Terveen akun jännite?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Terveen akun jännite?

Viesti Kirjoittaja MASter » Ti Tammikuu 23. 20:51:34 2007

Tässä kovilla pakkasilla akku osoitti vähän väsymisen merkkejä niin, paljonko järissään olevasta akusta pitäs irrota voltteja (tasan 12V vai yli)?
Oliko niin että laturin pyöriessä jännitteen pitäs olla 14V tietämillä?
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ti Tammikuu 23. 20:53:24 2007

12 tai yli ja laturin toimiessa jännitten tulisi olla 13-14v

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 23. 20:55:02 2007

Priimasta akusta irtoaa lepotilassa 12,7v pyöreesti parhaimmillaan.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Tammikuu 23. 21:53:06 2007

Niin ja on myös hyvä mitata mihin se putoo kun väänttä avaimesta. Hyvällä
akkulla ei tipu jännite niin paljoo kun huonolla. Voipi olla niinkin, että kun ei ole kuormaa niin voltit on ok. Kun sitten pyöräyttää niin jännite putoo tosi alas. Mitään ohjearvoa en osaa sanoa, mutta vertaamalla tunnettusti hyvää ja huonoa se selviää.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ti Tammikuu 23. 22:05:08 2007

esko kirjoitti:Niin ja on myös hyvä mitata mihin se putoo kun väänttä avaimesta. Hyvällä
akkulla ei tipu jännite niin paljoo kun huonolla. Voipi olla niinkin, että kun ei ole kuormaa niin voltit on ok. Kun sitten pyöräyttää niin jännite putoo tosi alas. Mitään ohjearvoa en osaa sanoa, mutta vertaamalla tunnettusti hyvää ja huonoa se selviää.
Jep. toihan sen ratkaisee.
Mulla oli korpparissa niinkin valmis akku, että kuormalla tippu jännite n.9volttiin.
Joillain huoltamoilla on ja noita kuormitus mittareita.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ke Tammikuu 24. 1:55:38 2007

JP kirjoitti:12 tai yli ja laturin toimiessa jännitten tulisi olla 13-14v
Jos 13 volttia lataa, niin heikosti lataa.
14 ja vähän päälle on hyvä. :)
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » Ke Tammikuu 24. 3:05:07 2007

lalli69 kirjoitti:
JP kirjoitti:12 tai yli ja laturin toimiessa jännitten tulisi olla 13-14v
Jos 13 volttia lataa, niin heikosti lataa.
14 ja vähän päälle on hyvä. :)
Kolmesta cossusta mitattu tyhjäkäynnillä piirun verran yli 13V. Eihän se paljoa ole, mut riittävästi.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Tammikuu 24. 7:05:26 2007

"Kolmetoista on hiukan liian vähän... Neljätoista voi mennä pahassa tapauksessa... Viistoista on o hyvä..." ;-)

Mutta asiaan... Se on ihan sama mitä lataa, kuhan tyhjäkäynnillä täydellä kuormalla on yli akun nimellisjännitteen, eli 12v. Silloin se on latauksen puolella. Tottakai mitä korkeampi, sen parempi, tiettyyn rajaan asti. 13v on ihan hyvä.

Ämerlikkalaiset tykkää muuten kovemmista jännitteistäkin. TC lataa lähes 15voltilla, kutenkaan ikinä alle 14 tippumatta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Tammikuu 25. 20:26:03 2007

12.0 = tyhjä
12.2 = 25%
12.4 = 50%
12.6 = 75%
12.8 = 100%

Lämpötila vaikuttaa arvoihin.
Latausjännite auton käydessä 13.8-14.8v mutta jos yli 14.8 vaihda säädin uuteen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Tammikuu 25. 23:16:59 2007

Kuormitusmittarilla aina oon noita kattonu ja hyvin pitää paikkansa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Tammikuu 25. 23:49:44 2007

mikimikkola kirjoitti:Kuormitusmittarilla aina oon noita kattonu ja hyvin pitää paikkansa.
Mikä pitää paikansa? =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Tammikuu 29. 10:44:24 2007

NiceMan kirjoitti:12.0 = tyhjä
12.2 = 25%
12.4 = 50%
12.6 = 75%
12.8 = 100%

Lämpötila vaikuttaa arvoihin.
Latausjännite auton käydessä 13.8-14.8v mutta jos yli 14.8 vaihda säädin uuteen.
Erittäin hyvä esimerkki mallivastauksesta! Ei mitään mutua, eikä kaverin autoja...

Vastaa Viestiin