Erillinen hukkaportti

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Marraskuu 28. 20:15:27 2006

Onko porukka minkalaista porttia käyttäny?Valmistajia/faktoja voi pistää tänne sekä kokemuksia niitten toiminnasta 8)

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Marraskuu 28. 20:43:16 2006

Audin portti. On hyvä ja halpa, saa tarvittaessa varaosia, ei takkua ja on valurunkonen. Riittää aika moneen vehkeeseen.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Marraskuu 28. 23:44:40 2006

timoheikkinen792 kirjoitti:Onko porukka minkalaista porttia käyttäny?Valmistajia/faktoja voi pistää tänne sekä kokemuksia niitten toiminnasta 8)
Älä laita liian isoa!

Itsellä tais olla 55mm venttiili (AMW:n iso portti), liian iso. Voi olla yksi syy padan huonoon heräävyyteen.

Ensi kaudeksi laitetaan ~40mm sisähalkaisijalla oleva kuristin porttia ennen.

Muuten toimii hyvin..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Marraskuu 29. 0:15:03 2006

sierra4x4tbo kirjoitti: Älä laita liian isoa!

Itsellä tais olla 55mm venttiili (AMW:n iso portti), liian iso. Voi olla yksi syy padan huonoon heräävyyteen.

Ensi kaudeksi laitetaan ~40mm sisähalkaisijalla oleva kuristin porttia ennen.

Muuten toimii hyvin..
No eihän se nyt siihen heräämiseen vaikuta. Ihan samalla lailla se kerää ahtoja pienelläkin portilla siihen asti kunnes se portti aukeaa. Olettaen että käytössä on tietenkin jo rajapaineventtiili, ja jos ei ole niin kannattaa se hommata ennenkun rupeaa mitään kuristimia sinne tekemään. Ja ei siitä isosta mitään haittaa ole, päinvastoin, ei rupee ainakaan pakopuoli heti ahistamaan. Ja puhutaan siis hukkaportista :)
Toyota Supra TT

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Marraskuu 29. 0:46:33 2006

Hena kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti: Älä laita liian isoa!

Itsellä tais olla 55mm venttiili (AMW:n iso portti), liian iso. Voi olla yksi syy padan huonoon heräävyyteen.

Ensi kaudeksi laitetaan ~40mm sisähalkaisijalla oleva kuristin porttia ennen.

Muuten toimii hyvin..
No eihän se nyt siihen heräämiseen vaikuta. Ihan samalla lailla se kerää ahtoja pienelläkin portilla siihen asti kunnes se portti aukeaa. Olettaen että käytössä on tietenkin jo rajapaineventtiili, ja jos ei ole niin kannattaa se hommata ennenkun rupeaa mitään kuristimia sinne tekemään. Ja ei siitä isosta mitään haittaa ole, päinvastoin, ei rupee ainakaan pakopuoli heti ahistamaan. Ja puhutaan siis hukkaportista :)
Kylläpä vaan vaikuttaa..

Tiedän pari tapausta, joissa tuo kuristaminen on auttanut (ei muita muutoksia). Ja ollut "liian" iso portti.

Itselle tulee toinen ahdin ja samalla kuristetaan tuota portille tuloa. Vinkki tuohon tuli sellaiselta taholta etten ala tällä tietotaidolla kyseenalaistamaan :wink:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Marraskuu 29. 5:37:35 2006

Hyvä ja halpa kiinalainen 46mm portti, eikä ainakaan vielä mitään ongelmia.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Marraskuu 29. 6:42:44 2006

sierra4x4tbo kirjoitti:Kylläpä vaan vaikuttaa..

Tiedän pari tapausta, joissa tuo kuristaminen on auttanut (ei muita muutoksia). Ja ollut "liian" iso portti.

Itselle tulee toinen ahdin ja samalla kuristetaan tuota portille tuloa. Vinkki tuohon tuli sellaiselta taholta etten ala tällä tietotaidolla kyseenalaistamaan :wink:
Tästä olis mielenkiintoista saada lisää perusteluja miksi isompi portti vaikuttaisi ahtimen heräämiseen. Olettaen että 100% kaasuista virtaa ahtimen läpi hukkaportin ollessa kiinne. Jotenkin vaikea ainakin maalaisjärjellä keksiä syytä miksi portin isompi koko muuttaisi asiaa. Kun jos asiaa ajattelee niin että ahdin herää huonommin, niin johonkin ne kaasut hävii tai sitten joku aiheuttaa virtaukseen muutoksia, turbulenssiä tms. No nää nyt on täysin mutua kun en ole noita hukkiksia päässyt vertailemaan omassa koneessa.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Marraskuu 29. 7:29:49 2006

Mahdollisimman iso portti vaan, pienellä tulee pakopainetta ja teho laskee, pahimmassa tapauksessa alkaa ahdistaa vielä niin paljon että ahdot karkaa. Mulla oli joskus 40mm portti ja oli liian pieni, nyt on hks kopio 50mm ja pelaa kun unelma.

Portti on 100% kiinni ahtimen herätessä, eli se ei vaikuta mitenkään heräämiseen. Vika on ihan jossain muualla jos ei ahdin herää, vaikkapa sen portin ohjauksessa. Ei kannata korjata oiretta, vian korjaaminen on parempi vaihtoehto.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Marraskuu 29. 7:31:45 2006

Yrkesman kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:Kylläpä vaan vaikuttaa..

Tiedän pari tapausta, joissa tuo kuristaminen on auttanut (ei muita muutoksia). Ja ollut "liian" iso portti.

Itselle tulee toinen ahdin ja samalla kuristetaan tuota portille tuloa. Vinkki tuohon tuli sellaiselta taholta etten ala tällä tietotaidolla kyseenalaistamaan :wink:
Tästä olis mielenkiintoista saada lisää perusteluja miksi isompi portti vaikuttaisi ahtimen heräämiseen. Olettaen että 100% kaasuista virtaa ahtimen läpi hukkaportin ollessa kiinne. Jotenkin vaikea ainakin maalaisjärjellä keksiä syytä miksi portin isompi koko muuttaisi asiaa. Kun jos asiaa ajattelee niin että ahdin herää huonommin, niin johonkin ne kaasut hävii tai sitten joku aiheuttaa virtaukseen muutoksia, turbulenssiä tms. No nää nyt on täysin mutua kun en ole noita hukkiksia päässyt vertailemaan omassa koneessa.
Joo mieluusti kuulisin minäkin syitä/perusteluita siitä miksi iso portti vaikuttaa ahtimen heräämiseen. Mulle tulee 50mm portti koska on pieni pakopesä ja tämä just sen takia ettei pakopuoli alkais ahistamaan niinku Hena jo totesi. HKS kopio portti tulee mulle.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Marraskuu 29. 8:03:46 2006

Skorppi kirjoitti:Mahdollisimman iso portti vaan, pienellä tulee pakopainetta ja teho laskee, pahimmassa tapauksessa alkaa ahdistaa vielä niin paljon että ahdot karkaa. Mulla oli joskus 40mm portti ja oli liian pieni, nyt on hks kopio 50mm ja pelaa kun unelma.

Portti on 100% kiinni ahtimen herätessä, eli se ei vaikuta mitenkään heräämiseen. Vika on ihan jossain muualla jos ei ahdin herää, vaikkapa sen portin ohjauksessa. Ei kannata korjata oiretta, vian korjaaminen on parempi vaihtoehto.
Mullakin jäi eskilstuunan 40mm portti pieneksi eikä päästy säätämään penkissä ollenkaan. Paineet eivät vain päässeet pois tarpeeksi joutusaan eli juuri niinkuin Skorppi toteaa paineet karkaa :roll: . Nyt asenteilla kanssa HKS 50mm kopio. Ebay:n kautta saa edullisesti ja helpolla.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ke Marraskuu 29. 8:41:01 2006

Juu ei portin koko heräämiseen vaikuta. Itsellä oli AMW:n pienin portti ja isolla ahtimella ahdot korkeilla kierroksilla hiipui aina ylöspäin. Paineita laskemalla kyllä tippuu ahdot yhäällä, mutta sitten herääminenkin huononee koska portti aukeaa aikaisemmin.

