Mikä turbo sulla on ja miten se toimii

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Mikä turbo sulla on ja miten se toimii

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Toukokuu 10. 9:15:31 2005

Tässä on taas yksi aihe turboista.
tällä kertaa lähennyn asiaa eri tavalla.
Tämä asia on tuttu viime viikon PK-torstai "palaverissa" käyneille.
Monet Tämän klubin autot ovat jo valmiiksi turboja.
Monella on itse tehty turbotus
Moni haluaa jatkaa siitä mihin tehtaan insenijöörit päättivät työnsä eli pitäisi saada lisää potkua.
Cosworth sierra ja RS Escort turbo on autoja mitä monet klubilaiset virittävät ,lisäksi klubilaisilla on monia turbo projekteja joihin ostetaan ahtimia lähinnä mutu tai kuulo perusteella.
Aloitan topiikin mihin jokainen joka haluaa saa kirjoittaa tietonsa omasta ahtimesta ja mihin on sen asentanut.

1.
ahtimen merkki

2.
ahtimen tyyppi

3.


imupuolen turbiinisiiven halkaisija

4.
imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)

5.
pakopuolen turbiinisiiven halkaisija

6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)

7.
automalli missä ahdin on

8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)

toimivuus tiedot

9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.

10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)

11.
käytetty ahtopaine

12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.

lisää kysymyksiä saa esittää ja liitän ne jatkoksi tänne listaan.


Klubin voima on yhteistyö ja kaikilla säästyy rahaa kun ei tarvi tehdä samoja virheitä kun muut.

Alla jesseT näyttää oikean tavan jolla tavalla täyttää lomake.

lisäksi voi kirjoittaa omat tuntemukset hyvistä ja huonoista puolista kyseisestä moottori/ahdin paketista
Viimeksi muokannut sierra friikki, Ti Toukokuu 10. 10:50:13 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 10. 10:37:56 2005

1.
ahtimen merkki
Garrett

2.
ahtimen tyyppi
T0345

3.
imupuolen turbiinisiiven halkaisija
mikä ihmeen imupuolen turbiinisiipi :roll:

4.
imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)
.42

5.
pakosiiven halkaisija
40/60mm

6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
.36

7.
automalli missä ahdin on
Orion -85

8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)
CVH "LNA" 1.6 8V

toimivuus tiedot

9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.
2000rpm

10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
2700rpm

11.
käytetty ahtopaine
1.5 bar

12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.
Megasquirt EFI
Viimeksi muokannut JesseT, Ti Toukokuu 24. 0:22:25 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 23. 11:16:31 2005

ihmetys.
oliko tämä huono idea kerätä tietoja mitä klubilaiset käyttää.
Tällaisista tiedoista on apua niille jotka eivät ole ihan varmoja mitä
laittavat moottoreihinsa.
tarkoitus on että kaikki kohdat ei täyty heti vaan niitä voi lisätä aina kun tietoa tulee lisää omalla kohdalla.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 23. 12:43:59 2005

Kutosmiehet herätkää myös, oisin just näitä tietoja vailla tulevaa projektia ajatellen..

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Toukokuu 23. 16:38:57 2005

Ei pysty ihan täydellisesti vastaamaan kun ei muista ja en oo mitannu kaikkia...

1. Holset
2. HX40
3. -
4. -
5. ~65mm
6. 12
7. iS Sierra
8. Cos/OHC 8v
9. ~2500-3000rpm
10. ~4000rpm 1bar 5.vaihde
11. 1bar->
12. Hestec

Huonoa tässä kokoonpanossa on turhan alhanen puristussuhde ja aikalailla vakio kansi ja säädöt ei ole kohallaan yms pikku juttuja...

Hyvää on 4000rpm jälkeen tapahtuva "turbopotku" :lol:
Jos sitä nyt voi hyväksi sanoa...
Viimeksi muokannut AkiS, Ti Toukokuu 24. 21:53:34 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Toukokuu 23. 17:11:07 2005

1. ahtimen merkki:
Holset

2. ahtimen tyyppi:
HX40

3. imupuolen turbiinisiiven halkaisija:
60mm

4. imupesän A/R tai muu tunniste (turbon merkistä riippuen)
-
5. pakopuolen turbiinisiiven halkaisija:
65mm

6. Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
-

7. automalli missä ahdin on:
Sierra RS Cosworth

8. moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v):
DOHC 16V Cosworth

toimivuus tiedot

9. kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa:
3000

10. kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
3700

11. käytetty ahtopaine:
1,1 bar (toistaiseksi)

12. polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä:
-
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Toukokuu 24. 16:59:03 2005

Tällainen tuli kokeiltua. Ahdin siirtynyt jo 6syl bemariin.

1. Garret
2. To4b
3.48mm
4.-
5.59mm
6.0.9
7.1.6L sierra vm 1982
8.ohc (ei ihan vakio)
9.Nokka mukaan 3500-4000rpm
10.4000rpm-4500rpm
11.0.5-1.1bar
12. Megasquirt EFI
Viimeksi muokannut kynsi, Su Lokakuu 30. 20:34:38 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Toukokuu 24. 19:40:02 2005

Tässä voisi mainita myös, että miten ahtopaine on mitattu 1 vaiheella, vitosella motarilla vai penkissä
Oma:
Garrett T35(vakio escocossu)
portattu pakopesä siipeä EI ole viistetty
nelosella maantiellä paine nousee vajaa 2000
ja täysi paine 1,3 n. 3000 rpm pakopaine samassa tilanteessa
1,5 elikkä ei hirveästi tarvitse painetta enään nostaa tällä ahtimella.

jannu5
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syyskuu 19. 16:57:51 2006
Paikkakunta: NILSIÄ

Viesti Kirjoittaja jannu5 » Su Tammikuu 6. 17:56:56 2008

nostetaanpa tämä ylös
2wd cosworth -89 MS+edis4+MPHX40

Octavia 1u combi 104kw/320nm TDI
Grand voyager -05 CRD 2.8AUT

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Mikä turbo sulla on ja miten se toimii

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Tammikuu 6. 20:02:40 2008

Kannetaan nyt omakin "korsi" kekoon :roll:

1.
ahtimen merkki
Holset
2.
ahtimen tyyppi
H1C/E
3.imupuolen turbiinisiiven halkaisija
54mm
5.
pakopuolen turbiinisiiven halkaisija
60mm
6.
Pakopesän A/R tai muu tunniste(turbon merkistä riippuen)
Garrett T3 A/R.63 sorvattu tuolle siivelle
7.
automalli missä ahdin on
Sierra Cossu
8.
moottori tyyppi ( esim. OHC ,cosworth 24v)
Cossu 16V
9.
kierrosluku josta täydellä kaasulla ahto alkaa.
2000 jälkeen 1bar 3600
10.
kierrosluku jossa maksimipaine on saavutettu(hukkis aukeaa)
4200
11.
käytetty ahtopaine
1.7-1.8bar
12.
polttoaineen syöttö järjestelmä ,jos ei ole auton vakio järjestelmä.
Megasquirt 1 extra

Kyseiset tiedot noukittu megan tiedonkeruusta 4.-vaihteella tehdyistä vedoista.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Vastaa Viestiin