mk4 escon sulakeongelmaa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

mk4 escon sulakeongelmaa

Viesti Kirjoittaja cossuton » Pe Toukokuu 7. 13:40:03 2004

eli autona on tuo vaimon kauppakassi ja vikana on tämä:

apparinpuolen takavalo ei pala.
jarruvalo palaa sekä vilkku ja myös peruutusvalo, mutta sulakerasiasta valojen sulake palaa aina, laittoi sinne minkä sulakkeen tahansa eli kyseessä oikosulku, mutta mistä johtuu?
voisiko kyseessä olla puuttuva tai huono maadoitus?
entä liittyykö vikaan myös se että rekisterikilven valo ei pala vaikka uusi polttimo ja ei hapettumia?

kiitos vastauksista, ainii auto on 88 laser malli. :wink:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Toukokuu 7. 15:18:51 2004

-Noissa eskorteissa on ihan järkyttävän huonolaatuiset paikat
polttimoille siellä takana.
Oikosulku on kyllä mahdollinen mutta yleensä
järkyttävän pahasti hapettuneet ne lamppujen kiinnikkeet.

-Kannattaa katsoa myös se liitin joka tulee siihen lamppu häkkyrään
kiinni.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Pe Toukokuu 7. 16:48:30 2004

-Terppa- kirjoitti:-Noissa eskorteissa on ihan järkyttävän huonolaatuiset paikat
polttimoille siellä takana.
Oikosulku on kyllä mahdollinen mutta yleensä
järkyttävän pahasti hapettuneet ne lamppujen kiinnikkeet.

-Kannattaa katsoa myös se liitin joka tulee siihen lamppu häkkyrään
kiinni.
nimenomaan näin.

ite ajelin kerran niin aluksi toimi hyvin valot, sitten alko palaa takasumuvalo jarruvalon kanssa(näkee siitä että koetaulun takasumuvalon valo syttyi jarrutettaessa), vähän ajan päästä takasumuvalo vilkkui vilkun tahdissa, ja sitten vilkku ja jarruvalo meni sekaisin -> vilkku toimi ainoastaan silloin kun ei painanut jarrua. siis takajarruvalo vilkkui :roll:

Oli tietysti pimeä ja noin 1000kg romua takalootassa ettei päässyt edes roplailemaan niitä johtoja.

Kerronko vielä lisää? no en viitsi kyllästyttää teitä kuoliaaksi...;)
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Toukokuu 7. 16:53:33 2004

Tulee todellakin villejä valoilmiöitä.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Toukokuu 7. 18:37:51 2004

Orionissa paloi alussa oston jälkeen takavilkut jarrua painaessa ja sumarit sun muut miten sattuu (yleensä ei ollenkaan). Viaksi paljastui keskellä takapeltiä ollut maajohto, joka oli likainen. Hiomapaperia ja CRC:tä, niin taas toimii. Joskus joutuu vieläkin nyrkkiä antamaan, kun ulommaiset punaiset tavan valot eivät alussa toimi. Jarruvalot taas toimivat aina. Pitäisi joku kertaa ottaa valot irti ja puhdistaa paikat...

Escortissa taas ei ole koskaan palanut takasumuvalo. Ei varmaan olisi iso juttu selvittää. Kun katsastusmies ei ole sitä vaatinut toimintaan, niin antaa olla.

Edit: typö korjaus
Viimeksi muokannut Sine, La Heinäkuu 8. 21:49:06 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » La Toukokuu 8. 12:59:32 2004

noniin, nyt on vikaa paikallistettu, eli:
ilmeisesti oikosulku on sulakerasian pohjassa :shock:
koska:

kuskin puolen takavaloilta lähtevät johdot on purettu teipistä sinne matkustajanpuolelle asti ja mikään johto ei ole poikki eikä kosketa toisiinka tai muutenkaan rikki. testasin myös että hapettumia ei ole koska vaihdoin toimivasta escortista koko takavalojen pohjan ja ei toiminut tuossa laserissa.
vedin myös uuden maapiuhan mutta ei siinäkään vikaa. ryöstämistä en ole vielä pahemmin testannut koska silloin on syytä vetää alkuperäinen liitin poikki ja ryöstää kaikki johdot.

eli:

voiko vika tosiaan olla siellä pohjassa?
ja miten tuo sulakerasia lähtee irti?? Onko se pultattu pohjasta?

kiitäs pikaisista kommenteista ja ehdotuksista!
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » La Toukokuu 8. 14:50:26 2004

lisättäköön vielä että sain sittenkin itse tuon boksin auki ja olihan se virtajohto hieman sulanut mutta ei ottanut kontaktia mihinkään.
laitoin teippiä ympärille ja korjailin, mutta ei edelleenkään vika korjaantunut eli polttaa edelleen sulakkeen.

tulin siihen johtopäätökseen että jossain matkalla takakontille tuo virtapiuha (väri on harmaapunainen) ottaa kontaktin runkoon ja polttaa siksi sulakkeen.

tsekkasin johdot sivulistan alta sekä sulakeboksilta listalle, mutta ei löytynyt mitään epätavallista, vielä pitäisi tutkia takapenkiltä takaboksille, mutta pitäisi purkaa suht paljon tavaraa :cry:

onko kellään ollut vastaavaa että mistä tuo kontakti runkoon on löytynyt tai jos nyt on löytynyt lainkaan??

tarvitsisin pikaisia vastauksia kun tuo katsastus tulos ei ollut kehuttava... :?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

RSmimmu
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 9:33:54 2003

Viesti Kirjoittaja RSmimmu » Su Toukokuu 9. 21:07:43 2004

Punaharmaa lähtee sulakerasialta ensin vissiin rekisterikilven valolle ja siitä apparinpuolelle, ainakin tossa mun irtonaisessa johtosarjassa. Joten tutki ensimmäisenä rekisterikilvelle menevä, en usko että on takapenkin ja kontin välissä vikaa sillä se menee peltien sisällä ja on hyvin suojattu.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ma Toukokuu 10. 16:10:19 2004

no sen verran tuli tutkittua että ryöstin sitten valon toiselta puolelta.
en jaksanut lähteä etsimään vikaa kun ei sitä selvästi mistään löytynyt, joten nyt toimii taas vallan mainiosti.

katsastuksessakaan ei tullut mitään merkintöjä vaan meni puhtain paperein läpi :shock: :shock: :shock:

ja tuli nähtyä millanen on uusi rekisteriote: A4 kokonen arkki mistä näkee kaikki tiedot samantien, kätevä siis.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

AnttiM
Viestit: 70
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 16:59:38 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM » Ti Kesäkuu 20. 13:27:24 2006

Ratsastetaampa vanhalla aiheella, eli mikä olisi järkevin keino vaihtaa tuo sulakerasia mk4 Escorttiin. Tai miten sen saisi edes järkevästi irti tuosta varaosa-autosta?

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Kesäkuu 21. 8:22:51 2006

AnttiM kirjoitti:Ratsastetaampa vanhalla aiheella, eli mikä olisi järkevin keino vaihtaa tuo sulakerasia mk4 Escorttiin. Tai miten sen saisi edes järkevästi irti tuosta varaosa-autosta?
Ei ole järkevää tapaa, koska tuo on toteutettu systeemillä, jossa sulakerasiasta ei saa mitään johtoja irti. Eli oikeastaan ei ole parempaa konstia, kuin vaihtaa kaikkineen johtoineen päivineen eli koko johtosarja. Oikeastaan kun yhden rasian purkasin, niin kyllähän ne lähtee irti jollain liittimillä, mutta mikä hyöty on vaihtaa pelkkä muovipohja? Näissä kun ei vielä ole käytetty "piirilevytekniikkaa"..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

AnttiM
Viestit: 70
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 16:59:38 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM » To Kesäkuu 22. 18:02:46 2006

cossuton kirjoitti:
AnttiM kirjoitti:Ratsastetaampa vanhalla aiheella, eli mikä olisi järkevin keino vaihtaa tuo sulakerasia mk4 Escorttiin. Tai miten sen saisi edes järkevästi irti tuosta varaosa-autosta?
Ei ole järkevää tapaa, koska tuo on toteutettu systeemillä, jossa sulakerasiasta ei saa mitään johtoja irti. Eli oikeastaan ei ole parempaa konstia, kuin vaihtaa kaikkineen johtoineen päivineen eli koko johtosarja. Oikeastaan kun yhden rasian purkasin, niin kyllähän ne lähtee irti jollain liittimillä, mutta mikä hyöty on vaihtaa pelkkä muovipohja? Näissä kun ei vielä ole käytetty "piirilevytekniikkaa"..
Syy vaihtamiseen on se, että muutamat releet ovat aikojen saatossa kuumenneet niin paljon että ne releiden "pohjat" on jonkin verran päässeet sulamaan, mutta sitä rasiaa tarkemmin tutkailtuani huomasin että niiden pelkkien "pohjien" vaihtaminen saattaisi onnistua kohtuu helpolla...

Vastaa Viestiin