Eli isolla ahtimella pienempi portti hidastaa heräämistä, eikä päinvastoin.

Ja pienellä ahtimella on taas syytä olla iso portti jotta ei tehot tipu suurilla kierroksilla kun koko pakopaketti ahdistaa.

päätelmä: pienellä portilla ei tee mitään 8)

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Marraskuu 29. 9:40:55 2006

Juuri niin kuin tuossa aiemmin tuli mainittuakin pieni portti aiheuttaa heräämis ongelman ennemmin kuin iso.
Jos isolla portilla ei herää vika on portin ohjauksessa/liianpienessä painekellossa (ei saada käytettyä tarpeeksi jäykkää jousta).
Eli isossa portissa venttiili pinta-alaa johon pakopaine kohdistuu suurempi ja pakopaineen antama avausvoima venttiiliin suurempi ja portti "hiipii" auki liian aikaisin. (tällainen portti ei ole oikein valmistettu)
Jos avauskellon kalvon/männän pinta-ala on tarpeeksi iso suhteessa venttiiliin saadaan käyttää matalillakin ahtopaineilla jäykkää jousta joka pitää venttiilin varmemmin kiinni ennen haluttua ahtopainetta.
Isommalla venttiilillä pakokaasua saadaan johdettua turbon ohi pienemällä venttiilin avautumisella, eli avautumis ja sulkeutumispaineen ero pienempi kun venttiiliä ei tarvitse liikuttaa niin paljon.

Korjaus tällaiseen porttiin joka aiheuttaa huonosti heräämistä on vastapaine ohjaus.
Kalvon/männän kiinnipitopuolelle (jousen kaverix) laitetaan painetieto jota säädetään paineenalentimella. (samanlainen venttiili jota ootte kompuroissa nähneet jolla säädetään letkunpaine) Tällä saa samalla portaattoman ahtopainenn säädön. Näitä saa paineilma tarvikkeita myyvistä liikkeistä ja paine alueella 0-3bar.
Piirustuksen tekele ahtopainenn ohjauksesta http://www.tvracing.net/images/S%E4%E4t ... elm%E4.JPG

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Marraskuu 29. 16:25:43 2006

Kaverini kauppailee tuollaista ja ihan laadukkaalta vaikuttaa
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114728
Viimeksi muokannut fsohc, Ke Marraskuu 29. 16:39:23 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Marraskuu 29. 16:39:04 2006

fsohc kirjoitti:Kaverini kauppailee noita tuollaista ja ihan laadukkaalta vaikuttaa
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114728
Just möin ton pois koska ei sopinut nykysen sarjan ja ahtimen väliin hyvin :D

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Marraskuu 29. 16:40:17 2006

Yrkesman kirjoitti:Hyvä ja halpa kiinalainen 46mm portti, eikä ainakaan vielä mitään ongelmia.
Pystytkö pistään ulkomittoja vaikka yv:nä

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Marraskuu 29. 16:42:10 2006

timoheikkinen792 kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Hyvä ja halpa kiinalainen 46mm portti, eikä ainakaan vielä mitään ongelmia.
Pystytkö pistään ulkomittoja vaikka yv:nä
Joo, kuhan käyn tallilla seuraavaksi ja jos vielä jopa muistais mitata ne :)

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Marraskuu 29. 17:03:46 2006

Yrkesman kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Hyvä ja halpa kiinalainen 46mm portti, eikä ainakaan vielä mitään ongelmia.
Pystytkö pistään ulkomittoja vaikka yv:nä
Joo, kuhan käyn tallilla seuraavaksi ja jos vielä jopa muistais mitata ne :)
hieno homma 8)

