Teräsvauhtipyöristä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Toukokuu 26. 20:08:33 2009

Tossa näkee monenlaista ja muotoista vauhtipyörää.
Mistä aineesta moisia on tehty? Onko kromimolybdeeni se ainoa oikea?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Toukokuu 26. 23:55:03 2009

Normi 52 teräksestä oon kaikki omani tehny.
Yli kymmenen vuotta vanha on se vauhtipyörä mikä on mulla katu-ekkerissä (ei oo kyllä kokoajan ajossa ollu).
En tiedä mikä on joillakin kromo teräksien valinta kriteeri vauhtipyörä materiaalina, mutta itse pidän sitä herkästi karkenevana ja kovana materiaalina.

Mulla oli aiemmin kilpurissa alumiini vauhtipyörä ja siinä kitkapinta normi 52 terästä ja asetelmana lt pro stock luistokytkin (By Ojennus) jossa myös kitkapinta normi 52 terästä, sillon tuntu että ne kitkapinnat kulu suht ripeesti ja kun tein siitä kytkimestä kaksilevysen ja lisäsin välilevyksi kulutuslevystä leikatun kiekon niin huomasin ettei pitoa tullut läheskään niin paljon kuin odotin, mutta ei kyllä välilevy kulunutkaan.
Myöhemmin siinä oli sitten sachsin kolmelevynen asetelma ja loppu luisto.
Lehtimäen Timo kertoi mulle että oli itsekin kokeillut dragsterissään kovempaa materiaalia luistokytkimen kitkapintoina ja todennut kytkimen pidon olevan huomattavasti heikompi.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja KIP » Ke Toukokuu 27. 10:01:53 2009

TVR kirjoitti:Normi 52 teräksestä oon kaikki omani tehny.
Yli kymmenen vuotta vanha on se vauhtipyörä mikä on mulla katu-ekkerissä (ei oo kyllä kokoajan ajossa ollu).
En tiedä mikä on joillakin kromo teräksien valinta kriteeri vauhtipyörä materiaalina, mutta itse pidän sitä herkästi karkenevana ja kovana materiaalina.

Mulla oli aiemmin kilpurissa alumiini vauhtipyörä ja siinä kitkapinta normi 52 terästä ja asetelmana lt pro stock luistokytkin (By Ojennus) jossa myös kitkapinta normi 52 terästä, sillon tuntu että ne kitkapinnat kulu suht ripeesti ja kun tein siitä kytkimestä kaksilevysen ja lisäsin välilevyksi kulutuslevystä leikatun kiekon niin huomasin ettei pitoa tullut läheskään niin paljon kuin odotin, mutta ei kyllä välilevy kulunutkaan.
Myöhemmin siinä oli sitten sachsin kolmelevynen asetelma ja loppu luisto.
Lehtimäen Timo kertoi mulle että oli itsekin kokeillut dragsterissään kovempaa materiaalia luistokytkimen kitkapintoina ja todennut kytkimen pidon olevan huomattavasti heikompi.
Arvelisin että tavallista valupyörää käyttäessä kitkapinnat kuluvat sintterilevyn kanssa nopeammin kuin vaikka Fe52 kanssa. Tuo kromimolybdeeni on kyllä kovaa kamaa ja herkästi karkenevaa (nuorrutusteräs)stä.?
Jotenkin vaan tuntuu että 360€ cromo pyörästä on sellainen hinta jota en viitsi maksaa, vaikka tässä vaiheessa projektia tuo ei missään tunnukkaan.
Täytyy jostain metsästää 30x300limppu tuota Fe52 ja sorvata siitä vp.
On se sitten ainakin siinä mielessä parempi ettei se niin räjähdys herkkä kuin valupyörä..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Toukokuu 27. 11:15:35 2009

Sitä vp. materiaalia saa kontinolta, niillä on automaatti sahauslinja johon ne vaan näpyttelee materiaalin halkaisian ja sahaus pituuden ja hissi tuo "pöllin" sahalle katkastavaksi ja vie takas hyllyyn.
Ja saa yksittäisiä kiekkoja eikä oo hirmu kallista.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja KIP » Ke Toukokuu 27. 16:12:44 2009

Juu kiitos tiedoista. Kaveri oli hommannu mulle limpun 8)
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Toukokuu 27. 17:06:38 2009

TVR kirjoitti: En tiedä mikä on joillakin kromo teräksien valinta kriteeri vauhtipyörä materiaalina, mutta itse pidän sitä herkästi karkenevana ja kovana materiaalina.

Lehtimäen Timo kertoi mulle että oli itsekin kokeillut dragsterissään kovempaa materiaalia luistokytkimen kitkapintoina ja todennut kytkimen pidon olevan huomattavasti heikompi.
Mikäs on tuomio kun mulle ois tulossa CR-MO kitkapinta siihen mun uuteen alupyörään ja kytkimen virkaa tulee toimitteleen se AP-Racing 4-levynen.
Sulle tuskin tarvii mainita paljonko välystä saa tulla tollaseen kytkinpakettiin että ei enää pidä, eli kulumaa ei pikku luistatuksen takia saisi tulla.
Tuleeko toimimaan vai onko liian kovaa matskua?

Niin ja Tommi`s Billetillä kehuttiin että ovat muutamia kytkinpintoja ja jarrulevyjä tehneet.
Hyviä ovat kuulemma olleet, eikä oo valituksia tullu.
Joku karkaisu tai pinnoitus noissa ilmeisesti on, kun ovat kuulemma niin kovia aihiota joita ovat tilailleet, että pitää hioa "muotoon" ja sorvilla ei kuulemma saa tehtyä.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Toukokuu 27. 22:42:17 2009

tumppe kirjoitti:
Mikäs on tuomio kun mulle ois tulossa CR-MO kitkapinta siihen mun uuteen alupyörään ja kytkimen virkaa tulee toimitteleen se AP-Racing 4-levynen.
Tuleeko toimimaan vai onko liian kovaa matskua?

Niin ja Tommi`s Billetillä kehuttiin että ovat muutamia kytkinpintoja ja jarrulevyjä tehneet.
Hyviä ovat kuulemma olleet, eikä oo valituksia tullu.
Joku karkaisu tai pinnoitus noissa ilmeisesti on, kun ovat kuulemma niin kovia aihiota joita ovat tilailleet, että pitää hioa "muotoon" ja sorvilla ei kuulemma saa tehtyä.
No kai tuo toimii cromo toimii sulla kitkapintana, mutta noissa esimerkeissä oli kyse juurikin luistokytkimistä ja kovasta materiaalista niiden kanssa.
Mun mielestä se cromon käyttö vauhtipyörässä on rahan haaskausta, enkä ole kuullut perusteluja että sillä materiaalilla saavutettaisiin jotain hyötyä.
Kävin nappaas äsken kuvan jarrulevystä mikä on laserleikattu 52 laadusta, tosin sillä ei oo vielä ajettu mutta edellisessä levyssä ei ollut mitään ongelmia samasta materiaalista tehtynä, oli vaan liian painava ja uusi on nyt hieman keveempi.
Edellisellä levyllä on tehty useita jarrutuksia yli 260kmh:n vauheista.
Kuva uudesta levystä http://www.tvracing.net/images/CIMG1547.JPG

Tossa pari kuvaa sellasesta pyörö limpusta pystykarasella työstökeskuksella koneistetusta vauhtiksesta http://www.tvracing.net/images/CIMG9358.JPG
http://www.tvracing.net/images/CIMG9357.JPG
Pari videoo eri valmistusvaiheista http://www.tvracing.net/?download=Vauhtip.wmv
http://www.tvracing.net/?download=Vauhtis%202.wmv

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja KIP » To Toukokuu 28. 11:21:32 2009

Oletkos TVR missä teettänyt noita vauhtipyöriä / minkä hintaisia nuo on?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja TVR » To Toukokuu 28. 14:08:35 2009

KIP kirjoitti:Oletkos TVR missä teettänyt noita vauhtipyöriä / minkä hintaisia nuo on?
Ne on mun työpaikalla tehty, ite piirrelly ja työkaveri koneistanu.
En osaa sanoo oikein tarkkaa hintaa... :green:

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja KIP » To Toukokuu 28. 17:00:55 2009

TVR kirjoitti:
KIP kirjoitti:Oletkos TVR missä teettänyt noita vauhtipyöriä / minkä hintaisia nuo on?
Ne on mun työpaikalla tehty, ite piirrelly ja työkaveri koneistanu.
En osaa sanoo oikein tarkkaa hintaa... :green:
Niin et kuuluu liksaan :lol: Todella hienoa jälkeä 8)
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Teräsvauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Toukokuu 28. 17:27:47 2009

TVR kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Mikäs on tuomio kun mulle ois tulossa CR-MO kitkapinta siihen mun uuteen alupyörään ja kytkimen virkaa tulee toimitteleen se AP-Racing 4-levynen.
Tuleeko toimimaan vai onko liian kovaa matskua?

Niin ja Tommi`s Billetillä kehuttiin että ovat muutamia kytkinpintoja ja jarrulevyjä tehneet.
Hyviä ovat kuulemma olleet, eikä oo valituksia tullu.
Joku karkaisu tai pinnoitus noissa ilmeisesti on, kun ovat kuulemma niin kovia aihiota joita ovat tilailleet, että pitää hioa "muotoon" ja sorvilla ei kuulemma saa tehtyä.
No kai tuo toimii cromo toimii sulla kitkapintana, mutta noissa esimerkeissä oli kyse juurikin luistokytkimistä ja kovasta materiaalista niiden kanssa.
Mun mielestä se cromon käyttö vauhtipyörässä on rahan haaskausta, enkä ole kuullut perusteluja että sillä materiaalilla saavutettaisiin jotain hyötyä.
Kävin nappaas äsken kuvan jarrulevystä mikä on laserleikattu 52 laadusta, tosin sillä ei oo vielä ajettu mutta edellisessä levyssä ei ollut mitään ongelmia samasta materiaalista tehtynä, oli vaan liian painava ja uusi on nyt hieman keveempi.
Edellisellä levyllä on tehty useita jarrutuksia yli 260kmh:n vauheista.
Kuva uudesta levystä http://www.tvracing.net/images/CIMG1547.JPG

Tossa pari kuvaa sellasesta pyörö limpusta pystykarasella työstökeskuksella koneistetusta vauhtiksesta http://www.tvracing.net/images/CIMG9358.JPG
http://www.tvracing.net/images/CIMG9357.JPG
Pari videoo eri valmistusvaiheista http://www.tvracing.net/?download=Vauhtip.wmv
http://www.tvracing.net/?download=Vauhtis%202.wmv
Joo, huomasin kyllä että puhe oli ns. luistokytkimistä ja näin koneistajana/patenttien väsääjänä mietin itekkin että tottakai esim. FE (eli siis normi rauta) on parempi matsku "perus" kytkimelle, kun on "pehmosempaa" ainetta, kun taas kovalla kytkinpinnalla massakytkinlevyjen luulis lasittuvankin huomattavasti helpommin.
Niin ja tuo mun vauhtipyörä/kytkin yhdistelmähän on kans vasta ns. EVO1 versio, eikä sen toimivuudesta oo mitää faktaa.
Mun kytkinpintahan onki niin pieni (4.5") ja summa yhdelle kytkinpinnalle Tommi`s Billetin kautta tilattuna valmiiksi koneistettuna ja piirrustuksen mukaan ei tuu ku muutama kymppi, niin ei oo paha, mutta koko vauhtipyörää en todellakaan lähtis tekemään tosta materiaalista, koska siinä ei tosiaan oo järkeä, enää hinnankaan vuoksi.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin