autonventtiilistä dumppi?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

autonventtiilistä dumppi?

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Helmikuu 20. 22:21:07 2006

pitääkö paikkaansa että joku olisi semmoisesta dumpin tehtaillut? kuulin vaan että jollakin olisi ollut semmoinen viritys ja jopa toiminutkin :shock:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Helmikuu 20. 22:31:26 2006

Miksi aina pitää mennä perse edellä puuhun? Venttiili käy tarpeettomaks siinä vaiheessa kun saadaan tehtyä se mäntä millä sitä venttiiliä liikutetaan, samalla männällä voidaan tukkia ja avata sitä "suhautus kanavaa" :)

Yhden dumpin olen tehnyt, tommonen, joka ei toiminut koska siellä oli vääränlainen jousi. En vielä päässyt koittaan erilaisilla jousilla, luultavasti sorvaan tohon toisenlaisen männän vielä. Jousi oli siis liian löysä. Dumppi oli auki tyhjäkäynnillä ja kun ruuvista väänsi sen riittävän kireelle niin se ei auennut - jousi oli putkella.
Viimeksi muokannut olafu, Ma Helmikuu 20. 22:35:50 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Helmikuu 20. 22:35:35 2006

Eiköhän tässä nyt alunperin tarkoiteta hukkaporttia.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Helmikuu 20. 22:41:35 2006

sitä minäkin ajattelin...

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Helmikuu 20. 23:58:50 2006

Vähän hukkaportin suuntaan kallistun minäkin ja kyllähän noista on juttuja netissä pyörinyt..

Hieman vain on jäänyt käsitys, että toimivat hieman ailahtelevalla tavalla..

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Helmikuu 21. 6:59:45 2006

Paljonhan niitä on ihmiset tehneet ja jotkut toimivatkin kunnolla :) Siis hukkiksia, dumpissa ei järkeä kun tulee vaan ylimääräistä massaa.
Tässähän se menee...

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Helmikuu 21. 7:40:58 2006

Mulla on hukkiksessa ihan 42mm venttiili. Ohjurin materiaalin ja välyksen kanssa oli ensin ongelmia, mutta nyt sopivan materiaalin ja välyksen löydyttyä on toiminut iha ok.

Nykyään saa vaan niin halvalla fiksumpiakin portteja kun noi "suomituotteet" että ei paljoa kannata tommosta miettiä jos ei sitten harrastuksen vuoksi halua ite semmosta sorvailla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Helmikuu 21. 7:41:16 2006

Hukkaporttiahan tässä ilm tarkoitetaan kun pitää kestää vielä kuumaakin.
Dumpissa vois tulla hieman tiivistysongelmia eli vuotaisi.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Helmikuu 21. 8:13:35 2006

Vähänaikaa piti miettiä että mikä on autonventtiili. :)

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Helmikuu 21. 8:53:31 2006

Jaakkoki kirjoitti:Vähänaikaa piti miettiä että mikä on autonventtiili. :)
:lol: itsekkin kun tänään luin kirjoitustani niin mietin että monikohan tuota jäi miettimään

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 21. 22:41:00 2006

Joskus vuonna kukko ja kana tein hätäisesti erillisen hukkiksen kuplan kannen pakokanavasta 323 matuun.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Helmikuu 23. 14:06:28 2006

Yks tuttu on tehnyt venttiilistä&istukasta ja pneumatiikkasylinteristä&jousesta soveltamalla portin, sanoi että toimii mutta ei kuulemma kannata nähdä vaivaa tehdä kyseistä kötystä. Vanhat egr venttiilit on kuulemma kohtuullisen helppoja muuttaa toimivaksi portiksi

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ma Maaliskuu 20. 14:50:12 2006

Öh, maine menee mutta menköön... :oops:

Minä tein omaani hukkaportin dolmarin (moottorisahan) sylinteristä, ja 42mm OHC imuventtiilistä. Männänrengasuran sorvasin Dolmarin bensatankinkorkin O-renkaalle sopivaksi. Ohjurina on 10mm kuparinen vesijohtoputki.

Mäntä on sen verran suuri, että jaksaa painaa fordin ventiilinjousen kokoon. Avautumispaine alle 1.5bar.

Ei siis mikään halpa hukkis. Tarvitaan siis yksi moottorisaha + muita tarvikkeita.

Korjaus:
Kupari ei ohjurina kestä, pitää olla raudasta tms ja kunnon välyksellä.

Vastaa Viestiin