Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Vesku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Viesti
Kirjoittaja Vesku » Ti Tammikuu 2. 3:39:02 2007
Yritin etsiä Vordsonin aikanaan aloittamaa juttua, mutta ei osunut kohdalle pitkällistenkään hakujen takaa (puusilmä?) Voiko joku auttaa?
Ja jos tähän jatketaan sen verran, että onko mahdollista saada sierran takapyörät pysymään kohtuu suorassa pitemmässäkin vedossa, ilman että pitää tehdä jousitus takaa tönköksi?
Vinkkiä, linkkiä, kuvaa? Tuon Ckollin aikanaan kirjoittaman "säätö toimenpide" jutun olen lukenut ja Timon galleriasta takatukivarsien kuvia ihaillut. Nyky jousilla takapyörät on kyllä suorassa normaaliajossa, mutta vedossahan tuo persaus niiaa rajusti. Takana on myös iskarit säädetty todella jäykälle, mutta kyllähän se vedossa ne sisään puristaa. Onko tuohon sitten muuta apua, kuin pirun jäykät jouset? Laittaisin jäykän akselin, jos saisi muutoskatsastamalla...

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Viesti
Kirjoittaja Timo » Ti Tammikuu 2. 8:55:52 2007
no näitä laitapuolen konsteja on: keinut irti ja ohuella laikalla keinujen alapuolelle ura (edit: siis siihen leekeripesän juureen mihin rengas tulee kiinni), taitto kiinni ja hitsiä, niin alkaa olemaan normiajossa madalletun auton rengas suorassa. eli ei tarvitse paljoa ottaa kun rengas jo suoristuu, no siihen perän painumiseen tämän ei sinällään vaikuta mutta onpahan edes lähtökohtaisesti rengas suoremmassa..
tai sit toi mun projektiin ect:n/valtosen tekemä rs500 tyyppinen ratkaisu on toki vastaus ongelmiin..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
Jay
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja Jay » Ti Tammikuu 2. 12:01:21 2007
Vesku kirjoitti:Yritin etsiä Vordsonin aikanaan aloittamaa juttua, mutta ei osunut kohdalle pitkällistenkään hakujen takaa (puusilmä?) Voiko joku auttaa?
Ja jos tähän jatketaan sen verran, että onko mahdollista saada sierran takapyörät pysymään kohtuu suorassa pitemmässäkin vedossa, ilman että pitää tehdä jousitus takaa tönköksi?
Vinkkiä, linkkiä, kuvaa? Tuon Ckollin aikanaan kirjoittaman "säätö toimenpide" jutun olen lukenut ja Timon galleriasta takatukivarsien kuvia ihaillut. Nyky jousilla takapyörät on kyllä suorassa normaaliajossa, mutta vedossahan tuo persaus niiaa rajusti. Takana on myös iskarit säädetty todella jäykälle, mutta kyllähän se vedossa ne sisään puristaa. Onko tuohon sitten muuta apua, kuin pirun jäykät jouset? Laittaisin jäykän akselin, jos saisi muutoskatsastamalla...

Jos sulla on jäykkyys-säädettävät iskarit joka kulmassa, niin säädät etuiskarit jäykemmälle. Näissä 1-säätöisissä iskareissa kun se säätö vaikuttaa vain ulosvaimennukseen, niin etupään jäykempi ulosjousto vähentää perän painumista hiukan. Takapään iskarien jäykkyys vain huonontaa tilannetta. Pidon kannaltahan se perän painuminen on kylläkin ihan hyvä asia.
Taka camberia saat korjailtua myös viilaamalla tukivarsien sisemmän kiinnityspisteen pultinreikää ylöspäin.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2
-
Vesku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Viesti
Kirjoittaja Vesku » Ti Tammikuu 2. 12:43:26 2007
Kaikki pumput on kyllä säädettäviä ja saa vielä todella jämäkäksikin. 2.5-kierrosta säätöä ja reilulla puelen kierroksen säädöllä samaa tasoa, kuin keltaiset konit tiukimmillaan. Etupäätä olen kokeillut monella säädöllä, mutta kun vetää sen tiukalle, niin liike vain hidastuu eikä katoa. Sitten on koko kiihdytyksen keula korkealla, mutta perä niiaa edelleen.
Tässä käynyt jo mielessä alkaa rakentamaan takapään ripustusta uusiksi monellakin tapaa, mutta pitää nyt hautoa vielä ajatusta, että saisi jopa parannusta ajoiksi.
Nuo Timon ect:ssä olevat tukivarret kyllä herätti huomioni. Ilmeisesti tuollaiset tukivarret ehkäisee tuota perän painumista vedosa?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 2. 21:53:05 2007
Jay kirjoitti:Pidon kannaltahan se perän painuminen on kylläkin ihan hyvä asia.
Onkos asia ihan noin. Jos ajatellaan että kori pysyy paikallaan tiehen nähden niin mitäs tapahtuu, takarenkaat nousee ilmaan ja pito tiehen katoaa. Jos perän taas saisi nousemaan kiihdytyksessä niin rengas puristuu kovemmin tiehen
Jos seisot paikallasi ja olet itse se auton kori ja kenkäsi on renkaat. Mitäs tapahtuu jos oikeen nopeasti menet kyykkyyn .... kengät nousevat ilmaan ja lattian ja kengän välinen kitka pienenee/häviää
Itse ajattelen sitä perän laskua tuohon tapaan
Plus tuohon sitten vielä se että sierrassa perän laskiessa alkaa camberikulma olla aikasta suuri ja se ei ainakaan pitoa paranna vetävillä kumeilla
-
sierra4x4tbo
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Tammikuu 2. 21:55:22 2007
VesQ kirjoitti:Jay kirjoitti:Pidon kannaltahan se perän painuminen on kylläkin ihan hyvä asia.
Onkos asia ihan noin. Jos ajatellaan että kori pysyy paikallaan tiehen nähden niin mitäs tapahtuu, takarenkaat nousee ilmaan ja pito tiehen katoaa. Jos perän taas saisi nousemaan kiihdytyksessä niin rengas puristuu kovemmin tiehen
Jos seisot paikallasi ja olet itse se auton kori ja kenkäsi on renkaat. Mitäs tapahtuu jos oikeen nopeasti menet kyykkyyn .... kengät nousevat ilmaan ja lattian ja kengän välinen kitka pienenee/häviää
Itse ajattelen sitä perän laskua tuohon tapaan
Plus tuohon sitten vielä se että sierrassa perän laskiessa alkaa camberikulma olla aikasta suuri ja se ei ainakaan pitoa paranna vetävillä kumeilla

-
Jay
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja Jay » Ti Tammikuu 2. 22:06:18 2007
VesQ kirjoitti:Jay kirjoitti:Pidon kannaltahan se perän painuminen on kylläkin ihan hyvä asia.
Onkos asia ihan noin. Jos ajatellaan että kori pysyy paikallaan tiehen nähden niin mitäs tapahtuu, takarenkaat nousee ilmaan ja pito tiehen katoaa. Jos perän taas saisi nousemaan kiihdytyksessä niin rengas puristuu kovemmin tiehen
Jos seisot paikallasi ja olet itse se auton kori ja kenkäsi on renkaat. Mitäs tapahtuu jos oikeen nopeasti menet kyykkyyn .... kengät nousevat ilmaan ja lattian ja kengän välinen kitka pienenee/häviää
Itse ajattelen sitä perän laskua tuohon tapaan
Plus tuohon sitten vielä se että sierrassa perän laskiessa alkaa camberikulma olla aikasta suuri ja se ei ainakaan pitoa paranna vetävillä kumeilla
Koita olla ajattelematta liikaa! Ainakaan ääneen

Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 2. 22:06:46 2007
Mitäs siellä naureskellaan prkele...
Näinhän se menee varttimailivehkeissäkin. Perä nousee eikä laske lähdössä jos askelin tuenta on edes jotenkinpäin oikein tehty
Ja se mahdollinen painopisteen siirtyminen taaemmas auton "keuliessa" ei montaa kiloa ole eikä vaikuta ketun vertaa ennenkuin auto on likimain kokonaan takarenkaillaan
Vai missasinko jotain

-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 3. 10:19:21 2007
Tuossa on...
jotain juttua perän painumisen estämisestä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 3. 20:31:13 2007
Kuten tuolla TVR kirjoitti:
Auton pitää lähteä suoraan eteenpäin eli perän ei pidä mennä ylös tai alas. Kun saa lähtemään mahdollisimman eleettömästi niin ollaan alueella, ei turhia liikkeitä. Kattokaapa Pro Stokkereita ne on hierottu lähtemään viivasta ja ei oo kuitenkaan kaikkein tehokkaimpia vehkeitä, puolella teholla Pro Modeihin nähen samoja aikoja (ainakin suomessa).
Jos perä painuu alaspäin niin silloin pyörä pyrkii yöspäin pito huononee.
Tää alustan säätäminen on sitte vielä käyttötarkotuksestakin riippuvainen, eli kun kiihdytys pito paranee niin jarrutus pito huononee...