Hydrauliikaa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Hydrauliikaa

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Maaliskuu 11. 10:07:20 2011

Alotampas tämmösen aiheen kun clubissa on tietäjiä tältäkin puolelta ja itse olen tästä alueesta pihalla ku lumiukko :)

Yhteen härveliin pitäs tehdä hyde ohjaus ja orbitrol venttiilin kytkennästä olis ensimmäinen kysymys.
Mitä tuossa aikasemmin guuglettelin juttuja niin yleisesti ottaen orbitrol venttiilissä on ilmeisesti 4 liitäntää ?

Mut esim tässä kuvassa http://malletfr.free.fr/Technique/Orbitrol1.jpg näyttäs olevan 5...
Eli mikä on tuo EF letku :-s

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Hydrauliikaa

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Maaliskuu 11. 11:41:47 2011

Tommosta löyty:
http://img.slidefinder.net/imagegethand ... 681&size=2

Kun ohjausventtiilin ei vaikuteta (keskiasento), on orbitrol-venttiilissä painekanava suljettuna ja ohjauspaine prioriteettiventtiilin pp-päässä nousee niin korkeaksi, että venttiilin luisti laskee pumpun tilavuusvirran EF-aukosta toisiopiirin käyttöön. LS-liitäntä on tällöin paineeton. Kun ohjausventtiiliä käännetään 1.5 astetta, paine prioriteettiventtiili pp-liitännässä laskee. Samalla paine prioriteettiventtiili LS-liitännässä nousee, koska ohjattaessa tarvittava paine pääsee LS-kanavan kautta prioriteettiventtiilin luisti päätyyn ja työntää luistia oikealle. Nyt prioriteettiventtiilin luisti kuristaa öljyn virtausta toisiopiiriin (EF-liitäntä) ja varmistaa, että orbitrol-venttiili (ohjaus) saa tarvitsemansa öljyn. Tässä prioriteettiventtiili toimii virranjakoventtiilinä: jos ohjauspyörää käännetään hitaasti, on ohjausjärjestelmän öljyntarve pieni ja ainoastaan tämä öljymäärä virtaa paineliitännästä CF-aukkoon, loppu tilavuusvirta menee EF-kanavaan Jos tilavuusvirran tarve orbitrollilla kasvaa -> paine pp-liitännässä laskee -> prioriteettiventtiilin luisti siirtyy oikealle -> kuristaa virtausta EF-kanavassa ja kasvattaa virtausta CF-kanavassa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Hydrauliikaa

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Maaliskuu 11. 13:41:42 2011

No ollipas siinä tekninen selostus :)
Mut joo, eli se vaan ohjaa aineet muuale.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Re: Hydrauliikaa

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Maaliskuu 11. 16:46:09 2011

Joo, Tukesin tarinoista löysin että, EFV oli nimetty liikavirtausventtiiliksi.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Vastaa Viestiin