
Tehokas 12v hydraulipumppu?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tehokas 12v hydraulipumppu?
Löytyykö mistään värkistä 12 volttista tuottoisaa hydraulipumppua? Myös hydraulipaineakku etsinnän alla. Olisiko kenelläkään ko. aiheesta tietoa 

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Mites joku g astran TRW ohjaustehostimen pumppu? tuotosta ei ole kyl tietoa. http://www.trw.com/
Edit: Tämmöinen on ainakin itselle tulossa kilpuri rojektiin tehostimelle.
Edit: Tämmöinen on ainakin itselle tulossa kilpuri rojektiin tehostimelle.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Toyota MR2 ohjaustehostimesta. En oo ihan varma missä mallissa tuo on, mutta käsittääkseni mk2.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Minkämoiselle paineelle ja tuotolle tarttet pumppua? Kaikista hydrauliikkaliikeistä saa kyllä paineakkuja, joka pitää tietty olla mitoitettu käytettävän maksimipaineen mukaan. Kokoja löytyy pienistä varmasti riittäviin... Hydrauliikassa paine x virtaus on teho, eli suuremmilla tuotoilla ja paineilla alkaa ampeereita kulumaan...
Ilmeisesti mielessä on just pumpun ohjaaminen painekytkimellä?
Ilmeisesti mielessä on just pumpun ohjaaminen painekytkimellä?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
En tiie yhtää mist on kyse mut oisko tää sellain http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65429
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Siinäpä se ongelma; ei tarkkaa tietoa tarvittavasta paineesta eikä tuotosta.ylimark kirjoitti:Minkämoiselle paineelle ja tuotolle tarttet pumppua? Kaikista hydrauliikkaliikeistä saa kyllä paineakkuja, joka pitää tietty olla mitoitettu käytettävän maksimipaineen mukaan. Kokoja löytyy pienistä varmasti riittäviin... Hydrauliikassa paine x virtaus on teho, eli suuremmilla tuotoilla ja paineilla alkaa ampeereita kulumaan...
Ilmeisesti mielessä on just pumpun ohjaaminen painekytkimellä?
Voimaa tarvitaan "joitain satoja kiloja", paine ilm. luokkaa 150 bar (ollut vastaavissa viritelmissä 150-200 bar), tarvittava liike 10-20 mm. Ja nopea työntö tai veto, 0,1- 0,2 sek max. Palautus "itsestään" eli vastakuormalla. Oleellinen asia on myös toistojen sieto, täysi teho oltava käytössä pahimmillaan 2, jopa 3 kertaa sekunnissa.
Pumppu saisi oikeastaan huutaa koko ajan (peruspaineensäädin, keräyssäiliö), eli kuten esim. ohj.teh; pumppu pyörittää nestettä koko ajan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Villi arvaus, kytkintä...henu kirjoitti:Mitä tässä ollaan rakentamassa ?

Paineakun tuohon väkisinkin tarvitsee, hydraulijärjestelmissä nesteen virtaus rajoittaa aika pahasti liikenopeutta. Silleen ei tarvitsisi edes niin väkevätuottoista pumppua. Paineilma tuohon käyttöön sopisi paljon paremmin, mutta mistäs siihen taas sopivia pumppuja... Ellet sitten ahtopaineesta kerää vähän extraa jotain toista kautta talteen..

Jenkeissä käytetty Hydroboost jarrutehostin toimii muuten just tolleen niin kuin kuvailit, sen rakenteeseen ehkä kannattaa tutustua.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Joo kävi mielessä tuo kytkin, mut samalla mietin juurikin tätä samaa et miks ei paineilmalla ?jeddah kirjoitti:Villi arvaus, kytkintä...henu kirjoitti:Mitä tässä ollaan rakentamassa ?![]()
Paineakun tuohon väkisinkin tarvitsee, hydraulijärjestelmissä nesteen virtaus rajoittaa aika pahasti liikenopeutta. Silleen ei tarvitsisi edes niin väkevätuottoista pumppua. Paineilma tuohon käyttöön sopisi paljon paremmin, mutta mistäs siihen taas sopivia pumppuja... Ellet sitten ahtopaineesta kerää vähän extraa jotain toista kautta talteen..
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Niin, kuinka saat autoon sopivan järkevän kokoisen/- painoisen/- toimintavarman paineilmajärjestelmän joka jaksaa painaa satojen kilojen voimalla? Kaikille ideoille avoimena ollaan kyllä 

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Voimahan on kiinni vaan paineesta ja työsylinterin halkaisijasta. Mahdollisuuksien mukaan isompaa sylinteriä niin pärjää pienellä paineella
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
mutta mitä isompi sylinteri, sen hitaammaks se käy...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...
Mb "st" 560hv/800nm...
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Tämä myös itsellä työn alla. Loistavaa että jollain muullakin mielessä.
Vaihtoehtoja punnittu ja nestetoimisena ei vaan saa kovin nopeaa siitä ellei käytä vastapainetta tai jotain riittävän jäykkää palautusta, joka taas johtaa siihen että sylinteriltä vaaditaan kovempaa voimaa. Tosin mä teen tota tavalliseen syncrolaatikkoon ja pelkästään etu jos ei päästä 0,1-0,2sek vaihtoaikaan kestävyyden takia. Noissa joita markkinoilla myydään on vaihto aika n.0,3-0,4sek.
Saa kommentoida näitä vapaasti eli....
Ideat omaan projektiin. Mt-75/skyline 4wd.
Vaihtoehto 1 joka olisi "kevein" toteuttaa.
Otetaan ohjaustehostimen paineputkesta nestepaine ennen ohjausvaihdetta haaroituksella. Sen päähän 3-tieventtiili ja paineakku. Venttiili paineeseen lepotilassa suljettu eli ei virtausta heikentämästä tehostusta. Kun venttiili avataan sähköisesti paine menee sylinteriin joka painaa kytkin käpällää.Akku auttaa tasaamaan ettei ohjauksessa tunnu mitään. Kun virta häviää venttiili sulkeutuu ja paluu aukeaa suoraan tehostin säiliöön. Molemmille puolille "virtaus-säädin" jolla saadaan hierottua kytkeytymis ja vapautumis tapahtumat kohdalleen jos vaatii sen.
Pumppua voi joutua "virittämään" vähän eli joko pienempi siivapyörä tai paineen-nosto. Tehostimissa paine valillä 60-180bar riippuen autosta. Fordeissa ollaan vissiin tossa alapäässä eli reilu 60bar.
Vaihtoehto 2
Sama venttiiliohjaus mutta focuksen tai vastaavan sähköinentehostin. Ei ottaisi voimaa suoraan moottorista/ei sijoitusongelmaa ja ei kauhean painava sekä olisi itsenäinen järjestelmä.Focuksessa väyläohjaus pumpussa joten vaikea toteuttaa ilman erillistä painekytkintä.On myös aika isokokoinen. Taitaa jossain Corsassa olla ihan normaali sähköllä ohjaus mutta ovat aika kalliita. Tosta MR2 tehostimesta en tiedä mutta tutkitaan.
Vaihtoehto 3
Paineilma.Nopea toiminen ja aika vaivaton toteuttaa. Esim. Täältä toi säiliöllä oleva kompura takaluukkuun. Ei älyttömän painavakaan kun painoksi ilmoitettu alle 8kg. Painetta antaa max.10bar joten pitäisi riittää kyllä.
Tosin jollain voi olla ongelma työsylinterin sijoituksen kanssa ja sylinteri joutuu olemaan aika iso. Mä jätän alkuperäisen vaijerikytkimen toimintaan ja rinnalle joku näistä erillisellä sylinterillä eli toi voisi olla hyvä vaihtoehto. Se takia alkuperäinen jää et sitä ei tule tarvitsemaan kun liikkeelle lähdössä ja jos vaihtaisi sen nestekytkimeksi tulisi aika paljon lisätyötä juuri kytkinsylinterin sijoituksen takia. Jos tulee paineilma se tulee myös tökkimään vaihdekeppiä ees-taas
Jos taas joku muu noista, pitää kepin heilutus hoitaa sähkösolenoidilla.
Vaihtoehto 4
Autoissa joissa 4-pyöräohjaus on käytetty tehostin pumppua jossa 2-lähtöä eli esim. Skyline. Sitä en viellä tiedä onko toisistaan riippumattomia mutta ei periaatteessa väliä kun tuottoa ja painetta niissä specsien mukaan on paljon enemmän kun muissa eli se voisi toimia hyvin tällaisessa järjestelmässä.
Eiköhän tässä taas tarpeeksi spekuloitavaa ja kertokaa ihmeessä mielipiteitä toteutuksesta. Jonkun mielestä voi olla turha mutta olisi se hieno järjestelmä toimiessaan ja siihen viell "käpälät" rattiin niin ei tarvii kun latoa--ehkä ensi kesänä
Vaihtoehtoja punnittu ja nestetoimisena ei vaan saa kovin nopeaa siitä ellei käytä vastapainetta tai jotain riittävän jäykkää palautusta, joka taas johtaa siihen että sylinteriltä vaaditaan kovempaa voimaa. Tosin mä teen tota tavalliseen syncrolaatikkoon ja pelkästään etu jos ei päästä 0,1-0,2sek vaihtoaikaan kestävyyden takia. Noissa joita markkinoilla myydään on vaihto aika n.0,3-0,4sek.
Saa kommentoida näitä vapaasti eli....
Ideat omaan projektiin. Mt-75/skyline 4wd.
Vaihtoehto 1 joka olisi "kevein" toteuttaa.
Otetaan ohjaustehostimen paineputkesta nestepaine ennen ohjausvaihdetta haaroituksella. Sen päähän 3-tieventtiili ja paineakku. Venttiili paineeseen lepotilassa suljettu eli ei virtausta heikentämästä tehostusta. Kun venttiili avataan sähköisesti paine menee sylinteriin joka painaa kytkin käpällää.Akku auttaa tasaamaan ettei ohjauksessa tunnu mitään. Kun virta häviää venttiili sulkeutuu ja paluu aukeaa suoraan tehostin säiliöön. Molemmille puolille "virtaus-säädin" jolla saadaan hierottua kytkeytymis ja vapautumis tapahtumat kohdalleen jos vaatii sen.
Pumppua voi joutua "virittämään" vähän eli joko pienempi siivapyörä tai paineen-nosto. Tehostimissa paine valillä 60-180bar riippuen autosta. Fordeissa ollaan vissiin tossa alapäässä eli reilu 60bar.
Vaihtoehto 2
Sama venttiiliohjaus mutta focuksen tai vastaavan sähköinentehostin. Ei ottaisi voimaa suoraan moottorista/ei sijoitusongelmaa ja ei kauhean painava sekä olisi itsenäinen järjestelmä.Focuksessa väyläohjaus pumpussa joten vaikea toteuttaa ilman erillistä painekytkintä.On myös aika isokokoinen. Taitaa jossain Corsassa olla ihan normaali sähköllä ohjaus mutta ovat aika kalliita. Tosta MR2 tehostimesta en tiedä mutta tutkitaan.
Vaihtoehto 3
Paineilma.Nopea toiminen ja aika vaivaton toteuttaa. Esim. Täältä toi säiliöllä oleva kompura takaluukkuun. Ei älyttömän painavakaan kun painoksi ilmoitettu alle 8kg. Painetta antaa max.10bar joten pitäisi riittää kyllä.
Tosin jollain voi olla ongelma työsylinterin sijoituksen kanssa ja sylinteri joutuu olemaan aika iso. Mä jätän alkuperäisen vaijerikytkimen toimintaan ja rinnalle joku näistä erillisellä sylinterillä eli toi voisi olla hyvä vaihtoehto. Se takia alkuperäinen jää et sitä ei tule tarvitsemaan kun liikkeelle lähdössä ja jos vaihtaisi sen nestekytkimeksi tulisi aika paljon lisätyötä juuri kytkinsylinterin sijoituksen takia. Jos tulee paineilma se tulee myös tökkimään vaihdekeppiä ees-taas

Vaihtoehto 4
Autoissa joissa 4-pyöräohjaus on käytetty tehostin pumppua jossa 2-lähtöä eli esim. Skyline. Sitä en viellä tiedä onko toisistaan riippumattomia mutta ei periaatteessa väliä kun tuottoa ja painetta niissä specsien mukaan on paljon enemmän kun muissa eli se voisi toimia hyvin tällaisessa järjestelmässä.
Eiköhän tässä taas tarpeeksi spekuloitavaa ja kertokaa ihmeessä mielipiteitä toteutuksesta. Jonkun mielestä voi olla turha mutta olisi se hieno järjestelmä toimiessaan ja siihen viell "käpälät" rattiin niin ei tarvii kun latoa--ehkä ensi kesänä

-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Saisko tässä hyödynnettyä ilmajousituksen kompuraa ja säiliöö ?
Painoohan noilla ei paljoo oo mut taitaa suurin ongelma olla tuo painesäiliön mahduttaminen johonkin.
Toinen juttu on tietty se et miten nopeesti tommonen pikku kompura täyttää tuon säiliön max paineeseen et riitää paine pitemmillekin pätkille
Painoohan noilla ei paljoo oo mut taitaa suurin ongelma olla tuo painesäiliön mahduttaminen johonkin.
Toinen juttu on tietty se et miten nopeesti tommonen pikku kompura täyttää tuon säiliön max paineeseen et riitää paine pitemmillekin pätkille

-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Ihan tuli mieleen että mitenkä noissa esim WRC vehkeissä on hoideltu noita, onko joku päässyt tutkimaan. Eikös niissä jotain paineilma ja hydrauli toimintoja ole aika paljon
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Jos tarttetaan satojen kilojen voimia, taitaa hydrauliikka olla ainoa järkevä vaihtoehto. Tarpeeks iso paineakku vaan rinnalle ni ei lopu potku kesken. Paineakun esitäyttöpainetta voi muuttaa käytettävän maksimipaineen mukaan. Ja jotkut sano, että hydrauliikka on hidasta. Ei se hidasta ole, jos tuotto on riittävä. Hydrauliikassa on sekin etu, että esim 100bar paineella 2cm2 männän pinta-alalla saa jo 200kg voimaa ja tarvittava öljyn määrä 20mm liikkeeseen on 4cm3...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
206 Pökötistä löytyy myös sähköhydraulinen ohjaustehostin.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Kuinka nopeeta se toiminta pitäs olla?
Paineilmalla melkein vois olla yksinkertasempaa, 50mm männällä saa 7bar paineella jo reilusti yli 100kg voimaa, magneettiventtiili siihen sylinterin viereen ja ilmaputki jotain 10mm, niin toiminta on aika ripeetä.
Paineilmalla melkein vois olla yksinkertasempaa, 50mm männällä saa 7bar paineella jo reilusti yli 100kg voimaa, magneettiventtiili siihen sylinterin viereen ja ilmaputki jotain 10mm, niin toiminta on aika ripeetä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
Oletko keksinyt mitään ratkaisua tähän projektiin??jjs kirjoitti:Siinäpä se ongelma; ei tarkkaa tietoa tarvittavasta paineesta eikä tuotosta.
Voimaa tarvitaan "joitain satoja kiloja", paine ilm. luokkaa 150 bar (ollut vastaavissa viritelmissä 150-200 bar), tarvittava liike 10-20 mm. Ja nopea työntö tai veto, 0,1- 0,2 sek max. Palautus "itsestään" eli vastakuormalla. Oleellinen asia on myös toistojen sieto, täysi teho oltava käytössä pahimmillaan 2, jopa 3 kertaa sekunnissa.
Pumppu saisi oikeastaan huutaa koko ajan (peruspaineensäädin, keräyssäiliö), eli kuten esim. ohj.teh; pumppu pyörittää nestettä koko ajan.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Tehokas 12v hydraulipumppu?
No kuten näissä usein käy; kun ratkaisu löytyy toimivana toiselta suunnalta otetaan aikalisä. Lue: ei ole tehty asian eteen mitään. Mutta hyvä kun "muistutit", yritän tutkia lisää nyt kun tuli rallikauteen katkos 

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe