1.6 OHC matalat öljynpaineet kylmänä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Marraskuu 12. 11:29:36 2004
1.6 OHC matalat öljynpaineet kylmänä
Eli 1.6 sierran ohc koneeseen tehty remontti, jossa uusittu runko -ja kiertokangenlaakerit. Kasattu vanhalla öljypumpulla, mutta mitattu että on toleransseissaan. Kun moottori oli saatu toimimaan jälleen remontin jälkeen, alkoi ilmetä oiretta, että öljynpaine valo palaa, kun moottorin käynnistää kylmästä. Ölynpaineet mitattiin ja mittari näytti kylmänä tyhjäkäynnillä 5-6 baaria. Ajattelin, että paineenrajoitin venttiili mahdollisesti jumittaa mistä johtuu noin suuret paineet. Kun ajelin sierralla aina välillä ilmeni, että kun mottorin käynnisti kylmästä niin öljynpaineen merkkivalo paloi ainoastaa tyhäkäynnillä, kun kaaua painoi vähänkin valo sammui. Valo lakkasi palamasta tyhjäkäynnillä, kun moottori saavutti normaalin käyntilämpötilan.
Nyt kun olen ajanut moottorilla noin 600 km mittasin öljynpaineet ja kylmänä näytti tyhjäkäynnillä o bar ja kierroksilla nousi 4 baariin. Lämpösenä paineet oli tyhjäkäynnillä 2 bar ja kierroksilla nousi 4 bar. Nostin koneen keulilta ja avasin öljypohjan ja kurkkasin 1 ja 4 kangen laakereita ja kulunut oli jo pahasti, oli tullu uria kauloihin. Avasin myös neljännen runkolaakeripukin mutta siinä laakerissa ei ollut kulumaa juuri olenkaan. Koneessa oli 10w-40 mobilin puolisynteettiset ölyt.
Mistähän voisi johtua näin erikoinen vika?
Nyt kun olen ajanut moottorilla noin 600 km mittasin öljynpaineet ja kylmänä näytti tyhjäkäynnillä o bar ja kierroksilla nousi 4 baariin. Lämpösenä paineet oli tyhjäkäynnillä 2 bar ja kierroksilla nousi 4 bar. Nostin koneen keulilta ja avasin öljypohjan ja kurkkasin 1 ja 4 kangen laakereita ja kulunut oli jo pahasti, oli tullu uria kauloihin. Avasin myös neljännen runkolaakeripukin mutta siinä laakerissa ei ollut kulumaa juuri olenkaan. Koneessa oli 10w-40 mobilin puolisynteettiset ölyt.
Mistähän voisi johtua näin erikoinen vika?
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Marraskuu 12. 11:29:36 2004
Kyllähän se vika löytyi heikkoihin öljynpaineisiin kylmänä!
Nyt on kone nipussa ja öljynpaineet kylmänä 4 bar ja lämpösenä tyhjäkäynnillä 2 bar ja alkuperäisellä öljypumpulla eli pumppua ei tarvinnut vaihtaa.
Miksi pitäisi uusia öljypumppu, joka on roottoreiltaan hyvässä kunnossa ja välykset on toleransseissaan, vaikka pumppulla on takana yli 200 000 km.
Taas "säästin"50 kun en vaihtanut pumppua...
Ketään ei varmaan kiinnosta mistä vika johtui, koska kaikki uusivat öljympumpun remontin yhteydessä ja säästävät 50.
Nyt on kone nipussa ja öljynpaineet kylmänä 4 bar ja lämpösenä tyhjäkäynnillä 2 bar ja alkuperäisellä öljypumpulla eli pumppua ei tarvinnut vaihtaa.
Miksi pitäisi uusia öljypumppu, joka on roottoreiltaan hyvässä kunnossa ja välykset on toleransseissaan, vaikka pumppulla on takana yli 200 000 km.
Taas "säästin"50 kun en vaihtanut pumppua...
Ketään ei varmaan kiinnosta mistä vika johtui, koska kaikki uusivat öljympumpun remontin yhteydessä ja säästävät 50.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
-
- Ylläpitäjä
Kerro nyt hitoissa, seuraa tätä muutkin kuin vaan ne jotka vastailee.cospower kirjoitti:Kyllähän se vika löytyi heikkoihin öljynpaineisiin kylmänä!
Nyt on kone nipussa ja öljynpaineet kylmänä 4 bar ja lämpösenä tyhjäkäynnillä 2 bar ja alkuperäisellä öljypumpulla eli pumppua ei tarvinnut vaihtaa.
Miksi pitäisi uusia öljypumppu, joka on roottoreiltaan hyvässä kunnossa ja välykset on toleransseissaan, vaikka pumppulla on takana yli 200 000 km.
Taas "säästin"50 kun en vaihtanut pumppua...
Ketään ei varmaan kiinnosta mistä vika johtui, koska kaikki uusivat öljympumpun remontin yhteydessä ja säästävät 50.
Oliko imuputken puolella jotaki?
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Eipä ole mullakaan tapana vaihtaa pumppua joka rempassa... mutta jos moottorin avaan, avaan myös pumpun ja tarkistan kulumiset ja välykset.KtK kirjoitti:Älä hyvä mies ota vattahaavoja ,mua ainakin kiinnostaa mistä vika johtui. Kyllä vanhankin pumpun voi uusiksi käyttää ,jos on varma sen hyvästä toiminnasta.
Se on vaan semmonen suositus ja varman päälle toiminta toi uuden pumpun asennus rempan yhteydessä.

-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Marraskuu 12. 11:29:36 2004
Mielenkiintoista, että tämäkin aihe vielä kiinnostaa jotakuta.
Voinhan siihen nyt lyhyesti vastailla. Nyt kyseisen auton moottorilla on ajettu noin 40 000 km, tuon toisen koneen aukaisu operaation jälkeen ja edelleen pelaa mallikkaasti ja vanhalla öljypumpulla.
Ei kiinnostanut vain vastailla silloin, kun aihe oli ajankohtainen, koska olisin halunnut kysymykseeni mielestäni hieman tasokkaampia vastaukksia, kuin mitä sain. Eli odotin, että jollain olisi ollut samanlaisia oireita ja halusin tutkia vian perinpohjaisen syyn ja se olisi jäänyt epäselväksi, jos olisin vain vaihtanu uuden öljypumpun, mutta nyt olen hieman viisaampi ja kun teen jatkossa remonttia tiedän tarkistaa myös tuon paineenrajoitin venttiilin toiminnan.
Mutta kyllähän siinä tosiaan perinpohjainen syy oli tuossa öljypumpussa, kun sitä sitten tutkin tuon laakerivaurion jälkeen.
Tarkemmin ottaen ölypumpun paineenrajoitin venttiilissä. Eli paineenrajoitin venttiilin männän ja itse öljypumpun rungon välissä oli joku pieni ehkä hiekan jyvänen, joka sai aikaan,että moottorin ollessa kylmä rajoitinventtiili jumittui auki ja sitten, kun moottori lämpisi normaaliin lämpötilaan öljypumpun runko laajeni sen verran, että rajoitinventtiilin mäntä sulkeutu, jolloin paineet olivat jälleen normaaalit.
Nurkkiin kun on muutama vanha OHC moottori kertynyt, joissa on ollut jonkinmoista laakeri kulumaa ja niitä, kun tutkiskelin, niin havaitsin samanlaisia ongelmia, että paineenrajoitin venttiili on takerrellut syystä, että rajoitinventiilin männän ja öljypunpun rungon väliin on päässyt jotain likaa. Noissa tutkimissani pumpuissa en havainnut minkäänlaista kulumaa roottoreissa, joten mielestäni, jos OHC moottorissa on öljynpaineissa ongelmaa, niin syy voi mahdollisesti olla öljypunpun paineenrajoitinventtiilissä.
Toivottavasti, joku nyt saa tästä jotain huomioitavaa tehdessään remonttia koneeseen.
Eipä ollut nokka-akselin öljyputki kulunut puhki.
Voinhan siihen nyt lyhyesti vastailla. Nyt kyseisen auton moottorilla on ajettu noin 40 000 km, tuon toisen koneen aukaisu operaation jälkeen ja edelleen pelaa mallikkaasti ja vanhalla öljypumpulla.
Ei kiinnostanut vain vastailla silloin, kun aihe oli ajankohtainen, koska olisin halunnut kysymykseeni mielestäni hieman tasokkaampia vastaukksia, kuin mitä sain. Eli odotin, että jollain olisi ollut samanlaisia oireita ja halusin tutkia vian perinpohjaisen syyn ja se olisi jäänyt epäselväksi, jos olisin vain vaihtanu uuden öljypumpun, mutta nyt olen hieman viisaampi ja kun teen jatkossa remonttia tiedän tarkistaa myös tuon paineenrajoitin venttiilin toiminnan.
Mutta kyllähän siinä tosiaan perinpohjainen syy oli tuossa öljypumpussa, kun sitä sitten tutkin tuon laakerivaurion jälkeen.
Tarkemmin ottaen ölypumpun paineenrajoitin venttiilissä. Eli paineenrajoitin venttiilin männän ja itse öljypumpun rungon välissä oli joku pieni ehkä hiekan jyvänen, joka sai aikaan,että moottorin ollessa kylmä rajoitinventtiili jumittui auki ja sitten, kun moottori lämpisi normaaliin lämpötilaan öljypumpun runko laajeni sen verran, että rajoitinventtiilin mäntä sulkeutu, jolloin paineet olivat jälleen normaaalit.
Nurkkiin kun on muutama vanha OHC moottori kertynyt, joissa on ollut jonkinmoista laakeri kulumaa ja niitä, kun tutkiskelin, niin havaitsin samanlaisia ongelmia, että paineenrajoitin venttiili on takerrellut syystä, että rajoitinventiilin männän ja öljypunpun rungon väliin on päässyt jotain likaa. Noissa tutkimissani pumpuissa en havainnut minkäänlaista kulumaa roottoreissa, joten mielestäni, jos OHC moottorissa on öljynpaineissa ongelmaa, niin syy voi mahdollisesti olla öljypunpun paineenrajoitinventtiilissä.
Toivottavasti, joku nyt saa tästä jotain huomioitavaa tehdessään remonttia koneeseen.

Eipä ollut nokka-akselin öljyputki kulunut puhki.
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
mikä niissä tehofilttereissä on vikana?Fullspeed kirjoitti:Joskus vastaavaa ollu reippailla pakkasilla harakiri täyssynteettisillä ja tuhofiltterin suodattimella, ei oo jaksanu vastaavaa yhistelmää sen koommin käyttää.
itse noita käyttänyt ja ongelmia ei ole omalle kohdalle sattunut.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
Joskus oli jommankumman lehden testissä (TM tai Tuulilasi) öljynsuodattimet, niin eipä ollut hääppöiset suodatus arvot tuhofiltterillä. Bilteeman suodatinkin pärjäsi paremmincaltsu kirjoitti:mikä niissä tehofilttereissä on vikana?
itse noita käyttänyt ja ongelmia ei ole omalle kohdalle sattunut.

Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Joo, olivat vähän nokkaviacospower kirjoitti:Ei kiinnostanut vain vastailla silloin, kun aihe oli ajankohtainen, koska olisin halunnut kysymykseeni mielestäni hieman tasokkaampia vastaukksia, kuin mitä sain.

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Sullon varmaan ollu oikeet öljyt.caltsu kirjoitti:mikä niissä tehofilttereissä on vikana?Fullspeed kirjoitti:Joskus vastaavaa ollu reippailla pakkasilla harakiri täyssynteettisillä ja tuhofiltterin suodattimella, ei oo jaksanu vastaavaa yhistelmää sen koommin käyttää.
itse noita käyttänyt ja ongelmia ei ole omalle kohdalle sattunut.

Tosiaan tuolla yhdistelmällä jäi rajotin venttiili auki jo -25 pakkasilla. Ihan sama kumman vaihto parempiin, öljyt tai suodattimen, niin ongelma hävisi. Ja ei kai ne ihan sudet ne öljytkään ollu ku käyntiin kuitenki lähti, vieläpä ilman tolppaa. 20W-50 öljyillä ei puhettakaan että pyörähtäs, saatikka lähtis käyntiin noilla pakkasilla.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90