Teräsvauhtipyöristä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Teräsvauhtipyöristä
Tossa näkee monenlaista ja muotoista vauhtipyörää.
Mistä aineesta moisia on tehty? Onko kromimolybdeeni se ainoa oikea?
Mistä aineesta moisia on tehty? Onko kromimolybdeeni se ainoa oikea?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Teräsvauhtipyöristä
Normi 52 teräksestä oon kaikki omani tehny.
Yli kymmenen vuotta vanha on se vauhtipyörä mikä on mulla katu-ekkerissä (ei oo kyllä kokoajan ajossa ollu).
En tiedä mikä on joillakin kromo teräksien valinta kriteeri vauhtipyörä materiaalina, mutta itse pidän sitä herkästi karkenevana ja kovana materiaalina.
Mulla oli aiemmin kilpurissa alumiini vauhtipyörä ja siinä kitkapinta normi 52 terästä ja asetelmana lt pro stock luistokytkin (By Ojennus) jossa myös kitkapinta normi 52 terästä, sillon tuntu että ne kitkapinnat kulu suht ripeesti ja kun tein siitä kytkimestä kaksilevysen ja lisäsin välilevyksi kulutuslevystä leikatun kiekon niin huomasin ettei pitoa tullut läheskään niin paljon kuin odotin, mutta ei kyllä välilevy kulunutkaan.
Myöhemmin siinä oli sitten sachsin kolmelevynen asetelma ja loppu luisto.
Lehtimäen Timo kertoi mulle että oli itsekin kokeillut dragsterissään kovempaa materiaalia luistokytkimen kitkapintoina ja todennut kytkimen pidon olevan huomattavasti heikompi.
Yli kymmenen vuotta vanha on se vauhtipyörä mikä on mulla katu-ekkerissä (ei oo kyllä kokoajan ajossa ollu).
En tiedä mikä on joillakin kromo teräksien valinta kriteeri vauhtipyörä materiaalina, mutta itse pidän sitä herkästi karkenevana ja kovana materiaalina.
Mulla oli aiemmin kilpurissa alumiini vauhtipyörä ja siinä kitkapinta normi 52 terästä ja asetelmana lt pro stock luistokytkin (By Ojennus) jossa myös kitkapinta normi 52 terästä, sillon tuntu että ne kitkapinnat kulu suht ripeesti ja kun tein siitä kytkimestä kaksilevysen ja lisäsin välilevyksi kulutuslevystä leikatun kiekon niin huomasin ettei pitoa tullut läheskään niin paljon kuin odotin, mutta ei kyllä välilevy kulunutkaan.
Myöhemmin siinä oli sitten sachsin kolmelevynen asetelma ja loppu luisto.
Lehtimäen Timo kertoi mulle että oli itsekin kokeillut dragsterissään kovempaa materiaalia luistokytkimen kitkapintoina ja todennut kytkimen pidon olevan huomattavasti heikompi.
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Teräsvauhtipyöristä
Arvelisin että tavallista valupyörää käyttäessä kitkapinnat kuluvat sintterilevyn kanssa nopeammin kuin vaikka Fe52 kanssa. Tuo kromimolybdeeni on kyllä kovaa kamaa ja herkästi karkenevaa (nuorrutusteräs)stä.?TVR kirjoitti:Normi 52 teräksestä oon kaikki omani tehny.
Yli kymmenen vuotta vanha on se vauhtipyörä mikä on mulla katu-ekkerissä (ei oo kyllä kokoajan ajossa ollu).
En tiedä mikä on joillakin kromo teräksien valinta kriteeri vauhtipyörä materiaalina, mutta itse pidän sitä herkästi karkenevana ja kovana materiaalina.
Mulla oli aiemmin kilpurissa alumiini vauhtipyörä ja siinä kitkapinta normi 52 terästä ja asetelmana lt pro stock luistokytkin (By Ojennus) jossa myös kitkapinta normi 52 terästä, sillon tuntu että ne kitkapinnat kulu suht ripeesti ja kun tein siitä kytkimestä kaksilevysen ja lisäsin välilevyksi kulutuslevystä leikatun kiekon niin huomasin ettei pitoa tullut läheskään niin paljon kuin odotin, mutta ei kyllä välilevy kulunutkaan.
Myöhemmin siinä oli sitten sachsin kolmelevynen asetelma ja loppu luisto.
Lehtimäen Timo kertoi mulle että oli itsekin kokeillut dragsterissään kovempaa materiaalia luistokytkimen kitkapintoina ja todennut kytkimen pidon olevan huomattavasti heikompi.
Jotenkin vaan tuntuu että 360€ cromo pyörästä on sellainen hinta jota en viitsi maksaa, vaikka tässä vaiheessa projektia tuo ei missään tunnukkaan.
Täytyy jostain metsästää 30x300limppu tuota Fe52 ja sorvata siitä vp.
On se sitten ainakin siinä mielessä parempi ettei se niin räjähdys herkkä kuin valupyörä..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Teräsvauhtipyöristä
Sitä vp. materiaalia saa kontinolta, niillä on automaatti sahauslinja johon ne vaan näpyttelee materiaalin halkaisian ja sahaus pituuden ja hissi tuo "pöllin" sahalle katkastavaksi ja vie takas hyllyyn.
Ja saa yksittäisiä kiekkoja eikä oo hirmu kallista.
Ja saa yksittäisiä kiekkoja eikä oo hirmu kallista.
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Teräsvauhtipyöristä
Juu kiitos tiedoista. Kaveri oli hommannu mulle limpun 

Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Teräsvauhtipyöristä
Mikäs on tuomio kun mulle ois tulossa CR-MO kitkapinta siihen mun uuteen alupyörään ja kytkimen virkaa tulee toimitteleen se AP-Racing 4-levynen.TVR kirjoitti: En tiedä mikä on joillakin kromo teräksien valinta kriteeri vauhtipyörä materiaalina, mutta itse pidän sitä herkästi karkenevana ja kovana materiaalina.
Lehtimäen Timo kertoi mulle että oli itsekin kokeillut dragsterissään kovempaa materiaalia luistokytkimen kitkapintoina ja todennut kytkimen pidon olevan huomattavasti heikompi.
Sulle tuskin tarvii mainita paljonko välystä saa tulla tollaseen kytkinpakettiin että ei enää pidä, eli kulumaa ei pikku luistatuksen takia saisi tulla.
Tuleeko toimimaan vai onko liian kovaa matskua?
Niin ja Tommi`s Billetillä kehuttiin että ovat muutamia kytkinpintoja ja jarrulevyjä tehneet.
Hyviä ovat kuulemma olleet, eikä oo valituksia tullu.
Joku karkaisu tai pinnoitus noissa ilmeisesti on, kun ovat kuulemma niin kovia aihiota joita ovat tilailleet, että pitää hioa "muotoon" ja sorvilla ei kuulemma saa tehtyä.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Teräsvauhtipyöristä
No kai tuo toimii cromo toimii sulla kitkapintana, mutta noissa esimerkeissä oli kyse juurikin luistokytkimistä ja kovasta materiaalista niiden kanssa.tumppe kirjoitti:
Mikäs on tuomio kun mulle ois tulossa CR-MO kitkapinta siihen mun uuteen alupyörään ja kytkimen virkaa tulee toimitteleen se AP-Racing 4-levynen.
Tuleeko toimimaan vai onko liian kovaa matskua?
Niin ja Tommi`s Billetillä kehuttiin että ovat muutamia kytkinpintoja ja jarrulevyjä tehneet.
Hyviä ovat kuulemma olleet, eikä oo valituksia tullu.
Joku karkaisu tai pinnoitus noissa ilmeisesti on, kun ovat kuulemma niin kovia aihiota joita ovat tilailleet, että pitää hioa "muotoon" ja sorvilla ei kuulemma saa tehtyä.
Mun mielestä se cromon käyttö vauhtipyörässä on rahan haaskausta, enkä ole kuullut perusteluja että sillä materiaalilla saavutettaisiin jotain hyötyä.
Kävin nappaas äsken kuvan jarrulevystä mikä on laserleikattu 52 laadusta, tosin sillä ei oo vielä ajettu mutta edellisessä levyssä ei ollut mitään ongelmia samasta materiaalista tehtynä, oli vaan liian painava ja uusi on nyt hieman keveempi.
Edellisellä levyllä on tehty useita jarrutuksia yli 260kmh:n vauheista.
