Paineen säädin vs. paineen tasaaja?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Paineen säädin vs. paineen tasaaja?

Viesti Kirjoittaja Pusa » La Syyskuu 2. 17:14:33 2006

Sain tuossa erään kaupankäynnin sivutuotteena muutaman kappaleen uusia tuollaisia.

Kuva on aika heikkotasoinen, mutta kyseessä on siis Boschin valmistama paineentasaaja. Nämä kyseiset tarkoitettu alunperin ainakin Opel Calibraan.

Mitä eroa loppupeleissä on säätimellä ja tasaajalla? Voiko säätimen korvata tasaajalla? Tasaajassakin on kuitenkin säätö.

Meinaan vaan, että itselle tulee kohta eteen uuden säätimen hankinta cossuun niin voisinko korvata orkiksen kuvan mukaisella tasaajalla?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Syyskuu 3. 15:57:42 2006

Ihan eri käyttötarkotus. Säädin alentaa paineen halutuksi kuristamalla paluulinjan virtausta, ja tasaaja on periaatteessa pieni paineakku, tasaa nopeat painesykkeet, ja varastoi vähän painetta. Ne on monesti semmosia tatin näkösiä ja niissä ei ole kuin yksi letkuliitäntä, kun säätimessä yhteensä kolme. Se kuvassa oleva on siis säädin, vaikka monesti tasaajaksi sanotaankin. Ja voi sen korvata.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Su Syyskuu 3. 17:14:55 2006

No säätimeksi minäkin sitä tuumailin, mutta googletus sarjanumerolla johtaa sitkeästi aina tasaajaan?

Onko tietoa tuon boschilaisen laadusta / toimivuudesta? Lähinnä kiinnostaa vertailu alkuperäiseen. Vai pitäisiköhän unohtaa tuo ja hankkia esim. FSE?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Syyskuu 3. 20:24:28 2006

Eipä oo boschilaisista henk. koht. moittimista. Varmasti hyvä valinta.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Syyskuu 3. 20:40:55 2006

Pusa kirjoitti:No säätimeksi minäkin sitä tuumailin, mutta googletus sarjanumerolla johtaa sitkeästi aina tasaajaan?

Onko tietoa tuon boschilaisen laadusta / toimivuudesta? Lähinnä kiinnostaa vertailu alkuperäiseen. Vai pitäisiköhän unohtaa tuo ja hankkia esim. FSE?
Niin riippuu tieten vähän mihin kohteeseen tuolla on käyttöä, en tiedä onko tuollainen boschin säädin rikastava. Malbassi ainakin on. Käsittääkseni kaikki säätimet joihin tulee ali/ylipaine on rikastavia
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Syyskuu 3. 22:30:09 2006

fsohc kirjoitti:Käsittääkseni kaikki säätimet joihin tulee ali/ylipaine on rikastavia
Yli 95% ei ole.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 4. 1:39:15 2006

Jep. Yleensä laihentavia alipaineen mukaan.

Ostin Cossun rallimoottorin kylkeen joskus samannäköisen, eri nrolla olevan kilpaversion (+ahtopainerikastuksella); jumitti monasti paineet tappiin. Oli pettymys.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Syyskuu 4. 1:45:14 2006

Fullspeed kirjoitti:Säädin alentaa paineen halutuksi kuristamalla paluulinjan virtausta
Vai toisin päin? ;-)
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Syyskuu 4. 21:17:04 2006

MouTine kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Säädin alentaa paineen halutuksi kuristamalla paluulinjan virtausta
Vai toisin päin? ;-)
Paine alentaa säätimen linjaamalla paluuvirran kuristusta :shock: :lol:
Laiskuus iskeny, tai oikeestaan se on iskeny vain kerran ja tuli jäädäkseen, en muista millon tämä tapahtu. No niin no, jos ei kuristusta, ei painetta. Eli paine avaa jousivoimaa vastaan kuristusta??? Kelpaako?
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Vastaa Viestiin