Täydellinen Zetec + megasquirt

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Täydellinen Zetec + megasquirt

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Elokuu 10. 19:01:56 2006

Tää on nyt näitä juttuja joista jo pelkkä ajatus threadin aloittamisesta saa häpeänpunan poskille. Ihan vaan siitä syystä että most likely vastaukset tulee olemaan luokkaa käytä hakua tai jotain siihen suuntaan. Lähinnä tuolta löysin threadeja joissa laitetaan kaasarikoneisiin noita vehkeitä ja niissä nuo kyselyt ja ongelmat ovat vähän toisenlaisia.

Kun tänään kävi sellainen juttu että sain tuollaisen ~94 mallisen täydellisen 1.8 (105) Zetecin haltuuni. Ruiskupuoli siinä on täydellisenä kiinni ja sytytyspuolakin siinä on paikallaan. Ohjainboksikin 'kauppaan' sisältyy mutta käsittääkseni yksinkertaisempi/monipuolisempi valinta on kuitenkin käyttää vaikka juuri tuota Megasquirtia kuin alkaa pohtimaan että miten se irrallinen boksi saadaan kytkettyä tuohon moottoriin.

Olen kyllä tietoinen että tarvin tankin ja pensapumpun ja pensalinjat ja sähkötöitä all that, mutta epätietoisuuden varjoon jää nyt lähinnä se että mitä tuosta paketista voi/kannattaa käyttää tähän projektiin? Kuten sanottu, suutimet ja imusarja siinä on, käykö ne vai pitääkö alkaa tyhjentelemään Delortoista sisuskaluja kaasuläpiksi? Kaasuläpän asennontunnistin siinä on myös, liekö käytettävissä vai pitääkö hommata joku muu? Sytytyspuola varmaan ainakin kelpaa, MS varmasti osaa ohjata sitä? Ilmamäärämittarikin siinä on ilmanputsarikotelossa vielä kiinni, onko tarpeen?

Noita jos pystyisi käyttämään niin voisi tuohon vaikka ruveta perehtymäänkin, mutta jos ei niin tehdään sitten vaikka ZVH tuon jo olemassa olevan CVH 'virityskannen' alakerraksi.

EDIT: No jaaha, eihän tuo ohjaakaan sytytystä :-|

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Elokuu 10. 19:27:52 2006

Tulikos mukana sitä EDIS yksikköä, ilmeisesti imusarjan vieressä olevalta liittimeltä koneen johtosarja puuttuu, missä on EDIS-yksikön liitin ja boksin liitin +ylimääräisiä liittimiä? EDIS ohjaa tota sytkää. Semmonen johtonippu olisi hyvä hommata nii ei tartte niin paljon johtoja vedellä, voi vaikka tehdä adapterin boksin liittimen välille MS:a varten. Muutamat releet joudut lisäämään jos kaasaripelin nokalle tuon nostat.

Zetecin vakiosuuttimet riittävät sinne vaparina 150hv ja RS2000 suuttimet vajaa 200hv, kaasuläppä on pikkasen pieni noissa, melkeen koittaa sovittaa 2.0 mondeon läppää siihen, tai sitten tekee läppärungot. Motskareista löytyy sopivia, tai sitten tekee tuplista. On vaan älyttömän kallis Zetecin imusarja tuplille...
Kaikki anturit (vedenlämpö, imuilma, kammenkulma) käy suoraan, kunhan konffaa ne näyttämään oikein Megassa. Ilmamäärämittarin voi jättää hyllylle, Megassa on itsessään MAP-anturi.

Tässä hyvä lontoonkielinen juttu MS asennuksesta vapari-Zeteciin: http://www.fiestaturbo.com/forums/viewt ... p?t=103676
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Elokuu 10. 21:15:34 2006

Kone lienee Escortista? '94 en tiedä mutta ainakin '97 vuosimallin Escon kone on helppo laittaa vakioruiskullakin toimimaan, kone-kori sähköt kulkee yhden 12-napaisen liittimen kautta. (mulla siis oli tällainen Cortinassa)
Vakioruisku taas on helpointa muuttaa Megaksi kun tekee adapterin EEC-IV liittimeen (tällainen mulla on nyt Cortinassa). Onkos tuossa EDIS erikseen vai joko se on integroituna ecussa? Molemmat tapaukset tosin saa toimimaan joko ohjaamalla Megalla EDIStä tai sitten wheeldecoderilla. Ja tosiaan kaikki vakio anturit käyvät hyvin.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Elokuu 10. 21:26:15 2006

Jos kone pidetään vakiona, niin ei ole mitään järkeä vaihtaa ruiskua. Fordin EEC-IV on varmasti parempi silloin ja helpompi asentaa ja laittaa. Jos taas koneelle meinataan tehdä jotakin, niin sitten toisinpäin. -95 vasta muuttui EDIS boksin sisäiseksi.
Ihan plug'n'play hommahan tuo MS:n laitto periaatteessa pitäisi olla, mutta sitten vasta alkaa säätäminen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Elokuu 10. 21:36:13 2006

^ Samat sanat jos tarkoituksena ei ole virittää tuota moottoria, niin ehdottomasti alkuperäisellä ohjauksella nippuun. Ja todellakin tuo säätäminen vaatii aikaa & rahaa...

Ja taas kerran :wink:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... uneed.html
MS&Edis4 kuvina mitä tarvit

Kokemuksesta tosiaan voin sanoa, että ohjelmoitavalla ruuta- ja sytkäyhdistelmällä tuo säätäminen ei Todellakaan ole mikään ihan helppo juttu jos ei ole kokemusta.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Elokuu 13. 22:46:41 2006

No joo, eipähän tämä nyt sitten menekään näköjään ihan niinkuin olin suunnitellut. Minä kun luulin karkeasti niin että kasataan MS, vedetään piuhat kampiakselin tunnistimelta ja kaasuläpältä ja piuhat suutimille ja puolalle ja sitten oltaisiin jo lähellä säätövaihetta. Mistään EECVIstä ja EDISistä en tajua mitään muuta kun että mulla ei ole niitä eikä varsinkaan johtosarjoja niiden yhdistelemiseen, ja kärsivällisyys ei taida ihan riittää.

Enkä mä tuota vakiona viitsisi pitää, se vakion 105 heppaa ei ole ainakaan yhtään enempää kuin mitä tuosta tallin pöydän alla majailevasta 1.6 CVH:sta lähtee joten tuo alkuperäistyylinen asennuskaan ei maksane sitten vaivaa.

Noo, ehkä pysyttelen vaan siinä missä olen, tuplien imuäänetkin sentään kuulostaa joltain :-)

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Elokuu 14. 16:27:05 2006

Krisse kirjoitti:No joo, eipähän tämä nyt sitten menekään näköjään ihan niinkuin olin suunnitellut. Minä kun luulin karkeasti niin että kasataan MS, vedetään piuhat kampiakselin tunnistimelta ja kaasuläpältä ja piuhat suutimille ja puolalle ja sitten oltaisiin jo lähellä säätövaihetta. Mistään EECVIstä ja EDISistä en tajua mitään muuta kun että mulla ei ole niitä eikä varsinkaan johtosarjoja niiden yhdistelemiseen, ja kärsivällisyys ei taida ihan riittää.

Enkä mä tuota vakiona viitsisi pitää, se vakion 105 heppaa ei ole ainakaan yhtään enempää kuin mitä tuosta tallin pöydän alla majailevasta 1.6 CVH:sta lähtee joten tuo alkuperäistyylinen asennuskaan ei maksane sitten vaivaa.

Noo, ehkä pysyttelen vaan siinä missä olen, tuplien imuäänetkin sentään kuulostaa joltain :-)
Pistä rakentaen ZVH ja varusta se tuplilla. Sytkää ohjaamaan erillinen boksi, joko MSD, OMEX, PRF, taikka vaikka vpv:ltä TS. Ei ole valmis sytkäohjain paljonkaan MS:ää kalliimpi ja säästyy kasaamisen vaiva. Ei tuo vaparin säätäminen ole paha homma. Turboasennukset sitten erikseen.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Elokuu 14. 18:57:08 2006

jive kirjoitti:Pistä rakentaen ZVH ja varusta se tuplilla. Sytkää ohjaamaan erillinen boksi
No tää on se tän hetkinen 'paras suunnitelma'. Sen takia tuon koneen alunperin halusinkin kun siinä on niitä palikoita (mm. öljypohja) joita tuohon projektiin tarvitaan. Mutta miksi erillinen syttyboksi? Jakajahan on kuitenkin siinä CVH:n kannessa ja luulisi pelaavan? Vai onko tässäkin taas joku pointti mitä en ole tullut tiedostaneeksi :roll:

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Elokuu 14. 23:23:02 2006

Suoraan jos nostaa puolipallo-CVHn kannen (55cc) Zetecin lohkon päälle, jää vakio-osilla puristussuhde alhaiseksi vaparikäyttöä ajatellen, jotain alle ysin. Onkos siinä perseenmuotosessä palotilassa vähemmän tilavuutta?

Kyllä normaali jakajakin käy, Jivellä on jotain hi-tekkiä mielessä :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Elokuu 17. 10:42:31 2006

lähinnä kun tuon Zetecin kanssa tulee kampikulma-anturi. Suorasytkä on kuitenkin tarkempi ja tehokkaampi kuin perus jakajatoiminen. Kierroksiakin kestää paremmin. Ei tuo Zetec tosin mikään kierroskone ole, mutta kyllä alakerta sen 8000 ilmeisesti kestää jos kannen hilut pysyy perässä.

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » To Elokuu 17. 13:35:30 2006

vakiolegoilla zetecci sylkäisee alakerran legot pihalle noilla kierroksilla ja hydraulinostimet heittää öljyt akkunalle. Ne orggismännät on hypereutectiset, eli oikeastaan virikäyttöön vielä huonommat mitä tavalliset valumännät, ne kun räjähtää sitten jossain kohtaa yhdellä kertaa kokonaan.

Vanhassa (-98 ) on veivisuhde 1,58 ja uudemmassa 1,62 joten ei ne mitään kisakoneita ole, max 6500 rpm vakio-osilla.

p.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Elokuu 17. 14:46:49 2006

pau kirjoitti:vakiolegoilla zetecci sylkäisee alakerran legot pihalle noilla kierroksilla ja hydraulinostimet heittää öljyt akkunalle. Ne orggismännät on hypereutectiset, eli oikeastaan virikäyttöön vielä huonommat mitä tavalliset valumännät, ne kun räjähtää sitten jossain kohtaa yhdellä kertaa kokonaan.

Vanhassa (-98 ) on veivisuhde 1,58 ja uudemmassa 1,62 joten ei ne mitään kisakoneita ole, max 6500 rpm vakio-osilla.

p.
Sitä en tiedä paljonko vakiona oikeasti kestävät mutta Fordin TIS antaa Zeteceille 7100rpm. Omia kierrätelty (satunnaisesti) 7000rpm asti. Vanhempi vakio, uudemmassa(vm2000) ARP:n kangenpultit.

Taitaa olla yhtä montaa mielipidettä kuin seppääkin. :D

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » To Elokuu 17. 16:06:15 2006

Satunnainen kierrätys ei vielä tapa.

Joskus juttelin yhden vanhan konerakentajan kanssa, joka toimitti Sport2000:siin focuksiin nokkia, sanoi että 3 rundia Ahvenistolla kisakannella, eli pyöri sitten sinne 8k rpm, niin palikat tuli aina pihalle. Männät ensin ja veivit perästä.

Veivin heikoin paikka on pultit, ja ARPin sarjalla saa sen muutama sata rpm lisää jatkuvaa.

p.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Elokuu 17. 21:30:09 2006

niin kyse oli ZVH:sta, joten unohdetaan se Zetecin kannen kiertokyky. Kuten Hartza tuossa totesikin, joutuu koneeseen vaihtamaan jokatapauksessa sisälmykset jotta puristukset saa kohdilleen. Vakiopalikoiden kesto on rajallinen, mutta viripalikalla pääsee pitemmälle. Käsittääkseni Krisse ei ole rakentamassa kisakonetta, joten epäilen ettei tarkoitus ole huudattaa konetta kierrokset tapissa minuuttitolkulla.

Tuo kahdeksan tonnia on se mielestäni maaginen raja, jonka jälkeen kone alkaa kuulostamaan kisakoneelta. 6500 rpm ei CVH:sta kuulosta vielä miltään, 7krpm Zetecistä jo joltain, mutta 8500 VTEC:stä on jo fiilistä :)

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Elokuu 18. 11:20:20 2006

Tollasta 1.8 Zetec lohkoa+CVH kansi tuli joskus kokeiltua vaparina kun testasin vesipumppu ym. koneseptin toimintaa. Ei kyllä oikeen vakuuttanut, alavääntöä tuli kyllä mukavasti lisää mutta sitten taas yläkierroksilla puutui aika tehokkaasti. Kantena kokeilin sekä 1.4 kantta jolla puristukset oli liian korkeat sekä 1.6 perseenmuotoisilla palotiloilla olevaa versiota. Toki tuostakin olisi varmaan jotain kunnon portatulla kannella saanut aikaan mutta silloin olisi kannattanut ehdottomasti vaihtaa 2.0 alakerta.

Kaikki edellämainitut puutteet korjaantuu ahtimen asennuksella :wink:
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Elokuu 23. 19:50:49 2006

En minä tätä ajatusta nyt vielä ihan tyystin ole unohtanut, etenkin nyt kun tuolta kyliltä löytyi myynnissä MS 2.2. Kävin sitten katsastelemassa yhtä kolaroitua '94 Escorttia lähinnä noiden johtosarjahommien ja edisin tutkintamielessä. Mistä tuo edis boksi mahtaa löytyä, ei osunut silmään? Se iso aivolaatikkohan on mittariston alla mutta tämänhän pitäisi kai löytyä ihan konehuoneesta?

Tuossa http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... uneed.html linkissä kun on tuo triggerdisc ja VR sensor, niin ajatus on varmastikin kiinnittää tuo triggerdisc kampiakselin etupäähän ja mitata sitä tuolla VR sensorilla?

Niin ja sitten vielä. Tuolta mainitulta sivustolta löytyy tälläinenkin lista:

1a) EDIS4 module
1989-1993 Fiesta XR2i 1.6
1990-1992 Fiesta RS turbo
1989-1994 Escort 1.6i
1990-1994 Orion 1.6i

Kaitpa tuo nyt löytyy noista ->95 Zetec Escorteistakin..?

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ke Elokuu 23. 20:08:54 2006

Krisse kirjoitti:Kaitpa tuo nyt löytyy noista ->95 Zetec Escorteistakin..?
Itseasiassa ei taida löytyä, se edis moduuli on ympätty sinne aivolaatikkoon eikä ole erikseen enää -95 uudemmissa.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/euro-edis4.html Ja tuossa näkyy mistä pitäisi osien löytyä.
Jäsen #1112

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Elokuu 23. 21:14:55 2006

Oma mielipiteeni on että unohtaa se ediksen ja laittaa suoraan wheel decoderilla suorasytkän. Niin minäkin tein toiseen kippooni.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Marraskuu 10. 23:37:50 2006

Homma on nyt jo vähän edennytkin. Kaikki osat (ja liikaakin?) on jo hommattu, eilen otin vanhan koneen pois, tänään tutkin uutta ja huomenna ajattelin katsastaa sen fyysistä sopivuutta Viastaan.

Tuossa tän päiväisissä tutkimuksissa havaitsin jotain joka sai aikaan lieviä hölmöydentunteita. Mullahan on hommattuna se sellainen peltinen 36-1 ratas ja siihen anturi ja asennustakin olen jo katsellut, mutta tänään :shock:

Huomasin että vauhtipyörän takapuolellahan on melkoinen määrä 'hammastusta' ja anturi joka sitä lukee. Tuli siinä sitten mieleen että olenkohan mä ollut vähän (?) hölmö tuon rattaan+anturin ostettuani, kun tokihan tuollaisessa koneessa on defaulttinakin vastaava systeemi, EFI kun kuitenkin on.

Nyt kysymys kuuluukin, että onko tuo orkkissysteemikin tuollainen 36-1 ja orkkisanturi sellainen että sitä voi käyttää MS:n kanssa? Laskemaan en niitä päässyt koska koneessa ei ole jakohihnaa eikä se siten tietenkään pyöri ympäri, ja vaihdelaatikkokin oli jo koeasennettuna kiinni siinä vaiheessa kun tuon huomasin.

Ja täytyy kyllä sanoa että tuo MS vaikuttaa nykyisellään jo huomattavasti selkeämmältä systeemiltä kuin tämän threadin aloittaessani :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Marraskuu 11. 0:24:33 2006

Zetecin alkuperäinen systeemi käy suoraan, sen 36-1 pyöran voit vaikka naulata tallin seinään. :) Joko EDIS4 yksikön kanssa tai Tinden ehdottamalla tavalla.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 11. 9:46:30 2006

Se alkuperäinen ei paitsi käy, vaan se on 200% parempi kuin se peltinen, josta varmasti seuraa jollakin aikavälillä ongelmia jos se on asennettu koneen ulkopuolelle. Vauhtipyörän anturi on tyypiltään VR-anturi, eli ei hall-tyyppinen. Tämä sopii suoraan EDIS boksiin joka sitten sopii suoraan MS:n kaveriksi. Jos taas haluaa jättää EDISin pois, niin sitten tarvitset tuollaisen LM1815 piirin väliin:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -input.jpg
muuntamaan sen anturin signaalin sopivaksi ja kaksi vb921 piiriä:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... extras.gif
ohjaamaan hukkakipinäpuolia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » La Marraskuu 11. 19:05:01 2006

Juu niin tarkotus oli käyttää EDISiä, jäi vaan tuosta mainitsematta.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Marraskuu 26. 3:51:36 2006

Johtosarjan kasaus on jo hyvällä mallilla mutta tänään tuli ihmetys.

Tuossa vehkeessä ei ilmeisesti flektin anturin lisäksi ole muita vedenlämpöantureita kuin se pieni papana termostaattikotelon alapuolella? Sillä ilmeisesti alunperin hoidetaan lämpötilan kertominen sekä ruiskulle että kuljettajalle?

Tähän patenttiasennukseen tarvitaan nyt sitten yksi lämpöanturi lisää (eli orkkis ruiskulle, toinen lämpömittarille), onko meillä ideoita? Äkkiseltään tulisi mieleen laittaa vaikka lämppärin letkuun toinen anturi, se varmaan siinä toimii ihan hyvin kun siinähän kokoajan kiertää vesi.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Su Marraskuu 26. 12:40:11 2006

Tuota, se alempi pieni anturi on lämpömittarille ja samassa kotelossa yläpuolella oleva on EEC:n anturi.

Eli siitä ylemmästä saa tarvittavan tiedon ruiskulle ja flektille.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Marraskuu 28. 1:52:38 2006

Kävin tänään tuolla Voordikaupassa ja kyselin ohimennen totakin. Olivat sitä mieltä että Escorteissa (josta toi kone on) tuo ylempi olisi ECUlle ja flektin anturi olisi sitten ylävesiletkussa. Mondeossa jotenkin toisin.

Tuota tukisi myös ahkera FAEn anturiluettelon tutkiminen, sieltä löytyi kolme erilaista anturia (l-mitt, ecu, flekti) Escorttiin. Mondeon kohdalta en kyllä tajunnut verrata.

No, tarpeetonta spekulointiahan tämä vaan on. Kolmella erillisellä anturilla tuo lienee jokatapauksessa toteutettava, huomattavasti yksinkertaisempaa kun alkaa sovittamaan yhtä anturia sekä MS:lle että flektin ohjaukseen.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Marraskuu 28. 6:27:36 2006

Krisse kirjoitti:Kävin tänään tuolla Voordikaupassa ja kyselin ohimennen totakin. Olivat sitä mieltä että Escorteissa (josta toi kone on) tuo ylempi olisi ECUlle ja flektin anturi olisi sitten ylävesiletkussa. Mondeossa jotenkin toisin.

Tuota tukisi myös ahkera FAEn anturiluettelon tutkiminen, sieltä löytyi kolme erilaista anturia (l-mitt, ecu, flekti) Escorttiin. Mondeon kohdalta en kyllä tajunnut verrata.

No, tarpeetonta spekulointiahan tämä vaan on. Kolmella erillisellä anturilla tuo lienee jokatapauksessa toteutettava, huomattavasti yksinkertaisempaa kun alkaa sovittamaan yhtä anturia sekä MS:lle että flektin ohjaukseen.
Megahan ohjaa myös flektiä jos haluaa ja päälle/pois lämpötilat saa tietysti itse määrätä. Mulla on Escossa juuri siten, kaksi anturia, toinen megalle joka ohjaa myös flektiä ja toinen on sitten mittaristolle.

Escorteissa on flektin anturi erikseen, Mondeoissa ecu ohjaa.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Marraskuu 28. 9:15:00 2006

Krisse kirjoitti:No, tarpeetonta spekulointiahan tämä vaan on. Kolmella erillisellä anturilla tuo lienee jokatapauksessa toteutettava, huomattavasti yksinkertaisempaa kun alkaa sovittamaan yhtä anturia sekä MS:lle että flektin ohjaukseen.
Ratkaise ongelmat laittamalla MS ohjaamaan flektiä ;).
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Joulukuu 21. 20:12:51 2006

No hoitukoon flekti toistaiseksi perinteisin konstein.

Mutta toinen juttu. Tuolla 'kylillä' kuiskittiin että noihin Voordin suutimiin kannattaisi laittaa vastukset jotta voisi käyttää jotain hi-res systeemiä. Mutta toimiihan tuo ilmankin? Toimiihan :oops:

Kun ei oikein sopisi tän hetkiseen kuvioon noiden vastusten asentaminen.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Joulukuu 21. 21:56:11 2006

Krisse kirjoitti:No hoitukoon flekti toistaiseksi perinteisin konstein.

Mutta toinen juttu. Tuolla 'kylillä' kuiskittiin että noihin Voordin suutimiin kannattaisi laittaa vastukset jotta voisi käyttää jotain hi-res systeemiä. Mutta toimiihan tuo ilmankin? Toimiihan :oops:

Kun ei oikein sopisi tän hetkiseen kuvioon noiden vastusten asentaminen.
HiRes- koodissa ei ole matalaohmisten käytön mahdollistavaa pwm-toimintoa. Mutta kyllä zetecin suuttimet on korkeaohmiset (ainakin mulla on) ja mulla on HiRes-koodi käytössä.

Cossun suuttimet on matalaohmiset (ainakin Sierran).

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Joulukuu 22. 0:16:59 2006

Noi suuttimet voi arvatenkin mitata ihan yleismittarilla? Paljonko niitä ohmeja sitten pitäisi tulla että ne qualify as korkeaohmiset?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Joulukuu 22. 8:40:31 2006

Yli 10.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Joulukuu 22. 9:37:50 2006

Eikä sitä PWM optiota juuri kannata käyttää vaikka olisikin matalaohmiset suuttimet.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Tammikuu 9. 23:02:27 2007

Tuossa edisin kytkentäkaaviossa kun on puolan yhteydessä tuo 25uF radio suppression, niin toiminta ei varmasti paljon heikkenä vaikka käyttäisin tuota puolan kyljessä alkuperäisenä olevaa 20uF? Sellaisenkin olen nähnyt jossa tuo mokkula oli saanut mekaanisen tällin ja piuha kokonaan irti ja hyvin se toimi, joten..

Homma on nyt siinä mallissa että pensapuoli on yhtä letkua vaille valmis, pensapumput sanoo sur kun laittaa virrat päälle ja anturien arvot näkyy jo tietsikan ruudulla. Syttypiuhoitusta pitäisi seuraavaksi alkaa roplaamaan. Softapuolesta en kyllä tajua vielä hevon *tujakaan mut kaitpa se siitä :x
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Tammikuu 16. 2:01:18 2007

No niin!

Suuret kiitokset foorumin väelle, vielä suuremmat tähän threadiin osallistuneille ja samaa kokoluokkaa olevat kiitokset Kimmo's:lle. Savut on nyt otettu.

Ja ihan kertalaakista lähti, ihan kuin ois just eilen parkkeerattu.

Hitsi. Kun aloitin tämän threadin muutama kuukausi sitten, olin kyllä pihalla kuin lumiukko koko megasquirtista - saati sitten edis!? wtf?! - mutta näin siinä vaan sitten kuitenkin kävi.

Illan kohokohdasta löytyy tarkempaa juttua tuolta sivun loppupäästä -> http://www.76s.net/mk3-06/moottorin_ohjaus_07_01.html

Ai jukra. Viimeksi on ollu tämän kokoluokan onnistumisen iloa joskus ~96 kun sovitin ykköskoppafiestaan CVH konetta ihan omin neuvoin kun tuo ei silloin ollut vielä niin yleistä touhua :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Tammikuu 16. 5:06:30 2007

Onneks olkoon :)

Tuon on kyllä hieno hetki kun korjailee viimehetkillä pieniä vikoja ja sitten saa räjäytettyä koneen tulille.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ti Tammikuu 16. 10:36:07 2007

Hieno homma ja onneksi olkoon..


Hyvä kun olet tehnyt tuon kytkiksen tuonne sivuillesi.
Siitä on jossain vaiheessa hyötyä muillekkin..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Tammikuu 16. 14:36:46 2007

wekku kirjoitti:Hyvä kun olet tehnyt tuon kytkiksen tuonne sivuillesi.
Siitä on jossain vaiheessa hyötyä muillekkin..
Kyllä se on ihan intternetistä löydetty :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 16. 17:27:58 2007

fsohc kirjoitti:Tuon on kyllä hieno hetki kun korjailee viimehetkillä pieniä vikoja ja sitten saa räjäytettyä koneen tulille.
Sydän pamppailee ja kädet tärrää, istut autoon, vaihde vapaalle kytkin pohjaan virrat päälle, 10sek miettiminen että onkohan siellä kaikki nyt varmasta kohdallaan, pikkuhiljaa avainta kääntäen pykälä eteenpäin ja hetken pyörityksen jälkeen kun hörähtää käymään niin voi sitä juhlaa, koko päivän/illan hymy korvissa :D :D

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ti Tammikuu 16. 23:55:58 2007

VesQ kirjoitti:
Sydän pamppailee ja kädet tärrää, istut autoon, vaihde vapaalle kytkin pohjaan virrat päälle, 10sek miettiminen että onkohan siellä kaikki nyt varmasta kohdallaan, pikkuhiljaa avainta kääntäen pykälä eteenpäin ja hetken pyörityksen jälkeen kun hörähtää käymään niin voi sitä juhlaa, koko päivän/illan hymy korvissa :D :D

:) Toi on niin totta! Joka keväinen jännityksen paikka kun koko auto ollu talvella palasina ja sähköt levitettynä pitkin tallia. Ja niihinkin on pitänyt talven aika tehdä jotain nokkelia muutoksia. Sitä kovasti toivoo avainta kääntäessä että se savu tulis sieltä pakoputkesta eikä jostain konehuoneen puolelta!

Onnittelut munkin puolesta ensisavuista!

- Kimmo

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Helmikuu 9. 1:29:41 2007

Tänään saatiin homma sitten siihen malliin että jäähdytyspuolikin oli toiminnassa ja pakoputkea oli taakse asti joten päästiin hurisuttelemaan vähän enemmänkin.

Lämpöjen kanssa vähän aluksi tuskailtiin mutta kun rassattiin lisemmin, tultiin siihen tulokseen että homma on ihan kondiksessa. Mutta vähän jäi kyllä ihmettelyllekin varaa vielä. Mega saa vedenlämpötiedon sitää termostaatinkotelon edessä alhaalla olevasta anturista, ja lämpömittari (Autometer) sitten siitä termostaatinkotelon päältä. Noiden näyttämät ei oikein täsmää keskenään, mega näyttää 5-10 astetta eri tavalla.

Kun konetta käyttää, mega nostaa lämmöt ~102 asteeseen ja lämpömittari näyttää siinä vaiheessa ~92. Kun sitä käyttää lisää, megan näyttämä ei enää juurikaan nouse mutta lämpömittarissa lukemat hissukseen 98 nurkille jolloin flekti hörähtää käyntiin ja molemmat lämmöt alkavat taas vähän laskea.

Onko noissa paikoissa tuon verran erilainen vedenkierto vai onks mulla joku häikkä tässä? Megan anturin kun laittaa kattilaan niin siinä vaiheessa kun vedessä alkaa näkymään vähän kuplintaa niin lukemat ruudulla on tasan 100 astetta. Toisaalta megan näyttämä ei siitä enää nousekaan vaikka kuin porottaisi, en sitten tiedä johtuuko ponnettomasta (?) retkikeittimestä vai jostain megavirheestä.

Lämpömittarikin on uusi, ja maa sille otetaan moottorista. Paitsi että justiinsa tulee mieleen että mahtaisikohan tuon lämpömittarin toimintaan vaikuttaa se ettei mulla ollut vielä laturia kiinni -> jännite varmaan pari volttia vähemmän kuin pitäisi olla..
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Helmikuu 9. 8:40:25 2007

Alunperinhän se kotelon päällä oleva anturi on ECU:lle ja se pienenpi siellä alla mittarille.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Helmikuu 9. 11:07:44 2007

Krisse:
Mikä sulla on bias vastus anturille? Milllä teit .inc tiedostot fordin antureille? Millä arvoilla teit? Vai käytitkö jotakin valmista kuten minun linkittämää .inc tiedostoa softan kääntämisessä?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » La Helmikuu 10. 10:45:02 2007

Minäkin tarvitsisin 2.0 Zetecin vedenlämpöanturin arvoja tai valmista .inc:ä vakio biasilla.
Kiitos.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Helmikuu 10. 10:49:51 2007

Perkele kirjoitti:Minäkin tarvitsisin 2.0 Zetecin vedenlämpöanturin arvoja tai valmista .inc:ä vakio biasilla.
Kiitos.
Vakio biasin voit unohtaa. Itse olen 22kOhm käyttänyt:

http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Helmikuu 11. 11:31:58 2007

Vastaan tässä nyt yleisesti, en viiti alkaa kaikkea erikseen quottaamaan :-)

Kuten tuossa kysymysvaiheessa jo kerroin, mega kyllä näyttää 100 astetta siinä vaiheessa kun vesi kattilassa kiehuu (Eli olen ihan testannut mega -> anturi -> kattila -yhdistelmällä) eli mega kyllä näyttää ~oikein.

Tutkin tuota termostaatin kotelon rakenetta vähän tarkemmin eilenä, ja tulin siihen tulokseen että noiden anturien paikat kotelossa vaan on ihan erilaisessa virtaamassa ja näyttöjen ero täytyy johtua siitä. Toi kotelon alempi anturihan on jatkuvassa virtaamassa, kun taas ylempi anturi on sen verran sivussa kaikesta että varsinaista _virtaamaa_ tapahtuu ainoastaan silloin kun termostaatti on auki ja siksi se reagoi selvästi hitaammin.

Taidan jättää tuon megan anturin siihen missä se on (=hyvässä virtauksessa -> pysyy ajantasalla) ja siirtää lämpömittarin anturin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti lämppärin letkuun jotta sekin on kunnollisessa kierrossa kokoajan.

Professionaalimpi ratkaisuhan olisi vain vaihtaa noiden paikkaa keskenään (Sellasisiksi kuin ne tehdastekoisestikin on) mutta tuon lämpömittarin anturin maadoittaminen ei onnistu ihan niin vaan muovisessa kotelossa :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Helmikuu 11. 11:42:29 2007

Perkele kirjoitti:Minäkin tarvitsisin 2.0 Zetecin vedenlämpöanturin arvoja.
Tälläset arvot mittasin ainakin Mondeo 2.0 '96 termostaatin kotelon alareunassa olevasta anturista, mikä se sitten lienekään:

-29 astetta -> 99 000 ohm
26 astetta -> 2 780 ohm
Rupee just kiehumaan -> 70 ohm

Ja pistetään nyt vielä samaan syssyyn Escort 1.8 imuilman lämpötila-anturin tulokset. Termostaattikotelosta päätellen osakasan vuosimalli on 92-93.

-28 astetta -> 420 000 ohm
10 astetta -> 61 600 ohm
26 astetta -> 29 100 ohm
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Heinäkuu 4. 23:30:56 2007

Krisse >> Kaitpa tuo (EDIT: Kyse oli EDISistä) nyt löytyy noista ->95 Zetec Escorteistakin..?
AnttiR >> Itseasiassa ei taida löytyä, se edis moduuli on ympätty sinne aivolaatikkoon eikä ole erikseen enää -95 uudemmissa.

Sanokaa mitä sanotte mutta. Ton mun 'uuden' koneen mukana tuli nivaska samaisesta Escortista (1.8 92 tai 93) purettuja konehuoneen johtoja ja kun tänään tutkailin niitä sarjoja erästä liitintä metsästäessäni niin yhdestä piuhasarjan haarasta löytyi EDIS4 boksi :shock:

Oisko ne sitten kuitenkin ihan noissa alkupään vehkeissä tuota käyttänyt?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Heinäkuu 5. 2:55:19 2007

No eikös 92/93 ole ennen 95?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Heinäkuu 5. 4:10:27 2007

No on juu, jäinkin ton postauksen jälkeen vähän miettimään tota AnttiR:n vastauksen lauserakennetta ja sisältöä. Mä kuitenkin kysyin että kai se löytyy noista ->95 Z Escorteista johon vastattiin suoraan että ei. Sen lisäksi todettiin vielä että 95-> ei löydy, eli tarkkaan ottaen toi vastaus tarkottaa et ei missään vuosimallissa :-)

Noo mutta enivei. En vaan muista nähneeni missään listassa mainintaa Z Escorteista että niistä voisi moista palikkaa etsiä. Tosin tämän asian tiimoilta tsekkasin ton http://megasquirt.sourceforge.net/extra/euro-edis4.html uudestaan ja onhan siellä ainakin Z Mondeo mistä toi löytyy joten kaitpa sitä on sitten Escortissakin käytetty.

Hitsi. Tietämättömyys johtaa kyl ylimääräisiin ahaa elänyksiin :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Vastaa Viestiin