Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
pablo
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja pablo » Ti Lokakuu 31. 1:25:29 2006
Voikos lambda anturi särkyä niin et näyttää väärää lukemaa

.. Ostin essikkaan f.m.i:n mittarin biltsun nelilankaisella anturilla.. Ajossa ei näytä mitään paitsi paria punaista vilkuttaa. Kun virrat kääntää päälle näyttää kahta oranssia mut laskee kun vähä aikaa käy suunnilleen näytön pimeeksi. En uskokkaan et esco niin laihalla käy kun sen haistaa et kakkua tulee ja moottori on säädetty aikaisemmin penkissäki

.. Pakosarja/putki on tiivis ettei pitäs sotkea tuota lukemaa. Anturista kuuluu lisäksi aavistuksen pieni helinä (uus anturi eikä ole kolahtanut mihkään)..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
Axeman
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja Axeman » Ti Lokakuu 31. 9:46:09 2006
Ehjästä anturista ei kuulunu mulla ainakaan mitään helinää sisältä.
Luulis että antaa uuden vaihdossa biltemasta kun putsaat kunnolla ja viet takasin, eli siis osa näyttää käyttämättömältä.
Se lambdan antama jännitehän nousee sitä mukaa mitä vähemmän on happea pakokaasussa, eikö näin? Joten siis kun kone ei käy, ja pakoputkessa "raitista" ilmaa (happea paljon) ei mittarissa pitäis palaa mikään seosvalo. Näin ainakin itelläni pelaa.
Eli siis käynnistettäessä ei pitäs palaa mikään ja sitä mukaa kun anturi lämpenee niin alkaa näyttää oikeeta lukemaa. Itelläni tasottuu siihen 2 keltaseen(ekasta vihreestä laihalle päin) lediin tyhjäkäynnillä(en muista miten tuon kalibroin) ja seosmittarina siipicossun sivuilta ohjeiden mukaan rakennettu mittari

#764
-
pablo
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja pablo » Ti Lokakuu 31. 10:49:23 2006
Tilasin tämän lambda mittari paketin täältä.. Eli vaihto ei onnistu
Juu kun virrat kääntää päälle eikä autoa starttaa niin polttaa paria keltaista mut lämmetessään häviää kaikki.. Se on siis OK?? Mut saman homman tuntuu tekevän ku auton käynnistää mut paaaalljon hitaammalla kaavalla..Ledit tippuu yks kerralaan pois pelistä.
EDIT: Kun kyseessä on biltsun lambda joka on liitetty 4-napaiseen boshin liittimeen tinaamalla niin entäs jos johdot on menny väärin päin?? Mitäs sit tapahtuu

??
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
NiceMan
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja NiceMan » Ti Lokakuu 31. 19:40:45 2006
Biltsun anturin:
Sininen Signaali
Mustat: lämmitys
Sit se jäljelle jäävä on.... =) Maa eli (-)
Bossissa taas valkoiset lämmitys
Musta Signaali
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (
Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » Ti Lokakuu 31. 21:02:05 2006
Mikäs tuo tuo bilteman anturi on kun kaikissa tarvikelambdoissa on ollut värit kaks valkoista (muistaakseni lämmitys), musta (signaali) ja harmaa (maa) jos nyt en väärin muista, jokatapauksessa kaikissa samat värit, siis nelijohtoisista kapeakaistoista?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
Axeman
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja Axeman » To Marraskuu 2. 11:20:24 2006
Ite tarkastasin tässä tilanteessa tuon anturin kytkennän.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että virrat kytkettäessä ei pitäs näyttää mitään seoksia. Käynnistyksen jälkeen vasta pitäs ruveta jonkun ajan päästä valojen syttymään.
Lambdan toimivuuskin kannattas kokeilla jos kerran kuulu helinöitäkin. Eli annat auton käydä ja vaikka yleismittarilla mittaat signaalijohdosta jännitteen, miinusjohdolle moottorista maadotus. Pitäs antaa jotain 0-1 voltin väliin lukemia, näin ainaki ite testasin oman lambda-anturin.
#764
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » To Marraskuu 2. 19:02:37 2006
Axeman kirjoitti:
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että virrat kytkettäessä ei pitäs näyttää mitään seoksia. Käynnistyksen jälkeen vasta pitäs ruveta jonkun ajan päästä valojen syttymään.
Lambdan toimivuuskin kannattas kokeilla jos kerran kuulu helinöitäkin. Eli annat auton käydä ja vaikka yleismittarilla mittaat signaalijohdosta jännitteen, miinusjohdolle moottorista maadotus. Pitäs antaa jotain 0-1 voltin väliin lukemia, näin ainaki ite testasin oman lambda-anturin.
Samaa mieltä, tuo kuulostaa todella oudolta jos se poltaa tosiaan paria lediä ihan tasaisesti vielä ilman mitään heittoja. Ettei olis huono maadoitus jos polttaa ledejä pelkät virrat päällä. Kokeileppas maadoittaa samaan pisteeseen kuin ecu.
Niin eikä kyllä mikään lambda ole helissyt meikäläisellä..
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Skorppi » To Marraskuu 2. 20:10:40 2006
Niin tää on vähän tavan lambdalla tämmöstä kun ei sitä ole tehty seoksen mittaamiseen, muutakuin tunnistamaan lambda 1. Oli taas hyvä vertailla kun tehtiin kaverin s14a datsuniin uus kone ja nyt laitoin laajakaistan kiinni siihen että päästiin testaamaan sitä ja kaverilla oli autometerin ledivilkku siinä kiinni jo ennestään ni jätettiin se mielenkiinnosta rinnalle.
Tyhjäkäynnillä ledit heiluu miten sattuu, mitää järkevää siitä ei saa selville. Laajakaista näyttää 14.6 - 14.8, eli kaikki ok. Vedossa ahdoilla autometeri polttaa stoikiometrisen alueen ledejä jostain kesivaiheen paikkeilta, vaikka seos oikeasti 12.0. Eli siitä ei voi päätellä yhtään mitään. Ihan oikeasti ostakaa niitä laajakaistoja jos teitä kiinnostaa ne seokset. noita saa jo alle 300 euron, eli hinta ei voi olla este.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » To Marraskuu 2. 22:09:56 2006
Totta. On pirun paljon kätevämpää lukea vaan näytöltä AFR tai lambda ja tietää, että lukemat on oikeita. Tuossa omassa lm-1:ssä tykkään, että ilmakalibroinnista näkee heti (ja varmasti) jos anturi on rikki. Onhan ne edelleenkin kalliita, mutta eipä tuollainen esim. autometerin ledi hässäkkä & kapeakaistalambdakaan mikään ihan ilmainen ostos ole.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
pablo
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja pablo » To Marraskuu 2. 22:46:27 2006
fsohc kirjoitti:Axeman kirjoitti:
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että virrat kytkettäessä ei pitäs näyttää mitään seoksia. Käynnistyksen jälkeen vasta pitäs ruveta jonkun ajan päästä valojen syttymään.
Lambdan toimivuuskin kannattas kokeilla jos kerran kuulu helinöitäkin. Eli annat auton käydä ja vaikka yleismittarilla mittaat signaalijohdosta jännitteen, miinusjohdolle moottorista maadotus. Pitäs antaa jotain 0-1 voltin väliin lukemia, näin ainaki ite testasin oman lambda-anturin.
Samaa mieltä, tuo kuulostaa todella oudolta jos se poltaa tosiaan paria lediä ihan tasaisesti vielä ilman mitään heittoja. Ettei olis huono maadoitus jos polttaa ledejä pelkät virrat päällä. Kokeileppas maadoittaa samaan pisteeseen kuin ecu.
Niin eikä kyllä mikään lambda ole helissyt meikäläisellä..
Kyseessä on kaasari ohc escortti suht kireällä vapari koneella joten toi ecun kanssa samaan kytkentä ei onnaa ja ledit ei pala mitenkään tasaisesti.. Ajaessakin polttaa kahta ekaa punasta vaan eikä yhtään enempää vaikka miten kiihdyttää tai pumppaa.. Saan huomenna boschin lambdan siihen niin kattoo sit onko vika anturissa vai jossaki muualla. Moottori toimii muuten vitun hienosti ja ei tasasen varmaan niin laihalla käy mitä mittari nyt näyttää= Mustaa tulee putkesta ku kaasuttaa ja nokassa haisee selvästi rikas seos..
Ja ledit sammuu kun vähän aikaa oottaa virrat päällä..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
pablo
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja pablo » Pe Marraskuu 3. 21:29:56 2006
Nyt on boshin lambda niin homma rulettaa.. Näyttää mittari ihan normaalisti..Tai siis järkevämmin ku ennen

..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
Etuveto
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Viesti
Kirjoittaja Etuveto » La Marraskuu 4. 18:41:46 2006
Nyt on sitten kuittikin löytynyt siihen bilteman susi osaan jos, ne vaikka suostuisi ottamaan takaisin rikkinäisen kikkareen.
Tietää seuraavan kerran sijoittaa 3 kertaa enemmän niin saa toimimaan

-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti
Kirjoittaja THR » Su Helmikuu 4. 18:25:47 2007
onko fordin omassa lambdassa:
valkoiset lämmitys
musta signaali
harmaa (-)
Eli samat kuin bosch

KIITOS
Viimeksi muokannut
THR, Su Helmikuu 4. 18:35:22 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
tupu
- Viestit: 769
- Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
- Paikkakunta: E-P
Viesti
Kirjoittaja tupu » Su Helmikuu 4. 18:34:38 2007
timoheikkinen792 kirjoitti:onko fordin omassa lambdassa:
valkoiset lämmitys
harmaa signaali
musta (-)
VAI???
3-Johtiminen: signaalijohdin (musta) ja kaksi lämmitysvastukselle menevää johdinta (valkoisia), anturin runko toimii signaalimaana.
4-Johtiminen: signaalijohdin (musta), lämmitys johtimet (2kpl, valkoisia) sekä signaali maa (harmaa).
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti
Kirjoittaja THR » Su Helmikuu 4. 18:36:22 2007
tupu kirjoitti:timoheikkinen792 kirjoitti:onko fordin omassa lambdassa:
valkoiset lämmitys
harmaa signaali
musta (-)
VAI???
3-Johtiminen: signaalijohdin (musta) ja kaksi lämmitysvastukselle menevää johdinta (valkoisia), anturin runko toimii signaalimaana.
4-Johtiminen: signaalijohdin (musta), lämmitys johtimet (2kpl, valkoisia) sekä signaali maa (harmaa).
just korjasin kysymystä