Kuva uudesta levystä http://www.tvracing.net/images/CIMG1547.JPG
Tossa pari kuvaa sellasesta pyörö limpusta pystykarasella työstökeskuksella koneistetusta vauhtiksesta http://www.tvracing.net/images/CIMG9358.JPG
http://www.tvracing.net/images/CIMG9357.JPG
Pari videoo eri valmistusvaiheista http://www.tvracing.net/?download=Vauhtip.wmv
http://www.tvracing.net/?download=Vauhtis%202.wmv
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Teräsvauhtipyöristä
Oletkos TVR missä teettänyt noita vauhtipyöriä / minkä hintaisia nuo on?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Teräsvauhtipyöristä
Ne on mun työpaikalla tehty, ite piirrelly ja työkaveri koneistanu.KIP kirjoitti:Oletkos TVR missä teettänyt noita vauhtipyöriä / minkä hintaisia nuo on?
En osaa sanoo oikein tarkkaa hintaa...

-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Teräsvauhtipyöristä
Niin et kuuluu liksaanTVR kirjoitti:Ne on mun työpaikalla tehty, ite piirrelly ja työkaveri koneistanu.KIP kirjoitti:Oletkos TVR missä teettänyt noita vauhtipyöriä / minkä hintaisia nuo on?
En osaa sanoo oikein tarkkaa hintaa...


Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Teräsvauhtipyöristä
Joo, huomasin kyllä että puhe oli ns. luistokytkimistä ja näin koneistajana/patenttien väsääjänä mietin itekkin että tottakai esim. FE (eli siis normi rauta) on parempi matsku "perus" kytkimelle, kun on "pehmosempaa" ainetta, kun taas kovalla kytkinpinnalla massakytkinlevyjen luulis lasittuvankin huomattavasti helpommin.TVR kirjoitti:No kai tuo toimii cromo toimii sulla kitkapintana, mutta noissa esimerkeissä oli kyse juurikin luistokytkimistä ja kovasta materiaalista niiden kanssa.tumppe kirjoitti:
Mikäs on tuomio kun mulle ois tulossa CR-MO kitkapinta siihen mun uuteen alupyörään ja kytkimen virkaa tulee toimitteleen se AP-Racing 4-levynen.
Tuleeko toimimaan vai onko liian kovaa matskua?
Niin ja Tommi`s Billetillä kehuttiin että ovat muutamia kytkinpintoja ja jarrulevyjä tehneet.
Hyviä ovat kuulemma olleet, eikä oo valituksia tullu.
Joku karkaisu tai pinnoitus noissa ilmeisesti on, kun ovat kuulemma niin kovia aihiota joita ovat tilailleet, että pitää hioa "muotoon" ja sorvilla ei kuulemma saa tehtyä.
Mun mielestä se cromon käyttö vauhtipyörässä on rahan haaskausta, enkä ole kuullut perusteluja että sillä materiaalilla saavutettaisiin jotain hyötyä.
Kävin nappaas äsken kuvan jarrulevystä mikä on laserleikattu 52 laadusta, tosin sillä ei oo vielä ajettu mutta edellisessä levyssä ei ollut mitään ongelmia samasta materiaalista tehtynä, oli vaan liian painava ja uusi on nyt hieman keveempi.
Edellisellä levyllä on tehty useita jarrutuksia yli 260kmh:n vauheista.
Kuva uudesta levystä http://www.tvracing.net/images/CIMG1547.JPG
Tossa pari kuvaa sellasesta pyörö limpusta pystykarasella työstökeskuksella koneistetusta vauhtiksesta http://www.tvracing.net/images/CIMG9358.JPG
http://www.tvracing.net/images/CIMG9357.JPG
Pari videoo eri valmistusvaiheista http://www.tvracing.net/?download=Vauhtip.wmv
http://www.tvracing.net/?download=Vauhtis%202.wmv
Niin ja tuo mun vauhtipyörä/kytkin yhdistelmähän on kans vasta ns. EVO1 versio, eikä sen toimivuudesta oo mitää faktaa.
Mun kytkinpintahan onki niin pieni (4.5") ja summa yhdelle kytkinpinnalle Tommi`s Billetin kautta tilattuna valmiiksi koneistettuna ja piirrustuksen mukaan ei tuu ku muutama kymppi, niin ei oo paha, mutta koko vauhtipyörää en todellakaan lähtis tekemään tosta materiaalista, koska siinä ei tosiaan oo järkeä, enää hinnankaan vuoksi.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)