Sierran 5-vaihteiset vaidelaatikot?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Huomioita:Tero_s kirjoitti:Type9:n (taitaa olla type N =OHC ja type9 =V6 laatikko) 2wd ja 4wd laatikon voi risteyttää. Siis nelivetoisen laatikkoon sopii 2-vetoisen sisäkalut. Kytkinakseli, ryhmäpyörä ja pääakseli rattaineen sekä kuori ja välilaippa on samanlaiset. OHC ja V6 kytkinakselin mittaero pitää muistaa. Laatikon jatkeet on luonnollisesti erilaiset kun 4wd:ssä on jakolaatikko. Osa jakolaatikon osista on samoja kuin 4x4 mt75:ssa, katsokaa vaikka mikrokissasta.
-type 9 on Fordin mediumsize 2wd 5v.laatikko, type N on mediumsize 4v. "isolaatikko". Sama "kaliiperi" näissä. (Suurempikin löytyy, 4v "hummer" esim 2,8-3,0 Capreista ja Granadoista)
-voit risteyttää type9 V6 -version ja type9 4 -syl. keskenään, mutta huomioi seuraavaa: jos vaihdat kytkinakselin esim. 4-syl->V6, joudut vaihtamaan koko ryhmäpyörästön kytkinakselin parina (ensiöveto erilainen V6 vs. 4-syl), myös vitosen välityksen kanssa voi kikkailla; pitkää loikkaria tai ei.
-type9 4-syl ja V6 2wd kamat eivät sovi ryhmäpyörästön ja sen laakeroinnin osalta type9 4wd kuoriin.
-

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Yleisenä huomiona on että tässä topicissa kirjoitellaan aika paljon virheellistä tietoa typeN 4v, type9-4syl/9-6syl/9-4WD laatikoista...
Osui silmään, joten mainittakoon että typeN 4v (Taunus-Cortina 2,0) on täsmälleen samat sisuskalut, akselit ja kuoret kuin Sierra mk1 2,0 4v:ssä; vain keppi on kiinni 3 pultilla kierteiden sijaan.
Yms yms..
Nimimerkillä: näitä ford taka-neliveto vaihteistoja vasta 25v ropannut

Osui silmään, joten mainittakoon että typeN 4v (Taunus-Cortina 2,0) on täsmälleen samat sisuskalut, akselit ja kuoret kuin Sierra mk1 2,0 4v:ssä; vain keppi on kiinni 3 pultilla kierteiden sijaan.
Yms yms..
Nimimerkillä: näitä ford taka-neliveto vaihteistoja vasta 25v ropannut

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Kovasti vaan noi britit (ja muut ulkomaan elävät) tykkää käyttää type N = type 9. Googeliinkin kun raapustaa esim. "type n ford gear box" niin kovasti näyttää linkkien kuvat type 9 laatikolta eikä type E 4v laatikolta. No, nettihän on täynnä höpöä.jjs kirjoitti: type N on mediumsize 4v. "isolaatikko".
Otetaan kuitenkin vielä lainaus sivulta http://www.domsat.co.uk/pages/gearboxes.htm
"There are two types known as Type N and Type 9 with differing input shaft lengths. The 'N' has a 6.9 inch length shaft and the '9' a 8.1 inch shaft. To fit the '9' to a Xflow requires a 1 inch spacer plate to be fitted between bellhousing and engine. This box is usually fitted to the Ford V6 engined cars."
Riippunee laatikon vuosimallista.jjs kirjoitti:-type9 4-syl ja V6 2wd kamat eivät sovi ryhmäpyörästön ja sen laakeroinnin osalta type9 4wd kuoriin.
Pääakseli on sama (type-9). 4x4 laatikossa ei vain ole nopeusmittarin matopyörää. Keskitasauspyörästö tulee pääakselin päälle. 4x4:n laatikko on pidempi keskitasauspyörästöstä takakardaanille tulevan tumpin verran.jjs kirjoitti:-Pääakseli ei ole sama 4x4 vs. 2wd. Nelikossa muutoksia keskitasauspyörästön takia.
Yhdistin juuri 4x4 v6 type-9:n ja 2wd OHC:n laatikot siten että vaihdeaski on OHC:n laatikosta ja jakolaatikko 4x4 v6:sta. Tein siis laatikon jollaista ford ei ikinä tehnyt eli 4x4 type-9 OHC:n perään.
Eikä ollut eroa myöskään vaihdelaaitkon kuoressa, rattaat olis voinut kasata kumpaan kuoreen tahansa. Toki aina on mahdollista että joku oli jo risteyttänyt 2wd v6 ja 4x4 laatikon ennenkuin se minulle kulkeutui kytkinakseli ja ryhmäpyörävikaisena.
kuva 1 vasen aski OHC oikea 4x4 v6
kuva 2 ylempi aski OHC alempi 4x4 v6
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Täsmennän varoiksi vielä omaa höpötystäni:Tero_s kirjoitti:Kovasti vaan noi britit (ja muut ulkomaan elävät) tykkää käyttää type N = type 9. Googeliinkin kun raapustaa esim. "type n ford gear box" niin kovasti näyttää linkkien kuvat type 9 laatikolta eikä type E 4v laatikolta. No, nettihän on täynnä höpöä.jjs kirjoitti: type N on mediumsize 4v. "isolaatikko".
Sierra-Taunus 2,0 "iso" 4v. on tyyppi N (oikeasti Ford Mediumduty -series), viisivaihteinen evoluutio siitä tämä normaali tyyppi 9. Tästä on olemassa myös irtokytkinkopallinen versio joka on asennettu Esco mk1-2 RS2000-RS Mexico mk2 -malleihin. Ja käytetty myös mm. Taunus 2,3 S:ssä, tietysti sitten V6 -kytkinkopalla ja kytkinakselilla. En muista saiko tuon muutettua -pelkällä kytkinakselin vaihdolla- käymään neloskoneeseen, vai vaatiko myös ryhmäpyörästön.
Tyyppi N kokoinen laatikko kevyemmillä sisuskaluilla ja pienemmillä spooreilla löytyy mm. Taunus 1600 jne. Ilmeisesti noilla brittisivuilla tyyppi C.
Caprin tyyppi E(?) on heavyduty -laatikko ("hummer") joka on samoilla spoorimitoilla mutta järeämpi 4v. Käytetty mm. Capri mk1-3 3,0 ja 2,8i, Granada 3,0. Näyttää samalle kuin 2000E (Corsair) mutta on isompi, kolmella siirtäjätangolla.

-type9 4-syl ja V6 2wd kamat eivät sovi ryhmäpyörästön ja sen laakeroinnin osalta type9 4wd kuoriin.
Tarkoitin tällä sitä että XR4x4 tyyppi 9 on varustettu ryhmäpyörästön isommalla etupään laakerilla; ryhmäp. laakeripesä on isompi ja akseli tulee koteloon etupäähän kiinni pulteilla, ei sovitteella. Tähän en ole löytänyt poikkeusta n.6-7 purkamassani XR:n laatikossa


- Pääakseli ei ole sama 4x4 vs. 2wd. Nelikossa muutoksia keskitasauspyörästön takia.
Olet oikeassa, muistin väärin

Tuo oma herja väärinkirjoittelusta nyt kyllä k*saisi omaan nilkkaan

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Siis type N on laatikko josta britit käyttää koodia E?
Esim. https://www.burtonpower.com/technical/tt_typeE.html
Mistä noi britit koodejansa ammentaa vai onko ford koodannut laatikkonsa eri maihin eri kirjaimin? vai sekoaako nyt malli kohtaiset koodit ja laatikoiden koodit? Eikös esim. escortin (mk1 ja 2) manuaalilaatikot ole koodattu A ja B ja vastaavasti taunuksen on A ja B. Escossa A tarkoittaa type 2 laatikkoa ja B tarkoittaa type E laatikkoa. Kun taas taunuksessa A on type 3 ja B on type E.
Toi mun risteyttämäni v6 4x4 laatikko oli ehkä -85 tai -86 mallisesta (koska 4x4 tuli markkinoille?) 4x4:sta ja siinä ei tuota vahvistettua ryhmäpyörän etulaakeria ollut. Toki sekin laatikko saattoi olla jo aiemmin 2wd osilla korjattu. Ryhmäpyörän etulaakerin särkyminen oli senkin laatikon hajoamisen alkusyynä.
Esim. https://www.burtonpower.com/technical/tt_typeE.html
Mistä noi britit koodejansa ammentaa vai onko ford koodannut laatikkonsa eri maihin eri kirjaimin? vai sekoaako nyt malli kohtaiset koodit ja laatikoiden koodit? Eikös esim. escortin (mk1 ja 2) manuaalilaatikot ole koodattu A ja B ja vastaavasti taunuksen on A ja B. Escossa A tarkoittaa type 2 laatikkoa ja B tarkoittaa type E laatikkoa. Kun taas taunuksessa A on type 3 ja B on type E.
Mä olen kuvitellut että tuo muutos tuli jostakin vuosimallista alkaen V6 (ja transitin?) laatikoihin koska OHC:n 5v laatioissa säilynyt ja 4v laatikosta periytyvä ryhmäpyörän etulaakerointi ei noissa "vääntö"moottoreissa kestänyt.jjs kirjoitti: Tarkoitin tällä sitä että XR4x4 tyyppi 9 on varustettu ryhmäpyörästön isommalla etupään laakerilla; ryhmäp. laakeripesä on isompi ja akseli tulee koteloon etupäähän kiinni pulteilla, ei sovitteella. Tähän en ole löytänyt poikkeusta n.6-7 purkamassani XR:n laatikossa![]()
Toi mun risteyttämäni v6 4x4 laatikko oli ehkä -85 tai -86 mallisesta (koska 4x4 tuli markkinoille?) 4x4:sta ja siinä ei tuota vahvistettua ryhmäpyörän etulaakeria ollut. Toki sekin laatikko saattoi olla jo aiemmin 2wd osilla korjattu. Ryhmäpyörän etulaakerin särkyminen oli senkin laatikon hajoamisen alkusyynä.
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
Tuo parannettu laakeri tuli käsittääkseni noin vuonna -87 2.8 ja 2.9 koneisiin autoihin. Omien kokemusten mukaan löytyy ainakin 2.9 takaveto Scorpiosta vuodelta -88. Oman Sierran laatikosta sorvasin ryhmäpyörästön pään käypäiseksi tuolle laakerille ja sovitin akselinnatsan kuoreen ja kytkinkoppaan.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro
-07 Audi A8 4.2 quattro