Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja Artery » Ma Heinäkuu 13. 14:31:40 2009

Noniin, kävin katsomassa sitä konetta. Alkoi kyllä kiinnostaa tämä tekniikanvaihdos. Ilmeisesti boschin pumppu oli paikallaan. Ajokilometreistä nyt ei tietoa ollut, mutta kait tuollainen olisi järkevä rempata ennen paikalleen laittoa vai miten ikimoottoreita nuo ovat?
Auto oli vm.90, ja imusarjasta lähti sellainen 90ast. käyrä eteenpäin, jossa oli jokin kylmäkäynnistysläppä kuulemma. Mitä laatikoita noissa transiteissa on ruukannut olla tuon ikäisissä? Tuo ainakin oli 5lovinen, muuta en hoksannut katsoa.
"Mieluiten ihan sama."

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 13. 21:54:50 2009

Holysmokella on jollain n. 200hp transitti omalla koneellansa, eikä sitä tietääkseni ole auki käytetty. Bosch pumppu isolla päädyllä taisi olla ainut mitä siitä on ahtimen ja coolerin lisäksi muutettu.

Laatikko saattaa säkällä olla type9. Transitin type9:ssä vaihdekeppi kasvaa siitä laatikon päällä olevasta luukusta. Se on luultavasti mahdollista muuttaa sierran/p100 laatikon osia sopivasti sekoitellen sellaiseksi, että kepin saa häntään kiinni -> sopii p100:n. Jos se näyttää type9:ltä niin osta se laatikko myös.

Laatikko kävis varmaan sellaisenaankin jos kepin reikää siirtäs puoli metriä eteen päin, mutta p100:n tapauksessa joudut silloin luopumaan radiosta ja lämmityslaitteesta :lol:

Holysmokella on muuten myös vastaava p100 + transit 2.5di ristisiitosprojekti käynnissä, löytyy projektit osiosta. Taitaa olla itseasiassa sama heppu jolla oli aiemmin tuo kone yllä mainitussa transitissa, mutta koppa mätäni ympäriltä ja moottori alkoi siirtyä P100:n. Ahtimena To4.

Saattavat olla katsastuksessa hyvin kiinnostuneita moottoreiden painoista. Tuo 2.5 di painaa perkeleesti, joten selvitä nyt aluksi vaakalla että onko se lähelläkään sitä alkuperäisen paino + 20% rajaa. Näitä muutoksia on muutamia tehty, koska muutaman P100:n transun koneella olen nettiautossa nähnyt, muutokset merkittynä otteeseen. Säännöksiä ja ohjeistuksia on hiljattain tarkennettu, joka on sinänsä hyvä, mutta... :?


EDIT: Se "200hp transit" olikin 141hp, HX27 ahtimella, mutta tuota p100 projektin konetta ei ole ikinä penkitetty.
Jäsen #606

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja Artery » Ti Heinäkuu 14. 14:47:28 2009

Eli nyt pitäisi alkaa selvittämään paljonko noilla moottoreilla on painoeroa. Eikös se kuitenkin oteta painavimman koneen mukaan? Taitaa kuitenkin tuo 2.0 bensa painaa enemmän kuin 1.8td. Tuonne projektit osioon ei pääse muut, kuin hsd jäsenet, eli en pääse tutkailemaan tuota p100 paritusta. :?
"Mieluiten ihan sama."

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 14. 18:45:59 2009

Artery kirjoitti:Eli nyt pitäisi alkaa selvittämään paljonko noilla moottoreilla on painoeroa. Eikös se kuitenkin oteta painavimman koneen mukaan? Taitaa kuitenkin tuo 2.0 bensa painaa enemmän kuin 1.8td. Tuonne projektit osioon ei pääse muut, kuin hsd jäsenet, eli en pääse tutkailemaan tuota p100 paritusta. :?
Veikkaan että 1.8TD painaa enemmän kuin OHC, tai ainakaan OHC ei kovin paljoa enempää voi painaa. 1.8:ssa lähes joka osa on OHC:n vastaavaa painavampi, vaikka moottori on muuten pienempi.

Kysy jäsenyydestä nimimerkiltä "Taajuus". Tähän asti se ei ole ainakaan maksanut mitään, edellytyksenä tietysti siivo käytös jne. itsestäänselvyydet. Kerro että haluat projektisi projektiosioon.

Jos meinaat avata moottorin, niin järkevä remontti vois olla uudet laakerit, hoonaus, rengastus ja venttiilityöt. Kannesta ja lohkosta taso suoraksi. Pahitteeks ei olis kanavien siivoominen, koska ne on aika karua valua. Tuskin kannattaa mitään suurempaa muotoilua harrastaa, kunhan terävät purseet poistaa ja ohjurin pään muotoilee.

Mutu tuntumalla kymmenen kiloa saa helposti koneen painosta pois kun keventää vauhtipyörää, tai jos ei saa kevennettyä niin teräksestä uusi tilalle. 1.8td:n pyöräkin painaa 17kg, voi vain veikkailla paljonko transitin limppu painaa. Hörpöttävä tyhjäkäynti tuo voiman tuntua, tosin BOSCH pumpulla varustettu transitti hörpöttää luonnostaan vähemmän, koska siinä on tarkempi tyhjäkäynnin määränsäätö. :)
Jäsen #606

Vastaa Viestiin