Mikä turbo sulla on ja miten se toimii
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Mikä turbo sulla on ja miten se toimii
Tässä on taas yksi aihe turboista.
tällä kertaa lähennyn asiaa eri tavalla.
Tämä asia on tuttu viime viikon PK-torstai "palaverissa" käyneille.
Monet Tämän klubin autot ovat jo valmiiksi turboja.
Monella on itse tehty turbotus
Moni haluaa jatkaa siitä mihin tehtaan insenijöörit päättivät työnsä eli pitäisi saada lisää potkua.
Cosworth sierra ja RS Escort turbo on autoja mitä monet klubilaiset virittävät ,lisäksi klubilaisilla on monia turbo projekteja joihin ostetaan ahtimia lähinnä mutu tai kuulo perusteella.
Aloitan topiikin mihin jokainen joka haluaa saa kirjoittaa tietonsa omasta ahtimesta ja mihin on sen asentanut.
1.
ahtimen merkki
2.
ahtimen tyyppi
3.
imupuolen turbiinisiiven halkaisija
4.
imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)
5.
pakopuolen turbiinisiiven halkaisija
6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
7.
automalli missä ahdin on
8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)
toimivuus tiedot
9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.
10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
11.
käytetty ahtopaine
12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.
lisää kysymyksiä saa esittää ja liitän ne jatkoksi tänne listaan.
Klubin voima on yhteistyö ja kaikilla säästyy rahaa kun ei tarvi tehdä samoja virheitä kun muut.
Alla jesseT näyttää oikean tavan jolla tavalla täyttää lomake.
lisäksi voi kirjoittaa omat tuntemukset hyvistä ja huonoista puolista kyseisestä moottori/ahdin paketista
tällä kertaa lähennyn asiaa eri tavalla.
Tämä asia on tuttu viime viikon PK-torstai "palaverissa" käyneille.
Monet Tämän klubin autot ovat jo valmiiksi turboja.
Monella on itse tehty turbotus
Moni haluaa jatkaa siitä mihin tehtaan insenijöörit päättivät työnsä eli pitäisi saada lisää potkua.
Cosworth sierra ja RS Escort turbo on autoja mitä monet klubilaiset virittävät ,lisäksi klubilaisilla on monia turbo projekteja joihin ostetaan ahtimia lähinnä mutu tai kuulo perusteella.
Aloitan topiikin mihin jokainen joka haluaa saa kirjoittaa tietonsa omasta ahtimesta ja mihin on sen asentanut.
1.
ahtimen merkki
2.
ahtimen tyyppi
3.
imupuolen turbiinisiiven halkaisija
4.
imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)
5.
pakopuolen turbiinisiiven halkaisija
6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
7.
automalli missä ahdin on
8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)
toimivuus tiedot
9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.
10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
11.
käytetty ahtopaine
12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.
lisää kysymyksiä saa esittää ja liitän ne jatkoksi tänne listaan.
Klubin voima on yhteistyö ja kaikilla säästyy rahaa kun ei tarvi tehdä samoja virheitä kun muut.
Alla jesseT näyttää oikean tavan jolla tavalla täyttää lomake.
lisäksi voi kirjoittaa omat tuntemukset hyvistä ja huonoista puolista kyseisestä moottori/ahdin paketista
Viimeksi muokannut sierra friikki, Ti Toukokuu 10. 10:50:13 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
1.
ahtimen merkki
Garrett
2.
ahtimen tyyppi
T0345
3.
imupuolen turbiinisiiven halkaisija
mikä ihmeen imupuolen turbiinisiipi
4.
imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)
.42
5.
pakosiiven halkaisija
40/60mm
6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
.36
7.
automalli missä ahdin on
Orion -85
8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)
CVH "LNA" 1.6 8V
toimivuus tiedot
9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.
2000rpm
10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
2700rpm
11.
käytetty ahtopaine
1.5 bar
12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.
Megasquirt EFI
ahtimen merkki
Garrett
2.
ahtimen tyyppi
T0345
3.
imupuolen turbiinisiiven halkaisija
mikä ihmeen imupuolen turbiinisiipi

4.
imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)
.42
5.
pakosiiven halkaisija
40/60mm
6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
.36
7.
automalli missä ahdin on
Orion -85
8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)
CVH "LNA" 1.6 8V
toimivuus tiedot
9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.
2000rpm
10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
2700rpm
11.
käytetty ahtopaine
1.5 bar
12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.
Megasquirt EFI
Viimeksi muokannut JesseT, Ti Toukokuu 24. 0:22:25 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
ihmetys.
oliko tämä huono idea kerätä tietoja mitä klubilaiset käyttää.
Tällaisista tiedoista on apua niille jotka eivät ole ihan varmoja mitä
laittavat moottoreihinsa.
tarkoitus on että kaikki kohdat ei täyty heti vaan niitä voi lisätä aina kun tietoa tulee lisää omalla kohdalla.
oliko tämä huono idea kerätä tietoja mitä klubilaiset käyttää.
Tällaisista tiedoista on apua niille jotka eivät ole ihan varmoja mitä
laittavat moottoreihinsa.
tarkoitus on että kaikki kohdat ei täyty heti vaan niitä voi lisätä aina kun tietoa tulee lisää omalla kohdalla.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Ei pysty ihan täydellisesti vastaamaan kun ei muista ja en oo mitannu kaikkia...
1. Holset
2. HX40
3. -
4. -
5. ~65mm
6. 12
7. iS Sierra
8. Cos/OHC 8v
9. ~2500-3000rpm
10. ~4000rpm 1bar 5.vaihde
11. 1bar->
12. Hestec
Huonoa tässä kokoonpanossa on turhan alhanen puristussuhde ja aikalailla vakio kansi ja säädöt ei ole kohallaan yms pikku juttuja...
Hyvää on 4000rpm jälkeen tapahtuva "turbopotku"
Jos sitä nyt voi hyväksi sanoa...
1. Holset
2. HX40
3. -
4. -
5. ~65mm
6. 12
7. iS Sierra
8. Cos/OHC 8v
9. ~2500-3000rpm
10. ~4000rpm 1bar 5.vaihde
11. 1bar->
12. Hestec
Huonoa tässä kokoonpanossa on turhan alhanen puristussuhde ja aikalailla vakio kansi ja säädöt ei ole kohallaan yms pikku juttuja...
Hyvää on 4000rpm jälkeen tapahtuva "turbopotku"

Jos sitä nyt voi hyväksi sanoa...
Viimeksi muokannut AkiS, Ti Toukokuu 24. 21:53:34 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
1. ahtimen merkki:
Holset
2. ahtimen tyyppi:
HX40
3. imupuolen turbiinisiiven halkaisija:
60mm
4. imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)
-
5. pakopuolen turbiinisiiven halkaisija:
65mm
6. Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
-
7. automalli missä ahdin on:
Sierra RS Cosworth
8. moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v):
DOHC 16V Cosworth
toimivuus tiedot
9. kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa:
3000
10. kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
3700
11. käytetty ahtopaine:
1,1 bar (toistaiseksi)
12. polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä:
-
Holset
2. ahtimen tyyppi:
HX40
3. imupuolen turbiinisiiven halkaisija:
60mm
4. imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)
-
5. pakopuolen turbiinisiiven halkaisija:
65mm
6. Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
-
7. automalli missä ahdin on:
Sierra RS Cosworth
8. moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v):
DOHC 16V Cosworth
toimivuus tiedot
9. kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa:
3000
10. kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
3700
11. käytetty ahtopaine:
1,1 bar (toistaiseksi)
12. polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä:
-
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
Tällainen tuli kokeiltua. Ahdin siirtynyt jo 6syl bemariin.
1. Garret
2. To4b
3.48mm
4.-
5.59mm
6.0.9
7.1.6L sierra vm 1982
8.ohc (ei ihan vakio)
9.Nokka mukaan 3500-4000rpm
10.4000rpm-4500rpm
11.0.5-1.1bar
12. Megasquirt EFI
1. Garret
2. To4b
3.48mm
4.-
5.59mm
6.0.9
7.1.6L sierra vm 1982
8.ohc (ei ihan vakio)
9.Nokka mukaan 3500-4000rpm
10.4000rpm-4500rpm
11.0.5-1.1bar
12. Megasquirt EFI
Viimeksi muokannut kynsi, Su Lokakuu 30. 20:34:38 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Tässä voisi mainita myös, että miten ahtopaine on mitattu 1 vaiheella, vitosella motarilla vai penkissä
Oma:
Garrett T35(vakio escocossu)
portattu pakopesä siipeä EI ole viistetty
nelosella maantiellä paine nousee vajaa 2000
ja täysi paine 1,3 n. 3000 rpm pakopaine samassa tilanteessa
1,5 elikkä ei hirveästi tarvitse painetta enään nostaa tällä ahtimella.
Oma:
Garrett T35(vakio escocossu)
portattu pakopesä siipeä EI ole viistetty
nelosella maantiellä paine nousee vajaa 2000
ja täysi paine 1,3 n. 3000 rpm pakopaine samassa tilanteessa
1,5 elikkä ei hirveästi tarvitse painetta enään nostaa tällä ahtimella.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: Mikä turbo sulla on ja miten se toimii
Kannetaan nyt omakin "korsi" kekoon
1.
ahtimen merkki
Holset
2.
ahtimen tyyppi
H1C/E
3.imupuolen turbiinisiiven halkaisija
54mm
5.
pakopuolen turbiinisiiven halkaisija
60mm
6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
Garrett T3 A/R.63 sorvattu tuolle siivelle
7.
automalli missä ahdin on
Sierra Cossu
8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)
Cossu 16V
9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.
2000 jälkeen 1bar 3600
10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
4200
11.
käytetty ahtopaine
1.7-1.8bar
12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.
Megasquirt 1 extra
Kyseiset tiedot noukittu megan tiedonkeruusta 4.-vaihteella tehdyistä vedoista.

1.
ahtimen merkki
Holset
2.
ahtimen tyyppi
H1C/E
3.imupuolen turbiinisiiven halkaisija
54mm
5.
pakopuolen turbiinisiiven halkaisija
60mm
6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
Garrett T3 A/R.63 sorvattu tuolle siivelle
7.
automalli missä ahdin on
Sierra Cossu
8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)
Cossu 16V
9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.
2000 jälkeen 1bar 3600
10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
4200
11.
käytetty ahtopaine
1.7-1.8bar
12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.
Megasquirt 1 extra
Kyseiset tiedot noukittu megan tiedonkeruusta 4.-vaihteella tehdyistä vedoista.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä