Öljynjäähdytin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Joulukuu 30. 9:42:17 2005

Eli löytyy Setrab:in öljynjäähdytin ja kysymys kuuluu, onko öljyn hyvä tulla alhaalta vai ylhäältä päin jäähdyttimeen?

Kummankinlaisia asennuksia nähty.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Joulukuu 30. 10:03:05 2005

Jos tulee ylhäältäpäin niin ei ainakaan jää paljoa "ilmataskuja". Näin mun maalaisjärjellä ajateltuna, tuskin sillä muuta merkitystä on?
Ford Fiesta ST 2013
#727

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Joulukuu 30. 10:05:14 2005

Ylhäältä sisään ja alhaalta ulos,näin itse laittaisin. Mut en usko että sillä on niin suuri merkitys.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 30. 11:05:51 2005

SamiH kirjoitti:Jos tulee ylhäältäpäin niin ei ainakaan jää paljoa "ilmataskuja". Näin mun maalaisjärjellä ajateltuna, tuskin sillä muuta merkitystä on?
onkos se näin? täytä astiaa ylhäältä niin ei koskaan täyty jos pohjassa on reikä, ellei tulopaine kasva suuremmaksi kuin poistoreiän kapasiteetti..

mut täytä alhaalta ja poistoreikä on ylimpänä niin.. esim perämoottorin peräöljynvaihto/vast..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Joulukuu 30. 11:23:49 2005

...mutta entäpä, jos tulo ja poisto ovat ylhäällä tai alhaalla? Siis jäähy asennettu "vaakatasoon".

Mulla on ylhäällä tulo ja poisto, tuossa vasemmassa laidassa
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 30. 11:31:53 2005

sierra4x4tbo kirjoitti:...mutta entäpä, jos tulo ja poisto ovat ylhäällä tai alhaalla? Siis jäähy asennettu "vaakatasoon".

Mulla on ylhäällä tulo ja poisto, tuossa vasemmassa laidassa
eipä sillä taida olla väliä mistä se tulee, kunhan se poisto on siellä "ylimmässä" kohdassa..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Joulukuu 30. 11:47:30 2005

Aihetta sivuten,eikö cossun oma ö-jäähdytin riitä katu vehkeisiin?

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Joulukuu 30. 12:20:50 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:Aihetta sivuten,eikö cossun oma ö-jäähdytin riitä katu vehkeisiin?
Ei riitä sitten kun ajetaan isoo kovaa..
Toyota Supra TT

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Joulukuu 30. 12:23:11 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:Aihetta sivuten,eikö cossun oma ö-jäähdytin riitä katu vehkeisiin?
Tiettyyn pisteeseen asti.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 30. 12:27:40 2005

jesus48 kirjoitti:Ylhäältä sisään ja alhaalta ulos,näin itse laittaisin. Mut en usko että sillä on niin suuri merkitys.
vai oliko se sittenkin toisin päin

voisi tulla kiva ylläri kun kone on kuuma ja ajaa isoa kovaa ja sitten öljyn jäähdyttimen termari aukeaisi ja öljyä tulvisi lauhdúttimeen ja alkaisi työntää ilma kuplia järjestelmän lauhduttimen "taskuista".
olisi kiva aina arpoa mikä laakeri tällä kertaa hajosi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Joulukuu 30. 12:38:41 2005

Niin siis.. letkulähdöthän ovat meno ja tulo samassa päädyssä... aika kinkkinen kysymys :wink:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Joulukuu 30. 13:33:48 2005

Tuota sinun kuvalinkkiä kun katsoo niin saa käsityksen että eripäädyissä mutta samlla puolella on meno ja tulo.....
Ford Fiesta ST 2013
#727

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Joulukuu 30. 13:42:51 2005

Mulla se on tuolleen lappeellaan! Tulo ja lähtö yläpuolella. Tiedä miten sitten toimii?
http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... PhotoID=91
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Joulukuu 30. 14:01:41 2005

qreippi kirjoitti:Niin siis.. letkulähdöthän ovat meno ja tulo samassa päädyssä... aika kinkkinen kysymys :wink:
hmmm. eikös tuo olisi silloin sama kuin astuisit ovesta sisään ja olisit taas ulkona? :-s
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Joulukuu 30. 14:37:34 2005

sierra friikki kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:Ylhäältä sisään ja alhaalta ulos,näin itse laittaisin. Mut en usko että sillä on niin suuri merkitys.
vai oliko se sittenkin toisin päin

voisi tulla kiva ylläri kun kone on kuuma ja ajaa isoa kovaa ja sitten öljyn jäähdyttimen termari aukeaisi ja öljyä tulvisi lauhdúttimeen ja alkaisi työntää ilma kuplia järjestelmän lauhduttimen "taskuista".
olisi kiva aina arpoa mikä laakeri tällä kertaa hajosi.
no kun vähän aikaa raapii kaljua ja ottaa järjen käteen niin kyllä se on toisin päin..eli väärässä taisin olla..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 30. 15:55:48 2005

paperman kirjoitti:Mulla se on tuolleen lappeellaan! Tulo ja lähtö yläpuolella. Tiedä miten sitten toimii?
http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... PhotoID=91
kun ne on yläpuolella niin kyllä se ilma poistuu sieltä ihan virtauksen mukana vai keksitkö missä löytyisi paikka ilma taskulle
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Joulukuu 30. 16:57:28 2005

pakko oli vastata :wink: miten sinne ilmaa tulee ??? kun käynistät moottorin niin öljynpaine menee kennonläpi ja ilmat tulee pois sen jälkeen sinne ei voi tulla ilmaa vai voiko ?

samakun vaihdat öljynfilterin voiko sinnekin jäädä ilmaa :wink:

omassa on tulo ja lähtö alaspäin ja 5h radalla ajettu ja KOVAA eikä ongelmia

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Joulukuu 30. 17:22:28 2005

sierra friikki kirjoitti:
paperman kirjoitti:Mulla se on tuolleen lappeellaan! Tulo ja lähtö yläpuolella. Tiedä miten sitten toimii?
http://groups.msn.com/Pauhupaja/shoebox ... PhotoID=91
kun ne on yläpuolella niin kyllä se ilma poistuu sieltä ihan virtauksen mukana vai keksitkö missä löytyisi paikka ilma taskulle
No eikai sitä ilmaa ole kuin omissa housun taskuissa!?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Pe Joulukuu 30. 17:56:14 2005

Moottoripyörissä noita öljynjäähdyttimiä näkee vaikka mitenpäin. Minusta sillä ei ole mitään merkitystä mitenpäin se siellä on kun paineella öljy menee läpi.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 30. 21:33:51 2005

kuulkaas laittakaa ne ihan miten itse haluatte .laittakaa vaikka takaluukkuun ja öljyt takarenkaille.
mää luulen että pidän tammikuu 2006 lupauksen ja en kirjoita yhtään teknistä asiaa sivuille.

-miten sinne tulee ilmaa muka!!!
luuletko tosiaan että sun öljy on täysin kuplatonta ja kirkasta kun se kiertää siellä 3 baarin paineella.
ihmeellisiä ajatuksia tekniikasta
teeppä ihan yksinkertainen testi
ota kirkkaaseen pulloon öljyä ja ravista sitä 10 sec.
anna seoksen selkiytyä 5 minuttia ja katso millaista öljyä on pullossa.
jos aine on kuplatonta niin katso tarkemmin.


- mulla ei ole ongelmaa kun viiletän radalla miljoonaa!!!!!

ootkos katellut kuulerin sisään ilma määriä.katellut pikkuriikkisella kameralla putkea pitkin - ei siellä ilmaa näkyny,mut vähän mustaa oli

tähän koko topiikkiin voisi todeta että ajatelkaa ensin mitä kysytte ja vastaatte.
ja jos ootte viisaita rakentajia niin tehkää sitten omien tunteiden mukaan niin saatte juuri sellaisen vehkeen minkä haluatte.
vilppulan tila vaikenee kuukaudeksi vähintään.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Joulukuu 30. 21:54:51 2005

eli ihansama miten laittaa lähdöt öljynjäähyttimestä koska ilmaa tulee kuitenkin öljypohjasta vai :wink:

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 30. 22:18:54 2005

tuota kaikki riippuu varmaan siitä onko se lauhdutin öljypinnan ylä- vai alapuolella..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Joulukuu 30. 22:59:49 2005

Timo kirjoitti:tuota kaikki riippuu varmaan siitä onko se lauhdutin öljypinnan ylä- vai alapuolella..
Yleensäkkin yläpuolella, koska alapuolella se raapis maata :cry:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Joulukuu 15. 19:03:35 2006

Olisikohan jossain autossa vakiona termostaatillinen öljylauharin ryöstölaippa? Uus maksaa n. 80e mitä hieman googlasin. Tietysti jos joltakulta semmoinen löytyy ylimääräisenä, niin wink wink :wink:

Vastaa Viestiin