SSF-Pyörän lukosta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

SSF-Pyörän lukosta

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Kesäkuu 8. 12:36:40 2009

SSF-Pyörän lukosta heräsi kymysys tossa viikonloppuna. Kun mulla on tossa Escortissa Volvon perässä tuollanen "arvoesine" pyörimässä ja olin rasvaamassa kardaanista ristikoita auton alla, niin siinä kardaania pyöritellessä rupesi kummastuttamaan tuo lukon esijännitys. Eli auto oli toinen kylki ilmassa piti kardaania saada vähän pyörähtämään niin kardaanista ei jaksanut käsin kääntää mutta kun otti renkaasta kiinni niin pyörähtikin yllättävän helposti. Kun rupesi muistelemaan niin uutuuttaan ei ollut toivoa renkaasta kääntää mutta nyt pyörähti suht helposti. Lukko on ns katuajoon tehty eli silloin tilatessa sai valita kevyemmän ja raskaamman esijännityksen mukaan ja tuo oli sillä kevyemmällä. Kuinka kevyt se sitten pitäisi olla. Tosiaan sitten kun kardaanista yritti kääntää niin tuntui haukkaavan aikas tiukkaan, onko normaalia

Ajossa ei ole tullut huomattua mitään erikoista, tuossa kun oli vielä lumia niin toinen tassu kuivalla asfaltilla ja toinen jäällä niin nätisti jätti viivaa asfalttiin. Hiekkaparkkiksella kun kääntyy jyrkästi niin kytkinpohjassa ei juuri edes jää jälkiä mutta jos on vetoa jompaan kumpaan suuntaan niin meinaa ruveta kuopsuttamaan. Ok siis eli kiristyy vedon kanssa ja "vapaalla" on esijännityksen varassa ?

Johtuuko tuo alkuun kireä esijännitys vaan uutuudenjäykkyydestä ja sittemmin olisi asettunut vai joku kulunut ? Normaali ajoa ollut tossa vuoden sisään varmaan joku 5-10tkm ja muutamat ratakäynnit

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: SSF-Pyörän lukosta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 9. 20:33:39 2009

Kokolailla tuolla lailla sen kuuluukin toimia kun se on kunnossa.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin