zvh:n kannen momentista?? kiire!!

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

zvh:n kannen momentista?? kiire!!

Viesti Kirjoittaja simanski » Ke Elokuu 24. 11:48:37 2005

elikkäs kun on mondeon alakerta ja cvh kansi niin kumman momentteja totellaan? ja mihin arvoon toi kansi pitää vetää? kiitos.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 24. 11:53:02 2005

No aika paljon riippuu ennen kaikkea pulteista mitä käyttää.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 24. 11:59:35 2005

ZVh sivuilta:
-snip-
The Zetec block has the start of the head bolt threads 14mm below the top of the block as opposed to the CVH head's 3.5mm
As a result the CVH head bolts are now too short.
The normal head bolt thread engagement on a CVH is ~17mm, using the same bolts on the Zetec block would only give 6mm engagement or 9mm you replaced the 5mm thick CVH washers with 2mm ones.
9mm isn't enough engagement to be sure of not stripping the block threads when tightening the head bolts. Nasty !
I need 145 to 150mm bolts to give me at least 17mm of thread engagement.
The Zetec bolts don't even make it through the head.
I bought some 150mm long HT cap screws, gives me about 25 mm thread engagement in the Zetec block.
Dave has recommended tightening them to 75 lb/ft.
-unsnip-

Tää "Dave" on se pumaracing konevelho.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Ke Elokuu 24. 13:15:49 2005

jesselle suuri kiitos! ei vaan toi lontoo oo oikein hallussa :oops: no, jokatapauksessa pultit on 12,8 "kovat".

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 24. 13:53:41 2005

Niin en tiedä menikö lontoo jakeluun, mutta pääpointit:

1. Älä käytä CVH kannenpultteja, koska ne ovat liian lyhyet
2. Valitse oikean pituiset kovat pultit.
3. Koville pulteille suositellaan 102 Nm momentiksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ke Elokuu 24. 14:10:15 2005

Itse olen vetänyt tuollaiset rautakaupan 12.9 150 mm pitkät pultit 100 Nm momenttiin käyttäen niitä CVH:n prikkoja kantojen alla.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Elokuu 24. 14:11:14 2005

Mikä siinä CVH:n kannessa on hienompaa kuin Zetecin?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » Ke Elokuu 24. 14:15:42 2005

MouTine kirjoitti:Mikä siinä CVH:n kannessa on hienompaa kuin Zetecin?
halvempi virittää?
#1040
2600T

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Ke Elokuu 24. 14:16:14 2005

luulisin et 1.halvempi jalostaa 2.saa kunnon turbonokkia vaivattomasti. 3.isompi työ leimata 16v kannella. 4. tolla kombinaatiolla saa kuitenkin ihan riittävästi paukkua tommoseen etuveto koppoliin.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 24. 14:21:16 2005

MouTine kirjoitti:Mikä siinä CVH:n kannessa on hienompaa kuin Zetecin?
Helpompi löytää sopivat imu ja pakosarjat.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Elokuu 24. 14:29:29 2005

Onko tämä kaikki kuitenkin san arvoita että voi luopua puolista ventiileistä ja katu-uskottavuudesta?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ke Elokuu 24. 14:30:37 2005

Kysytään niin päin että mikä siinä Zetecin kannessa on hienompaa verrattuna CVH:n?
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Elokuu 24. 14:31:20 2005

Ilpo kirjoitti:Kysytään niin päin että mikä siinä Zetecin kannessa on hienompaa verrattuna CVH:n?
No just se tupla määrä venttiileitä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 24. 14:35:53 2005

Joista tuleva hyöty on...?

Äläkä vaan sano että siksi kun se virtaa paremmin.
Viimeksi muokannut JesseT, Ke Elokuu 24. 14:37:10 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ke Elokuu 24. 14:36:38 2005

Ei se venttiilien lukumäärä kyllä mitään vielä takaa. On mulla pari Zetecin kanttakin varastossa pölyttymässä mutta vielä ei ole ollut tarvetta siirtyä siihen. Voimaa on saatu ihan riittävästi tolla 8 venttiililläkin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ke Elokuu 24. 15:03:33 2005

JesseT kirjoitti:Joista tuleva hyöty on...?

Äläkä vaan sano että siksi kun se virtaa paremmin.
Eikö se sitten virtaa paremmin? Onko ihan mitattua tietoa?

Onhan siinä muutakin etua, paremman muotoinen palotila, fiksumpi venttiilikoneisto.

- Ville

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » To Elokuu 25. 6:14:51 2005

Olipa yllätys että taas tästäkin asiasta tapellaan.

Yksinkertaisuudessaan: CVH:n kanteen on huomattavasti helpompi pultata rs turbon hiluja kiinni. Zetecciin joutuu tekemään sovitelevyt jos meinaa saada samat osat kiinni (eivät tosin kalliita ole, mutta saattaa tulla konehuoneeseen ahdasta).

Mutta kyllähän zetecin kansi on parempi cvh:n nähden. Vakioilla kansilla on otettu yli kolmensadan tehoja, yritäppä tehdä sama vakiolla cvh:n kannella. On se ihmeellistä se kehitys :)

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » To Elokuu 25. 17:45:04 2005

Kehmu kirjoitti:
Mutta kyllähän zetecin kansi on parempi cvh:n nähden. Vakioilla kansilla on otettu yli kolmensadan tehoja, yritäppä tehdä sama vakiolla cvh:n kannella. On se ihmeellistä se kehitys :)
Ihan mielenkiinnosta kyselen että onko ihan omakohtaista kokemusta tuosta Zetec vs. CVH kannesta? Vai mihin tuo "yli kolmensadan vakiokannella" perustuu?
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Pe Elokuu 26. 6:08:35 2005

Ei ole omakohtaista tietoa, mitä on tullut lehdistä ja foorumeilta luettua. En itsekään sitä ennemmin uskonut, ennen kuin näin dynolaput ja tehdyt muutokset. Sen jälkeen noita on useampikin rakennellut. Niin, enhän minä tiedä, voihan se olla että ne ei kerro kaikkea tai kehuskelee muuten vaan :wink:

Mutta kyllä se on vaan kylmä tosiasia että vakio Zetecci kansi on parempi kuin CVH:n kansi, vai kehtaako joku väittää vastaan. Ja jos jollain on uusin (vai toiseksi uusin?) ff, niin siinä on hyvää juttua duratecistä, että pitäis olla uusi 'cossu'. Niin se vaan on pojat että kehitys mene eteenpäin vaikka moni tahtoisi taistella vastaan 8)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Elokuu 26. 7:59:26 2005

No duratec-HE:sta ja zetecistä nyt ei voi samassa lauseessa puhua. Ero on kaiken kuuleman perusteella aika huima, varssinkin mitä kanteen tulee.
Jos palataan ZVH vs. Zetec asiaan, niin CVH kanteen löytyy RST:n pakosarja, joka ei ole maailman paras, mutta ei huonoinkaan. Imupuolella löytyy erilaisia K/KE-jetronic imusarjoja ja efi:n imusarja johon menee suoraan boschin standardi suuttimet.
Zetecin kanteen menee Focus RS pakosarja, mutta suunnittelu on aivan hirveä, se on pienelle T25 laipalle tehty ja saatavuus on huono. Näiden lisäksi suoraan ei mene kuin muutama jälkimarkkinavalmiste, jotka on hirveän hintaisia. Imusarjapuolella ensimmäisissä Zeteceissä oli alumiininen imusarja, joka soveltui ahtamiseen. Siinä on kuitenkin sellaiset hassut sivusyöttöiset suuttimet ja isompien löytäminen voi olla vaikeaa (?). Modattua saa toki sopivaksi. Uudempiin imusarjoihin menee normaalisuutimet, mutta materiaali on sitten taas muovi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Pe Elokuu 26. 8:20:59 2005

JesseT kirjoitti:No duratec-HE:sta ja zetecistä nyt ei voi samassa lauseessa puhua. Ero on kaiken kuuleman perusteella aika huima, varssinkin mitä kanteen tulee.
Jos palataan ZVH vs. Zetec asiaan, niin CVH kanteen löytyy RST:n pakosarja, joka ei ole maailman paras, mutta ei huonoinkaan. Imupuolella löytyy erilaisia K/KE-jetronic imusarjoja ja efi:n imusarja johon menee suoraan boschin standardi suuttimet.
Zetecin kanteen menee Focus RS pakosarja, mutta suunnittelu on aivan hirveä, se on pienelle T25 laipalle tehty ja saatavuus on huono. Näiden lisäksi suoraan ei mene kuin muutama jälkimarkkinavalmiste, jotka on hirveän hintaisia. Imusarjapuolella ensimmäisissä Zeteceissä oli alumiininen imusarja, joka soveltui ahtamiseen. Siinä on kuitenkin sellaiset hassut sivusyöttöiset suuttimet ja isompien löytäminen voi olla vaikeaa (?). Modattua saa toki sopivaksi. Uudempiin imusarjoihin menee normaalisuutimet, mutta materiaali on sitten taas muovi.
Totta, silti väitän että zetecin kansi on kaikilta osin parempi vakiona kuin cvh:n, jos ei oteta pako- ja imusarjojen 'hankalahkoa' sovittamista huomioon. Mutta zetecci turbot ovat alkaneet yleistymään ja osia on tarjolla kaiken aikaa enemmän. Ja kuten sanoin, zetecci kanteen on saatavilla sovitelevyjä sekä imu- että pakopuolelle, joilla saa rst:n sarjat kiinni ongelmitta. Ainoa haitta tuntuu olevan se, että alkaa olemaan edessä aika ahtaat oltavat coolerille ja syylärille. Ilmeisesti.

Jos halpaa pakettia haluaa, niin eiköhän tuo ZVH ole se halvin tie, edelleen. Jos haluaa hyvää, niin eiku zetecci keulille ja teettää pako- että imusarjat :wink:

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Pe Elokuu 26. 10:00:33 2005

vielä sen verran et minun zvh:sta otettiin vakio kannella ja nokalla 1,2bar 290hv/415nm. et tommoseen kauppakassiin ihan riittävästi potenttiaalia vakionakin. nyt tosin portattu ja hankittu kunnon nokka ja sääd pyörä.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Elokuu 26. 10:37:00 2005

Zetecin imusarjassa on tosiaan sellaiset hassut sivusyöttösuuttimet, mutta kovin pojat ulkomailla väittävät esim. Nissan 200 SX suuttimien sopivan suoraan Zetecin imusarjaan. Sieltä sitten löytyy vaihtoehtoja riittämiin... Tiedä sitten kuinka hyvä tuo alumiininen sarja on virtauksiltaan, mutta eiköhän sillä budjettivirittäjät pärjäile.

Omassa harrastekoneessa on tällä hetkellä RS2000:en suuttimet, sopivilla bensanpaineilla riittänee 180-200hv ahdettuna. Tämä myös plug´n play.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Elokuu 26. 12:03:03 2005

simanski kirjoitti:vielä sen verran et minun zvh:sta otettiin vakio kannella ja nokalla 1,2bar 290hv/415nm. et tommoseen kauppakassiin ihan riittävästi potenttiaalia vakionakin. nyt tosin portattu ja hankittu kunnon nokka ja sääd pyörä.
Vakiokannella :shock:
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Elokuu 26. 12:08:06 2005

Mulla ei ole tosta Zetecin kannesta tarkempaa tietoa mutta netistä luotettavina pidettyjen tahojen kirjoituksia lukeneena (ei Fast Ford...) se ei ole hirveästi parempi virtauksiltaan kuin CVH. Zetecissä on tähdätty enempi päästöjen ja kulutuksen minimoimiseen ja käsittääkseni se kansi vaatii paljon muokkausta että siitä saa jotain irti. Lisäksi kannen kestävyydestä ahdettuna on esitetty erilaisia epäilyjä. Mutta totta kai siitäkin saa tehtyä vaikka mitä.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Pe Elokuu 26. 12:25:17 2005

Ilpo kirjoitti:Mulla ei ole tosta Zetecin kannesta tarkempaa tietoa mutta netistä luotettavina pidettyjen tahojen kirjoituksia lukeneena (ei Fast Ford...) se ei ole hirveästi parempi virtauksiltaan kuin CVH. Zetecissä on tähdätty enempi päästöjen ja kulutuksen minimoimiseen ja käsittääkseni se kansi vaatii paljon muokkausta että siitä saa jotain irti. Lisäksi kannen kestävyydestä ahdettuna on esitetty erilaisia epäilyjä. Mutta totta kai siitäkin saa tehtyä vaikka mitä.
Kovin on sitten ristiriitaista sitten. Itse taas olen lukenut (ei fast ford). , että zetecci nimenomaan on JO vakiona suhteessa parempi (yleisesti). Lisäksi kestävyydestä ja noista tehoista...Sunnyn zetecci fiestasta otettiin tehoa lähemmäs 500hv...näyttäkää mulle cvh josta saadaan noin paljon. Toki on otettava huomioon että 1.6 ei saa niin paljon tehoa kuin 2l mutta, silti mun mielestä toi kertoo aika paljon. Eikä myöskään 1.9l ameriikan cvh:sta ole otettu niin paljon tehoja.

Mutta tarkoitus nyt ei ollut ruveta kinastelemaan. Molemmilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Ihan mukava tosin, että tällaista pientä 'kinastelua' syntyy, niin tulee paljon asiaa selville.

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Pe Elokuu 26. 12:26:34 2005

Ilpo kirjoitti:
simanski kirjoitti:vielä sen verran et minun zvh:sta otettiin vakio kannella ja nokalla 1,2bar 290hv/415nm. et tommoseen kauppakassiin ihan riittävästi potenttiaalia vakionakin. nyt tosin portattu ja hankittu kunnon nokka ja sääd pyörä.
Vakiokannella :shock:
kyllä! 2.0 alakerta, iso fööni/ic, kuunon pakos. dta etc... niin ja, taitaa olla kyllä efin kansi mikä minulla tos on.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Elokuu 26. 20:44:53 2005

Oli se kansi zetec tai cvh, molemmilla saa voimaa enemmän kuin paikat kestää se ei ole ongelma. Ongelmaksi saattaa muodostua kestävän paketin hinta, mikä rajoittaa tehot jo varhaisessa vaiheessa. Esim. teräsveivejä aikoinaan kyselin ja tulin siihen tulokseen että 1200 eurolle keksin kyllä muutakin käyttöä. Toinen rajoittava tekijä on se, millä tuollainen escortti saadaan pysymään tiellä ja jonkinlainen pitokin olisi ihan mukava juttu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » Pe Elokuu 26. 21:59:11 2005

Arska kirjoitti:Oli se kansi zetec tai cvh, molemmilla saa voimaa enemmän kuin paikat kestää se ei ole ongelma. Ongelmaksi saattaa muodostua kestävän paketin hinta, mikä rajoittaa tehot jo varhaisessa vaiheessa. Esim. teräsveivejä aikoinaan kyselin ja tulin siihen tulokseen että 1200 eurolle keksin kyllä muutakin käyttöä. Toinen rajoittava tekijä on se, millä tuollainen escortti saadaan pysymään tiellä ja jonkinlainen pitokin olisi ihan mukava juttu.
totta puhut! sen just tänään tuumasin et jos toi lähtee yhtään peläämaan niinku pitää niin lähiviikkoina tarvii ainakin uude vaihdelaatikon :twisted: no, ei siinä mitää. kunhan kestäs uus moottori nipussa ni hyvä ois.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » La Elokuu 27. 9:57:17 2005

No joo, Sunnyn Fiesta nyt on aika kaukana vakio-Zetecistä :wink: Osoittaa vaan että kun tarpeeksi laittaa rahaa kiinni niin saa vaikka leivänpaahtimen kulkemaan kovaa. Itse ajattelin palata seuraavaksi CVH:n pariin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Syyskuu 7. 21:54:50 2006

Jenkeistä saa Cosworthin paloista kasatun Zetec koneen imusarjoineen ja hiluineen, tosin ilman kampuraa, noin $3000. Tämä pata kestää sen 500hp bolt on. En pidä hintaa kovin pahana jos ottaa huomioon mitä vakiosta työstäminen tulee maksamaan.

ZVH on kyllä huomattavasti halvempi kohde ja juuri Fiestassa melkeinpä ainoa helpohko tapa tuoda lisää ruutia turbokoneeseen. En muuten usko tuon Fiestan oman pakosarjan olevan ainakaan kovin paljon Focus RS:n vastaavaa parempi. Focuksen turbon pakopuoli rajoittaa huipputehoja aika tehokkaasti. Pakopesän tulo on pyöreä luokkaa 30mm oleva reikä :)

Vastaa Viestiin