Ohc männät yms mittoja

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Ohc männät yms mittoja

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Maaliskuu 6. 14:57:45 2007

Elikkäs taas kerran kun ei tuntunut löytyvän, muita mittoja kylläkin, eli paljonkos on 2.0 (205) ohc vakiomäntien puristuskorkeus

Pitäisi siis tietää että jos laitan esim eaglen 5.4" = 137.16mm TAI 128mm pitkät kiertokanget niin paljonko pitää olla tulevan männän puristuskorkeus jotta saadaan mäntä kansitasoon. Ei osaa päätellä/laskea riittääkö jos tietää vakiokangen pituuden 127mm ja iskun pituuden 76,95mm

Ja jos joku jaksaa laskea että paljonko esim jos 92mm mäntään tekee ammeen jonka tilavuus on vaikka 10cm3 ja halkaisija esim 82mm niin paljonko sen pitää olla syvä jotta tuo 10cm3 saavutetaan

Eli toisinsanoen pitäisi jommalle kummalle kiertokangelle löytää sopiva wisecon mäntä (91,6mm tai 92mm) jonka saisi kansitasoon ja tehtyä esim tuon 10cm3 ammeen että vielä riittää työstövara. Noissa full dome wisecoissa taitaa olla pk 25mm-35mm eli työstövaraa 10mm

edit: tosin molempiin kankiin joutuu yläpäät heloittamaan mutta tuolle 5.4" joutuu vielä kampuran kaulat ohentamaan (2") niin olisi ehkä parempi löytää sopiva mäntä noille 128mm pitkille jotka ovat ilmeisesti cossuun tarkoitetut eli kampuran kaula oikea

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Maaliskuu 6. 23:32:10 2007

mulle on kertyny mitat
kanki 126.5-126.7 mm
pk = 42 mm
eli 76.95/2 + 126.6 + 42 = 207.075
eli lohko olis 207 mm, mikä oli jossain kirjassakin.

pii *D^2 /4 antaa 82 mm:llä 5.281 cc/ milli, eli tarviit 1.89 syvän kolon,
jos se olisi teräväpohjainen, mitä et tietenkään tee, koska siitä tulee jännityshuippuja ja epätasainen lämpötilajakakauma männän päälle.

mutta sinne päin.

tarkemmissa laskelmissa on otettava huomioon kuinka lähelle tasoa mäntä oikeasti nousee (koekasaus, koska tasosta on voitu ajaa jo lastu pois), ja tiivisteen paksuus.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Maaliskuu 7. 11:26:02 2007

Elikkäs pikaisesti laskettuna tuolle 128mm "cossu" veiville pitäisi olla pk 40,5mm männät ja tuolle 5.4" veiville pk 31,5mm männät

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Maaliskuu 10. 20:11:55 2007

Juu tuli tuossa juuri purettua tuo kone atomeiksi

Pitäisi ruveta mäntiä ja veivejä tilailemaan mutta nyt on hieman kahden vaiheilla, laitanko virtala racingin tarjoamat full dome wisecot (92mm) ja 5,4" eaglen veivit

vai lautamäen tarjoamat jotkut wisecot (91,6mm) ja saabin veivit jotka löytyy itseltä.

koneistuksissa noissa vaihtoehdoissa ei kovin paljoa ole eroa mutta tuo saabin veivivaihtoehto olisi about puolet vähemmän euroissa kuin eagle vaihtoehto

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » La Maaliskuu 10. 21:27:04 2007

VesQ kirjoitti:Juu tuli tuossa juuri purettua tuo kone atomeiksi

Pitäisi ruveta mäntiä ja veivejä tilailemaan mutta nyt on hieman kahden vaiheilla, laitanko virtala racingin tarjoamat full dome wisecot (92mm) ja 5,4" eaglen veivit

vai lautamäen tarjoamat jotkut wisecot (91,6mm) ja saabin veivit jotka löytyy itseltä.

koneistuksissa noissa vaihtoehdoissa ei kovin paljoa ole eroa mutta tuo saabin veivivaihtoehto olisi about puolet vähemmän euroissa kuin eagle vaihtoehto
vai miten olisi cossun 91,6 wisecot ja cossun käytetyt veivit?
ford escort´79 tic

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Maaliskuu 10. 23:03:14 2007

Hmm, eipä käynyt tuo yhdistelmä mielessä

Lautamäellä näytti olevan cossun wisecoja hintaan ~500e mutta luki jotta ilman renkaita, onkohan nuo nyt sitten niitä cosworthin mega-yber-hipo renkaita jotka maksoi miljoonan vai wisecon mitoilla

Cossun kankihan kävi ohcn kampuraan sellaisenaan kö

Tuolla paketilla tosiaan koneistuskuluista saisi aika ison siivun pois ja jos männät on tuon 500e ja jostain löytää järkihintaan ne cossun kanget niin voisi jopa perse kestää

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Su Maaliskuu 11. 8:04:40 2007

Renkaineen mäntäsarja maksoi vuosi sitten 670e, kun Lautamäeltä tilasin.
#1193

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 11. 12:38:56 2007

Eli en pitäisi pahana tuota, eli n. 870e kanget ja täydelliset männät.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Su Maaliskuu 11. 12:46:23 2007

jossain vaiheessa tepalmet motorsport myi järkevään hintaan noita wisecoja.

kannattaa kysyä sieltä myös..
ford escort´79 tic

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Maaliskuu 11. 14:45:43 2007

Juu taitaapi kallistua tuohon cossunveivi+cossuwiseco linjaan, täytyy huomenna pistää pieni soittokierros mistä saa edukkaasti

Jos 800-900e selviää niin pidän myös ihan edullisena verrattuna siihen mitä olisi nuo ensin miettimäni + koneistukset

Minkäs kokoinen tappi noissa kossun männissä/kangissa on

Ja muistaako kukaan paljonko tulee puristussuhteeksi nuilla, lautamäellä ei ollut männistä ilmoitettu kuin 91,6mm ja loput vastaa vakiota

edit:
Niin ja saa tarjota järkihintaisia cossun veivejä ;)

Vastaa Viestiin