Kun vastaus on yleensä että Karpiola tekee muttei tee vanhasta akselista vaan ehkä käyttää siitä ne vanhat laippa osat.
jos esimerkiksi ajatellaan Hiace/Hilux vetaria joita on purkaamot täynnä se riittää kuitenkin tuonne 500 heppaan asti.
Sitten kun mennään siitä yli tilaa jenkeistä dragsteri vetarit järeempään 9" akseliin niin kestää sen 1000 + heppaa.
Eikö olisi helpompi kun ammatti sorvari ottaa sen laipan irti. Tai katkaisee vetarin ja tekee uuden laipan niin jää se *ittumainen irroitus tekemättä työtunnit maksaa.
Ja lyhentää tarvittavan määrän vetaria.
sitten puikolla tai tigillä ammattilainen hitsaa vanhan tai sorvarin tekemän uuden laipan kiinni jossa on haluttu pulttijako.
Ei tarvitse pilata sitä tehtaantekemää booria jossa on hyvä karkaisu valmiina.
taka-akselin katkaisu kuulemma onnistuu ammattiputkimiehen työkalulla kun on osaa asiansa.
Katselin tuossa joku aika sitten videopätkää kun jenkkilässä tekivät mittatilaus akseleita.
Heillä oli uudet sorvatut akselin päät joihin vetarin laakeri tulee.
Oli mitoitettu siten että tulee jonkin matkaa akseli putken päälle saadaan hyvä lujuus ja suoruus.
Sitten oli passeli sorvattu rauta/teräs tanko joka työnnettiin akselin sisälle.
Kiinnitettiin lukkomurin kohdalta ja oli just passeli myös uusiin akseli laipan laakeri reikään.
tämä varmisti akselin suoruuden kun uudet päät hitsataan katkaistuihin putkiin.
taka-akseli jigi penkissä kiinni sopivalla työ korkeudella jossa sitä voi vaik pyörittää.
Kuinkas moni täällä on näitä harrastellut TVR on ainaski hienolla kilpuri rojektilla onko muita.
Mitä olette mieltä tosta vetari lyhentämisesta kumpi pää ?
Sorvareita kuulolla.
