Octane adjust.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Octane adjust.

Viesti Kirjoittaja Axeman » La Huhtikuu 24. 20:29:45 2004

Tää sivuaa pikkusen tuota aikasemmin alottamaani ruiskuboksin johto aihetta mut ajattelin kuitenki alottaa kokonaan uuen.

Löysin siis pyöreän liittimen johon tulee kolme johtoa boksin navoilta nro 23,24,5. Haynesin kirjasta katoin että se on Octane adjust or idle adjust, mutta ei sano mitää meikäläiselle.

Liitin oli teipattu piiloon mutta johot oli boksille kunnossa.

Mitä virkaa tuo toimittaa?
#764

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Huhtikuu 24. 21:12:03 2004

Muutttaa ilmeisesti sytytystä riippuen käyttääkö 95 vai 98 bensaa.
Millä se muutetaan ja miten sitä en tiedä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Huhtikuu 24. 21:14:29 2004

Liittimen eri nastoja kytkemällä yhteen, saadaan sytytystä myöhästettyä muistaakseni 2, 4 tai 6 astetta. Juuri tuon lyijyttömän bensan takia.

Edit:
Joo, toi mitä muistin olikin L1 boxin ohje. OHC EFI kuten Popi alla sanoo.
Viimeksi muokannut Turbo_IS, La Huhtikuu 24. 22:05:48 2004. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » La Huhtikuu 24. 21:29:48 2004

Turbo_IS kirjoitti:Liittimen eri nastoja kytkemällä yhteen, saadaan sytytystä myöhästettyä muistaakseni 2, 4 tai 6 astetta. Juuri tuon lyijyttömän bensan takia.
Taisi kyllä olla maihin kytkemällä ei toisiinsa.
2 ja 4 astetta saa myöhästettyä sytkää ja 6 kun pistää molemmat maihin.
Kolmannen maadottamalla saa tyhjäkäyntiä nostettua 75 rpm.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » La Huhtikuu 24. 23:37:20 2004

Joo, taisi olla jotenkin näin (kaivoin searchilla vanhoja juttua):

---

Kytkentäkaaviossa ne näkyvät merkinnällä 'octane adjust or idle adjust'; johtoja on punainen, sininen ja keltainen, ja ne löytyvät todennäköisesti jostakin puolan lähettyviltä. Näistähän oli puhetta jo keväällä, kun rakentelin tuota omaa autoa..

Alunperin systeemi on järjestelmässä ilmeisesti siksi, että voidaan käyttää alhaisemman oktaaniluvun polttoaineita ilman, että jakajaan täytyy fyysisesti kajota.

Ideana on siis maittaa johtoja, jolloin sytkä säätyy myöhäisemmälle alla olevan taulukon mukaan:

sininen johto maissa: 4 astetta
punainen johto: 2 "
kummatkin punainen ja sininen: 6 "

Keltaisen johdon maittamalla saa tyhjäkäyntikierroksia nostettua 75 rpm.

---

Eli juuri niin kuin Popi tuossa yllä kertoi.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Su Huhtikuu 25. 17:19:38 2004

Mutta noi värit kantsii tarkistaa ennenkuin alkaa kytkeä.
Keltainen taisi olla aina tuo tyhjäkäynnin nosto, mutta muistelin, jotta exässäni (-85) ja nykyisessä (-87/88) nuo sytkän myöhästykset oli joko toisinpäin tai ihan eri väriset. Haynes on tallilla, joten ei voi tarkistaa nyt.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Octane adjust.

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Lokakuu 15. 9:14:29 2014

Ratsastetaan aiheella:

Sierra 2.0 DOHC kaasarimalli, jossa nyt kiinni ruiskumallin perusmoottori, siis kaasarilla edelleen. Ongelmana on jälkikäynti kuumana.. Se kestää 10-20 sekuntia joka ikinen sammutuskerta. Seoksia jo säätelin rikkaammalle, enää ei nypyytä maantieajossa yhtään.

Oktaanivalitsin, liitin kolminapainen? löytynee puolan vierestä tulpattuna? kuinka etenen.. :-)

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Octane adjust.

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Lokakuu 15. 10:02:18 2014

Ootko kokeillu ohjeen mukaan jo? Värit pitäisi olla samat.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Vastaa Viestiin