Mistä turbolle öljylinja

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Joulukuu 28. 22:21:22 2006

Itsellä oli myös aikas tiukan oloinen mutta talttarukarilla pikkasen kampesi siitä saumasta niin irtosi ihan itsekseen. Taas kun laski paikalleen ja irrotti otteen ja yritti uudestaan irti niin taas jämähti, eli joka kerta joutu avittamaan rukarilla, kai se on sen verran tarkka sovite tai jotain

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 28. 22:29:47 2006

Sultzi kirjoitti:Joo, en sen enempää ruennut purkamaan, kun pakosarjaa heftailin kasaan, jostain syystä vain eksyin yrittämään purkamaan sitä turboa :lol:

Vaikkei topiciin taaskaan liity, mutta väliä kummasta vesiliitännästä vesi sisään ja ulos?
Toisesta sisään ja toisesta ulos. Voi olla että toisin päin toimii paremmin, mutta pääasia että siellä kiertää vesi. Auttaa jo paljon.
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Joulukuu 28. 22:33:43 2006

Voikos tuon vesikierron toteuttaa silleen että pumpulta tuleva lämppärin letku turbolle ja turbolta sitten sinne lämppärille. Ajatelleen että jos on vaan t-haara siinä lämppärille menevässä letkussa ja turbolta lohkoon niin eikös helposti käy niin että turbon läpi menee lohkoon herkemmin vesi kuin lämppärinkennon läpi ja sinne ei sitten riitä enää virtaus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 28. 22:38:32 2006

Niin no juu. Tuo olisi tietysti varmaan "paras" ratkastu vetästä vain lämppärin letkun väliin tuo turbo. Ensin ajattelin vetää sen paluun sinne lohkoon, mutta laitoit VesQ miettimään tuota vielä :D

Ja noin kun turbon laittaa väliin, tulee myös kabiiniin nopeammin lämmintä talvella :wink:

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » To Joulukuu 28. 23:40:22 2006

Sultzi kirjoitti:Ja noin kun turbon laittaa väliin, tulee myös kabiiniin nopeammin lämmintä talvella :wink:
Jos lisää lämpöö toivoo niin sitten on pistettävä vesiletkut imusarja/kansi-> turbo-> kenno-> pumppu. Se pumpun natsa on (pumpun) imupuolella.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Joulukuu 28. 23:52:53 2006

olafu kirjoitti:
TVR kirjoitti:Öljyn oton turbolle voi tehdä sieltä öljynsuodattimen alta, ns. ryöstölaipalla kun öljy kierrätetään öljyn jäähdyttimen kautta, väliltä haaroitetaan letku turbolle.
Kannattaa haaroittaa jäähdyttimen jälkeen niin turbo saa paremman jäähdytyksen.
Mutta täytyy käyttää sellaista ryöstölaippaa jossa ei ole termostaattia!
Sillä jos termostaatillinen ryöstölaippa silloin turbo ei saa öljyä ennenkuin öljy riittävän lämpöistä että termostaatti avaa öljynkierron jäähdyttimelle.
Kuvassa vasemmanpuoleinen ryöstölaippa tarkoitukseen sopiva ja oikeanpuoleisessa termari http://www.tvracing.net/images/Oljylaipat.JPG
Paitsi että kumpikaan noista ryöstölaipoista EI ole tarkoitukseen sopiva. Öljyn lähtö on suodattimen likaiselta puolelta!
Aivan, ellei käytä suodatinta letkun välissä.
Yhdellä tutulla on kilpurissaan sellanen se ryöstölaippa jossa on vain yksi letkulähtö, (sitä siis ei vedetä suodattimella kiinni) letkuun on laitettu välille suodatin, jäähdytin, turbon öljynhaaroitus ja letkun toinen pää on ruuvattu öljykellon paikalle lohkoon. Sitä öljykellon kierrereikää on isonnettu huomattavasti.
Täällä oli jossain keskustelussa kuvakin sellasesta ryöstölaipasta.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Pe Joulukuu 29. 0:10:19 2006

VesQ kirjoitti:Voikos tuon vesikierron toteuttaa silleen että pumpulta tuleva lämppärin letku turbolle ja turbolta sitten sinne lämppärille.
Mulla oli tolleen viime kesän eikä oikeen toiminu kunnolla. Ajon jälkeen kun sammuttaa auton, niin vesi keittää ahtimessa vaikka kuinka jäähdyttelee. Sillä kiehuvalla vedellä ei oikein ole 'pakoreittiä' vaan se laajenee koneeseen ja työntää vettä paisarin täyteen ja joskus ylikin. Pahimmillaan kun kiehuvaa vesihuttua meni vesipumppuun, ei uudelleenkäynnistyksen jälkeen tahtonut vesikierto lähteä normaalisti rokkaamaan kun pumppu jauhaa tyhjää. Tämä tapahtui esimerkiksi jarrussa, jossa vetojen välillä sammutettiin auto.

Mun mielestä turbolta pitäis veden paluu mennä paisuntasäiliöön, jonne se kiehuva vesi saa tarvittaessa työntyä eikä koneen vesikierto häiriinny.
Tää tosin on vain mun mielipide...

- Kimmo

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Joulukuu 29. 1:07:56 2006

Yksi ratkaisu tossa turbon vesikierrossa on, että ottaa veden ahtimelle juuri haaroituksella tosta lämppärin kennolle menevästä letkusta ja paluun sitten suoraan ahtimelta paisuntasäiliön ohueen letkupaikkaan. Silloin pitää tulpata se ylävesiletkun alkuperäinen paisuntasäiliöön menevä ohut haara, mutta noin toimii ja hyvin. Joskus tehtiin tolleen broidin autoon eikä siinä ollut mitään ongelmia.
Viimeksi muokannut MikkoT, Pe Joulukuu 29. 22:15:42 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Joulukuu 29. 16:27:34 2006

Entäs jos ei tahdo käyttää paisaria, mk2 ekkeri tanarin syylärillä esim

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Joulukuu 29. 16:42:30 2006

TVR kirjoitti:
olafu kirjoitti:
TVR kirjoitti:Öljyn oton turbolle voi tehdä sieltä öljynsuodattimen alta, ns. ryöstölaipalla kun öljy kierrätetään öljyn jäähdyttimen kautta, väliltä haaroitetaan letku turbolle.
Kannattaa haaroittaa jäähdyttimen jälkeen niin turbo saa paremman jäähdytyksen.
Mutta täytyy käyttää sellaista ryöstölaippaa jossa ei ole termostaattia!
Sillä jos termostaatillinen ryöstölaippa silloin turbo ei saa öljyä ennenkuin öljy riittävän lämpöistä että termostaatti avaa öljynkierron jäähdyttimelle.
Kuvassa vasemmanpuoleinen ryöstölaippa tarkoitukseen sopiva ja oikeanpuoleisessa termari http://www.tvracing.net/images/Oljylaipat.JPG
Paitsi että kumpikaan noista ryöstölaipoista EI ole tarkoitukseen sopiva. Öljyn lähtö on suodattimen likaiselta puolelta!
Aivan, ellei käytä suodatinta letkun välissä.
Yhdellä tutulla on kilpurissaan sellanen se ryöstölaippa jossa on vain yksi letkulähtö, (sitä siis ei vedetä suodattimella kiinni) letkuun on laitettu välille suodatin, jäähdytin, turbon öljynhaaroitus ja letkun toinen pää on ruuvattu öljykellon paikalle lohkoon. Sitä öljykellon kierrereikää on isonnettu huomattavasti.
Täällä oli jossain keskustelussa kuvakin sellasesta ryöstölaipasta.
Kaivelin vähänaikaa "varastoja" ja löytyihän sieltä koko suodatin jäähdytin hässäkkä joka joskus vuosia sitten ollu paikallaan.
Siinä on nyt se turbon öljynlähtö otettu puhtaaltapuolelta suodattimen jalasta http://www.tvracing.net/images/Olkkavermeet.JPG
En kyllä muistanu tuota olafun tärkeää pointtia öljyn likasuudesta :oops:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Joulukuu 29. 18:58:28 2006

Kylläpäs sitä osaa tvr:ltä tallista löytyy :D

Ei sattuis oleen tuossa irrallisessa jalassa termostaattia? Hoho, ei vaiskaan, et taida luopua noista :)

Edit: Vielä tuosta turbon vesikierrosta. Voiko siihen paisuntasäiliön pikkuliittimeen laittaa esim. t-haaran johon toiseen tulisi turbon paluu ja toiseen sitten normaalisti ylävesiletkusta tuleva?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Joulukuu 29. 19:02:59 2006

VesQ kirjoitti:Entäs jos ei tahdo käyttää paisaria, mk2 ekkeri tanarin syylärillä esim
Pitää pyytää taas anteeksi, kun mennään ohi otsikon alkup. aiheesta, mutta ahtimen asennustahan tämäkin vesikiertohomma tarkoittaa.

Itse varmaan tässä VesQ:n tapauksessa tekisin syylärin yläreunaan erillisen paluun tolle turbon paluuvedelle. Näin se ei mene takaisin koneeseen kiehuttamaan vesikierrossa olevaa vettä vaan se tulee takaisin termarin "etupuolelle".

Joskus jo tod. näk. bittitaivaaseen joutuneissa turbotustopickeissa puhuttiin siitä, että ton paluuletkun sisähalkaisija ei saa olla kuin muutaman millin ettei sotke muuta vedenkiertoa. Supistus on sen vuoksi yleensä juuri tossa paisuntasäiliön letkunpaikassa.

Edit: Tohon Sultzi:n viimeiseen kommenttiin sen verran, että toimii varmasti noinkin, kunhan vaan kuristaa siitä haaroittimesta ainakin ton turbolta tulevan haaran. Toi pikkuletku on (ainakin omalla järjelläni ajateltuna) laitettu tohon vaan ton vesikiertojärjestelmän ilmanpoistoa varten. Itse en näe sillä muuta merkitystä tossa. Toi ahtimen vesikierto "ilmaa" muutenkin aika tehokkaasti tota vesikiertoa, kun sitä kautta pääsee ilma paisariin ja sitten korkin kautta pihalle.

jarnok
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Tammikuu 15. 10:04:26 2007
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja jarnok » Pe Tammikuu 26. 23:42:17 2007

onx kellään ...kuvia :) noista öljykierron ryöstöistä tekee sen sitten tuolta suodattimelta tai tosta paineanturilta?Ois kiva nähdä käytännössä mitenkä toi tehty.

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » La Tammikuu 27. 0:53:58 2007

jarnok kirjoitti:onx kellään ...kuvia :) noista öljykierron ryöstöistä tekee sen sitten tuolta suodattimelta tai tosta paineanturilta?Ois kiva nähdä käytännössä mitenkä toi tehty.
Tossa muutama kuva miten tehty

Jakopalikka Jakopalikka2
Kaksi ylimmäistä: Toinen turbolle, toinen kannelle
Kaksi alimmaista: Toinen vakio ö-paineanturille, toinen öljynpainemittarille
Molemmista päädyistä öljyä sisään.
Ryöstölaippa ja letkut
Suodattimen voi asentaa vaikka tonne

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Tammikuu 27. 14:28:49 2007


tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Su Tammikuu 28. 2:16:59 2007

>Sultzi. Mistä hommasit tuon? Hinta&saatavuus?

Mageliuksen ratkaisu olis vähän liian hifiä Taunukseen :D

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Tammikuu 28. 2:48:25 2007

tuomast kirjoitti:>Sultzi. Mistä hommasit tuon? Hinta&saatavuus?

Mageliuksen ratkaisu olis vähän liian hifiä Taunukseen :D
mikään ei oo liian hifiä taunukseen,kun tehään niin tehään kunnolla.. :wink:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Su Tammikuu 28. 3:01:28 2007

Totta joo, mutta mulla on ihme fixaatio tehdä kaikki niin yksikertaisesti.

-kaasariturbomies

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Tammikuu 28. 10:09:56 2007

Mulla oli sierrassa tollanen paineilmaliitin, se on muuten ihan hyvä mutta se on messinkiä. Katkes puoliks ja alko kuseen öljyä alle, sitten piti kiertää irti, niin katkes kokonaan. Saatto edesauttaa kyllä katkeemista, kun toi painemittarin kello oli ihan siellä päässä.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 28. 14:54:03 2007

tuomast kirjoitti:>Sultzi. Mistä hommasit tuon? Hinta&saatavuus?

Mageliuksen ratkaisu olis vähän liian hifiä Taunukseen :D
Hi-flexistä hain tuon haaran, hintaa oli kyllä yllättävän paljon, 6e. Nuo muhvit löyty valmiina iteltä. Puolentuuman kierteellä kun pyytää niin on sopiva.

tuomast
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuomast » Su Tammikuu 28. 16:31:37 2007

Sultzi kirjoitti:Hi-flexistä hain tuon haaran, hintaa oli kyllä yllättävän paljon, 6e. Nuo muhvit löyty valmiina iteltä. Puolentuuman kierteellä kun pyytää niin on sopiva.
Äh...nyt meni nöösiltä ohi :oops: . Kun laitoit että muhvit löytyivät omasta takaa? Jos nyt tuota kuvaa tarkasti katson (mitä nyt siilinsilmilläni erota) niin tuohan on ristipala. Ovatko kaikki neljä päätä samalla kierteellä? Puolen tuuman? Lohkoon siis tarvitaan tuollainen kara johon tuon ristikappaleen saa kierrettyä kiinni... Oljyletkun päähän vastaava johon sitten saa öljyletkun kiinni.

Hiflex osaa varmaan auttaa, mutta kysynpä nyt kuitenkin ensin täältä :?:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 28. 16:45:44 2007

Joo, muhvilla tarkoitan noita kahta ulkoista kierrettä, joista toinen siis lohkoon ja toiseen öljyletku kiinni. Kaikki neljä kierrettä on puolentuuman kokosia, millisenä ei kuulema saa. Ota vaikka öljypaineanturi mukaan niin saat ainakin oikeella kierteellä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 28. 22:26:24 2007

olafu kirjoitti:Mulla oli sierrassa tollanen paineilmaliitin, se on muuten ihan hyvä mutta se on messinkiä. Katkes puoliks ja alko kuseen öljyä alle, sitten piti kiertää irti, niin katkes kokonaan. Saatto edesauttaa kyllä katkeemista, kun toi painemittarin kello oli ihan siellä päässä.
Nuo messinkiset on kyllä aikas heikkoja. Itellä myös katkesi kokonaan tuo messinkinen "haara" ja sen jälkeen olen kyllä suosinut tuota 1/2" hydrauliliitintä. Nyt tehty kahdella 3-haaraisella.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Tammikuu 31. 18:20:42 2007

Vaasasta ainakin löytyy noita öljyn haarotus "holkkeja/palikoita" lähes kaikenlaisia nykyään ihan perus tarvike liikkeesta ja hinnat on hurjia, about 5-10€... :lol:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin