Onko mahdotonta tehdä levikkeitä muovista?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Onko mahdotonta tehdä levikkeitä muovista?

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 28. 15:29:05 2006

Kävi tuossa mielessä, että onnistuisikohan tehdä esim. helmalevikkeitä muovista. Ajattelin jotain mahdollisesti kipsistä tehtyä muottia johon yrittäisi muovilevyn "valaa" lämmittämällä ja mahdollisesti paineilman avulla. Ei vain ole mitään käsitystä minkälainen muovi tuohon tarkoitukseen sopisi ja onko ylipäätään mitään mahdollisuuksia tehdä muovista osia autotallituontantona?

Sattuuko kukaan tältä foorumilta olemaan töissä missään muovituotteita valmistavassa yrityksessä, joka voisi valaista asiaa? Ilmeisesti ensimmäinen ongelma tulee siinä että muovi jämähtäisi muottiin kiinni.
Ei googlettamalla löytynyt oikeen mitään hyödyllistä

Joo tiedän, hulluille tulee kaikkea mieleen :lol:

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Maaliskuu 28. 15:58:40 2006

No miks ei lasikuitu ?

Itekkin oon tuota asiaa joskus miettinyt.. varmaan onnistuis 1.5-3.0mm paksulla muovi levyllä ja säteilijä lämmittimillä..
Taitaa olla aika hankala homma saada lämpötila oikeaksi.

Mulla oli ajatuksena pleksinen/polykarbonaatti "konepelti" toteuttaa jotenkin noin..
Lämpö jossa alkaa muotoutuun on jossain 85-100astetta
Ja neliö hintakin oli aikas kiva, kun tulee tehtyä niitä harjoittelu kappaleita se pari ainakin...

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Maaliskuu 28. 16:00:45 2006

Kyllä mä ainakin tekisin mielummin lasikuidusta kun muovista. Mutta kyllä muovistakin voi tehdä.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 28. 16:07:11 2006

Lähinnä ajattelin tuota muovia jos muotista saisi tehtyä hyvän, niin muovista tehtyjen osien työstäminen olisi helppoa. Hyvällä tuurilla osia ei tarvisi työstää lainkaan? Muovista tehdyn osan saisi varmaankin helpommin myös irti muotista jos materiaali olisi sopiva.
Ilmeisesti kaikki alkuperäiset muovilevikkeet on valmistettu ABS muovista?

http://www.c-westusa.com/aero/material.asp
Onko tuo PFRP:stä (Pliable Fiber Reinforced Plastic) valmistettu puskuri jonkilainen muoviseos jossa on kuituja? Fiber on kuitu, mutta mitä tuo pliable tarkoittaa?
Viimeksi muokannut fsohc, Ti Maaliskuu 28. 16:14:21 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Maaliskuu 28. 16:14:01 2006

Joo taitaa ne olla ABS muovia. Todella hyvä muotti saa olla jos ei tarvii työstää ollenkaan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Maaliskuu 28. 16:15:08 2006

Kyllä se lasikuitukin muotista irtoaa ongelmitta, kun vaan muotti on hyvä, ja kunnolla käsitelty. Pinta ei vaadi mitään jälkikäsittelyä irroituksen jälkeen, ellei sitten itse töpeksi ja jätä ilmaa väliin telauksen yhteydessä. Autotallituotannossa on vaan se huono puoli, että kuituhommien maalit ja hartsit haisee niin saatanasti, ettei omakotialueella ainakaan pysty tekemään kovin isoja palikoita. Jo siinä vaiheessa kun muottiin on vedetty värit, alkaa pönttö olla aika sekaisin ilman kunnon suojaimia.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 28. 16:21:10 2006

Arska kirjoitti:Kyllä se lasikuitukin muotista irtoaa ongelmitta, kun vaan muotti on hyvä, ja kunnolla käsitelty. Pinta ei vaadi mitään jälkikäsittelyä irroituksen jälkeen, ellei sitten itse töpeksi ja jätä ilmaa väliin telauksen yhteydessä. Autotallituotannossa on vaan se huono puoli, että kuituhommien maalit ja hartsit haisee niin saatanasti, ettei omakotialueella ainakaan pysty tekemään kovin isoja palikoita. Jo siinä vaiheessa kun muottiin on vedetty värit, alkaa pönttö olla aika sekaisin ilman kunnon suojaimia.
Tuo on kyllä totta. Joskus olen kokeillut tuota lasikuituhommaa, mutta melkoista läträämistä noitten värkkien kanssa (taitolaji). Ilmaa tuntui jäävän aina kuitujenväliin. Tosin varmasti saa pistää jonkun kemirasafetyn naamarin päähän myös jos muovista yrittää jotain tehdä lämmittämällä, ei ainakaan yhtään terveellisempiä ole nuo muovien kemikaalit

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Maaliskuu 28. 16:28:49 2006

Kuitujen välissä se ilma ei ole niin paha kun tällaisia osia tehdään, enemmän ahdistaa gelcoatin ja kuidun väliin jäävä ilmakupla joka aina tietää geelipaikkaa tai kittiä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Maaliskuu 28. 17:59:24 2006

Onko tuo PFRP:stä (Pliable Fiber Reinforced Plastic) valmistettu puskuri jonkilainen muoviseos jossa on kuituja? Fiber on kuitu, mutta mitä tuo pliable tarkoittaa?
Pliable tarkoittanee tässä että kuitulujite in joustavaa/elastista.

Yleensä kaikki tuon tyypiseen hommaan käytettävät muovit ovat ns. kertamuoveja, eli kovettuvat lämmöstä, eikä niitä voi uudelleen muovata.
Etuna parempi lämmönkesto maalauksessa yms.

ABS (kestomuovi) voidaan muotoila esim. puumuotin pääälle lämpömuovaksella, helmat yms on kuitenkin sen verran monimutkaisia, että apuna pitää käyttää painetta tai alipainetta. Myös ilmanpoisto muotin ja muovin välistä on järjestettävä, jottei tuu kuplia

kysys mitä levy maksaa
http://www.vink.fi/Default.aspx?ID=9844

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Maaliskuu 28. 18:36:09 2006

Arska kirjoitti:Kyllä se lasikuitukin muotista irtoaa ongelmitta, kun vaan muotti on hyvä, ja kunnolla käsitelty. Pinta ei vaadi mitään jälkikäsittelyä irroituksen jälkeen, ellei sitten itse töpeksi ja jätä ilmaa väliin telauksen yhteydessä. Autotallituotannossa on vaan se huono puoli, että kuituhommien maalit ja hartsit haisee niin saatanasti, ettei omakotialueella ainakaan pysty tekemään kovin isoja palikoita. Jo siinä vaiheessa kun muottiin on vedetty värit, alkaa pönttö olla aika sekaisin ilman kunnon suojaimia.
Kuitu hommiin löytyy ihan oma muottivaha.
Sitten olen käyttänyt muottilaalia(vai millä nimellä se tunnetaan)..

Elis eka muottiin vaha, sen perään maali ja kuivatus 12h ja sen jälkeen 2-3 kerrosta harsomattoa, hartsia pienellä telalla levittäen ja kunnollinen kuivatus 20-30h..
Rapsautetaan muotista irti (edellyttää että on joustava muotti) ja se muottiin maalattu pinta on nyt siinä päällimmäisenä.. kevyt hionta, muovitartunta ja väripäälle.. avot.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 28. 19:02:16 2006

Yllättävänkin edullista olisi näemmä tuo abs-levy. 2mm levyhinta olisi 20€/m^2 ja 3mm 30€/m^2. Normaalilevykoko näyttäisi olevan 2000x1000mm. Tuollaisessa käytössä tuskin jäisi paljon jämäpaloja. Niin nuo hinnat on tosiaan ilman alv:a, mutta en usko että siltikään hirvittävän kallista olisi

P.Tupe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja P.Tupe » Ti Maaliskuu 28. 19:55:28 2006

Mitenköhän onnistuisi jos olisi 2-puoleinen muotti ja prässäisi ABS-muovin sinne väliin? Täytyypä töissä kysellä noilta muovialan miehiltä, ideana kyllä kiinnostaisi minuakin.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 28. 20:08:22 2006

Kävin tuokin mielessä että olisi muotti ulko- ja sisäpuolelta, joilla painettaisiin muovi muotoon. Ei aavistustakaan miten muottien kohdistuksen tekisi, että saisi tasapaksun esim. helmalevikkeen. Alkaa vaan oleen kohtuuttoman suuritöinen jos tekisi muotit sisä- ja ulkopuolelta. Ilmeisesti ilma pitäisi saada pois muovin ja muotinvälistä jokatapauksessa

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Maaliskuu 28. 23:19:57 2006

No, jos tuon esim. helman muotin sais tehtyä niin, että pleksi taivutettaisiin sen päälle, yksi vaihtoehto olisi ruuvata toi pleksi muotin ylä- ja alareunoihin kiinni muovausvaiheessa ja tehostaa tota pysymistä osittaisilla ulkopuolisilla lisämuoteilla puristamalla palat kohdilleen esim. ruuvipuristimilla.

Kun pleksi on muovattu riittävän lämpimänä ja sen annetaan sen jälkeen jäähtyä kunnolla uudessa muodossa, ei siihen pitäisi tulla enää suurempia muodonmuutoksia.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Maaliskuu 29. 10:33:11 2006

katelkaa vähän noita tekniikoita ennen miljoona-investointeja :D

http://www.uiah.fi/virtu/materiaalit/mu ... ampom.html

http://www.bpf.co.uk/bpfindustry/proces ... orming.cfm

akryyli
http://www.cyro.com/Internet/SiteConten ... penElement

kahden muottipuoliskon käyttö ei taida tuoda mitään etuja esim vakuumitekniikkaan nähden, jollei tehdä jotain muuta samalla, kuten RIM:ssä
http://www.armstrongmold.com/pages/reaction.html
tai
http://www.rimmolding.com/rim/index.html

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ke Maaliskuu 29. 10:55:23 2006

ite oon joskus jotain koteloi yms. tehny tolla "vacuumi" tekniikalla! tulee todella nättejä, mutta muotin tekeminen on aika tuskanen vaihe.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Vastaa Viestiin