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Marraskuu 29. 17:14:11 2006

Tuossa kuvassa oleva jossa punasta niin haluaisin,mut en muista äkkiä sen merkkiä ja sitä ei enää myydä suomessa... :cry: Sierrakuski voi sanoa merkin jos muistaa...

http://www.professionalmotor.fi/index.php?id=7

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Marraskuu 29. 17:34:46 2006

Mitäs raati sanoo tähän minun viritykseen jossa molemmilla pakopesän puolikkailla on oma hukkis(38mm)? kaasut menevät kuin pullossa siivelle asti, eli 1-4 ja 2-3 eivät sekoitu muualla kekenään!
fiestan sarja
Onkos plussaa tai miinuksia hukkis toteutuksessa :?:

Nuo portit on mallia kiina ilmeisesti samalta tehtaalta kuin edellä mainittu "hyvä ja halpa".

Aika lähelle Turbo smartin mittoja
#295

Rstf
Xr2i

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Marraskuu 29. 21:57:16 2006

hahahahahahaha :lol:

että sillee tälläkertaa. sierra4x4tbo, kannattaisko tutkia ettei se sun porttis ole kokoajan auki? :roll:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Marraskuu 29. 22:20:15 2006

tanari kirjoitti:hahahahahahaha :lol:

että sillee tälläkertaa. sierra4x4tbo, kannattaisko tutkia ettei se sun porttis ole kokoajan auki? :roll:
Tutkittu, ei vuoda eikä ole auki.. :idea:

Ei nyt noin noviisi-luokan vipuun enää mene. :evil:

Niinkuin totesin portin koon pienentämisen suositus tuli todella asiantuntevalta taholta. Itse olen ajellut vielä polkupyörällä, jos silläkään kun nämä jätkät veti Cossulla kovia aikoja. Ajaneet useamman vuoden rataa Cossuilla.. että sillee tälläkertaa.. :roll:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Marraskuu 29. 22:25:16 2006

sierra4x4tbo kirjoitti:Niinkuin totesin portin koon pienentämisen suositus tuli todella asiantuntevalta taholta. Itse olen ajellut vielä polkupyörällä, jos silläkään kun nämä jätkät veti Cossulla kovia aikoja. Ajaneet useamman vuoden rataa Cossuilla.. että sillee tälläkertaa.. :roll:
Jos viittit niin kysele lisää speksiä tosta asiasta että miksi asia on näin.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Marraskuu 29. 22:28:19 2006

Yrkesman kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:Niinkuin totesin portin koon pienentämisen suositus tuli todella asiantuntevalta taholta. Itse olen ajellut vielä polkupyörällä, jos silläkään kun nämä jätkät veti Cossulla kovia aikoja. Ajaneet useamman vuoden rataa Cossuilla.. että sillee tälläkertaa.. :roll:
Jos viittit niin kysele lisää speksiä tosta asiasta että miksi asia on näin.
kyselläään..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Marraskuu 30. 0:16:01 2006

sierra4x4tbo kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:Niinkuin totesin portin koon pienentämisen suositus tuli todella asiantuntevalta taholta. Itse olen ajellut vielä polkupyörällä, jos silläkään kun nämä jätkät veti Cossulla kovia aikoja. Ajaneet useamman vuoden rataa Cossuilla.. että sillee tälläkertaa.. :roll:
Jos viittit niin kysele lisää speksiä tosta asiasta että miksi asia on näin.
kyselläään..
Juu minäkin haluaisin kuulla vähän perusteluja tästä asiasta. Ketähän nämä niin sanotut "kovat kaverit" on? :D
Toyota Supra TT

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Marraskuu 30. 4:41:13 2006

Hena kirjoitti:
Juu minäkin haluaisin kuulla vähän perusteluja tästä asiasta. Ketähän nämä niin sanotut "kovat kaverit" on? :D
Melkein onnistui provoilu... :oops:

