ja autoista paaaaljon enemmän kun minä.
Meinaan kuitenki purkaa ja kasata cossun moottorin talvella ja laittaa muutenki autoa sen näköiseksi et voi ajella valosaan aikaan.
Yritän mahdollisimman paljon yksin ja kun taito loppuu sit tulee kysymyksiä(todennäköisesti paljon) ja toivon että saan vastauksia.
Katsotaan mitä saan aikaiseksi. :D

Terv: Petri
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » La Lokakuu 29. 22:45:37 2005

rspete kirjoitti:Jos totta puhutaan niin en tiä hittojakaan turboista.
Onnex on tää foorumi ja kavereita jotka titää turboista ja autoista paaaaljon enemmän kun minä.
Meinaan kuitenki purkaa ja kasata cossun moottorin talvella ja laittaa muutenki autoa sen näköiseksi et voi ajella valosaan aikaan.
Yritän mahdollisimman paljon yksin ja kun taito loppuu sit tulee kysymyksiä(todennäköisesti paljon) ja toivon että saan vastauksia.
Katsotaan mitä saan aikaiseksi. :D

Terv: Petri
Muista että oon apuna kun tarvitaan.. :wink:
Toyota Supra TT

Vastaa Viestiin