Bensatankissa alipainetta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Bensatankissa alipainetta
Käytin hakua, mutta en oikein löytänyt mitään. Ongelma on tuossa -91 1.6 CVH EFi:ssä. Käy välillä hel**tin huonosti tyhjäkäyntiä, nykii tasakaasulla jne, mutta sitten kun käyttää korkkia irti niin toimii taas hetken ok. Bensakorkin kun ottaa auki, niin kuuluu selvä tuhahdus. Joskus aika pitkäkin... Korvausilmaa ei ilmeisesti pääse tankkiin ja syntyy tyhjiö. Jotain bensahöyryjen kierrätyspönttöjä löytyi matkustajan puolen sisälokarin sisältä. Joku tuhahdus tuntuu kuuluvan joskus sieltä/jostain, kun laittaa moottorin käyntiin.
Onko ongelma kovinkin yleinen ja mistä kannattaa lähteä ongelmaa selvittämään?
Bensatankin korkkiin ehdotettiin tekemään pienen pieni reikä, mutta tuntuu hieman kikkailulta.
Onko ongelma kovinkin yleinen ja mistä kannattaa lähteä ongelmaa selvittämään?
Bensatankin korkkiin ehdotettiin tekemään pienen pieni reikä, mutta tuntuu hieman kikkailulta.
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Paljon se 'toimii taas hetken ok' noin niiku bensan määrässä on? Vaikka ongelma juontaisikin juurensa tankin korvausilman puutteesta, ihan muutaman litran kulutuksen jälkeen se ei kyllä ongelmaa aiheuta.
Toi korvausilma on musta muutenkin aika jännittävä homma. Edellinen (Fiesta 03) ja nykyinen (Focus 06) käyttöautoni ainakin suhisuttaa korkista niin maan perusteellisesti että siellä ei varmaan edes oo mitään korvausilmajärjestelmää. Jos tohon Focukseenkin ottaa tankin täyteen ja ajaa sen melkein tyhjäksi (ei edes yhtäsoittoa vaan ajan mittaan) niin 2-3 sekuntia ainakin kuuluu voimakasta suhinaa kun korkin avaa.
Toi korvausilma on musta muutenkin aika jännittävä homma. Edellinen (Fiesta 03) ja nykyinen (Focus 06) käyttöautoni ainakin suhisuttaa korkista niin maan perusteellisesti että siellä ei varmaan edes oo mitään korvausilmajärjestelmää. Jos tohon Focukseenkin ottaa tankin täyteen ja ajaa sen melkein tyhjäksi (ei edes yhtäsoittoa vaan ajan mittaan) niin 2-3 sekuntia ainakin kuuluu voimakasta suhinaa kun korkin avaa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ke Tammikuu 21. 19:17:33 2004
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Mulla oli omassa xr2i samoja ongelmia, tankissa valtava alipaine. Asiaa tutkiessa ja ihmetellessä syy löytyi siitä korvausilma/huohotin venttiilistä. Ei antanut ilmaa suuntaan eikä toiseen. Nakkasin koko pöntön roskiin ja yhdistin letkut ja hyvin on pelannut. Ainakin Fiestassa tankista menee letku auton alle, jonka välissä ko. osa on.
-89 sierra "perhemalli" cosworth
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 10. 14:02:16 2007
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
Ainakin yhdessä mk5 Ekkerissä oli vastaava ongelma. Syynä oli konehuoneen nurkasta löytyvä aktiivihiilipönttö, oli imenyt hiekkaa sisäänsä. Pöntön yläpinnasta lähtee paksuhko letku kohti maata, jos se on tukossa niin imusarjan alipaine pääsee vaikuttamaan tankille.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro
-07 Audi A8 4.2 quattro
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Ford TIS:
Evaporative Emission Fuel Vapour Management
The evaporative emission fuel vapour management system comprises a carbon canister and a purge valve. A combination of plastic and rubber pipes connect the carbon canister to the fuel tank and the purge valve and to the inlet manifold. When the purge valve is closed, the fuel tank is vented into the carbon canister which absorbs the fuel vapour and prevents the release of hydro - carbons into the atmosphere. When the purge valve is activated, the carbon canister is exposed to inlet manifold vacuum and the fuel vapour deposits are drawn into the inlet manifold where they mix with the incoming air/fuel charge.
The evaporative emission fuel vapour management system is controlled by the powertrain control module according to calibrated data tables. The function of the system is to reduce hydro - carbon emissions from the fuel tank.
Evaporative Emission Fuel Vapour Management
The evaporative emission fuel vapour management system comprises a carbon canister and a purge valve. A combination of plastic and rubber pipes connect the carbon canister to the fuel tank and the purge valve and to the inlet manifold. When the purge valve is closed, the fuel tank is vented into the carbon canister which absorbs the fuel vapour and prevents the release of hydro - carbons into the atmosphere. When the purge valve is activated, the carbon canister is exposed to inlet manifold vacuum and the fuel vapour deposits are drawn into the inlet manifold where they mix with the incoming air/fuel charge.
The evaporative emission fuel vapour management system is controlled by the powertrain control module according to calibrated data tables. The function of the system is to reduce hydro - carbon emissions from the fuel tank.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kiitos vinkeistä. En näköjään maininnut autoa, mutta se on tosiaan Mk5 Escort. Tankkasin eilen tankin täyteen (oli melkein tyhjä) ja ihmettelin taas korkkia avatessa, että kun suhisee oikein huolella jonkun sekuntin. "Toimii taas hetken" tarkoittaa arviolta useita litroja. Kävin äsken happea antamassa (1,2,3 vaihteet melkein rajoittajalle) ja korkkia avatessa kuului lyhyt suhahdus. Tällä kertaa nykimistä tms tehon puutetta ei vielä ollut tapahtunut ja tyhjäkäyntikin oli ok. Pitää ajaa pari päivää useita kymmeniä kilometrejä, että alkaa vaikuttaa. Tyhjäkäynti saattaa olla vaikean oloista ja kierrokset saattavat vaellella, koko moottori tärisee. Sitten kun bensakorkin käyttää auki, niin viat häviävät kuin taikaiskusta. Pitää tutkia tuo pönttö ja bensatankin luota myös putket.
Aktiivihiilipontto
Aktiivihiilipontto