1.6 OHC matalat öljynpaineet kylmänä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cospower
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Marraskuu 12. 11:29:36 2004

1.6 OHC matalat öljynpaineet kylmänä

Viesti Kirjoittaja cospower » Su Tammikuu 15. 4:43:43 2006

Eli 1.6 sierran ohc koneeseen tehty remontti, jossa uusittu runko -ja kiertokangenlaakerit. Kasattu vanhalla öljypumpulla, mutta mitattu että on toleransseissaan. Kun moottori oli saatu toimimaan jälleen remontin jälkeen, alkoi ilmetä oiretta, että öljynpaine valo palaa, kun moottorin käynnistää kylmästä. Ölynpaineet mitattiin ja mittari näytti kylmänä tyhjäkäynnillä 5-6 baaria. Ajattelin, että paineenrajoitin venttiili mahdollisesti jumittaa mistä johtuu noin suuret paineet. Kun ajelin sierralla aina välillä ilmeni, että kun mottorin käynnisti kylmästä niin öljynpaineen merkkivalo paloi ainoastaa tyhäkäynnillä, kun kaaua painoi vähänkin valo sammui. Valo lakkasi palamasta tyhjäkäynnillä, kun moottori saavutti normaalin käyntilämpötilan.

Nyt kun olen ajanut moottorilla noin 600 km mittasin öljynpaineet ja kylmänä näytti tyhjäkäynnillä o bar ja kierroksilla nousi 4 baariin. Lämpösenä paineet oli tyhjäkäynnillä 2 bar ja kierroksilla nousi 4 bar. Nostin koneen keulilta ja avasin öljypohjan ja kurkkasin 1 ja 4 kangen laakereita ja kulunut oli jo pahasti, oli tullu uria kauloihin. Avasin myös neljännen runkolaakeripukin mutta siinä laakerissa ei ollut kulumaa juuri olenkaan. Koneessa oli 10w-40 mobilin puolisynteettiset ölyt.

Mistähän voisi johtua näin erikoinen vika?

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Su Tammikuu 15. 16:16:32 2006

Mä ainakin vaihtaisin sen öljypumpun ensiksi.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 15. 16:30:31 2006

Rytinä kirjoitti:Mä ainakin vaihtaisin sen öljypumpun ensiksi.
Olisin vaihtanut se jo remontin yhteydessä.Taas "säästin"50 kun en vaihtanut pumppua...
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Su Tammikuu 15. 20:00:56 2006

Mulle on sanottu et aina kun teet jotain remonttia alakertaan niin vaihda öljypumppu kaiken varalta.

Niin sitä vaan aina säästää väärissä paikoissa, itellä sama vika.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Tammikuu 15. 20:50:02 2006

roskaa tai vuotoa kanavissa ?

cospower
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Marraskuu 12. 11:29:36 2004

Viesti Kirjoittaja cospower » Su Helmikuu 5. 11:10:51 2006

Kyllähän se vika löytyi heikkoihin öljynpaineisiin kylmänä!
Nyt on kone nipussa ja öljynpaineet kylmänä 4 bar ja lämpösenä tyhjäkäynnillä 2 bar ja alkuperäisellä öljypumpulla eli pumppua ei tarvinnut vaihtaa.
Miksi pitäisi uusia öljypumppu, joka on roottoreiltaan hyvässä kunnossa ja välykset on toleransseissaan, vaikka pumppulla on takana yli 200 000 km.

Taas "säästin"50 kun en vaihtanut pumppua...

Ketään ei varmaan kiinnosta mistä vika johtui, koska kaikki uusivat öljympumpun remontin yhteydessä ja säästävät 50.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Helmikuu 5. 11:56:15 2006

Älä hyvä mies ota vattahaavoja ,mua ainakin kiinnostaa mistä vika johtui. Kyllä vanhankin pumpun voi uusiksi käyttää ,jos on varma sen hyvästä toiminnasta.
Se on vaan semmonen suositus ja varman päälle toiminta toi uuden pumpun asennus rempan yhteydessä.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Helmikuu 5. 13:22:59 2006

cospower kirjoitti:Kyllähän se vika löytyi heikkoihin öljynpaineisiin kylmänä!
Nyt on kone nipussa ja öljynpaineet kylmänä 4 bar ja lämpösenä tyhjäkäynnillä 2 bar ja alkuperäisellä öljypumpulla eli pumppua ei tarvinnut vaihtaa.
Miksi pitäisi uusia öljypumppu, joka on roottoreiltaan hyvässä kunnossa ja välykset on toleransseissaan, vaikka pumppulla on takana yli 200 000 km.

Taas "säästin"50 kun en vaihtanut pumppua...

Ketään ei varmaan kiinnosta mistä vika johtui, koska kaikki uusivat öljympumpun remontin yhteydessä ja säästävät 50.
Kerro nyt hitoissa, seuraa tätä muutkin kuin vaan ne jotka vastailee.
Oliko imuputken puolella jotaki?

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Helmikuu 5. 15:28:02 2006

KtK kirjoitti:Älä hyvä mies ota vattahaavoja ,mua ainakin kiinnostaa mistä vika johtui. Kyllä vanhankin pumpun voi uusiksi käyttää ,jos on varma sen hyvästä toiminnasta.
Se on vaan semmonen suositus ja varman päälle toiminta toi uuden pumpun asennus rempan yhteydessä.
Eipä ole mullakaan tapana vaihtaa pumppua joka rempassa... mutta jos moottorin avaan, avaan myös pumpun ja tarkistan kulumiset ja välykset.
:wink:

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Toukokuu 22. 18:08:20 2007

upsis vanha juttu mutta, oliko nokka-akselin öljyputki kulunut puhki? kiinnostaisi kyllä tietää mikä sulla oli siinä muinoin vikana...

cospower
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Marraskuu 12. 11:29:36 2004

Viesti Kirjoittaja cospower » Pe Toukokuu 25. 0:24:58 2007

Mielenkiintoista, että tämäkin aihe vielä kiinnostaa jotakuta.
Voinhan siihen nyt lyhyesti vastailla. Nyt kyseisen auton moottorilla on ajettu noin 40 000 km, tuon toisen koneen aukaisu operaation jälkeen ja edelleen pelaa mallikkaasti ja vanhalla öljypumpulla.

Ei kiinnostanut vain vastailla silloin, kun aihe oli ajankohtainen, koska olisin halunnut kysymykseeni mielestäni hieman tasokkaampia vastaukksia, kuin mitä sain. Eli odotin, että jollain olisi ollut samanlaisia oireita ja halusin tutkia vian perinpohjaisen syyn ja se olisi jäänyt epäselväksi, jos olisin vain vaihtanu uuden öljypumpun, mutta nyt olen hieman viisaampi ja kun teen jatkossa remonttia tiedän tarkistaa myös tuon paineenrajoitin venttiilin toiminnan.

Mutta kyllähän siinä tosiaan perinpohjainen syy oli tuossa öljypumpussa, kun sitä sitten tutkin tuon laakerivaurion jälkeen.
Tarkemmin ottaen ölypumpun paineenrajoitin venttiilissä. Eli paineenrajoitin venttiilin männän ja itse öljypumpun rungon välissä oli joku pieni ehkä hiekan jyvänen, joka sai aikaan,että moottorin ollessa kylmä rajoitinventtiili jumittui auki ja sitten, kun moottori lämpisi normaaliin lämpötilaan öljypumpun runko laajeni sen verran, että rajoitinventtiilin mäntä sulkeutu, jolloin paineet olivat jälleen normaaalit.

Nurkkiin kun on muutama vanha OHC moottori kertynyt, joissa on ollut jonkinmoista laakeri kulumaa ja niitä, kun tutkiskelin, niin havaitsin samanlaisia ongelmia, että paineenrajoitin venttiili on takerrellut syystä, että rajoitinventiilin männän ja öljypunpun rungon väliin on päässyt jotain likaa. Noissa tutkimissani pumpuissa en havainnut minkäänlaista kulumaa roottoreissa, joten mielestäni, jos OHC moottorissa on öljynpaineissa ongelmaa, niin syy voi mahdollisesti olla öljypunpun paineenrajoitinventtiilissä.

Toivottavasti, joku nyt saa tästä jotain huomioitavaa tehdessään remonttia koneeseen. :roll:

Eipä ollut nokka-akselin öljyputki kulunut puhki.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Toukokuu 25. 9:39:04 2007

Kiitos :wink:

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Toukokuu 25. 20:22:49 2007

Joskus vastaavaa ollu reippailla pakkasilla harakiri täyssynteettisillä ja tuhofiltterin suodattimella, ei oo jaksanu vastaavaa yhistelmää sen koommin käyttää.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ke Heinäkuu 11. 20:05:04 2007

Fullspeed kirjoitti:Joskus vastaavaa ollu reippailla pakkasilla harakiri täyssynteettisillä ja tuhofiltterin suodattimella, ei oo jaksanu vastaavaa yhistelmää sen koommin käyttää.
mikä niissä tehofilttereissä on vikana?
itse noita käyttänyt ja ongelmia ei ole omalle kohdalle sattunut.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ke Heinäkuu 11. 23:12:53 2007

caltsu kirjoitti:mikä niissä tehofilttereissä on vikana?
itse noita käyttänyt ja ongelmia ei ole omalle kohdalle sattunut.
Joskus oli jommankumman lehden testissä (TM tai Tuulilasi) öljynsuodattimet, niin eipä ollut hääppöiset suodatus arvot tuhofiltterillä. Bilteeman suodatinkin pärjäsi paremmin :lol:
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Heinäkuu 11. 23:43:12 2007

cospower kirjoitti:Ei kiinnostanut vain vastailla silloin, kun aihe oli ajankohtainen, koska olisin halunnut kysymykseeni mielestäni hieman tasokkaampia vastaukksia, kuin mitä sain.
Joo, olivat vähän nokkavia :?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Heinäkuu 11. 23:55:20 2007

caltsu kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Joskus vastaavaa ollu reippailla pakkasilla harakiri täyssynteettisillä ja tuhofiltterin suodattimella, ei oo jaksanu vastaavaa yhistelmää sen koommin käyttää.
mikä niissä tehofilttereissä on vikana?
itse noita käyttänyt ja ongelmia ei ole omalle kohdalle sattunut.
Sullon varmaan ollu oikeet öljyt. :roll:
Tosiaan tuolla yhdistelmällä jäi rajotin venttiili auki jo -25 pakkasilla. Ihan sama kumman vaihto parempiin, öljyt tai suodattimen, niin ongelma hävisi. Ja ei kai ne ihan sudet ne öljytkään ollu ku käyntiin kuitenki lähti, vieläpä ilman tolppaa. 20W-50 öljyillä ei puhettakaan että pyörähtäs, saatikka lähtis käyntiin noilla pakkasilla.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Vastaa Viestiin