Sähköflektin kytkeminen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
Sähköflektin kytkeminen
Elikkäs tarviiko tollaiseen mitään releitä ym. sähköhimmeleitä väliin vai voinko vetää suoraan virrat akusta katkaisijalle..?
Vanha flekti ollut joskus kytkettynä releen kautta, samassa releessä myös on sumarit. ja flektin piuhoissa on jokin häiriö/virtahäviö ja teen uuden johdotuksen tilalle toista kautta.
Vanha flekti ollut joskus kytkettynä releen kautta, samassa releessä myös on sumarit. ja flektin piuhoissa on jokin häiriö/virtahäviö ja teen uuden johdotuksen tilalle toista kautta.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
3M
Skype: Laze666
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Ei toimi pitkään, usko pois. Teet siihen kunnon johdoilla releen kanssa kytkennän ja pistät anturin ohjaamaan relaan maata. Ei tarvi vedelllä mitään nappuloita hyttiin ja eikä tarvi vaihdella joka kesä sitä anturia.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
ratsastetaan aiheella.
auto v6 sierra
mun pitäis vaihtaa termostaatti katkaisija
yksi kärkisestä kaksi kärkiseksi.
autossa on ilmastointi ja siihen on tullut myös sähkö flekti moottorin jäähdytykseen.
kysymys.
mitkä on kytkentä lämpötilat noille flekteille?
motonet myy kaksoiskärki katkaisijaa jossa on ilmastointi ja sähkö flekti kärjet.
onko kokemuksia tämän toiminnasta.
auto v6 sierra
mun pitäis vaihtaa termostaatti katkaisija
yksi kärkisestä kaksi kärkiseksi.
autossa on ilmastointi ja siihen on tullut myös sähkö flekti moottorin jäähdytykseen.
kysymys.
mitkä on kytkentä lämpötilat noille flekteille?
motonet myy kaksoiskärki katkaisijaa jossa on ilmastointi ja sähkö flekti kärjet.
onko kokemuksia tämän toiminnasta.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Itse hommasin syylärin kylkeen termarianturin, jossa on lämpöarvot jotain luokkaa 82 / 93. Koneen termari on 88-asteinen, joten tarvitsee pyöriä hieman kauemmin (siis eka luku on se jossa tuo katkaisee virran termarille, olikos se näin...
). Tosin en vielä ole kytkenyt tuplaflektejä tuohon, vaan on releen kautta kabiinissa kytkin...

* # 71 *
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
-
- Ylläpitäjä
hmm... kuinka asennan flektin sierraan mk2 ??
anturi on ennen termostaattia,
tärkein tieto olis mihin menee flektin 2 johtoa ja mihinkä menee anturin 2 johtoa ja tuleeko jostain vielä lisää johtoja ja montako johtoa menee releelle montako maihin ja meneeko virta jotenki erikseen.
oliko selkeästi kysytty
jos sattuis valokuvia löytymään joltakin niin niistä näkis hyvin mikä menee mihinkin
anturi on ennen termostaattia,
tärkein tieto olis mihin menee flektin 2 johtoa ja mihinkä menee anturin 2 johtoa ja tuleeko jostain vielä lisää johtoja ja montako johtoa menee releelle montako maihin ja meneeko virta jotenki erikseen.
oliko selkeästi kysytty

jos sattuis valokuvia löytymään joltakin niin niistä näkis hyvin mikä menee mihinkin
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
Flekti
Tarvikkeet:
Punaista johtoa, 4mm2. Noin 2m.
Sinistä johtoa, 1,5mm2 noin 5m
Mustaa johtoa 2,5mm2, noin 1m
Yksi johdonväliin asennettava sulakerasia, motonet.
yksi 20A lehtisulake
yksi kunnollinen katkaisija, esim motonetin keinukytkin, valolla tai ilman.
yksi valorele, max 30A. (Jos yleismalli, esim hella niin piuhat: 86 heräte+, ota esim parkeilta tai akulta suoraan, virtalukko 1 tai 2 jne. 85- maa. 30 jatkuva + plus akulta, väliin sulake (20A). 87 Ohjattavan laitteen, esim flekti plus. )
Heräte johdon väliin katkaisija, kabiiniin siis.
Akulta plussa ja sulake väliin ja suoraan siitä Releelle.
Rungosta releelle maa
Ja viimeksi releen kannasta ohjattavan laitteen plussaan. Ohattavan laitteen miinus runkoon.
Suosittelen:
Sierra (ohc/DOHC)
Ylävesiletkun väliin T-haara. Haaran päähän yleismallin, esim 92 asteinen anturi. Anturilta lähtee kaksi johtoa, plussa releen herätteeseen suoraan. Eli rele päästää virtaa läpi kun anturi antaa jännitteen. Varmuudeksi vielä erillinen heräte releelle oman kytkimen kautta vaikka parkeilta/akulta.
Miksi heräte parkeilta? Siksi että flektit ei jää pörräämään vahingossakaan kun sammutat auton. Ja saat flektit AINA pyörimään kun
autosi valot palaa. Järjestelmä EI ole riippuvainen millään tavalla polttimoista.
Heräte virta: Noin 0,001A. Eli ei mitään.
Päävirta sulakkeen arvon voi laskea:
P=U*I--->I=P/U
P= Käytettävän laitteen teho/ W
U=Käytettävissä oleva jännite V
I=Laitteen vaatima virta A
Esim:
I=P/U
I=100W/14,4V=6,9A ~10A on ok sulake.
Koska Lataus eli käyttöjännite voi vaihdella välillä 11,8-16V. TÄMÄ ERITTÄIN RAAKA ARVIO!!!
Mikäli jaat 100W/16V on tulos 6,25A
ja vastaavasti 100/11,8=8,5A.
ELI mitä pienempi on käyttöjännite samalle laitteelle sen enemmän VIRTAA(A) se tarvitsee. Joten on tollanen 10A sulake jees TÄSSÄ tapauksessa. (osviittaa saa auton ohjekirjasta esim flektit.... (15-25A))
Sulaketta ei kannata alimitoittaa sillä se on turhaa. Mikäli tulee jokin oikosulku tms, niin isokin sulake palaa välittömästi, jopa 60A.
Nyrkkisääntö: 4mm2/20A
2.5mm2:10A
6mm2:30A
JA VARMAAN PIUHAT EI LÄMPEE! Turvallinen.
Punaista johtoa, 4mm2. Noin 2m.
Sinistä johtoa, 1,5mm2 noin 5m
Mustaa johtoa 2,5mm2, noin 1m
Yksi johdonväliin asennettava sulakerasia, motonet.
yksi 20A lehtisulake
yksi kunnollinen katkaisija, esim motonetin keinukytkin, valolla tai ilman.
yksi valorele, max 30A. (Jos yleismalli, esim hella niin piuhat: 86 heräte+, ota esim parkeilta tai akulta suoraan, virtalukko 1 tai 2 jne. 85- maa. 30 jatkuva + plus akulta, väliin sulake (20A). 87 Ohjattavan laitteen, esim flekti plus. )
Heräte johdon väliin katkaisija, kabiiniin siis.
Akulta plussa ja sulake väliin ja suoraan siitä Releelle.
Rungosta releelle maa
Ja viimeksi releen kannasta ohjattavan laitteen plussaan. Ohattavan laitteen miinus runkoon.
Suosittelen:
Sierra (ohc/DOHC)
Ylävesiletkun väliin T-haara. Haaran päähän yleismallin, esim 92 asteinen anturi. Anturilta lähtee kaksi johtoa, plussa releen herätteeseen suoraan. Eli rele päästää virtaa läpi kun anturi antaa jännitteen. Varmuudeksi vielä erillinen heräte releelle oman kytkimen kautta vaikka parkeilta/akulta.
Miksi heräte parkeilta? Siksi että flektit ei jää pörräämään vahingossakaan kun sammutat auton. Ja saat flektit AINA pyörimään kun
autosi valot palaa. Järjestelmä EI ole riippuvainen millään tavalla polttimoista.
Heräte virta: Noin 0,001A. Eli ei mitään.
Päävirta sulakkeen arvon voi laskea:
P=U*I--->I=P/U
P= Käytettävän laitteen teho/ W
U=Käytettävissä oleva jännite V
I=Laitteen vaatima virta A
Esim:
I=P/U
I=100W/14,4V=6,9A ~10A on ok sulake.
Koska Lataus eli käyttöjännite voi vaihdella välillä 11,8-16V. TÄMÄ ERITTÄIN RAAKA ARVIO!!!
Mikäli jaat 100W/16V on tulos 6,25A
ja vastaavasti 100/11,8=8,5A.
ELI mitä pienempi on käyttöjännite samalle laitteelle sen enemmän VIRTAA(A) se tarvitsee. Joten on tollanen 10A sulake jees TÄSSÄ tapauksessa. (osviittaa saa auton ohjekirjasta esim flektit.... (15-25A))
Sulaketta ei kannata alimitoittaa sillä se on turhaa. Mikäli tulee jokin oikosulku tms, niin isokin sulake palaa välittömästi, jopa 60A.
Nyrkkisääntö: 4mm2/20A
2.5mm2:10A
6mm2:30A
JA VARMAAN PIUHAT EI LÄMPEE! Turvallinen.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002
Re: Flekti
hep,
joku voi sanoa, että tämä on pilkun nysväämistä, mutta:
jos mitoituksen tekee tietylle laitteelle (vastus, lamppu, sähkömoottori) laskien esim. 14V syöttöjännitteellä ja jännite sitten laskee, niin laitteen ottama virtahan pienenee.
-timppa
joku voi sanoa, että tämä on pilkun nysväämistä, mutta:
oikeasti tarkoitat "... samalle TEHOLLE, sen enemmän virtaa tarvitaan".ParDe kirjoitti:mitä pienempi on käyttöjännite samalle laitteelle sen enemmän VIRTAA(A) se tarvitsee.
jos mitoituksen tekee tietylle laitteelle (vastus, lamppu, sähkömoottori) laskien esim. 14V syöttöjännitteellä ja jännite sitten laskee, niin laitteen ottama virtahan pienenee.
-timppa
-
- Ylläpitäjä
kiitoksia Parde selkeät neuvot oli pitää alkaa johtojoa vetelääm kabiiniin yms.
ainut mikä jäi mietitityttämää "yksi kunnollinen katkasija"
meinaatko tuolla käyttömukavuutta vaiko kestävyyttä?
olin jostain lukevinaan että katkaisija saatta sulaa
esim. voinko laittaa sierran omaan katkasijaan esim. penkinlämmitin?
ainut mikä jäi mietitityttämää "yksi kunnollinen katkasija"
meinaatko tuolla käyttömukavuutta vaiko kestävyyttä?
olin jostain lukevinaan että katkaisija saatta sulaa

esim. voinko laittaa sierran omaan katkasijaan esim. penkinlämmitin?
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
SELVENNYS
MIKÄLI laitetta ohjataan erillisellä relepiirillä, kuten yllä kuvailin niin KATKAISIJAN läpi kulkee AINOASTAAN HERÄTE virta, joka on vain muutamia ampeerin sadas/tuhannesosia.
KUNNON katkaisija: KESTÄVÄ, jämäkkä, laadukas jne. Ei mikään perkeleen kännykän mikrokytkin.
Katkaisijan kautta EI koskaan kannata vetään mitään yli 5A virtoja. Katkaisijoissa lukee yleensä jotain tähän suuntaan: 12/24V/5A. Tarkoittaa että jännite on 12 tai 24 ja max virta esim toi 5A.
Jos flektejä ohjaa ilman relettän niin katkaisijan läpi kulkee todellakin toi 20A virta joka on ehdottomasti LIIKAA.
Rele on myös kytkin, tosin sähköinen sellainen jonka avaamiseen tarvitaan _hyvin_ pieni heräte virta/vähintään 9V. Tämä virta ohjataan erillisen katkaisijan kautta, ja kun RELE aukeaa niin VAIN RELEEN läpi kulkee suuret virrat, joille releet on suunniteltukkin.
On myös olemassa ns. suurvirtakatkaisijoita. Esim ralliautoissa pakollinenPÄÄVIRTA kytkin, se iso punainen kahvahärdelli.
KUNNON katkaisija: KESTÄVÄ, jämäkkä, laadukas jne. Ei mikään perkeleen kännykän mikrokytkin.
Katkaisijan kautta EI koskaan kannata vetään mitään yli 5A virtoja. Katkaisijoissa lukee yleensä jotain tähän suuntaan: 12/24V/5A. Tarkoittaa että jännite on 12 tai 24 ja max virta esim toi 5A.
Jos flektejä ohjaa ilman relettän niin katkaisijan läpi kulkee todellakin toi 20A virta joka on ehdottomasti LIIKAA.
Rele on myös kytkin, tosin sähköinen sellainen jonka avaamiseen tarvitaan _hyvin_ pieni heräte virta/vähintään 9V. Tämä virta ohjataan erillisen katkaisijan kautta, ja kun RELE aukeaa niin VAIN RELEEN läpi kulkee suuret virrat, joille releet on suunniteltukkin.
On myös olemassa ns. suurvirtakatkaisijoita. Esim ralliautoissa pakollinenPÄÄVIRTA kytkin, se iso punainen kahvahärdelli.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
Re: Flekti
pertrac36 kirjoitti:hep,
joku voi sanoa, että tämä on pilkun nysväämistä, mutta:
oikeasti tarkoitat "... samalle TEHOLLE, sen enemmän virtaa tarvitaan".ParDe kirjoitti:mitä pienempi on käyttöjännite samalle laitteelle sen enemmän VIRTAA(A) se tarvitsee.
jos mitoituksen tekee tietylle laitteelle (vastus, lamppu, sähkömoottori) laskien esim. 14V syöttöjännitteellä ja jännite sitten laskee, niin laitteen ottama virtahan pienenee.
-timppa
Aina ei kannata kirjoittaa juuri kuten asia menisi. Omalla tavallaan hiukan terminologiasta luistaminen auttaa helpottamaan muistamista/ymmärtämistä/selkiyttaa tekstiä. Kiitos korjaamisesta, tein ns tietoisen virheen
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring
-
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
3vuotta on ollu ilman relettä ja katkasia kabiinissa.
Ei o sulamisia näkyny ja katkasia on normaali missä vihree valo.
Ei o sulamisia näkyny ja katkasia on normaali missä vihree valo.
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
- Ylläpitäjä