95E10 vs. 98E5

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

95E10 vs. 98E5

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Toukokuu 5. 12:26:00 2012

Tein oudon huomion kun jouduin maanantaina tankkaamaan 95:sta. Nimittäin sierra käy sillä huomattavasti paremmin. Racecronokin asia totesi ja antoi 80-120 ajaksi 4. vaihteella keskimäärin 0,4 sekunttia parempia aikoja. Muita huomioita että kone käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä, ja co pysyy ehkä paremmin siinä yhden paikkeilla, ja co2 nousi hieman.
Lisäksi vielä että 98:lla nakutti kun kiihdytti noin 4000rpm asti, tai ainakin siksi äänen päättelin, mutta vain kylmänä, kuumana ei kuulunut mitää. Nyt 95:lla tämäkin vaiva katosi :shock:

Moottori on -79 taunuksen 2.0 ohc, dgav kaasarilla ja käsi ryypyllä, sytty on hall jakajalla mallia -86 2.0 sierra. Moottori on porattu +0,5mm männillä ja muutenkin rempattu n. 50tkm sitten.
Ennakko on 11 astetta kampuran merkkien mukaan, nokka vakio, ruttu vakio, tai on kannesta ehkä ½milliä lähteny oikaisuissa, ja lohkosta noin 0,2mm.. alle 11:sta ruttu ainakin varmasti.

Ei kai tuo 11 astetta liian vähänkään voi olla 98:lle :? Ja ihmetyttää että kuinka ylipäätään 95:lla voi toimia paremmin? :o
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: 95E10 vs. 98E5

Viesti Kirjoittaja KtK » La Toukokuu 5. 18:02:18 2012

Bensat asemalla väärissä tankeissa tai säädöt seonnu.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: 95E10 vs. 98E5

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Toukokuu 5. 19:03:23 2012

Saat ottaa 2litrasen kannesta toista milliä, josset kolmatta että saat rutun(puristussuhteen) yli yhdentoista tasapää männillä. Ennakkoa tuskin on liikaa et nakuttaa, jos ei sitten ole karsta joka tekee sen nakutusäänen.
Olisko toi etanoli pasta putsannu karstoja pois korkeemman palamislämpötilansa ansiosta ja siksi ei enää nakuta? Oharihan on kova karstottumaan ja karstaa ei kyllä saa pois pelkästään kenkimällä ja kierrättämällä.
Ei muuta ku tankki tyhjäks ja uusia vetoja 98:lla, niin tämäkin selviää...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: 95E10 vs. 98E5

Viesti Kirjoittaja Timppa » Su Toukokuu 6. 12:08:19 2012

jat-79 kirjoitti:Tein oudon huomion kun jouduin maanantaina tankkaamaan 95:sta. Nimittäin sierra käy sillä huomattavasti paremmin. Racecronokin asia totesi ja antoi 80-120 ajaksi 4. vaihteella keskimäärin 0,4 sekunttia parempia aikoja. Muita huomioita että kone käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä, ja co pysyy ehkä paremmin siinä yhden paikkeilla, ja co2 nousi hieman.
Lisäksi vielä että 98:lla nakutti kun kiihdytti noin 4000rpm asti, tai ainakin siksi äänen päättelin, mutta vain kylmänä, kuumana ei kuulunut mitää. Nyt 95:lla tämäkin vaiva katosi :shock:

Moottori on -79 taunuksen 2.0 ohc, dgav kaasarilla ja käsi ryypyllä, sytty on hall jakajalla mallia -86 2.0 sierra. Moottori on porattu +0,5mm männillä ja muutenkin rempattu n. 50tkm sitten.
Ennakko on 11 astetta kampuran merkkien mukaan, nokka vakio, ruttu vakio, tai on kannesta ehkä ½milliä lähteny oikaisuissa, ja lohkosta noin 0,2mm.. alle 11:sta ruttu ainakin varmasti.

Ei kai tuo 11 astetta liian vähänkään voi olla 98:lle :? Ja ihmetyttää että kuinka ylipäätään 95:lla voi toimia paremmin? :o
Ei kai tuo 11 astetta liian vähänkään voi olla 98:lle :? Ja ihmetyttää että kuinka ylipäätään 95:lla voi toimia paremmin? :o
98E5 liikaa syt.ennakkoa,95E10 vaatii hieman enemmän ennakkoa koska etanolin palonopeus on hitaampi,joten testissä säädöt oli vahingossa kohdallaan,jota ne eivät olleet siis ysikasilla.
Timppa 24V

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 95E10 vs. 98E5

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Toukokuu 6. 15:51:29 2012

Ok. Kiitoksia vastauksista.
Taidanpa ajella nyt tuolla 95:lla ainakin jonku aikaa, säästöä se on pieniki säästö :)
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: 95E10 vs. 98E5

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Toukokuu 6. 16:52:17 2012

no eipä siitä 98 mitään hyötyä ole jos viritysaste ei sitä edellytä, ja säästyy sentit päältä!
kymmenessä vuodessa saattaa jo 10l saada, vaikka pensselien pesua varten... :D

Vastaa Viestiin