Seosmittari

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Seosmittari

Viesti Kirjoittaja magelius » Ma Kesäkuu 28. 19:16:13 2004

Mistä johtuu että seosmittarin arvo muuttuu, kun kuormittaa akkua. Eli käytännössä: Kun on auto on käynnissä ilman valoja ym. niin mittari näyttää jotain tiettyä arvoa, ja heti kun laittaa valot ym. sähkölaitteet päälle, niin seosmittarin arvo tippuu.
Mittari on omavalmisteinen. Samaa ongelmaa kuitenkin esiintyy Autometerin mittarissa.
Voisi kuvitella, että se riippuu seosmittariin tulevasta käyttöjännitteestä, mutta seosmittarissa on kuitenkin oma regulaattori, joka säätää jännitettä (+5v piirille), joten senkään ei pitäisi vaikuttaa.

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Ma Kesäkuu 28. 19:44:32 2004

Onhan lambda ja seosmittarin maadoitettu samasta kohtaa ? Eli onko maadoitukset kunnossa?

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Kesäkuu 28. 19:54:26 2004

Ainakin omassa lullassa tyhjäkäyntinopeus muuttuu kun räppää kaikki sähkölaitteet päälle. Eli villi veikkaus olis että kuormittaa laturia ja sitä mukaa konetta ja siten vaikuttaa seokseenkin?

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ma Kesäkuu 28. 20:03:03 2004

Voisin mageliuksen puolesta vastata että kaikki on maadotettu samaan paikkaan ja kierrokset ei muutu vaikka vehkeitä laittaa päälle eli ei vaikuta sillä tavallakaan seokseen. On kuulemma ottanut myöskin hyvin pientä häiriötä jopa vilkun käytöstä. Tossa sitä tutkittiin niin ledien mukaan lambdan jännite tippuu jopa 0,4v, eli ei ole kysymys mistään muutaman ledin heitosta.
Toyota Supra TT

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Kesäkuu 28. 20:13:49 2004

Joissakin paikoissa pistetään takalasin lämppäri päälle jos ollaan rajoilla seoksien säädön kanssa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Kesäkuu 28. 21:54:40 2004

Luulisin, että lambdalta mittarille tuleva signaalipiuha ottaa häiriötä muista laitteista. Mulla aikoinaan Autometer teki samaa. Minkälaisella piuhalla signaali on vedetty? Luulis että auttais jos vetää kunnollisella suojatulla kaapelilla ja maadoittaa vaipan toisesta päästä.

Apex'i toimi samassa autossa ilman häiriöitä samoin toimii nykyisessä. On tarkistettu laajakaistalambdalla ja samaa näyttää.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Kesäkuu 28. 22:58:17 2004

Mittarin käyttöjännite on se 5V jos regulaattori kerran välissä eli ei sitä kautta voi muuttua.
Potenttiaaliero maadoituksessa tekee äkkiä mittariin heittoa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Kesäkuu 29. 10:47:27 2004

siipicossu kirjoitti:Mittarin käyttöjännite on se 5V jos regulaattori kerran välissä eli ei sitä kautta voi muuttua.
Potenttiaaliero maadoituksessa tekee äkkiä mittariin heittoa.
Helpoin konsti todeta kummasta tuo johtuu, on ottaa toinen akku kainaloon ja kytkeä vain seosmittari siihen. Jos vieläkin muuttuu, niin muuttuu myös seokset todellisuudessa.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Ti Kesäkuu 29. 23:09:02 2004

Pitää kokeilla vaihtaa se signaalipiuha paremmin suojattuun. Se on tosiaan ihan normaalilla 1,5mm2 piuhalla vedetty.
Seokset ei varmastikkaan oikeasti muutu, eli mittaus kusee, koska jos näpäyttää jarruvaloa (n.0,2s aika), niin hyppää yhden ledin verran laihemmalle. Ja maadoitukset on vedetty suoraan akun miinukseen.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Kesäkuu 29. 23:28:23 2004

Mitenkäs maadoitus akusta koriin, onko kunnossa?
Siinä tulee häviötä jos ei ole hyvin maadoitettu. Kaikki sähkölaitteet on kuitenkin maadoitettu koriin eikä suoraan akkuun.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » To Heinäkuu 1. 23:14:54 2004

Onkelma ratkaistu. Eli niinkin yksinkertainen kuin akun maadoitus. Nyt on kunnon piuha akusta runkoon ja liittimet putsattu.
En vaan käsitä, että miksi näin on? Koska lambda on 2-johtiminen ja siitä menee miinus suoraan akun miinukseen.
Ilmeisesti lamda kuitenkin maadottuu myös rungon kautta?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Kesäkuu 1. 23:17:45 2006

Ilmeni tänään illalla jännä häiriö seosmittariin. Aamulla toimi vielä normaalisti.

esim tyhjäkäynnillä ledit pomppii tiuhaan tahtiin normaalisti näkyvän paikallaan palavan ledin ja siitä alaspäin(laihempaan päin) olevien ledien välillä.

Mitä enemmän kierroksia koneessa ,sitä tiuhempi on välkkymisen taajuus.

Kyseessä on 4-johtoinen lambda-anturi. lambdan signaali ja maa signaali piuha menee suoraan mittarille. Eihän 4-johtoista tarvii maadottaa mitenkään erikseen. Lämmityksen toinen johto menee suoraan akun miinukseen ja + avain kytkimen taakse.

Mistähän moinen häiriö johtuu ,ihan kuin mittari ei tasais huippukohtien heittelyä tai jotain.

Rupes epäilyttämään jo joku laturiin tai sytytykseen liittyvä häiriö.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Kesäkuu 9. 20:52:11 2006

Löytyi vika ihmeelliseen seosmittarin toimintaan. lambda-anturin pakoputken sisälle menevän peltikuoren sisällä oleva varsinainen anturi-osa oli murtunut paloiksi. Sehän on jotain zirkoniumia tai jotain. Näyttää maallikon silmissä posliinilta.

Takuu onneksi on voimassa ,mutta ihmetyttää tollainen särkyminen.

Anturi kesti puoli päivää ihan normaalisti ja sitten jo paskana.

Onko tullut vastaavaa särkymistä vastaan jollain muulla?

Ihan normaalin näköinen oli anturi muuten. Ei ole mitään männänkappaleita,venttiileitä tai muita irto-osia kolhinut sitä mitenkään.

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » La Kesäkuu 10. 11:17:39 2006

Takuu onneksi on voimassa ,mutta ihmetyttää tollainen särkyminen.

Anturi kesti puoli päivää ihan normaalisti ja sitten jo paskana.

Onko tullut vastaavaa särkymistä vastaan jollain muulla?

Ihan normaalin näköinen oli anturi muuten. Ei ole mitään männänkappaleita,venttiileitä tai muita irto-osia kolhinut sitä mitenkään.[/quote]

Oliko se sinun anturi siis uusi? Minulla itsella on ollut vanha rommarilta haettu anturi, joka on toiminut kauan ja hyvin, paitsi johdot katkeilee.

Tämän vuoksi hankin uuden tarvikeanturin, joka toimi ensimmäisen koeajolenkin hyvin. Seuraavan kerran autolla ajettaessa se ei toiminutkaan enää. Anturin sisältä oli irronnut moottorin/anturin jäähdyttyä jotain, sillä se helisi. Anturi meni takuuseen ja uusi paikalleen. Ensimmäisellä koeajolenkillä meni taas anturi rikki kun annoin kunnolla kenkää, aluksi toimi kyllä hyvin.
Sen jälkeen vanha rommarilta haettu alkuperäinen Bosch takaisin paikalleen, eikä mitään ongelmia ole ollut.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Kesäkuu 10. 22:12:25 2006

Nimenomaan jäähtymistä toi anturi ei ilmeisesti kestä ,vaan rasahtaa paloiksi. Annoin hiukan kenkää autolle töihin mennessä ja töistä lähtiessä oli paskana.

Parempi olis saada rahat takaisin ja ostaa boschin anturi ,mutta en tiedä suostuvatko ne siihen motonetissa.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Kesäkuu 11. 0:59:47 2006

KtK kirjoitti:Nimenomaan jäähtymistä toi anturi ei ilmeisesti kestä ,vaan rasahtaa paloiksi. Annoin hiukan kenkää autolle töihin mennessä ja töistä lähtiessä oli paskana.

