Viive

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viive

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Joulukuu 28. 7:19:00 2007

Huomenta vaan kaikille.

Asiaan... Osaisiko / viitsisikö joku elektroniikka-expertti valmistaa mulle pienen ja yksinkertaisen elektroniikan jolla saataisiin releelle viive? Periaatteessa sisävaloviive kääntäen. Eli 1-2sek virran ilmestymisestä, tämä mokkula päästäisi sähkön läpi. Korvausta vastaan tietenkin.

Ideana saada tupla-flektien virtapiikki hieman tasaisemmaksi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 28. 22:06:44 2007

Onko sillä kiire? Käykö sellainen kytkentä mikä pulssisuhteella rajoittaa virran johonkin tiettyyn arvoon, esim 20A, eli flekteille ei anneta kuin 20A maksimivirta, jolla sen on tultava toimeen? Käynnistyminen kestää hieman kauemmin kuin normaalisti mutta kun se saavuttaa täyden nopeutensa niin toiminta ei poikkea normaalista.
Jäsen #606

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Joulukuu 28. 22:16:35 2007

mä jo luulin että tämäkin kikka liittyy jotenkin airbag- tai abs-valoon..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Joulukuu 28. 22:24:13 2007

olafu kirjoitti:Onko sillä kiire? Käykö sellainen kytkentä mikä pulssisuhteella rajoittaa virran johonkin tiettyyn arvoon, esim 20A, eli flekteille ei anneta kuin 20A maksimivirta, jolla sen on tultava toimeen? Käynnistyminen kestää hieman kauemmin kuin normaalisti mutta kun se saavuttaa täyden nopeutensa niin toiminta ei poikkea normaalista.
Nooh... Periaatteessa käy, mutta eikö olisi (vai onko?) yksinkertaisempi tehdä ihan normi 12v sisään ja 12v ulos ja levyllä kaikenmoisia katkarapuja ja pikku trimmeri jolla saa säädettyä 0-5 sek viiveen kunnes virta menee läpi? Mulla on jo releöinnit tehty ja paikassaan ja homma pelittää ok. Olis vaan helppo toiselta releeltä ottaa ohjaus ja kytkeä siihen väliin.

Toki tuommonen olisi enempi Hi-Techiä, joka taas olis hienoa. Vilkkuisko siinä paljon valoja?
samiharju kirjoitti:mä jo luulin että tämäkin kikka liittyy jotenkin airbag- tai abs-valoon..
Ei Sami... Minun autoni on katsastettu ja laillinen. ABS:ät toimii oikeasti ja Air-Bägienkin merkkivalo palaa sillonkun pitää
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 28. 22:48:40 2007

MouTine kirjoitti:
olafu kirjoitti:Onko sillä kiire? Käykö sellainen kytkentä mikä pulssisuhteella rajoittaa virran johonkin tiettyyn arvoon, esim 20A, eli flekteille ei anneta kuin 20A maksimivirta, jolla sen on tultava toimeen? Käynnistyminen kestää hieman kauemmin kuin normaalisti mutta kun se saavuttaa täyden nopeutensa niin toiminta ei poikkea normaalista.
Nooh... Periaatteessa käy, mutta eikö olisi (vai onko?) yksinkertaisempi tehdä ihan normi 12v sisään ja 12v ulos ja levyllä kaikenmoisia katkarapuja ja pikku trimmeri jolla saa säädettyä 0-5 sek viiveen kunnes virta menee läpi? Mulla on jo releöinnit tehty ja paikassaan ja homma pelittää ok. Olis vaan helppo toiselta releeltä ottaa ohjaus ja kytkeä siihen väliin.

Toki tuommonen olisi enempi Hi-Techiä, joka taas olis hienoa. Vilkkuisko siinä paljon valoja?
Saa toki vetoviivereleenkin tehtyä ja hyvällä säkällä se kytkentä mahtuu esim. tuulilasinpyyhkiän releen kotelon sisään.

Virranrajoitustoimintaan on mahdollista liittää myös ledi joka palaa rajoitustoiminnan ajan samalla himmentyen rajoituksen vähentyessä, lopulta sammuen kokonaan. Tapahtuma kestää flektien koosta ja asetetusta maksimivirrasta riippuvan ajan. Käytännössä ledi jopa vilkkuu jollain tietyllä taajuudella joka määräytyy puhaltimen moottorin/kytkennän resistanssista ja puhaltimen moottorin käämien induktanssista syntyvän TAU:n mukaan. :) Tarvittaessa rajoituksen saa jäämään myös pysyvästi päälle säätämällä maksimivirran pienemmäksi, kuin mitä flektien ottama normaali käyntivirta on.

Ainiin, kytkentään on mahdollista lisätä myös toiminto, joka säätää puhaltimen maksimivirtaa sen mukaan, miten kuumaa jäähdytysneste on.
Tarjoiluehdotus:
Nautitaan toinen sähköflekti raakana releen ja termostaattikytkimen välityksellä asettaen flektin käynnistymislämpötilaksi termostaatilla vaikka 100 asteeseen. Tämä on siis kakkosflekti jota käytetään vain ehdottomassa tarpeessa kun vesi pyrkii ykkösflektin käynnistymisestä huolimatta nousemaan yli 100 asteen.

Sitten on ykkösflekti, joka sekin on termostaattikytkimellä ja on asetettu siten, että kun ylävesiletkussa kulkee yli 90 asteista vettä niin ykkösflektillä on lupa käynnistyä. Siihen asetetaan virranrajoituskytkentä joka säätää flektin maksimivirtaa vaikkapa 5-20A, eli 90 astetta on 5A ja 98 astetta on 20A.
Viimeksi muokannut olafu, Pe Joulukuu 28. 23:04:30 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Joulukuu 28. 22:55:26 2007

Jos lähettäs siitä vetoviivereleestä eka liikkeelle. Paljonko ja millon?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Viive

Viesti Kirjoittaja Timppa » Pe Joulukuu 28. 23:13:44 2007

MouTine kirjoitti:Huomenta vaan kaikille.

Asiaan... Osaisiko / viitsisikö joku elektroniikka-expertti valmistaa mulle pienen ja yksinkertaisen elektroniikan jolla saataisiin releelle viive? Periaatteessa sisävaloviive kääntäen. Eli 1-2sek virran ilmestymisestä, tämä mokkula päästäisi sähkön läpi. Korvausta vastaan tietenkin.

Ideana saada tupla-flektien virtapiikki hieman tasaisemmaksi.
minkä takia sitä pitää tasottaa,sammuuko moottori kun huiskat hyrähtää käyntiin,luulis täyden akun riittävän tasaamaan tommosen pikku pikku piikin,vai mistä oot releitten SYÖTÖN ottanu
Timppa 24V

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 28. 23:31:24 2007

MouTine kirjoitti:Jos lähettäs siitä vetoviivereleestä eka liikkeelle. Paljonko ja millon?
25e niin voin väkertää sellasen. Varmaan pari viikkoo kestää kun pitää hankkia sälät ja kasatakkin se.
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Joulukuu 29. 0:04:39 2007

olafu kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Jos lähettäs siitä vetoviivereleestä eka liikkeelle. Paljonko ja millon?
25e niin voin väkertää sellasen. Varmaan pari viikkoo kestää kun pitää hankkia sälät ja kasatakkin se.
Asia pihvi! Laita tilinumeros, niin teen suoritteen. Eli sulla on speksit tiedossa? 0-5 sek skaalalla. Ei nyt tarvi stressiä ottaa, mutta tarvisi olla kuitenkin nollasta muutamaan sekuntiin. Todellisuudessa säädän sen varmaan yhteen tai korkeintaan kahteen sekuntiin. Flektien kierto kun ei ole hellesäälläkään kuin vajaa 7 sekuntia per varvi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » La Joulukuu 29. 1:27:16 2007

OT
tuoksahtaa että liittyköhän tää flekteihin mitenkään... 8)
Timppa 24V

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Joulukuu 29. 1:51:41 2007

TIMPPA24V6 kirjoitti:OT
tuoksahtaa että liittyköhän tää flekteihin mitenkään... 8)
Usko pois vaan! Kyllä se on iahn juur sitä varten että saan toisen flektin hieman eri aikaan käymään. Tulee kahdesta isosta flektistä aika iso virta piikki ja jännite nyykähtää hetkellisesti. Säästää laturia ja hihnaa pikkasen.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tupu
Viestit: 769
Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja tupu » La Joulukuu 29. 2:23:31 2007

Ducatoissa esim on 2 vaiheinen flektin-anturi, mutta en tiä sopiiko, se tohon hommaan.. :roll:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Joulukuu 29. 11:40:04 2007

tupu kirjoitti:Ducatoissa esim on 2 vaiheinen flektin-anturi, mutta en tiä sopiiko, se tohon hommaan.. :roll:
Ihan kuten Sierroissakin. Ei sovi, koska niissä on eri lämpöarvot ja sitä rataa. Kiitos kuitenkin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin