Uudempi kone vanhempaan autoon, katsastusvaatimukset?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viesti:

Uudempi kone vanhempaan autoon, katsastusvaatimukset?

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Marraskuu 13. 15:52:34 2006

Varsinainen kysymys: Kun laitan tuohon '90 rekisteröityyn katittomaan kaasariautoon '94 mallisen koneen jossa on on katti ja pakokaasunkierrätyslaitteet, tarviikon mun laittaa myös noi saastelaitteet kiinni?

Perustelut kysymykselle joka äkkiseltään vaikuttaa ihan selvältä (ei): Tuo uusi konehan on alkujaan speksattu noilla saastelaitteilla, ja niiden kanssa se täyttää ne_ja_ne_päästönormit. Vaikka maalaisjärjellä ajateltuna onkin ihan itsestään selvää että ilman niitä saastelaitteitakin se käy varmasti puhtaammin kuin tuon auton alkuperäinen kaasarikone, tästä asiasta ei ole kuitenkaan olemassa mitään virallista dokumenttia. Näinollen nyt sitten kalvaa epäilys että mulla pitää ehkä olla noi saastelaitteetkin kiinni? Vai pelastaako tuo autoni ei-katillisuus mut tältä ja pelkkä tyhjäkäyntipäästöjen kelvollisuus riittää?

Puolustuspuhe 1: Olisin toki voinut kysyä tätä konttorilta mutta siellä on mielipiteitä yhtä monta kuin on miestäkin, ja olen jo yhden väärän neuvon takia köyhtynyt 600mk. Ajattelin sitten että harrastajien keskuudesta voisi löytyä ihan tietoakin.

Puolustuspuhe 2: En oikein osaa käyttää tuota hakua silleen että löytäisin sillä koskan haluamaani, olen tästä joskus kirjoittanutkin.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

soppa

Viesti Kirjoittaja soppa » Ma Marraskuu 13. 16:12:10 2006

Tekniikkaa, mutta jos et maahantuojalata saa todistusta, että moottori täyttää 1990-vuoden päästövaatimukset ilman kattia ja saastelaitteita, niin saastelaitteet (katti) oltava käytössä.

Tästä on jo oma topiikki "kysymys ammattikatsastajille" tjs. tuolla tekniikanpuolella.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

samiharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 13. 19:20:07 2006

juuri näin. eli jos maahantuoja kirjoittaa paperin että -94 kattitekniikka täyttää -90 vuoden vaatimukset ilman kattia niin sitten ei tarvii. tosin autosta ei siltäkään tule vähäpäästöinen joten sen saa vaikka ahtaa jos huvittaa; riittää kunhan putkessa on katti välillä..

eli selvennykseksi; tuon maahantuojan kirjoittaman päästöpaperin kosvaa putkeen jälkikäteen asennettu katalysaattori; silti päästöarvot menevät katittoman mukaan eli CO max 3,5 ja HC max 600.

Zipi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Marraskuu 14. 9:30:30 2006

Eli tyhjä kattipönttö paikoilleen, jos kerran "ulkonäön" mukaan katsastetaan... :)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin