2-mäntäinen dumppi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

2-mäntäinen dumppi

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ti Maaliskuu 18. 18:43:02 2008

Miten tuommonen 2-mäntäinen dumppi oikein toimii? Meinasin jos ite sorvailisi semmosen mutta ei tosiaan ole hajuakaan miten se edes toimii.
Vielä parempi jos jollain olisi vielä piirrustukset olemassa.
Ja oltava siis 2-mäntäinen koska tulossa autoon jossa ilmamäärämittari, kuulemma se ei sekoa jos dumppi on 2-mäntäinen.
Jäsen #1112

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Maaliskuu 18. 20:56:00 2008

Ilmamäärämittarin kanssa saattaa joutua pulaan joka tapauksessa, jos ilmaa menee vähänkin ohi ilmamäärämittarin. Riippuu miten herkästi ECU reagoi "epäloogisiin" ilmamääräsignaaleihin.

En aivan satavarma ole siitä, minkälainen virallinen kaksoismäntädumppi on, mutta näin minä sen tekisin:

Kaksi mäntää:
- Ykkösmäntä, jolla ei ole muuta tehtävää kuin liikkua alipaineen mukaan.
- Kakkosmäntä, joka liikkuu ahtopaineen työntämänä avaten ahtoputkesta reitin ulkoilmaan.

Ykkösmäntä liikkuu jousta vastaan alipaineella. Jousi pitää sovittaa niin, että mäntä pysyy paikallaan vielä tasakaasulla ajettaessakin.

Ilman alipainetta ja pintakaasuajon alipaineella ykkösmäntä on kiinni kakkosmännässä painaen sitä tiivistepintaa vasten, jolloin purkausaukoista ei pääse ilmaa ulos eikä sisään. Kun ykkösmännän taakse tulee tarpeeksi alipainetta, se voittaa jousivoiman ja mäntä siirtyy toiseen ääriasentoonsa.

Ykkös ja kakkosmännän välissä on jousi, jonka tarkoituksena on palauttaa kakkosmäntä kiinni-asentoon heti, kun paine ahtoputkissa on laskenut tiettyyn rajaan asti riippumatta imusarjassa vallitsevan alipaineen määrästä tai ykkösmännän asennosta. Esim 0.1bar, jousi pitää siis laskea sen mukaan, että kakkosmäntä lähtee liikkeelle paineen noustessa yli 0.1bar ulkoilman paineeseen nähden.

Mäntien välinen tila pitää olla yhdeydessä ulkoilmaan dumpin kaikissa mahdollisissa asennoissa, jottei esim. ykkösmännän ohi vuotava alipaine pääse pikkuhiljaa vetämään kakkosmäntää auki (tiiviste ykkösmännässä estää tämänkin) ja että mäntien takana on jatkuvasti sama "vertailupaine".

Kakkosmännäksi riittää vaikka noin 10-15mm korkuinen "kuppi" jossa on jousta varten ohjaava pesä, sekä tiivistävä pinta ahtoputkeen päin. Se voi olla vaikkapa nailonia. Sovitus ei ole ihan viimesen päälle, kunhan tukkii ahtoputken puoleisen reiän tiiviisti. Muuten tässä ei tarvita mitään tiivisteitä. Nailonin kanssa riittää varmaan joku loiva kartio tai ihan vaan tasopinta.

Ykkösmäntä saa olla vähän pidempi, molemmissa päissä jouselle ohjuri ja kakkosmännän puolella vaikkapa jousen läpi ulottuva tappi, joka estää mäntien reunojen osumisen toisiinsa. Tappi voi olla myös kakkosmännässä. Makuasia :) Jos kakkosmäntä on tehty muovin sijaan alumiinista, niin osumiset saattaa rympätä männän reunat ja koko hoito menee jumiin, muutenkin kannattaa katsoa, ettei välijousi pääse pohjaamaan. Joko männässä tai dumpin kuoressa on syytä olla tiiviste, ettei välyksestä tarvitse tehdä liian tiukkaa. Ilman tiivistettä joutuu laittamaan aika tiukan välyksen ja silti vehje vuotaa ja imee hiekkaa yms. paskaa dumpin männän väliin, jolloin se menee jumiin.

Myös alipaineen puolella saa olla joku liikettä rajottava uloke jousen keskellä, ettei ylempikään mäntä suotta osu reunoistansa dumpin kattoon, tai paina jousta pohjille.

Saipas tästäkin tehtyä tarinaa, joku varmaan saisi selitettyä tän parilla rivillä, minä en. :lol:
Jäsen #606

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Maaliskuu 18. 23:07:21 2008

Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Maaliskuu 18. 23:38:38 2008

Tota mä juur tarkotin. Pari riviä.
Jäsen #606

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Maaliskuu 19. 10:50:56 2008

Käytännössä tuonkin toimimaan saaminen, joka osa-alueella hyvin on työn ja tuskan takana. Minä en koskaan saanut kunnolla pelamaan massamittarin kanssa. Kuvatus atthehökötys
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Maaliskuu 19. 11:09:18 2008

Ainakin tuo joka oli laittamissani kuvissa toimi ongelmitta, plussaa tuli säädöistä. Myös Baileyn 2-mäntä toimii kuin unelma, tässä tosin ei säätöä.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Vastaa Viestiin