Bensatankissa alipainetta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Bensatankissa alipainetta

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Syyskuu 4. 13:57:41 2007

Käytin hakua, mutta en oikein löytänyt mitään. Ongelma on tuossa -91 1.6 CVH EFi:ssä. Käy välillä hel**tin huonosti tyhjäkäyntiä, nykii tasakaasulla jne, mutta sitten kun käyttää korkkia irti niin toimii taas hetken ok. Bensakorkin kun ottaa auki, niin kuuluu selvä tuhahdus. Joskus aika pitkäkin... Korvausilmaa ei ilmeisesti pääse tankkiin ja syntyy tyhjiö. Jotain bensahöyryjen kierrätyspönttöjä löytyi matkustajan puolen sisälokarin sisältä. Joku tuhahdus tuntuu kuuluvan joskus sieltä/jostain, kun laittaa moottorin käyntiin.

Onko ongelma kovinkin yleinen ja mistä kannattaa lähteä ongelmaa selvittämään?

Bensatankin korkkiin ehdotettiin tekemään pienen pieni reikä, mutta tuntuu hieman kikkailulta.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Syyskuu 4. 14:14:09 2007

Paljon se 'toimii taas hetken ok' noin niiku bensan määrässä on? Vaikka ongelma juontaisikin juurensa tankin korvausilman puutteesta, ihan muutaman litran kulutuksen jälkeen se ei kyllä ongelmaa aiheuta.

Toi korvausilma on musta muutenkin aika jännittävä homma. Edellinen (Fiesta 03) ja nykyinen (Focus 06) käyttöautoni ainakin suhisuttaa korkista niin maan perusteellisesti että siellä ei varmaan edes oo mitään korvausilmajärjestelmää. Jos tohon Focukseenkin ottaa tankin täyteen ja ajaa sen melkein tyhjäksi (ei edes yhtäsoittoa vaan ajan mittaan) niin 2-3 sekuntia ainakin kuuluu voimakasta suhinaa kun korkin avaa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ti Syyskuu 4. 17:11:33 2007

ite tankkaan aina tankin täyteen ja ajan sen tyhjäksi niin kyllä se suhisee aikalai kun korkin avaa ja tankki on tyhjä.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

MiHu
Viestit: 377
Liittynyt: Ke Tammikuu 21. 19:17:33 2004
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja MiHu » Ti Syyskuu 4. 19:51:25 2007

Mulla oli omassa xr2i samoja ongelmia, tankissa valtava alipaine. Asiaa tutkiessa ja ihmetellessä syy löytyi siitä korvausilma/huohotin venttiilistä. Ei antanut ilmaa suuntaan eikä toiseen. Nakkasin koko pöntön roskiin ja yhdistin letkut ja hyvin on pelannut. Ainakin Fiestassa tankista menee letku auton alle, jonka välissä ko. osa on.
-89 sierra "perhemalli" cosworth
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-

MBT
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Huhtikuu 10. 14:02:16 2007
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MBT » Ti Syyskuu 4. 20:01:02 2007

Itellä tekee ihan samaa ton escon kanssa, että muodostuu alipainetta ja sihahtaa vähän ku ottaa korkin irti, mutta ei oo ajoon vaikuttanu ainakaan vielä mitenkään.
Go hard, or go home! #1661

Ex Escort RS2000 F1 Edition

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ti Syyskuu 4. 20:05:24 2007

Ainakin yhdessä mk5 Ekkerissä oli vastaava ongelma. Syynä oli konehuoneen nurkasta löytyvä aktiivihiilipönttö, oli imenyt hiekkaa sisäänsä. Pöntön yläpinnasta lähtee paksuhko letku kohti maata, jos se on tukossa niin imusarjan alipaine pääsee vaikuttamaan tankille.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Syyskuu 4. 22:34:48 2007

Ford TIS:

Evaporative Emission Fuel Vapour Management

The evaporative emission fuel vapour management system comprises a carbon canister and a purge valve. A combination of plastic and rubber pipes connect the carbon canister to the fuel tank and the purge valve and to the inlet manifold. When the purge valve is closed, the fuel tank is vented into the carbon canister which absorbs the fuel vapour and prevents the release of hydro - carbons into the atmosphere. When the purge valve is activated, the carbon canister is exposed to inlet manifold vacuum and the fuel vapour deposits are drawn into the inlet manifold where they mix with the incoming air/fuel charge.

The evaporative emission fuel vapour management system is controlled by the powertrain control module according to calibrated data tables. The function of the system is to reduce hydro - carbon emissions from the fuel tank.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Syyskuu 5. 0:14:22 2007

Kiitos vinkeistä. En näköjään maininnut autoa, mutta se on tosiaan Mk5 Escort. Tankkasin eilen tankin täyteen (oli melkein tyhjä) ja ihmettelin taas korkkia avatessa, että kun suhisee oikein huolella jonkun sekuntin. "Toimii taas hetken" tarkoittaa arviolta useita litroja. Kävin äsken happea antamassa (1,2,3 vaihteet melkein rajoittajalle) ja korkkia avatessa kuului lyhyt suhahdus. Tällä kertaa nykimistä tms tehon puutetta ei vielä ollut tapahtunut ja tyhjäkäyntikin oli ok. Pitää ajaa pari päivää useita kymmeniä kilometrejä, että alkaa vaikuttaa. Tyhjäkäynti saattaa olla vaikean oloista ja kierrokset saattavat vaellella, koko moottori tärisee. Sitten kun bensakorkin käyttää auki, niin viat häviävät kuin taikaiskusta. Pitää tutkia tuo pönttö ja bensatankin luota myös putket.

Aktiivihiilipontto

Vastaa Viestiin