
vauhtipyörän painon merkitys ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
vauhtipyörän painon merkitys ?
no siinähän se jo tulikin.paljonko on merkitystä vauhtiksen painolla saavutettuun kierros herkkyyteen/tehoon/vääntöön.jos nyt oletettas olevan kyseessä ahdettu cossu/ohc moottori ja heposet siellä 400 päälle.ittellä painaa pyörä sen 5.5kg ja heposet siellä reilu 400 ja väänto reilusti vajaa 500nm.saavutanko minkälaista hyötyä/haittaa jos tota pyörän painoo nyt vaikka lisäiskin sen 2-3kg (mutua).?jossainhan se raja tulee ainakin keveydessä vastaan mut jos nyt pelaillaan siellä 4-8kg välissä vai onko niin olemattomat hyödyt et onko 4kg tai 8kg.tarpeeks sekavasti selitetty
mites muilla noi vauhtipyörien painot kellä nyt sitä rytkyä on vähä enemmän ??

-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Kun kukaan muu ei huutele niin pitää aloittaa. En ole koskaan ymmärtänyt miten moottorin perässä oleva metallilevy vaikuttaisi tuotettuun tehoon tai vääntöön eli muutos niissä on 0 kunnes toisin todistetaan. Herkkyyteen vaikutus taas on merkittävä kun kiihdytettävää massaa vähennetään, toki muutos toimii molempiin suuntiin (kiihdytys ja hidastus). Josko keskustelu näillä aukeaisi?mk kax kirjoitti:paljonko on merkitystä vauhtiksen painolla saavutettuun kierros herkkyyteen/tehoon/vääntöön.
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
4,5kg ainakin oli omasta mielestä jo liian kevyt kadulle jäykän sintterin kanssa,ahdettun koneen jatkona.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Vauhtipyörän massa tai hitausmomentti ei vaikuta tehon eikä vääntöön ns. staattisessa tilanteessa.
Paremmat dynamometrit mittaa tehon myös asetetulla pyörimisnopeuden muutoksella, esim. +50 r/s^2, joka jossai autossa vastannee kiihdytystä 1-vaihteella, jollon kaikki moottorin kiihdytettävä massa vaikuttaa kytkimeltä saatavaan tehoon, joskus jopa huomattavasti.
(Harraste-)Autossa tehoa (tai vääntöä, joka on paremminkin se kiihdyttävää voimaa antava suure) käytetään useimmiten nopeuden nostamiseen, ja silloin mm. vauhtipyörän massan aiheuttama hitausmomentti on aina mukana, ja pienentää käytettävissä olevaa tehoa.
Vauhtipyörän ensisijainen tarkoitus on käynnin tasoittaminen alhaisilla pyörimisnopeuksilla (<3000 rpm), ja toissijainen tehtävä on toimia kytkimen osana.
1-sylinterisissä, etenkin vanhoissa maamoottoreissa, riittävä massa on myös toiminnan edellytys. Sama pätee esim ruohonleikkuriin, koitappa saada käymään tyhjäkäyntiä ilman terää.
Käynti tasaantuu riittävän suurella hitausmomentilla, helpoin saavuttaa pyörivän massan sijoituksella mahdollisimman kauas pyörimisakselista. Eli pelkkä paino ei suoraan kerro erilaisten vauhtipyörien eroja.
Paremmat dynamometrit mittaa tehon myös asetetulla pyörimisnopeuden muutoksella, esim. +50 r/s^2, joka jossai autossa vastannee kiihdytystä 1-vaihteella, jollon kaikki moottorin kiihdytettävä massa vaikuttaa kytkimeltä saatavaan tehoon, joskus jopa huomattavasti.
(Harraste-)Autossa tehoa (tai vääntöä, joka on paremminkin se kiihdyttävää voimaa antava suure) käytetään useimmiten nopeuden nostamiseen, ja silloin mm. vauhtipyörän massan aiheuttama hitausmomentti on aina mukana, ja pienentää käytettävissä olevaa tehoa.
Vauhtipyörän ensisijainen tarkoitus on käynnin tasoittaminen alhaisilla pyörimisnopeuksilla (<3000 rpm), ja toissijainen tehtävä on toimia kytkimen osana.
1-sylinterisissä, etenkin vanhoissa maamoottoreissa, riittävä massa on myös toiminnan edellytys. Sama pätee esim ruohonleikkuriin, koitappa saada käymään tyhjäkäyntiä ilman terää.
Käynti tasaantuu riittävän suurella hitausmomentilla, helpoin saavuttaa pyörivän massan sijoituksella mahdollisimman kauas pyörimisakselista. Eli pelkkä paino ei suoraan kerro erilaisten vauhtipyörien eroja.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
no juu ei tietenkään vaikuta saavutettuun voimaan,sehän vaan pyörii mukana.okei,herkkyyteen vaikuttas.mites kun ittellä nyt painaa se pyörä sen 5.5kg ja siihen päälle 4 lapanen sintteri ja tyyliin orginaali asetelma.yhteis painoo tulee ööö vaikka nyt 8 kiloa.kytkin vaihtuu nyt monilevyiseksi,eipähän tartte tapella pidon kanssa enää niin koko paketin painohan tippuu,tuleeko sitä huomaamaan missään esim nyt ajossa.esim,jos nyt vaihtasin ittelle sen kossun vakio pyörän ,levyineen päivineen niin olisko vaan laiskempi ottamaan kierroksia.?? jessus mitäköhän mää höpötänkoskar kirjoitti:Kun kukaan muu ei huutele niin pitää aloittaa. En ole koskaan ymmärtänyt miten moottorin perässä oleva metallilevy vaikuttaisi tuotettuun tehoon tai vääntöön eli muutos niissä on 0 kunnes toisin todistetaan. Herkkyyteen vaikutus taas on merkittävä kun kiihdytettävää massaa vähennetään, toki muutos toimii molempiin suuntiin (kiihdytys ja hidastus). Josko keskustelu näillä aukeaisi?mk kax kirjoitti:paljonko on merkitystä vauhtiksen painolla saavutettuun kierros herkkyyteen/tehoon/vääntöön.

-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Kierrosherkkyyttähän se laskee mutta paremmin jaksaa sitten lähteä matalilta kierroksilta liikkeelle.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Siihenhän se keveyden ilo meinaa topata kun joku vähän pirteämpi moottori on monesti vaikea saada käymään pikkukierroksilla hyvin ja voima on vähissä ja meinaa yskiä/nykia yms muuta. Liikkelle lähtiessä kytkin ottaa aina jossain kohtaa vähän nykäsemällä kiinni, varsinkin sintterit ja muut jäykät yms. Painava pyörä vähentää tota nykäsyn vaikutusta mutta kevyellä kun sopivasti yskäsee ja kytkin vähän nyppää niin herkästi sammuu
Tollaseen normaaliajoon kyllä ite ottasin sellasen vakiopainosen, ainakin suunnilleen niin ei tarvi lähteä joka parkkiruudusta ja valoista sillain rallityyliin kaasuttelemalla
Tollaseen normaaliajoon kyllä ite ottasin sellasen vakiopainosen, ainakin suunnilleen niin ei tarvi lähteä joka parkkiruudusta ja valoista sillain rallityyliin kaasuttelemalla

-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
elikkäs jos ny rakennettas viri viri moottori niin se olis periaatteessa ihan sama mikä lätty siellä pyörii.painavemmalla vaan mukavampi ruisailla kylällä.teräs pyörä varmaan mieluiten niin ei ainaka niin herkästi tuu nilkoille vaikka onhan niitäkin kuulemma irtoillu.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Keveyempi vauhtipyörä vs. painava malmikasa eli vakio:mk kax kirjoitti:elikkäs jos ny rakennettas viri viri moottori niin se olis periaatteessa ihan sama mikä lätty siellä pyörii.painavemmalla vaan mukavampi ruisailla kylällä.teräs pyörä varmaan mieluiten niin ei ainaka niin herkästi tuu nilkoille vaikka onhan niitäkin kuulemma irtoillu.
Kevyen edut ja haitat lyhyesti:
+ kierrosherkkyys paranee
+ Kiihtyvyyskin tutkitusti hiukan paranee
+ Rasittaa moottoria vähemmän
- Tyhjäkäynti voi olla hankala saada pysymään tasaisena tai riittävän alhaalla (yleensä vain suuremmin viritetyissä, tuskin vakioissa haittaa yhtään tyhjäkäyntiä)
- Liikkeelle lähdössä "tukehtuu" huomattavasti helpommin kuin normi "norsu" pyörällä ja pahenee vain kireemmällä kytkimellä
Joku voi lisätä tohon jotain vielä, jos näkee aiheelliseks?
Sitten kun puhutaan monilevyisistä vakioita pienemmistä kytkimistä, niin niillä saadaan vielä ns. kevennettyä lisää vauhtipyörän kuormaa, koska ne on usein kevyempiä paketteja ja sitten on se pienempi halkaisija, jonka vuoksi "kehävoima" pienenee aika paljon, kun esimerkkinä miettii vaikka formuloissakin käytettäviä 4.5" monilevykytkimiä...
Lisätään nyt jos ei joku jo todellakaan tiedä että vauhtipyörää voi keventää jos se on teräksinen, alumiininen tms. (toki tietoa/taitoa tämäkin vaatii), mutta valurautaiset esim. ohc pyörät yms. valurautaset kannattais jättää ihan vakioksi, koska ne ei kestä mitään extreme kevennyksiä...
Valurautaisilla kevennetyillä (lähinnä poratut versiot) on katkottu nilkkoja ja niit on räjäytelty muutenkin jo niin paljon että jos oma henkikulta kiinnostaa, niin ei sekaannu moisiin...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Joskus muistaakseni oli jopa taulukko jossain, missä oli vauhtipyörän paino ja sen keventämisen merkitys verrattuna auton keventämiseen. Kevyemmällä lentopyörällä vaikutus oli sama, kuin autoa olisi kevennetty. Tuo vaikutus pienenee aina isommalle vaihteelle mennessä. Eli ykkösellä isoin vaikutus ja vitosella marginaalinen.
Itselle tuli n.3.5kg limppu paikoilleen tuohon wanhakoppaiseen ja vaikutuksen kyllä huomaa! Kerrankin cossun koneessa on kierrosherkkyyttä! Ei se vielä kierrä kuin vinku, mut vakio cossun pata on mielestäni aika laiska ottamaan kierrosta aivan alhaalta. Vielä kun puristusta olis enemmän, niin paranis entisestään.
Itselle tuli n.3.5kg limppu paikoilleen tuohon wanhakoppaiseen ja vaikutuksen kyllä huomaa! Kerrankin cossun koneessa on kierrosherkkyyttä! Ei se vielä kierrä kuin vinku, mut vakio cossun pata on mielestäni aika laiska ottamaan kierrosta aivan alhaalta. Vielä kun puristusta olis enemmän, niin paranis entisestään.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Vähän offia, mut kyllähän nuo jotku vapari Cossun padat on saatu miukumaan ihan kivasti...Vesku kirjoitti:Joskus muistaakseni oli jopa taulukko jossain, missä oli vauhtipyörän paino ja sen keventämisen merkitys verrattuna auton keventämiseen. Kevyemmällä lentopyörällä vaikutus oli sama, kuin autoa olisi kevennetty. Tuo vaikutus pienenee aina isommalle vaihteelle mennessä. Eli ykkösellä isoin vaikutus ja vitosella marginaalinen.
Itselle tuli n.3.5kg limppu paikoilleen tuohon wanhakoppaiseen ja vaikutuksen kyllä huomaa! Kerrankin cossun koneessa on kierrosherkkyyttä! Ei se vielä kierrä kuin vinku, mut vakio cossun pata on mielestäni aika laiska ottamaan kierrosta aivan alhaalta. Vielä kun puristusta olis enemmän, niin paranis entisestään.

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Niissä onkin yli 8:1-puristus...tumppe kirjoitti:
Vähän offia, mut kyllähän nuo jotku vapari Cossun padat on saatu miukumaan ihan kivasti...

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
No, eipä se tuo puristusten nostokaan ihan yksistään auta konetta kiertämään +10 000rpm, kyl siihen pari muutakin modia tarvii...Vesku kirjoitti:Niissä onkin yli 8:1-puristus...tumppe kirjoitti:
Vähän offia, mut kyllähän nuo jotku vapari Cossun padat on saatu miukumaan ihan kivasti...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Ei niin, mutta auttaa tuohon kierrosherkkyyteen, mistä aiemmin oli puhetta.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: vauhtipyörän painon merkitys ?
Aivan totta sekin, kyl vähä pitää ruttuakin olla...Vesku kirjoitti:Ei niin, mutta auttaa tuohon kierrosherkkyyteen, mistä aiemmin oli puhetta.

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)