Zetec SE / Sigma potentiaali

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Zetec SE / Sigma potentiaali

Viesti Kirjoittaja rustang » To Lokakuu 5. 14:20:11 2006

Terve,

Onko Suomessa kyseistä moottoria kukaan virittänyt? Mikö olisi sen alapään kierroskesto?

Siitähän on olemassa Fordin oma Puma Racing versio 155hp/7000 rpm, mutta onko 8000 rpm vakioalakerralla mahdollista?
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Lokakuu 5. 14:34:40 2006

Niinhän ainakin Burtonin kataloogon lyhyt moottoriesittely väittää, että 8k olis OK.

Siis tarkoitathan tätä 1.25/1.4/1.6/1.7 kokoalumiinikonetta,
kehitetty Yamahan kanssa,
tunnetaan USAssa nimellä Sigma (kannataisko googlata sikäläisiä juttuja?)?

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Lokakuu 5. 16:04:03 2006

Juuri sitäsamaa konetta tarkoitin.
On semmonen sattumalta tallissa ja se on erittäin kevyt ja teknisesti edistyksellinen moottori. En tiennyt, että sitä on USA-ssakin käytetty, missä autossa?

Engelsmanneilla näytää olevan valmis kytkinkoppa siihen T9-askille.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Lokakuu 5. 18:19:20 2006

Kuinkahan ison tuosta 1.7:sta saanee aikaiseksi?,kenties lähelle 2litraa :-s
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Lokakuu 5. 18:27:34 2006

On siitä 2-litrainen F3-konekin tehty.
Lohko on alumiinia ja sylinterit pinnoitetti Nikasilillä, joten jos sen poraa auki niin joutuu laittamaan teräs "insertit" tai pinnoittamaan uudelleen nikasilillä.

Tässä hieman formulakoneesta:
http://www.swindon-engines.com/formula3 ... rdf3-1.pdf

Vakiokone on tässä(Edit: se on Blactop Zetec, oikea linkki kts. alapuolella)
http://www.fordpowerproducts.com/FordPo ... 0engine%22
Viimeksi muokannut rustang, Pe Lokakuu 6. 9:47:07 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Lokakuu 5. 18:32:38 2006

Mikä mielenkiintoista, kaveri shawspeed.com-stä kirjoitta näin (ne tekee koneita locosteille ja semmoisille):

We have used the std bottom end on cars which produce over 200bhp with no failures. We did however balance the rods and pistons and fit heavy duty big end bolts. Siinä on sitten tietysti rajut nokka-akselit, jäykät venttiilijouset jne.

Edit: unohdin kertoa, sama kone on Fiesta ja Puma S1600 (JWRC) ralliautoissa, 220 hp/9000 rpm.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Lokakuu 5. 22:01:44 2006

Eihän toi linkin vakiokone ole SE, ei ainakaan meidän fiestassa oo tommosta

sigma ym:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sigma_engine

Eikös sen kytkinkopan jako ole sama kuin fordeissa on ollut iät ajat,
eikös vasta Duratec i4(=Mazda 1.8/2.0/2.3) ole eri jaolla ???

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 5. 23:14:10 2006

TAp kirjoitti:Eihän toi linkin vakiokone ole SE, ei ainakaan meidän fiestassa oo tommosta
Se on ihan perus vanha Zetec-E. Eroa vain yksi kirjain ja jokaikinen osa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Pe Lokakuu 6. 9:16:56 2006

Niinpäniin, linkki meni väärin, tässä Zetec SE:
http://www.fordpowerproducts.com/FordPo ... 4_2003.pdf

Tossa edellisessä oli todellakin vanha hyvä rautainen Zetekki, joka allekirjoittaneen vanhakopassakin majailee.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ma Lokakuu 9. 17:03:20 2006

Missä hinnoissa suomessa nuo eri zetekit pyörii ihan peruskoneena?(ilman apulaitteita,perusmoottori+kansi)
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Lokakuu 9. 17:09:48 2006

northwest kirjoitti:Missä hinnoissa suomessa nuo eri zetekit pyörii ihan peruskoneena?(ilman apulaitteita,perusmoottori+kansi)
ei kauheen montaa sataa ainakaan
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ma Lokakuu 9. 17:33:56 2006

Eli 2.0 zetekin saa myös muutamalla satkulla?
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Lokakuu 9. 18:48:14 2006

ite en ainakaan maksais perus 2.0 koneesta ilman apulaitteita yli viittäsataa.

jokaisella tietysti omat näkemykset hintapolitiikkaan.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Lokakuu 9. 19:01:38 2006

Rahtinalle kirjoitti:ite en ainakaan maksais perus 2.0 koneesta ilman apulaitteita yli viittäsataa.

jokaisella tietysti omat näkemykset hintapolitiikkaan.
pakko myöntää että kun katsoin niin noista koneista pyydetään aika paljon :?

ite saan siis aika halvalla oman koneen, jääköön se sanomatta että mikä kone....
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vastaa Viestiin