Mk3 Fiestan takavakaaja

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Mk3 Fiestan takavakaaja

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Maaliskuu 7. 22:47:06 2004

Kesä lähestyy ja kallistelun kuriin saamiseksi olisi tarkoitus asentaa taakse kallistuksenvakaaja. Joskus täällä oli juttua sen asentamisesta ja Ari oli semmoisen homman suorittanutkin. Nyt olisi kiva saada vaikkapa kuva semmoisesta paikallaan ja muutama vinkki homman helpottamoiseksi. Räjäytyskuva löytyy jo ja semmosen tangon paikallinen Ford organisaatio pystyy toimittamaan reilu 80 € hintaan + helat ja palikat Onko hinta kohtuullinen, vai saako tiimiläpyskällä jostain edukkaammin?
Käytetty voisi kiinostaa myös jos joltain semmonen löytyy?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Maaliskuu 8. 16:08:28 2004

vaihda suosiolla mk5 tai puma taka-akseli, niin saat ne jarrutkin levyille. Sulla ei taida ihan samanlaista prossapelkoa kuitenkaan olla kuin minulla? Haynesin oppaassa on kuva asennuksesta.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Maaliskuu 8. 19:08:45 2004

jive kirjoitti:vaihda suosiolla mk5 tai puma taka-akseli, niin saat ne jarrutkin levyille. Sulla ei taida ihan samanlaista prossapelkoa kuitenkaan olla kuin minulla? Haynesin oppaassa on kuva asennuksesta.
Täytyypi lukasta toi Haynesin manuska, eipä tullut mieleenkään... No taka-akselin vaihto tietenkin olis yksi (kallis) vaihtoehto, mutta ei ne levyjarrut nyt autuaaksi asiaa tee... Rosentteja on vielä käyttämättä :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

vakaaja

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Maaliskuu 9. 0:23:49 2004


jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Maaliskuu 9. 8:42:34 2004

ööö... eikö sitä vakaajaa oikeasti pultata kiinni taka-akselin yhdyspalkkiin? Itse meinasin laittaa Mondeon takavakaajan autooni siten että pulttaan normaalit Mondeon puslat kiinni yhdyspalkkiin ja päät kiinnitetään samoin kuin Fiestan omassa, tosin vain yhdellä parilla puslia.

Joskus ihmettelin että mitä 'jäykällä' taka-akselilla varustetussa autossa vakaajalla tekee, mutten enää :D

Aika hempulahan tuo on ja takavakaimen tuoma jäykistys tulnee tarpeeseen.

Hartza:
tarkoitan Haynesin lontoon murteella kirjoitettua mk3 opusta.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Maaliskuu 9. 9:40:00 2004

jive kirjoitti:
Aika hempulahan tuo on ja takavakaimen tuoma jäykistys tulnee tarpeeseen.

Hartza:
tarkoitan Haynesin lontoon murteella kirjoitettua mk3 opusta.
Kiitoksia kuvista, täytyy näköjään hitsata tollaiset palikat tonne akseliin.

Jive: juu, juuri semmoista lähden tästä lueskelemaan ;)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Vakaaja

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Maaliskuu 9. 16:19:11 2004

Tuo mun vakaaja on kiinnitetty samoin kuin turbofiestassa.Noihin palikoihin kannattaa hitsata mutterit taakse,on helpompi ruuvailla pultit paikoilleen.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 9. 19:49:27 2004

jive kirjoitti:ööö... eikö sitä vakaajaa oikeasti pultata kiinni taka-akselin yhdyspalkkiin? Itse meinasin laittaa Mondeon takavakaajan autooni siten että pulttaan normaalit Mondeon puslat kiinni yhdyspalkkiin ja päät kiinnitetään samoin kuin Fiestan omassa, tosin vain yhdellä parilla puslia.
Ei pultata. Akselistossa jossa vakaajan ainut tehtävä on toimia vakaajana, kiinnitys riittää kiertoliikkeen näkökulmasta. Taas esim Escort mk1/2/3/4 ja Sierrat/Scorpiot, (etu)vakaaja toimii myös reaktiotankona ja kiinnitys on laitettava myös niin että siinä huomioidaan pitkittäisliike (auton pituusakseliin nähden).
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Maaliskuu 9. 22:17:01 2004

mikäs se Fordin väri pitikään olla? Mietitääns millaisia Fiestoja klubissa on...

Hartza: punainen
Ari : punainen x 2
PasiL : punainen
Krisse : punainen
jive : punainen
Jore : punainen

:mrgreen:

jiipee
Viestit: 70
Liittynyt: Su Joulukuu 16. 11:51:11 2001
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jiipee » Ke Maaliskuu 10. 0:20:56 2004

jive kirjoitti:mikäs se Fordin väri pitikään olla? Mietitääns millaisia Fiestoja klubissa on...

Hartza: punainen
Ari : punainen x 2
PasiL : punainen
Krisse : punainen
jive : punainen
Jore : punainen

:mrgreen:
Hmmm... Punainen täälläkin. Pitäisköhän vaihtaa väriä :mrgreen:

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ke Maaliskuu 10. 8:49:29 2004

MK3 ja punainen meitin emännälläkin.

Fiesta3
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E

Viesti Kirjoittaja Fiesta3 » Ke Maaliskuu 10. 14:39:33 2004

jive kirjoitti:mikäs se Fordin väri pitikään olla?
Sininen :wink:

makeN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja makeN » Ke Maaliskuu 10. 18:40:28 2004

Ei värillä väliä kuhan on musta.... 8)
Viimeksi muokannut makeN, Ke Lokakuu 18. 22:55:18 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Vakaaja

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Syyskuu 18. 11:38:40 2004

Ari kirjoitti:Tuo mun vakaaja on kiinnitetty samoin kuin turbofiestassa.Noihin palikoihin kannattaa hitsata mutterit taakse,on helpompi ruuvailla pultit paikoilleen.
Nostetaas pikkasen esille aihetta, kun nyt tuli vihdoin ja viimein hommattua vakaaja ja asennuspalikat.

Jos joku viitsii varmistaa, että takimmaiset pultit on M12 ja etummaiset M10? Räjäytyskuva ei kerro, kannattima on vaan kahdella eri reikäkoolla. Kannattaa varmaan hommata "kovemmat" pultit noihin...

Ari: Tossa pitää ilmeisesti porata reikä akseliin iskarin kohdalta, jotta takimmainen kiinnitys saadaan aikaiseksi?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 » Ti Elokuu 29. 15:23:51 2006

olikos se sillein että fiestan takavakaaja on sama kun ruisku orionin/escortin takavakaaja?
pistäkääs kuvia uudestaan kun nuo ei toimi
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Elokuu 29. 15:30:31 2006

jushi69 kirjoitti:olikos se sillein että fiestan takavakaaja on sama kun ruisku orionin/escortin takavakaaja?
pistäkääs kuvia uudestaan kun nuo ei toimi
On ihan oma vakaaja. Jos akselissa ei ole paikkaa, etummaisiin kannattimia varten tarvitsee hitsata kiinnikkeet. Laitan kuvan kun pääsen kotia...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 » Ti Elokuu 29. 15:53:54 2006

jostain muistaakseni lukenu että orionissa/escossa olis sama vakaaja mut voin olla väärässäkin
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Elokuu 29. 17:59:38 2006

  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

makeN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja makeN » Ke Lokakuu 18. 23:12:12 2006

jive kirjoitti:vaihda suosiolla mk5 tai puma taka-akseli, niin saat ne jarrutkin levyille. Sulla ei taida ihan samanlaista prossapelkoa kuitenkaan olla kuin minulla? Haynesin oppaassa on kuva asennuksesta.
Siis noi käy suoraan vai.. mk5 esco vai fisu?? Levyt pitäis saada taakse.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Lokakuu 18. 23:23:38 2006

makeN kirjoitti:
jive kirjoitti:vaihda suosiolla mk5 tai puma taka-akseli, niin saat ne jarrutkin levyille. Sulla ei taida ihan samanlaista prossapelkoa kuitenkaan olla kuin minulla? Haynesin oppaassa on kuva asennuksesta.
Siis noi käy suoraan vai.. mk5 esco vai fisu?? Levyt pitäis saada taakse.
Mk5 fiesta kyseessä.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 » Su Huhtikuu 1. 21:15:47 2007

haluaisko joku ottaa tärkeimmät mitat tuosta takavakaajasta?
Kun ei voortilta enään saa niin on tehtävä ite!
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Huhtikuu 1. 21:23:06 2007

jushi69 kirjoitti:haluaisko joku ottaa tärkeimmät mitat tuosta takavakaajasta?
Kun ei voortilta enään saa niin on tehtävä ite!
eipä taida onnistua... veikkaus et se on jonkin sortin jousiterästä...

ilehmus
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Joulukuu 27. 13:27:18 2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ilehmus » Su Huhtikuu 1. 22:38:27 2007

Eipä ehkä onnistu ite mutta eiköhän se mittoja vastaan asiantuntevalta pajalta onnistu kun vähän kyselee.. Eipähän tuo kellistyksenvakaaja mikään amerikantemppu ole jos tietää, mitä tekee.
Kyllä liika on liikaa mutta kohtuus on ihan liian vähän.

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 » Ke Huhtikuu 18. 15:39:48 2007

Onkohan nuo puslat nyt oikeenlaiset, kun nuo alkuperäset on erilaiset?
paketissa lukee: Fiesta mk3 & Escort mk5-6&7
pistää vaan tuo erillainen muoto mietityttään :?
Tämmöset

alkuperänen siis tän muotonen http://www.southwalesprops.com/images/swp5913.jpg
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 » Ke Huhtikuu 18. 22:37:27 2007

PFR19-210-20 - SOME REAR ANTI ROLL BAR MOUNTS HAVE FLAT BOTTOMS THESE ARE FLAT. PFR19-608 ARE CYLINDRICAL.
tommosen bongasin netistä ja mulla on just nuo PFR19-608 puslat :x
pitää soitella huomenna rallyraceen ja kysyä jos nuo vois vaihtaa...
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

Vastaa Viestiin