Ahtoputkien halkaisija?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Ahtoputkien halkaisija?

Viesti Kirjoittaja AnttiR » To Maaliskuu 2. 20:55:12 2006

Mittailin tuossa että minkä kokoisen coolerin sitä istuttaa tuonne escortin keulalle ja sitten aloin miettimään ahtoputkia niin ei ole isoa rakoa siinä syylärin ja pellin välissä niin aloin miettimään että kuinka paljon sen ahtoputken halkaisija pitäisi olla? Ei huvittaisi alkaa keulan peltejä leikkelemään.
Jäsen #1112

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Maaliskuu 2. 20:58:57 2006

Jossain kohti se ahtainkohta on, että ei ainakaan sitä pienempää (tarkoitan lähinnä kaasuläppää/turbon lähtöä). En tiedä kyllä mikä se optimaalinen koko putkella olisi, luultavasti hiukan isompi kuin turbon lähtö/kaasuläppä?
Ja yht'äkkiä ajateltuna luultavasti pitäisi olla samanverran virtauspinta-alaa kuin coolerin pilleissä yhteensä, muuten ilmeisesti menee coolerin virtauspinta-alaa hukkaan.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Maaliskuu 2. 21:06:11 2006

Laita 60 ja 60.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 2. 21:49:20 2006

S2 turbossahan onkin kapeampi jäähdyttäjä mikä helpottaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Pe Maaliskuu 3. 10:50:01 2006

JesseT kirjoitti:S2 turbossahan onkin kapeampi jäähdyttäjä mikä helpottaa.
Jaajaa, tuota en ollut tiennytkään.
Arska kirjoitti:Laita 60 ja 60
Niinpä taidan tehdä.
Jäsen #1112

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Maaliskuu 13. 22:11:54 2006

Onkos nyt sitten liian isosta putkesta haittaa? Siis en nyt puhu kuitenkaan kuin max. 3" putkesta.

Tuossa omassa projektissa (2.9i twinturbo) kun ahtimilta tulee 2" putket, yhtyy ennen cooleria, jossa sisäänmeno 3" ja ulostulo myös 3". Siitä sitten taas haarautuu kahdeksi 60mm (tai 2,5") kaasuläpille tultaessa. Lähinnä mietin vain, että vaikka coolerissa on nuo 3" lähdöt, niin onko kuitenkin 3" vähän turhan julmaa putkea? 2,5" varmasti riittäisi muuten, tehoa ei kuitenkaan ole tulossa sen enempää kuin minkä max. 1bar ahdoilla tuosta malmikasasta saa irti.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Maaliskuu 13. 22:28:40 2006

Mulla on 60mm sisään meno cuuleriin ja ulostulo 70mm.Ei suurempaa haittaa ole havainnut.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Maaliskuu 13. 22:49:05 2006

Onkos mitään järkee laittaa Ahtimelta > IC isompaa putkea, kuin se turbon lähtö on? T03 se on aika _pieni_

Kun tällä viikolla pitäs silikooniletkuja tilata, niin tilaanko supistajan, jolla saan isomman putken heti turbon jälkeen ic:hen.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Maaliskuu 13. 23:09:06 2006

AnttiR,
minkälaista pakettia oot rakentamassa, mun turbossa on leveä normi syylari ja 60mm putket, pikkasen joutu keulasta levittää mutta oli helppo homma. Ja coolerina toimii cosworth 2wd.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Maaliskuu 14. 9:50:21 2006

qreippi kirjoitti:Onkos mitään järkee laittaa Ahtimelta > IC isompaa putkea, kuin se turbon lähtö on?
Ei? Kunhan se putki ei ole rajoittava tekijä?
Jos coolerissa on eri kokoiset lähdöt, niin paras olisi, että ilma tulee isommasta putkesta ja lähtee pienemmästä. Selityksiä tuo tuskin edes tarvii jos yhtään miettii mitä ilmalle sielä coolerissa tapahtuu :).

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ti Maaliskuu 14. 19:09:51 2006

Stefa kirjoitti:AnttiR,
minkälaista pakettia oot rakentamassa, mun turbossa on leveä normi syylari ja 60mm putket, pikkasen joutu keulasta levittää mutta oli helppo homma. Ja coolerina toimii cosworth 2wd.
Coolerin kennon mitat on 56x30 ja tietysti se on vähän leveämpi päätyjen kanssa, peltejä joudun leikkelemään jo sen sovitusta varten ja lähdöt on 60mm. Tuon leveän normisyylärin kanssa sen meinasin laittaa kiinni.
Jäsen #1112

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Maaliskuu 14. 21:45:42 2006

koskar kirjoitti:
qreippi kirjoitti:Onkos mitään järkee laittaa Ahtimelta > IC isompaa putkea, kuin se turbon lähtö on?
Ei? Kunhan se putki ei ole rajoittava tekijä?
Jos coolerissa on eri kokoiset lähdöt, niin paras olisi, että ilma tulee isommasta putkesta ja lähtee pienemmästä. Selityksiä tuo tuskin edes tarvii jos yhtään miettii mitä ilmalle sielä coolerissa tapahtuu :).
Putkiks tulee nyt sit: Turbolta Coolerille 50mm, joka muuttuu ennen cooleria > 70mm ja Coolerilta > Imusarjaan 70mm putkella...

Syynä turbon 50mm lähtö ja coolerissa 70mm ja kaasuläppä myös 70mm.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Tammikuu 20. 19:47:58 2008

turbo-is evo1 pitää sisällään mitsu td04h 15g ahtimen jossa on 50mm lähtö ahtoputkelle; cooleri taasen on ihan toista ääripäätä (kun halvalla sain) eli kenno 600x300x75mm ja 75mm lähdöillä. mittailin että se pitäis just ja just sopia tuonne leveiden umpioiden kanssa.. iiässän vakio imusarjan sisäänmenoaukon halkaisijaa en oo edes mitannut vielä, joku vois kertoa joka ulkoa muistaa paljonko se on?

mietin tuossa vain että onko 3" putkista jotain haittaa vrt 2" pillit? Joka tapauksessa joutuu supistelemaan joka suuntaan niin mietiskelen vain että jos isommista putkista ei ole haittaa niin laitan nuo 3" kokoiset ihan vaikka kiusaksi..

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Tammikuu 20. 21:56:42 2008

Minulla samaa kokoa kiinakenno samin kanssa. Tai siis samin coolerin kanssa... :wink: Väkertelin itsekin tänään ahtoputkia ja tulee coolerilta 60mm kaasuläpälle 3" putkella. Onhan tuo ainakin miehekkään näköinen, jos ei muuta.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 22. 0:27:13 2008

Ittellä on taunuksessa joku, en muista mikä kaasuläppä, olisko ollu joku vähän alta 70mm, 280 kutosmersusta. Siihen tulee coolerilta 3" ahtoputket/letkut, eikä tuosta varmaan ainakaan mitään haittaa ole. Ja onhan se muhkeen näköstä torvee :)
Olen aprikoinut omassa pienessä mielessäni, että virtausnopeus rauhoittuu mukavasti ennen imusarjaan menoa, niin ilmansaanti jakautuu tasaisemmin kaikille imuputkille.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin