Jakopään ketjun vaihto
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Jakopään ketjun vaihto
Kysymys kuuluu, kuinka vaikeaa on jakopään ketjun vaihto 1.1 litraiseen Fiestan morttiin (vm-89) ??? Ei ole ennestään kokemusta aiheesta, joten vienkö suosiolla korjaamolle, vai vaihdanko itse??? Päästää vaan aika pahaa ääntä, ni jotain tarvis tehdä....Jos vien korjaamolle, mitä about korjaus maksaa??? Osat ei ainakan ole kalliita, kun niitä tuolta motonetin sivuilta katselin...
T:Eero
T:Eero
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jakopään ketjun vaihto
Aika simppeli homma jos osaa vähääkään mutteria pyörittää..
Suojakoppa irti siitä vesipumpun alta,ketjun kiristin poies,isompi hammasratas irti(eli nokan ratas..)sitten vaan vanha ketju pois ja uusi tilalle ja varot ettei nokka tai kampura pyörähdä siinä sitten kun vaihdat uuden ketjun...
edit: niin jaa se on -89..
onkohan siinä jo ohv moottori vaihdettu parempaan..?

Suojakoppa irti siitä vesipumpun alta,ketjun kiristin poies,isompi hammasratas irti(eli nokan ratas..)sitten vaan vanha ketju pois ja uusi tilalle ja varot ettei nokka tai kampura pyörähdä siinä sitten kun vaihdat uuden ketjun...
edit: niin jaa se on -89..

onkohan siinä jo ohv moottori vaihdettu parempaan..?
-
- Ylläpitäjä
Jees, kiitos vinkeistä....Kyl mä jotain olen joskus yrittänyt tehdä, ja jotain jopa hyväl menestyksel.
Kyl se kone on viel se Ohv...Pitää vaan aika pahaa metelii toi mortti, ja venojen säädöist ei oo kiinni, sil ne on just säädetty, ja ei auttanu.Ei vaan tuu mitään muuta mieleen, ku tuo jakopään ketju...Ja kyl se "rällätys" siihen viittaa
T:Eero

T:Eero
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Jos ei ketjun vaihto auta,niin sitten vika varmasti nostajissa/nokassaEspen kirjoitti:Jees, kiitos vinkeistä....Kyl mä jotain olen joskus yrittänyt tehdä, ja jotain jopa hyväl menestyksel.Kyl se kone on viel se Ohv...Pitää vaan aika pahaa metelii toi mortti, ja venojen säädöist ei oo kiinni, sil ne on just säädetty, ja ei auttanu.Ei vaan tuu mitään muuta mieleen, ku tuo jakopään ketju...Ja kyl se "rällätys" siihen viittaa
T:Eero
-
- Viestit: 2457
- Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
- Paikkakunta: Vaajakoski
Ratsastetaas vanhalla....
Kyseessä tällä kertaa DOHC motti, ja kannentiiviste ilmeisesti palanu (tai kansi halki kuten pelkään
)
Miten vitussa toi ketju lähtee irti?
Kansi on ketjua lukuunottamatta irti, varmaan puol tuntia pyörittelin konetta, mutta ei löydy liitosta ketjusta, vaikuttais olevan yhtä puuta?
Ketju on jossain vaiheessa vaihdettu, ei alkuperäinen...
Jos sitä huomenna vaikka sais ton kannen irti, ni näkis että teenkö tuosta vielä auton vai meneekö paloiks...
Kyseessä tällä kertaa DOHC motti, ja kannentiiviste ilmeisesti palanu (tai kansi halki kuten pelkään

Miten vitussa toi ketju lähtee irti?


Ketju on jossain vaiheessa vaihdettu, ei alkuperäinen...
Jos sitä huomenna vaikka sais ton kannen irti, ni näkis että teenkö tuosta vielä auton vai meneekö paloiks...

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Ei sitä ketjua pois tarvi ottaa kun kannen irrottaa.
Nokkapyörät pois, sitten otat sen tapin millä se kiristimen vipu on saranoitu kanteen, pois. Siinä on sellanen E sokka vai mikä hitto se nyt on. Varo tiputtamasta sitä alakertaan. Sitten pultti sinne reikään ja vedät sen sillä ulos. Kiristin lähtee sitten irti. Siinä on muistaakseni kuuden tai kahdeksan millin normaali kierre ulosvetopulttia varten.
Kiristimen mäntä kannattaa uusia, koska se on yleensä sen verran väljä, että vaikka sen saa koottua niin saattaa antaa periksi. Samalla myös uudet ketjun ohjaimet jos ne on vähänkin kuluneet.
Jos ketjun haluaa vaihtaa, niin kampiakselin pyörä irti ja se alapään luukku auki. Sieltä se ketju sitten tulee pujottamalla kampuran pään yli ja sen voi vetää pois. Samalla kannattaa vaihtaa öljypumpun ketjukin, kun se on kerran auki.
Ei uudessa ketjussa, eikä alkuperäisessäkään ketjussa ole mitään lukkoa missään. Orkkisketjussa on erivärisiä lenkkejä mitkä laitetaan ajotuksen kohdalle saamisen helpottamiseksi pyörissä olevien merkkien kohdalle.
Nokkapyörät pois, sitten otat sen tapin millä se kiristimen vipu on saranoitu kanteen, pois. Siinä on sellanen E sokka vai mikä hitto se nyt on. Varo tiputtamasta sitä alakertaan. Sitten pultti sinne reikään ja vedät sen sillä ulos. Kiristin lähtee sitten irti. Siinä on muistaakseni kuuden tai kahdeksan millin normaali kierre ulosvetopulttia varten.
Kiristimen mäntä kannattaa uusia, koska se on yleensä sen verran väljä, että vaikka sen saa koottua niin saattaa antaa periksi. Samalla myös uudet ketjun ohjaimet jos ne on vähänkin kuluneet.
Jos ketjun haluaa vaihtaa, niin kampiakselin pyörä irti ja se alapään luukku auki. Sieltä se ketju sitten tulee pujottamalla kampuran pään yli ja sen voi vetää pois. Samalla kannattaa vaihtaa öljypumpun ketjukin, kun se on kerran auki.
Ei uudessa ketjussa, eikä alkuperäisessäkään ketjussa ole mitään lukkoa missään. Orkkisketjussa on erivärisiä lenkkejä mitkä laitetaan ajotuksen kohdalle saamisen helpottamiseksi pyörissä olevien merkkien kohdalle.
Jäsen #606
-
- Viestit: 2457
- Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
- Paikkakunta: Vaajakoski
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Taitaa olla niin ettei mahdu rattaat menemään kannen läpi, mutta saahan sen jaon sitten takasin kohdilleen. Piirrä ykk merkki vaan siihen alasiivaan ja siihen muovilätkään mikä on sen alla, alunperin sitä ei ole missään. Nokkapyörien ajotusmerkit kumpikin sivuille poispäin koneesta, molemmat ehkä n. pari astetta alaviistoon, sillon pitäs olla koneen ykkssa.cruiseri kirjoitti:No perkele, sehän tuli nopeesti tuo tieto![]()
Eihän siinä sitten, rattaat irti ja nippusiteillä ketju kiinni rattaisiin jne... jospa tuo sitten tuosta... ohjurit näyttää aika uudenkarheilta, ei taida kauaa olla kun toi ketju on vaihettu...
Tiistaina selvinnee lisää, kun homma jatkuu...
Jäsen #606