Parempi olis saada rahat takaisin ja ostaa boschin anturi ,mutta en tiedä suostuvatko ne siihen motonetissa.
Vaihda NGKn (tai siis NTK on valmistaja) tai Boschin anturiin siellä Motonetissa, ne kestää 10X paremmin kuin ne halvat SX:ät...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Kesäkuu 22. 16:03:27 2006

Uskomattoman paska tsäkä näiden lambda-anturien kanssa nyt vaivaa.

Motonetista sain rahat takaisin,kun ei niillä ollut ntk:n tai boschin antureita varastossa ja hain sitten ford mafiasta ntk:n anturin 70egellä.

Huomasin jäljistä kuusiokannassa ja kierteistä anturin olleen jossain paikalla hetken aikaa ennenkin ja pakettikin oli aukinainen.

Ei mitään eloa anturissa ja soitto pekkiselle mafiaan. --> Joo ,toi hintukainen lainas sitä hetken tossa viime viikolla.(onkohan joku korjaamo) Ei ollut kuulemma kuin vartin paikoillaan :evil: Jollain aineella luultavasti pesastu se anturiosa ,koska se oli puhdas mutta kierreosan juuressa oli mustanharmaata nokea. Ens viikolla hakemaan sitten uutta tilalle taas :x

Johdotuksetkin tein huolella ja tarkistin moneen kertaan ja ei etsimälläkään löydy niistä vikaa. Ja virrat oli pois koko asennuksen ajan.

Motonetin anturi toimi kyllä hyvin yhden päivän ja sitten meni zirkoniumipää murusiksi. Tämä ei näytä yleismittarillakaan mitään lukemia koneen käydessä.

Voiskohan seosmittarissa (malli siipicossu) olla joku sisäinen vika ,mikä polttaa noi anturit ,vai onko tämä vain huonoa tuuria.

Seuraavan anturin kohdalla rupeaa jo hikikarpalot nousemaan otsalle asentaessa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Kesäkuu 22. 17:36:14 2006

KtK kirjoitti: Voiskohan seosmittarissa (malli siipicossu) olla joku sisäinen vika ,mikä polttaa noi anturit ,vai onko tämä vain huonoa tuuria.

Seuraavan anturin kohdalla rupeaa jo hikikarpalot nousemaan otsalle asentaessa.
Mulla on itsellä ollut pari vuotta kiinni tuommoinen mittari ja hyvin ainakin vielä toimii.
Anturina kaksijohtoinen tarvike anturi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tate- » La Kesäkuu 24. 22:15:27 2006

Mulla oli aikasemmassa autossa siipicossulta ostettu seosmittari ja motonetin tarvike halpa kylmämallin anturi. En saanut tuota yhdistelmää ainakaan ikinä pelaamaan kunnolla siinä autossa. Eli ei näyttänyt tyhjäkäynnillä mitään ledit ja noin pois päin, vaikka oli maadoitukset mittarilla ja lambdalla samassa paikassa ja tolleen. Muutenkin koko mittari näytti ainakin mulla ihan päin sitä :D

Noh nyt myöhemmin asensin juuri toiseen autoon FMI seosmittarin ja motonetin 3 johtoisen lämmitettävän anturin. Toimii aivan helvetin hienosti, niin hienosti kuin tollanen "kapeakaista" voi vaan toimia. Todella suuri parannus entiseen. Ja anturikin sijaitsee vapariautossa vasta peltisarjojen jälkeen siinä kohdassa kun kaikki putket yhdistyy yhdeksi putkeksi. Eli 6-2-1 on malli. En tiedä missä oli ongelmat edellisessä autossa, mutta tuo alkoi toimimaan HETI ilman ongelmia.. Ja on nyt toiminut jo jonkun aikaa täysin ongelmitta..

Tämä ei ollut mikään morkkaus siipicossun mittaria kohtaan, mutta näin kävi itsellä, saattaa vika olla kun kattoo peiliin, mutta ajattelin kuitenkin kertoa.
BMW E21 "323i"

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Kesäkuu 26. 13:12:56 2006

En oikeen jaksa uskoa mittarissa olevan vikaa. Se oli talviautossa vielä keväällä pari kuukautta toiminnassa ja näytti ihan oikein noita lukemia. Ja sitä ennen bilteeman anturin kanssa pari vuotta about.

Nyt cossussa vaan on ollu antureiden kanssa ongelmia. Toi viimisin vaan harmittaa ,kun oli käytelty sitä jo ennestään ja myytiin uutena.

Vastaa Viestiin