Ensikäynnistys/Sisäänajo

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Ensikäynnistys/Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja _P_ » Su Heinäkuu 17. 11:21:52 2005

Kertokaapas tietäjät minulle kuinka tuo ensikäynnistyksen jälkeinen auton käyttö pitäisi suorittaa. Saatavilla kun on kahta täysin ristiriitaista tietoa.
Koneessa siis uudet m-renkaat, laakerit, hoonattu, kampi hiottu ja yläkerrassa pipercamsin T2 nokkasarja.

Nokan sisäänajoksihan suositellaan siis että koneen täytyy lähteä heti käyntiin, ei ylimääräistä pyöritystä startilla ja kierrokset sitten sen 2000-3
000rpm 20-30min ajan.
Kun taas tuosta koneen sisäänajosta mitä on kerrottu niin konetta kannattaisi pyöritellä startilla aluksi hieman että öljy lähtee kunnolla kiertämään, ilman esim puolanjohtoa ettei kone takuulla lähde käyntiin.
Ja aluksi käyttää konetta tyhjäkäynnillä.

Nämä nyt ovat täysin vastakkaiset toisiinsa nähden, enkä kyllä tiedä kuinka tehdä.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Re: Ensikäynnistys/Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Heinäkuu 17. 14:15:57 2005

_P_ kirjoitti:Kertokaapas tietäjät minulle kuinka tuo ensikäynnistyksen jälkeinen auton käyttö pitäisi suorittaa. Saatavilla kun on kahta täysin ristiriitaista tietoa.
Koneessa siis uudet m-renkaat, laakerit, hoonattu, kampi hiottu ja yläkerrassa pipercamsin T2 nokkasarja.

Nokan sisäänajoksihan suositellaan siis että koneen täytyy lähteä heti käyntiin, ei ylimääräistä pyöritystä startilla ja kierrokset sitten sen 2000-3
000rpm 20-30min ajan.
Kun taas tuosta koneen sisäänajosta mitä on kerrottu niin konetta kannattaisi pyöritellä startilla aluksi hieman että öljy lähtee kunnolla kiertämään, ilman esim puolanjohtoa ettei kone takuulla lähde käyntiin.
Ja aluksi käyttää konetta tyhjäkäynnillä.

Nämä nyt ovat täysin vastakkaiset toisiinsa nähden, enkä kyllä tiedä kuinka tehdä.
tarkemmin en osaa sanoa kuin että vaihtelevia kierroksia tyhjäkäyntiä välttäen ja ei mitään rajottimelle huudatusta.

onhan siinä nokassa siihen kuuluvat rasvat ?

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Heinäkuu 17. 20:56:34 2005

Pumppaa ensin öljynpaine startilla vaikka ilman sytytystulppia.Paineen tultua, käymään n.2000.2500rpm. Ei missään nimessä tyhjä käynnillä. Sitten ajoa esim.3 vaihteella kaasupohjassa kiihdytys n.60-90km/h ja moottorijarrutus takaisin 60km/h. Tätä toistetaan 5-8kertaa..Tämän jälkeen jatketaan sisään ajoa välttäen suuria kierroksia. Näin olen jostain lukenut..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Heinäkuu 18. 0:35:26 2005

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Heinäkuu 18. 0:51:04 2005

Mikä taika liittyy sitten öljyjen pikaiseen vaihtoon konerempan jälkeen? No varmaankin se että uudet palikat hakevat kolonsa ja pikkupurua tulee, mutta miksi tätä ilmiötä ei synny ihan uusissa autoissa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Heinäkuu 18. 0:52:09 2005

MouTine kirjoitti:Mikä taika liittyy sitten öljyjen pikaiseen vaihtoon konerempan jälkeen? No varmaankin se että uudet palikat hakevat kolonsa ja pikkupurua tulee, mutta miksi tätä ilmiötä ei synny ihan uusissa autoissa?
jospa ne on kulutettu valmiiksi ?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Heinäkuu 18. 3:37:59 2005

MouTine kirjoitti:Mikä taika liittyy sitten öljyjen pikaiseen vaihtoon konerempan jälkeen? No varmaankin se että uudet palikat hakevat kolonsa ja pikkupurua tulee, mutta miksi tätä ilmiötä ei synny ihan uusissa autoissa?
Vanhoissa ladoissa ja mosseissa laakerit on tosi tiukat konerempan jälkeen ja kun ne ovat hioutuneet mittoihinsa on öljyn joukossa aika tavalla metallihilettä. Sisäänajo hionnan jälkeen öljyt vaihtoon ja uuden auton luotettavat 20.000km on vasta edessä.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Heinäkuu 18. 10:41:36 2005

onhan siinä nokassa siihen kuuluvat rasvat ?
On töhnät päällä.

OK, tuo käyttö tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla tuli selväksi ja se näyttää hyvältä myös tuon nokan suhteen.

Kuinkas tuo nokka sitten ohjeitten mukaan ottaa niin paljon nokkiinsa tuosta startilla pyörittelystä? Tosin eipä tuo taida käyntiin lähteä muutenkaan ennen kuin nostajissa on öljyä?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Heinäkuu 19. 11:47:36 2005

Jaakkoki kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mikä taika liittyy sitten öljyjen pikaiseen vaihtoon konerempan jälkeen? No varmaankin se että uudet palikat hakevat kolonsa ja pikkupurua tulee, mutta miksi tätä ilmiötä ei synny ihan uusissa autoissa?
jospa ne on kulutettu valmiiksi ?
Moni autotehdas on siirtynyt ns. penkkisisäänajoon, eli moottori on sisäänajettu ennen autoon asennusta...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Heinäkuu 19. 12:01:23 2005

PasiZ kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mikä taika liittyy sitten öljyjen pikaiseen vaihtoon konerempan jälkeen? No varmaankin se että uudet palikat hakevat kolonsa ja pikkupurua tulee, mutta miksi tätä ilmiötä ei synny ihan uusissa autoissa?
jospa ne on kulutettu valmiiksi ?
Moni autotehdas on siirtynyt ns. penkkisisäänajoon, eli moottori on sisäänajettu ennen autoon asennusta...
jotain tollasta vähän kuvittelinkin.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Tammikuu 4. 19:43:58 2006

Uusien autojen moottorit tehdään nykyään niin tarkoilla toleransseilla, että jo senkään puolesta moottorin osat ei enää "hioudu" niin pahasti. Ja kyllähän uusissa autoissa ensihuollot on vieläkin melko pienillä kilometrimäärillä

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Tammikuu 5. 10:20:53 2006

Kyllä uuteenkin autoon kannattaa tehdä ensimmäinen öljynvaihto 1000-1500km kohdalla, sen jälkeen normaaliin rytmiin.
Mutta kuten PasiZ sanoi, niin monet uudet autot sisään ajetaan jo tehtaan puolesta esim VW konsernin autot ovat olleen sisään ajettuja jo viimeiset 4 vuotta.
#6
Escort -75

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 5. 10:41:45 2006

Tuohon pikaiseen öljyjen vaihtoon on yksi syy sekin, että mineraaleilla ajetaan sisään, jotta saadaan ylipäätään sisäänajoa ja osien kohdalleen kulumista tapahtumaan. Sitten kunnon öljyt sisään, jotta kone pysyy timminä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Tammikuu 5. 10:41:50 2006

Yleensä uusien autojen ensiasennusöljyt ovat tarkoitettu leudompiin olosuhteisiin, ainakin talveksi olisi hyvä pistää uudet öljyt.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » To Tammikuu 5. 11:14:35 2006

KIP kirjoitti:Pumppaa ensin öljynpaine startilla vaikka ilman sytytystulppia.
Eikö toikin ole kannattavampaa esim ford ohc:ssä et jakaja pois ja akkuporakoneeseen kumiletku ja se öljypumpun akseliin kiinni ja pyörimään.. :roll:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Tammikuu 5. 13:49:48 2006

pablo kirjoitti:
KIP kirjoitti:Pumppaa ensin öljynpaine startilla vaikka ilman sytytystulppia.
Eikö toikin ole kannattavampaa esim ford ohc:ssä et jakaja pois ja akkuporakoneeseen kumiletku ja se öljypumpun akseliin kiinni ja pyörimään.. :roll:
Tai normaali kuuden millin pitkä hylsy ja jatko.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Tammikuu 5. 13:52:29 2006

Ei tarvi kauaa pyöritellä käsipelilläkään tuota ohc pumppua kun paineet nousee, samalla saa pienen käsityksen siitä, miten paljon voimaa se kuusikulmainen tappi saa välittää...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Tammikuu 5. 15:53:00 2006

Pyörimis-suunta on tärkeä!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Tammikuu 5. 16:13:37 2006

Jopas on ohjeita. Missään nimessä uutta moottoria en kohtelisi edellä kuvatun kaltaisesti.
Ensimmäinen öljynvaihto tapahtuu jo ennen kuin autolla on ajettu eli lämpimäksi käyttämisen jälkeen.
Jos joku haluu ne hionta- ym paskat suodattimeensa ja kiertoon niin OK.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Tammikuu 6. 14:59:29 2006

Eikös sitä muju paskaa sitten irtoa enää ensi käynnistyksen jälkeen? Olen ymmärtänyt että sitä tulee vielä tovin kun se otetaan käyttöön, Siksi ensimmäinen öljyn vaihto esim 500km ajon jälkeen.? Vai pitäisikö niitä olla vaihtamassa useammin? :roll:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Tammikuu 6. 19:22:23 2006

Kumiletku ei o sitten semmonen välikappale millä OHC:n öljypumppua pyöritetään. Kovilla on akselinpätkä :)
Jäsen #606

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Tammikuu 6. 19:27:24 2006

KIP kirjoitti:Eikös sitä muju paskaa sitten irtoa enää ensi käynnistyksen jälkeen? Olen ymmärtänyt että sitä tulee vielä tovin kun se otetaan käyttöön, Siksi ensimmäinen öljyn vaihto esim 500km ajon jälkeen.? Vai pitäisikö niitä olla vaihtamassa useammin? :roll:
Ekat heti, ja toisen kerran vaikka 500km jälkeen.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Tammikuu 6. 19:39:43 2006

olafu kirjoitti:Kumiletku ei o sitten semmonen välikappale millä OHC:n öljypumppua pyöritetään. Kovilla on akselinpätkä :)
Muumalla pienellä pisteellä hitsattu puikko/akselin pätkä ei kestänyt poralla pyörittämistä hetkeä pitempää.
talvella voi olla akseli kovilla paksuilla öljyillä.
NIm. kerran 20/50 öljyillä 15 ast pakkasesta kylmiltä ajoon lähtenyt.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin