MT75 ja jähmeä vaihdekeppi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

MT75 ja jähmeä vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Joulukuu 4. 18:02:35 2005

Tämä nyt on taas vähän tälläinen "noob" kysymys mutta... Kävin koeajamassa yhtä 4x4 nelikko Sierraa ja ainakaan siinä vehkeessä vaihdekepin kulku ei ollut herkimmästä päästä. Kait tuossa MT75 laatikossa pitäisi vaihteen ollessa vapaalla kepin keskittyä itsestään "keskelle" kuten omassa Type9 laatikossanikin? Tuossa ajamassani Sierrassa vaihdekepin liikkeet oli siis sellaisia hiukan jähmeitä ja vaihteen ollessa vapaalla keppi pysyi juuri siinä paikassa mihin sen jätti, eikä hakeutunut itsestään keskelle.

Kysyistä autoa en kyllä osta, koska hinta/kunto ei kyllä kohdanneet, ainakaan minun mielestäni. Lisäksi myyjän tarinat auton käytöstä ei oikein vakuuttaneet kun katseli missä kunnossa auto oli...

MT75 tuntuu olevan aika pitkät liikeradat sivusuunnassa verrattuna omaan Type9 lootaani, mutta tietysti tuon kepin jähmeys saattoi myös hämätä.
Viimeksi muokannut Zipi, Ke Tammikuu 3. 13:18:02 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Joulukuu 4. 18:35:20 2005

Empä tuosta muuta mene sanomaan, mutta es. talvella keppi on jäykkä!
Sitten kun laatikko lämpeää niin keppi liikku paremmin, mutta ei tietääkseni ikinä saavuta samanlaista liikkuvuutta kuin type 9 laatikko :?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Joulukuu 4. 18:44:14 2005

Okei, eli voisi olettaa että kyseisen auton laatikko on ollut ihan normaalissa kondiksessa. Ihmetytti vain kun kaikissa autoissa joilla olen tähän saakka ajanut on kyllä vaihdekeppi vapaalla ollessaan itsestään keskittynyt kun on irti päästänyt...

[EDIT]

Joku vois sanoo pitäiskö ton kepin vapaalla keskittyä itsestään liikeratojen keskipisteeseen vai ei? Siis niinkuin Type9:ssä esimerkiksi, kuten ylipäätään kaikissa muissakin ajamissani autoissa...

[/EDIT]
Viimeksi muokannut Zipi, Su Joulukuu 4. 22:55:04 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Joulukuu 4. 20:20:57 2005

Jos on jotkut paskat öljyt (jotkut muut kuin fordin) laitettu laatikkoon niin keppi voi tuntua jähmeältä. Myös vaihteiden kytkeytyminen on hidasta.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Joulukuu 4. 23:43:48 2005

Omassa(emännä siis :) ) on samanlainen "vika" että keppi tuntuu hieman tahmealle.Öljyt pitäneen koittaa vaihtaa tuohon hetken kuluttua ja katsoa kuinka vaikuttaa.
Mitenkäs tuossa nelikossa tuo kulku puolen loppu 180 tienoilla(valmistajan mukaan) on,loppuuko välitykset vai koneesta paukut tuossa vaiheessa ? Ainakin alkupään pykälät paljon tiheämmän oloisilta kuin 2vetoisissa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ma Joulukuu 5. 0:03:12 2005

Aksu kirjoitti:Omassa(emännä siis :) ) on samanlainen "vika" että keppi tuntuu hieman tahmealle.Öljyt pitäneen koittaa vaihtaa tuohon hetken kuluttua ja katsoa kuinka vaikuttaa.
Mitenkäs tuossa nelikossa tuo kulku puolen loppu 180 tienoilla(valmistajan mukaan) on,loppuuko välitykset vai koneesta paukut tuossa vaiheessa ? Ainakin alkupään pykälät paljon tiheämmän oloisilta kuin 2vetoisissa.
MT 75 laatikoissa ei kannattais käyttää kuin Fordin niihin suosittelemaa öljyä.
Kulku puolesta, mihin 120 hv ja vajaa 170nm. riittää?
Vastaan itse, se yltää valmistajan ilmoittamaan suorituskykyyn. :roll:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Joulukuu 5. 2:02:05 2005

Mulla oli vähän naheeta laatikon toiminta viime talvena, tuntui syncrovikaiselta yms. epäilin ettei kytkin irroita kunnolla, mutta vika olikin sökössä silmälaakerissa.
DOHC nelarissa on 3.92 perät voiko se noilla tehoilla juuri kovempaa(180) kulkeakkaan, kun kone vielä hyytyy kovemmilla kierroksilla,
Cossu korisena tosin kyllä liikahtaa kovempaa tosinopeutta kuin em. lukema.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Joulukuu 5. 12:52:47 2005

SLEI kirjoitti:Mulla oli vähän naheeta laatikon toiminta viime talvena, tuntui syncrovikaiselta yms. epäilin ettei kytkin irroita kunnolla, mutta vika olikin sökössä silmälaakerissa.
DOHC nelarissa on 3.92 perät voiko se noilla tehoilla juuri kovempaa(180) kulkeakkaan, kun kone vielä hyytyy kovemmilla kierroksilla,
Cossu korisena tosin kyllä liikahtaa kovempaa tosinopeutta kuin em. lukema.
Mulla tossa dohc sierrassa on myös kylmänä kankee loota ja rusahtaa helposti,jos vaihtaa liian nopeasti. Heti kun lämpee,on ihan erilainen. Öljyt sun muut myös kunnosssa.
Ai niin ja se loota tai jotain sieltäpäin ulvoo muutaman sata metriä aina pakkasella. Jos on lohkolämppäri ollu yöllä,niin ei mitään.

Vois hyvinkin olla silmälaakerivika tossakin. Ei toi nyt hirveesti tommosessa työmatka-autossa haittaa. Aika rimpulan tuntuinen laatikko toi mt75 jotenkin on. Ainakaan 2.0ohc:n (olikos se juuri se type-9) ja cossun laatikolla ei ole noin huono toimivuus.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Joulukuu 6. 12:15:28 2005

Silmälaakerivika kehittyi aika nopeasti siihen pisteeseen, että auto rupesi ryömimään ja laatikon irrotuksen yhteydessä kytkinakselin päässä oli jo pieniä vaurioita.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 6. 16:34:14 2005

Zipi kirjoitti:Joku vois sanoo pitäiskö ton kepin vapaalla keskittyä itsestään liikeratojen keskipisteeseen vai ei? Siis niinkuin Type9:ssä esimerkiksi, kuten ylipäätään kaikissa muissakin ajamissani autoissa...
Itse itselleni vastaten: Niin loogista kuin se onkin, niin myös MT75 laatikossa kepin pitää keskittyä itsestään liikeratojen keskelle kun vaihde on vapaalla ja kepistä päästää irti. Tänään testaamassani MT75 lootassa myös kepin liikkuminen oli aikalailla verrattavissa Type9:n kepin liikkumiseen, eli ei se oikeasti saa tahmata.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 6. 21:50:40 2005

jospa aloittais vaihteisto öljyjen vaihdolla ja ainoastaan foordin alkuperäisiin mt-75 öljyihin.
kaikki noi tämän topiikin viat viittaa tuohon öljyyn.
voi tietysti olla mitämuutakin mutta väärä öljyn lisäaine aiheuttaa noi viat
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » Ke Joulukuu 7. 15:48:57 2005

Ja yleensä se vaihteensiirtovivuston mokkula laatinkonpäässä (ei laatikon sisällä) on kulunut ja keppi tuntuu puurokauhalta, ja pidentää kepin liikettä.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Joulukuu 7. 16:51:16 2005

Antti kirjoitti:Ja yleensä se vaihteensiirtovivuston mokkula laatinkonpäässä (ei laatikon sisällä) on kulunut ja keppi tuntuu puurokauhalta, ja pidentää kepin liikettä.
No juuri tästä oli sysymys! Mutta enpähän tuota autoa kuitenkaan itselleni hanki, kun ei hinta ja tarjonta kohtaa. Tietääpä seuraavan kerran mikä mättää jos tulee vastaava eteen.

Onko toi muuten kallis osa / vaikea vaihtaa?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » To Joulukuu 8. 1:30:29 2005

antti sen vaihto juuri omaansa, ja se tietää, että kysyppä siltä. muistaakseni 80€ ja suht helppo vaihtaa.
Se menee väljäksi kun sen mokkulan värinänvaimennin kuluu. Eli vaikka testaa jotain laatikkoa kepistä ja se tuntuu 700tkm ajetulta se laatikko niin itse laatikko voi olla aivan timantti mutta se vipuhelvetti vain kulunut. että uusikaa jos haluatte fiksumpaa vaihdeväliä.

Ja mt75:ssahan pitää olla atf:t koska se on neulalaakeroitu.


T:miika

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Joulukuu 8. 7:23:37 2005

sierrakuski kirjoitti: Ja mt75:ssahan pitää olla atf:t koska se on neulalaakeroitu.
Eipäs... ATF:t B&W T5:een, MT75:een Fordin omat tuolle laatikolle tarkoitetut litkut ja Type-9:lle käy mikä vaan vaihteistoöljy.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » To Joulukuu 8. 8:57:05 2005

SLEI kirjoitti:Mulla oli vähän naheeta laatikon toiminta viime talvena, tuntui syncrovikaiselta yms. epäilin ettei kytkin irroita kunnolla, mutta vika olikin sökössä silmälaakerissa.
DOHC nelarissa on 3.92 perät voiko se noilla tehoilla juuri kovempaa(180) kulkeakkaan, kun kone vielä hyytyy kovemmilla kierroksilla,
Cossu korisena tosin kyllä liikahtaa kovempaa tosinopeutta kuin em. lukema.
mulla kulki eka nelikko 215 mittarin mukaan, mitälie sit todellista nopeutta.. silmälaakeri särky siitäkin, alko pitää sellasta kirskuntaa ninku siel olis ollu sika välissä..
#350

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Joulukuu 8. 10:19:09 2005

MouTine kirjoitti:
sierrakuski kirjoitti: Ja mt75:ssahan pitää olla atf:t koska se on neulalaakeroitu.
Eipäs... ATF:t B&W T5:een, MT75:een Fordin omat tuolle laatikolle tarkoitetut litkut ja Type-9:lle käy mikä vaan vaihteistoöljy.
Ei oo MT75:stä kokemusta, joten laittaisin just voortin omat/ täsmälleen vastaavan luokituksen omaavat, B&W toimii hyvin ATF:llä ja type-9:n huomasin olevan paljon herkempi atf:llä ku tavallisella öljyllä, no onhan siihä jos viskositeettierokin onko 80-W90 vai ATF, mut eipähä oo pakkasellakaa semmonen "jäykkis". Nimim. takavuosina pariviikkoa putkeen -35 ja töihin vaan.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Tammikuu 3. 13:17:22 2007

sierrakuski kirjoitti:antti sen vaihto juuri omaansa, ja se tietää, että kysyppä siltä. muistaakseni 80€ ja suht helppo vaihtaa.
Se menee väljäksi kun sen mokkulan värinänvaimennin kuluu. Eli vaikka testaa jotain laatikkoa kepistä ja se tuntuu 700tkm ajetulta se laatikko niin itse laatikko voi olla aivan timantti mutta se vipuhelvetti vain kulunut. että uusikaa jos haluatte fiksumpaa vaihdeväliä.
Saako tätä muualta kuin Fordilta ja mikähän mahtaa olla kyseisen mokkulan oikea nimi?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Toukokuu 10. 20:57:06 2007

Pakko kait se on nostaa tätäkin... Eli edelliseen kysymykseeni kun ei oltu vastattu, niin ilkeän kysyä toistamiseen:

Saako tuota kuluvaa mokkulaa mistään muualta kuin Voortilta itseltään? Ja tietääkö kukaan sen oikeaa nimeä, vai onko Microcatiskan osanumero ainut varma tärppi (on tietysti jos osaa ei saa kuin Voortilta)?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » To Elokuu 2. 9:45:56 2007

Zipi kirjoitti:Pakko kait se on nostaa tätäkin... Eli edelliseen kysymykseeni kun ei oltu vastattu, niin ilkeän kysyä toistamiseen:

Saako tuota kuluvaa mokkulaa mistään muualta kuin Voortilta itseltään? Ja tietääkö kukaan sen oikeaa nimeä, vai onko Microcatiskan osanumero ainut varma tärppi (on tietysti jos osaa ei saa kuin Voortilta)?
Nostellaaas vanhaa aihetta...
Eli muakin kiinnostas tämä tieto et saako tota mistään muualta ku fordilta ja sit jos jollain olis kuvaa tästä "mokkulasta" esim microcatistä tai jostain ni hahmottas suurinpiirtein millasta palikkaa mää tarviisin tohon väljänkepin omaavaan MT75 lootaani.

Tää MY75 loota on mulle täysin outo, aina ollu T9 laatikko jossain vehkeessä :?

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Elokuu 2. 14:28:35 2007

henu kirjoitti:
Zipi kirjoitti:Pakko kait se on nostaa tätäkin... Eli edelliseen kysymykseeni kun ei oltu vastattu, niin ilkeän kysyä toistamiseen:

Saako tuota kuluvaa mokkulaa mistään muualta kuin Voortilta itseltään? Ja tietääkö kukaan sen oikeaa nimeä, vai onko Microcatiskan osanumero ainut varma tärppi (on tietysti jos osaa ei saa kuin Voortilta)?
Nostellaaas vanhaa aihetta...
Eli muakin kiinnostas tämä tieto et saako tota mistään muualta ku fordilta ja sit jos jollain olis kuvaa tästä "mokkulasta" esim microcatistä tai jostain ni hahmottas suurinpiirtein millasta palikkaa mää tarviisin tohon väljänkepin omaavaan MT75 lootaani.

Tää MY75 loota on mulle täysin outo, aina ollu T9 laatikko jossain vehkeessä :?
Kannattaa katsoa ettei kepin päällä olevat muovit heilu itse kepissä, joka tekee vaihtamisesta soutamista. Siviiliautossahan voi pakkilukon jättää pois, joten kepistä on helppo tehdä kiinteä. saa siihen myös pakkilukon viriteltyä 8) .
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Elokuu 2. 23:47:58 2007

Orkkis keppi ja sen "kiinnityskehys" laatikkoon on kyllä vanhemmiten aika kehno. B&M vaihdekeppi tilalle ja kehyksen kumiholkit kankaalle + teräksiset sorvatut holkit hitsaamalla paikoilleen niin johan alkaa kepin toiminta olemaan huomattavasti parempi ja tarkempi kuin type 9 laatikossa. Samalla voi porata siihen siirtotankoon ja yhdysholkkiin esim 1mm isomman reiän ja tapittaa uudestaan jolloin saa vielä siitäkin välykset pois.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Elokuu 3. 10:48:14 2007

Cosesc kirjoitti:Orkkis keppi ja sen "kiinnityskehys" laatikkoon on kyllä vanhemmiten aika kehno. B&M vaihdekeppi tilalle ja kehyksen kumiholkit kankaalle + teräksiset sorvatut holkit hitsaamalla paikoilleen niin johan alkaa kepin toiminta olemaan huomattavasti parempi ja tarkempi kuin type 9 laatikossa. Samalla voi porata siihen siirtotankoon ja yhdysholkkiin esim 1mm isomman reiän ja tapittaa uudestaan jolloin saa vielä siitäkin välykset pois.
Mistähän näitä teräksisiä holkkeja alkaisi etsiä? Saattaisi tämänkaltainen ratkaisu kiinnostaa.... Onko valmiita, vai tartteeko teetättää jossain, kun itsellä ei ole vehkeitä millä sorvailla. Jos valmiina jostakin saapi, niin osanumerot/tarkat nimikkeet ei olisi pahitteeksi. :roll:

Jos omatekeleitä, niin oisko kellään valmiista ratkaisusta kuvia?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Elokuu 3. 12:33:25 2007

Voi kai niiden kumien paikalle laittaa vaikka sopivia prikkoja, jos ei sorvia ole käytettävissä.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Vastaa Viestiin