Turbo +400hp

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jontsa
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulukuu 29. 21:05:30 2005

Turbo +400hp

Viesti Kirjoittaja jontsa » La Tammikuu 21. 7:00:09 2006

Tervehdys kaikille!

Olen "uusi" näissä turbo jutuissa ja tarvitsen vähän konkareiden tietotaitoa. Tarkoitus olisi turbottaa sierra mk2 is ja pysytellä 8-ventt. tekniikan parissa. Nyt kuitenkin turbo-ahtimen valinnassa kuuntelisin mielellään teidän "jo asian kanssa painineita" mielipiteitä ja kokemuksia.
Vehkeestä olisi tarkoitus tehdä ajettava ja suht tehokas. Haave +400 hp ja että "herätys" tulisi alhaalta, mielellään alle 3000 rpm:n. Liekö edes mahdollista moinen illuusio? Moottorinohjaus on tarkoitus laitta ohjelmoitavaksi ( tatech, hestec,...). :D

PS. Jos jollakulla on joutavia hyviä ja edullisia osia moiseen autoon niin tarjotkaa ihmeessä!

-jontsa-

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » La Tammikuu 21. 7:57:58 2006

Tervehdys vaan!
Tuolla on jotaan juttua noista turboista --> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=93801

Holset HX40 tai H1D/E on ihan käypä ahdin noita tehoja haettaessa myös Garretilta löytyy esim. GT sarjalaisia jotka varmasti potkii tonne saakka esim. GT37 tai 40. GTR sarjan kuulalaakeriahtimet on kalliita mutta varmasti hyviä tosin niihin on aika heikko varaosa saanti ja monen mielestä ne on ns. kertakäyttö ahtimia. RS500 tyyppinen ahdin (Garret TO4) on kans semmonen millä on tehoja otettu kiitettävästi. Schwitzer S2B ja BG on kans pätevä ahdin.

Tohon heräämiseen en ota hirveesti kantaa,muut pystyy varmasti tohonkin vastaamaan jotaan pätevää. Toki siihen vaikuttaa moni asia.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Tammikuu 21. 10:00:16 2006


jontsa
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulukuu 29. 21:05:30 2005

Viesti Kirjoittaja jontsa » Su Tammikuu 22. 5:31:00 2006

Kiitos teille kommenteista ja linkeistä?
Mutta eikö kellään ole käytännön kokemusta noista ahtimista?
On kai joku käynyt dynottamassa laitteensa?
Onko nokka-axelilla miten suuri vaikutus ahtimen toimintaan alakierroksilla ( 2000-3000 rpm )?

-jontsa-

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Tammikuu 22. 9:50:59 2006

jontsa kirjoitti:Kiitos teille kommenteista ja linkeistä?
Mutta eikö kellään ole käytännön kokemusta noista ahtimista?
On kai joku käynyt dynottamassa laitteensa?
Onko nokka-axelilla miten suuri vaikutus ahtimen toimintaan alakierroksilla ( 2000-3000 rpm )?

-jontsa-
mettis on dynottanut oharista hx40:llä yli 400hv ja ei se nyt mikään helvetin ylävireinen tainnut olla, mies voi itse kertoa tarkemmin jos jaksaa / viitsii :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 22. 20:22:38 2006

jontsa kirjoitti:Kiitos teille kommenteista ja linkeistä?
Mutta eikö kellään ole käytännön kokemusta noista ahtimista?
On kai joku käynyt dynottamassa laitteensa?
Onko nokka-axelilla miten suuri vaikutus ahtimen toimintaan alakierroksilla ( 2000-3000 rpm )?

-jontsa-
Oma H1E 54/58 16 pesällä herää tuolla ohc:n kyljessä esim-> 4:lla 2000 lappu lattiaan 3000 kohdalla on 0,5bar , 4000 jälkeen täydet paineet. Paikoillaan vakio nokka. Penkissä viellä käymättä mutta kait siellä "cossun" verran voimia pitäisi olla. Ei se miitistä poistuessa pahasti jäännyt "is:n" nelikolle tai sitten se vain kiihdytteli nätisti edellä
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ti Tammikuu 24. 14:05:48 2006

Jos haluaa alhaalta heräävän moottorin niin ehdottomasti kuulalaakeriturbo. Se vain on niin.

Oletko muuten miettinyt paljonko pystyt kuluttamaan rahaa tuohon? Nimittäin halvalla saat huonon.

Kunnon turbo (bb) ja järkevä nokka ruiskulla ja kestävällä alakerralla maksaa, mutta herää myös alhaalta eikä rupea ahdistamaan ylhäällä.

jontsa
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulukuu 29. 21:05:30 2005

Viesti Kirjoittaja jontsa » Ti Tammikuu 24. 15:34:06 2006

Olen ehtinyt jo tehdä muutamia kyselyjä turbo-myyjiltä ja poikkeuksetta kaikki suosittelee kuulalaakeriturboa. Ne on kalliimpia kuin tavalliset, muutta varmasti herkempiä alakierroksilla. Hinnat näyttäisi olevan 1200€:stä ylöspäin. Rapakon takana samat turbot aikas lailla halvempia.
Tiedä sitten mistä moinen johtuu, liekö hinnoissa EU lisä? :wink:
Voimakoneen rakentaminen maksaa, ja vieläpä ajettavan voimakoneen!
Tarkoitan ajettavuudella että lähteepi vetämään alhaalta, eikä vasta 5000 rpm:ssä kuin leka varresta. (vai oliko se: mummo lumesta).
Coolereista on kyselty myös, hintahaarukka 250-650€. Johtuu pitkälti varmaan kennon rakenteesta, mutta silti isot on erot.
Mitä olette mieltä hukkaportista virikäytössä, kiinteä vai erillinen. Ja erillisissä sitten se viidakko alkaakin. :o
Kirjoitelkaa mielipiteitä ja kokemuksia.

-jontsa-

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ti Tammikuu 24. 16:09:47 2006

tossa mun entinen +400hv+500nm ohari sierra, hiukan alta 4000rpm alkaa potkimaan kunnolla...oli silti mukava ajettava pienillä rundeilla...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Tammikuu 24. 16:33:31 2006

mettis kirjoitti:tossa mun entinen +400hv+500nm ohari sierra, hiukan alta 4000rpm alkaa potkimaan kunnolla...oli silti mukava ajettava pienillä rundeilla...

Muistakko millasella puristuksilla oli sun pannu?

Omassa oli jotain luokkaa 7.5 ja oli aika tuskaa ajella alta 4000 kierroksen... No olihan siinä kyllä muutenkin vissiin kaikenlaista hämminkiä...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Tammikuu 24. 16:45:51 2006

Aksu kirjoitti:Oma H1E 54/58 16 pesällä herää tuolla ohc:n kyljessä esim-> 4:lla 2000 lappu lattiaan 3000 kohdalla on 0,5bar , 4000 jälkeen täydet paineet. Paikoillaan vakio nokka. Penkissä viellä käymättä mutta kait siellä "cossun" verran voimia pitäisi olla. Ei se miitistä poistuessa pahasti jäännyt "is:n" nelikolle tai sitten se vain kiihdytteli nätisti edellä
Kyllä se pikemminkin vaikutti siltä, että kun Cossusta loppui veto, sulla vasta alkoi puhaltamaan.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ti Tammikuu 24. 19:28:45 2006

AkiS kirjoitti:
mettis kirjoitti:tossa mun entinen +400hv+500nm ohari sierra, hiukan alta 4000rpm alkaa potkimaan kunnolla...oli silti mukava ajettava pienillä rundeilla...

Muistakko millasella puristuksilla oli sun pannu?

Omassa oli jotain luokkaa 7.5 ja oli aika tuskaa ajella alta 4000 kierroksen... No olihan siinä kyllä muutenkin vissiin kaikenlaista hämminkiä...
siin se varmaan 7.5-8:1 hujakoilla oli, männistä reunoilta milli pois ja kantta vähän avarrettu palotilasta ja hiukan plaanattu myös kannesta..
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Tammikuu 24. 21:31:37 2006

mettis kirjoitti:
AkiS kirjoitti:
mettis kirjoitti:tossa mun entinen +400hv+500nm ohari sierra, hiukan alta 4000rpm alkaa potkimaan kunnolla...oli silti mukava ajettava pienillä rundeilla...

Muistakko millasella puristuksilla oli sun pannu?

Omassa oli jotain luokkaa 7.5 ja oli aika tuskaa ajella alta 4000 kierroksen... No olihan siinä kyllä muutenkin vissiin kaikenlaista hämminkiä...
siin se varmaan 7.5-8:1 hujakoilla oli, männistä reunoilta milli pois ja kantta vähän avarrettu palotilasta ja hiukan plaanattu myös kannesta..

Justiisa joo... Jos nyt tekisin uuden ohari-turbon niin nostaisin puristukset johki reiluun 8.5 ja sitten semmonen ruutta missä nakutus systeemit niin varmaan toimis alakierroksilla paremmin...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Tammikuu 24. 23:10:19 2006

Turbo_IS kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Oma H1E 54/58 16 pesällä herää tuolla ohc:n kyljessä esim-> 4:lla 2000 lappu lattiaan 3000 kohdalla on 0,5bar , 4000 jälkeen täydet paineet. Paikoillaan vakio nokka. Penkissä viellä käymättä mutta kait siellä "cossun" verran voimia pitäisi olla. Ei se miitistä poistuessa pahasti jäännyt "is:n" nelikolle tai sitten se vain kiihdytteli nätisti edellä
Kyllä se pikemminkin vaikutti siltä, että kun Cossusta loppui veto, sulla vasta alkoi puhaltamaan.
Ainakin jotain positiivista huomattavissa sitten omassa.
AkiS kirjoitti:Justiisa joo... Jos nyt tekisin uuden ohari-turbon niin nostaisin puristukset johki reiluun 8.5 ja sitten semmonen ruutta missä nakutus systeemit niin varmaan toimis alakierroksilla paremmin...
Samaan tyyliin tuota omaa tehty,paitsi ruiskun osalta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Tammikuu 30. 11:01:40 2006

jontsa kirjoitti:Olen ehtinyt jo tehdä muutamia kyselyjä turbo-myyjiltä ja poikkeuksetta kaikki suosittelee kuulalaakeriturboa. Ne on kalliimpia kuin tavalliset, muutta varmasti herkempiä alakierroksilla. Hinnat näyttäisi olevan 1200€:stä ylöspäin. Rapakon takana samat turbot aikas lailla halvempia.
Tiedä sitten mistä moinen johtuu, liekö hinnoissa EU lisä? :wink:
-jontsa-
Miltä sivuilta rapakon takaa noita ahtimia löytyy?
Lähinnä joku GT3076BB,GT3582BB tai vastaavat kiinnostaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Tammikuu 30. 11:27:16 2006

siipicossu kirjoitti:
jontsa kirjoitti:Olen ehtinyt jo tehdä muutamia kyselyjä turbo-myyjiltä ja poikkeuksetta kaikki suosittelee kuulalaakeriturboa. Ne on kalliimpia kuin tavalliset, muutta varmasti herkempiä alakierroksilla. Hinnat näyttäisi olevan 1200€:stä ylöspäin. Rapakon takana samat turbot aikas lailla halvempia.
Tiedä sitten mistä moinen johtuu, liekö hinnoissa EU lisä? :wink:
-jontsa-
Miltä sivuilta rapakon takaa noita ahtimia löytyy?
Lähinnä joku GT3076BB,GT3582BB tai vastaavat kiinnostaa.
Tuolta kautta yhden tilannut www.futurez.fi
Myy samoja turboja kuin www.atpturbo.com ,tilaa mun käsityksen mukan tuolta noi omat myynnissä olevat.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

MikZ
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ » Ma Helmikuu 6. 19:54:21 2006

ATP:n kamoja saa myös tuolta http://www.speedimports.net, ja tulee tarvittaessa 5 päivässä, samalla hinnalla kun sivuilla lukee +tulli/alv.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ma Helmikuu 6. 20:32:46 2006

siipicossu kirjoitti:Miltä sivuilta rapakon takaa noita ahtimia löytyy?
Lähinnä joku GT3076BB,GT3582BB tai vastaavat kiinnostaa.
http://www.turbocalculator.com/ ja sieltä store. Viime vuonna oli paljon edullisia ahtimia myynnissä...nyt ei linkki jostain syystä toiminut?
S a a b & F o r d

Vastaa Viestiin