Sierran 5-vaihteiset vaidelaatikot?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Toukokuu 18. 22:35:21 2006

Ei viitti uutta alottaa niin:

Saako type9:n kytkinakseli akselin päästä käsin kokeiltuna liikkua selvästi, vai onko jotain paskana?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Toukokuu 18. 23:08:16 2006

Kyllä siinä hiukan säteittäista klappia tuppaa olemaan, siksi sitä tuetaan silmälaakerilla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 19. 0:15:58 2006

Tero_s kirjoitti:Type9:n (taitaa olla type N =OHC ja type9 =V6 laatikko) 2wd ja 4wd laatikon voi risteyttää. Siis nelivetoisen laatikkoon sopii 2-vetoisen sisäkalut. Kytkinakseli, ryhmäpyörä ja pääakseli rattaineen sekä kuori ja välilaippa on samanlaiset. OHC ja V6 kytkinakselin mittaero pitää muistaa. Laatikon jatkeet on luonnollisesti erilaiset kun 4wd:ssä on jakolaatikko. Osa jakolaatikon osista on samoja kuin 4x4 mt75:ssa, katsokaa vaikka mikrokissasta.
Huomioita:
-type 9 on Fordin mediumsize 2wd 5v.laatikko, type N on mediumsize 4v. "isolaatikko". Sama "kaliiperi" näissä. (Suurempikin löytyy, 4v "hummer" esim 2,8-3,0 Capreista ja Granadoista)

-voit risteyttää type9 V6 -version ja type9 4 -syl. keskenään, mutta huomioi seuraavaa: jos vaihdat kytkinakselin esim. 4-syl->V6, joudut vaihtamaan koko ryhmäpyörästön kytkinakselin parina (ensiöveto erilainen V6 vs. 4-syl), myös vitosen välityksen kanssa voi kikkailla; pitkää loikkaria tai ei.

-type9 4-syl ja V6 2wd kamat eivät sovi ryhmäpyörästön ja sen laakeroinnin osalta type9 4wd kuoriin.

- :?: Pääakseli ei ole sama 4x4 vs. 2wd. Nelikossa muutoksia keskitasauspyörästön takia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 19. 0:35:01 2006

Yleisenä huomiona on että tässä topicissa kirjoitellaan aika paljon virheellistä tietoa typeN 4v, type9-4syl/9-6syl/9-4WD laatikoista... :cry:

Osui silmään, joten mainittakoon että typeN 4v (Taunus-Cortina 2,0) on täsmälleen samat sisuskalut, akselit ja kuoret kuin Sierra mk1 2,0 4v:ssä; vain keppi on kiinni 3 pultilla kierteiden sijaan.
Yms yms..

Nimimerkillä: näitä ford taka-neliveto vaihteistoja vasta 25v ropannut :roll:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Pe Toukokuu 19. 1:00:30 2006

jjs kirjoitti: type N on mediumsize 4v. "isolaatikko".
Kovasti vaan noi britit (ja muut ulkomaan elävät) tykkää käyttää type N = type 9. Googeliinkin kun raapustaa esim. "type n ford gear box" niin kovasti näyttää linkkien kuvat type 9 laatikolta eikä type E 4v laatikolta. No, nettihän on täynnä höpöä.

Otetaan kuitenkin vielä lainaus sivulta http://www.domsat.co.uk/pages/gearboxes.htm

"There are two types known as Type N and Type 9 with differing input shaft lengths. The 'N' has a 6.9 inch length shaft and the '9' a 8.1 inch shaft. To fit the '9' to a Xflow requires a 1 inch spacer plate to be fitted between bellhousing and engine. This box is usually fitted to the Ford V6 engined cars."

jjs kirjoitti:-type9 4-syl ja V6 2wd kamat eivät sovi ryhmäpyörästön ja sen laakeroinnin osalta type9 4wd kuoriin.
Riippunee laatikon vuosimallista.
jjs kirjoitti:- :?: Pääakseli ei ole sama 4x4 vs. 2wd. Nelikossa muutoksia keskitasauspyörästön takia.
Pääakseli on sama (type-9). 4x4 laatikossa ei vain ole nopeusmittarin matopyörää. Keskitasauspyörästö tulee pääakselin päälle. 4x4:n laatikko on pidempi keskitasauspyörästöstä takakardaanille tulevan tumpin verran.

Yhdistin juuri 4x4 v6 type-9:n ja 2wd OHC:n laatikot siten että vaihdeaski on OHC:n laatikosta ja jakolaatikko 4x4 v6:sta. Tein siis laatikon jollaista ford ei ikinä tehnyt eli 4x4 type-9 OHC:n perään.

Eikä ollut eroa myöskään vaihdelaaitkon kuoressa, rattaat olis voinut kasata kumpaan kuoreen tahansa. Toki aina on mahdollista että joku oli jo risteyttänyt 2wd v6 ja 4x4 laatikon ennenkuin se minulle kulkeutui kytkinakseli ja ryhmäpyörävikaisena.

kuva 1 vasen aski OHC oikea 4x4 v6

kuva 2 ylempi aski OHC alempi 4x4 v6

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Pe Toukokuu 19. 9:32:37 2006

Pelkällä hännän ja vaihteensiirtäjän akselin vaihdolla saa 4wd:n T9 muutettua 2wd:ksi.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 19. 12:19:31 2006

Tero_s kirjoitti:
jjs kirjoitti: type N on mediumsize 4v. "isolaatikko".
Kovasti vaan noi britit (ja muut ulkomaan elävät) tykkää käyttää type N = type 9. Googeliinkin kun raapustaa esim. "type n ford gear box" niin kovasti näyttää linkkien kuvat type 9 laatikolta eikä type E 4v laatikolta. No, nettihän on täynnä höpöä.
Täsmennän varoiksi vielä omaa höpötystäni:
Sierra-Taunus 2,0 "iso" 4v. on tyyppi N (oikeasti Ford Mediumduty -series), viisivaihteinen evoluutio siitä tämä normaali tyyppi 9. Tästä on olemassa myös irtokytkinkopallinen versio joka on asennettu Esco mk1-2 RS2000-RS Mexico mk2 -malleihin. Ja käytetty myös mm. Taunus 2,3 S:ssä, tietysti sitten V6 -kytkinkopalla ja kytkinakselilla. En muista saiko tuon muutettua -pelkällä kytkinakselin vaihdolla- käymään neloskoneeseen, vai vaatiko myös ryhmäpyörästön.

Tyyppi N kokoinen laatikko kevyemmillä sisuskaluilla ja pienemmillä spooreilla löytyy mm. Taunus 1600 jne. Ilmeisesti noilla brittisivuilla tyyppi C.

Caprin tyyppi E(?) on heavyduty -laatikko ("hummer") joka on samoilla spoorimitoilla mutta järeämpi 4v. Käytetty mm. Capri mk1-3 3,0 ja 2,8i, Granada 3,0. Näyttää samalle kuin 2000E (Corsair) mutta on isompi, kolmella siirtäjätangolla.

:arrow: jjs kirjoitti:
-type9 4-syl ja V6 2wd kamat eivät sovi ryhmäpyörästön ja sen laakeroinnin osalta type9 4wd kuoriin.

Tarkoitin tällä sitä että XR4x4 tyyppi 9 on varustettu ryhmäpyörästön isommalla etupään laakerilla; ryhmäp. laakeripesä on isompi ja akseli tulee koteloon etupäähän kiinni pulteilla, ei sovitteella. Tähän en ole löytänyt poikkeusta n.6-7 purkamassani XR:n laatikossa :?:

:arrow: jjs kirjoitti:
- Pääakseli ei ole sama 4x4 vs. 2wd. Nelikossa muutoksia keskitasauspyörästön takia.

Olet oikeassa, muistin väärin :oops:
Tuo oma herja väärinkirjoittelusta nyt kyllä k*saisi omaan nilkkaan :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Pe Toukokuu 19. 18:21:47 2006

Siis type N on laatikko josta britit käyttää koodia E?
Esim. https://www.burtonpower.com/technical/tt_typeE.html

Mistä noi britit koodejansa ammentaa vai onko ford koodannut laatikkonsa eri maihin eri kirjaimin? vai sekoaako nyt malli kohtaiset koodit ja laatikoiden koodit? Eikös esim. escortin (mk1 ja 2) manuaalilaatikot ole koodattu A ja B ja vastaavasti taunuksen on A ja B. Escossa A tarkoittaa type 2 laatikkoa ja B tarkoittaa type E laatikkoa. Kun taas taunuksessa A on type 3 ja B on type E.

jjs kirjoitti: Tarkoitin tällä sitä että XR4x4 tyyppi 9 on varustettu ryhmäpyörästön isommalla etupään laakerilla; ryhmäp. laakeripesä on isompi ja akseli tulee koteloon etupäähän kiinni pulteilla, ei sovitteella. Tähän en ole löytänyt poikkeusta n.6-7 purkamassani XR:n laatikossa :?:
Mä olen kuvitellut että tuo muutos tuli jostakin vuosimallista alkaen V6 (ja transitin?) laatikoihin koska OHC:n 5v laatioissa säilynyt ja 4v laatikosta periytyvä ryhmäpyörän etulaakerointi ei noissa "vääntö"moottoreissa kestänyt.

Toi mun risteyttämäni v6 4x4 laatikko oli ehkä -85 tai -86 mallisesta (koska 4x4 tuli markkinoille?) 4x4:sta ja siinä ei tuota vahvistettua ryhmäpyörän etulaakeria ollut. Toki sekin laatikko saattoi olla jo aiemmin 2wd osilla korjattu. Ryhmäpyörän etulaakerin särkyminen oli senkin laatikon hajoamisen alkusyynä.

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » La Toukokuu 20. 14:31:19 2006

Tuo parannettu laakeri tuli käsittääkseni noin vuonna -87 2.8 ja 2.9 koneisiin autoihin. Omien kokemusten mukaan löytyy ainakin 2.9 takaveto Scorpiosta vuodelta -88. Oman Sierran laatikosta sorvasin ryhmäpyörästön pään käypäiseksi tuolle laakerille ja sovitin akselinnatsan kuoreen ja kytkinkoppaan.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Toukokuu 21. 16:47:35 2006

Kestääkö tuo dohc MT75 katuslikseillä kiihdytystä?

Vastaa Viestiin