Pysy nyt hetki housuissas vaikka ne saattaa vähän roikkuakkin... :roll: :lol: ..ei viitti näin yöllä soitella mistään tanarin hukkaporteista.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Marraskuu 30. 7:39:47 2006

fsohc kirjoitti:Kaverini kauppailee tuollaista ja ihan laadukkaalta vaikuttaa
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114728
Toi on juuri se hks kopio, jota saa tilattua ebay:n kautta paljon halvemmalla :wink: .
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Marraskuu 30. 8:52:13 2006

sprint kirjoitti:
fsohc kirjoitti:Kaverini kauppailee tuollaista ja ihan laadukkaalta vaikuttaa
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114728
Toi on juuri se hks kopio, jota saa tilattua ebay:n kautta paljon halvemmalla :wink: .
Niin ja samoja saa myös tuolta mistä noi coolerit tilataan hintaan 132e. Mulle tulee tommonen 50mm. Ihan laadukas värkki.

edit: Tammikuussa tulee uus tilaus jos joku tommosta porttia kaipailee.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Marraskuu 30. 9:05:36 2006

Mitenkääs kys. herrojen tietotaitoa kyseenalaistamatta, ihan yleisenä toteamuksena sanoisin että terveen järjen käyttö ja terve kritiikki lähes mitä tahansa tietoa kohtaan on useimmiten paikallaan.

Pohdintaa maalaisjärjellä:

Eihän portti saa olla mitenkään auki ahtimen herätessä, se avataan optimaalisessa tilanteessa vasta siellä nurkilla kun haluttu ahto on saavutettu, joten eihän se portin reiän koko _voi_ mitenkään vaikuttaa ahtimen heräämiseen. Eriasia jos se portti vuotaa / aukeaa liian aikaisin, mutta sillon pitää korjata portti / portin ohjaus.

Empiirisesti itse todettua:

40mm portti jäi pieneksi vaikka mulla on 18 pakopesä (moni sanonut että niin aivan liian iso, ei herää ikinä) h1e 60/65 ahtimessa. 50mm portin vaihtaminen ei huonontanut heräämistä mitenkään, mutta sen jälkeen ei enää ahdot karanneet vaan pysyivät juuri siellä mihin ne sääsin. Ahtoa oli tuolla kokoonpanolla 3700rpm 1bar ja 4100rpm 1,8bar (johon ahto oli rajoitettu). Ylipaineella oltiin jo heti 2,5k nurkilla. Käytännössä auto alkoi vetää 3k rpm jälkeen ja 4k tultua mittariin oli täysi raivo päällä. Kolmella ekalla irtosi aina kumi tiestä tossa 4k jälkee.

Isohkokin ahdin herää kyllä ihan ok kun on muut asiat kunnossa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 1. 21:57:31 2006

ainut millä ite voisin käsittää ton "supistus" systeemin toimimisen, on että niitten hukkikselle menevien putkien kokoa pienennetään -> pakosarjan kokonaistilavuus muuttuu samalla -> vaikuttaa..?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Joulukuu 2. 1:46:07 2006

Hesus kirjoitti:
sprint kirjoitti:
fsohc kirjoitti:Kaverini kauppailee tuollaista ja ihan laadukkaalta vaikuttaa
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114728
Toi on juuri se hks kopio, jota saa tilattua ebay:n kautta paljon halvemmalla :wink: .
Niin ja samoja saa myös tuolta mistä noi coolerit tilataan hintaan 132e. Mulle tulee tommonen 50mm. Ihan laadukas värkki.

edit: Tammikuussa tulee uus tilaus jos joku tommosta porttia kaipailee.
Kappas ei nuo näemmä tuolla rapakontakana tosiaan kalliita ole. Ajattelin vaan että tuo on kohtuu hintainen kun katsoo noiden suomalaisten liikkeiden porttien hintaa. (pikkuhiljaa alkaa tuntuun, että kulutusosatkin saa kohta tilata ulkomailta :) )
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Joulukuu 10. 16:14:58 2006

Tein itse. Moottorisahan pytystä, männästa, venttiilistä ja venttiilinjousesta. Herättelee vaan vähän hilpeyttä kanssakilpailijoiden ja yleisön joukossa. :lol:

http://s127.photobucket.com/albums/p142 ... 000480.jpg

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Joulukuu 18. 13:50:14 2006

Onkos nää virivelhot kertonu perusteluita siihen miks iso portti vaikuttaa ahtimen heräämiseen?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Joulukuu 18. 14:50:08 2006

Hesus kirjoitti:Onkos nää virivelhot kertonu perusteluita siihen miks iso portti vaikuttaa ahtimen heräämiseen?
Eipä ole ehtinyt turisemaan, jätkillä sen verran kiire tän vuoden puolella. Ilmoittelen sitten..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 18. 21:19:28 2006

Kyllä se vaan on niin, että muita olemassaolevia ongelmia (ei herää kunnolla) ei kannata yrittää lievittää tai "korjata" tekemällä toista isompaa ongelma lisää (ahtojen karkaaminen kierroksilla). Riittävän iso venttiili, riittävän iso kalvo ja riittävän jäykkä jousi. Tai vastapaine kalvon toiselle puolelle.
Jäsen #606

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Joulukuu 19. 0:00:48 2006

olafu kirjoitti:Kyllä se vaan on niin, että muita olemassaolevia ongelmia (ei herää kunnolla) ei kannata yrittää lievittää tai "korjata" tekemällä toista isompaa ongelma lisää (ahtojen karkaaminen kierroksilla). Riittävän iso venttiili, riittävän iso kalvo ja riittävän jäykkä jousi. Tai vastapaine kalvon toiselle puolelle.
Onhan se näinkin.

Mutta en kyllä ymmärrä sitäkää, et laitetaan 300-450 heppaiseen autoon joku 65mm portti. Esim. Reylandsin uudessa esco cossussa on 708heppaa (tiedän että ne on englannin heppoja, mut on siinä nyt kuitenkin yli 500 heppaa) ja siinä on 44mm portti.

Semmosta oon pähkäilly, et jos ison portin kans on ongelmia noiden paineiden nousun kanssa ja tehojen puolesta ei niin isoa porttia tarttis, niin miksei sais kuristaa portille tuloa? Luultavasti minullakaan ei ongelma ole tuossa portissa vaan ahtimessa, mutta silti kuristan tuon portin ~40-45mm kokoiseksi samalla kun vaihdan turbon.

Eikös täällä klubillakin joku puhunut, että sai ahtimen heräämään vasta kun laittoin portille meneviin putkiin ~20mm kuristimet?? vai muistanko ihan väärin?
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Joulukuu 19. 0:17:30 2006

Kuristus tuskin auttaa mitään. Tietenkin iso portti vuotaakin enemmän jos se lähtee aukeamaan ennen aikojaan jostain syystä. Ohjeitahan tuolla on valmiina, joten vastapaineohjauksen tekeminen ei ole iso vaiva.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Joulukuu 19. 0:22:01 2006

Arska kirjoitti:Kuristus tuskin auttaa mitään. Tietenkin iso portti vuotaakin enemmän jos se lähtee aukeamaan ennen aikojaan jostain syystä. Ohjeitahan tuolla on valmiina, joten vastapaineohjauksen tekeminen ei ole iso vaiva.
Vaihdan ahtimen ja teen kuristuksen. Case closed! Jos senkin jälkeen ongelmia teen vastapaine ohjauksen.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Joulukuu 20. 13:49:41 2006

hukkaportissa on jousi joka on suunniteltu aukeamaan tietyllä paineella, mutta se alkaa aukeamaan aina huomattavasti aikaisemmin mitä haluttu paine on, jousi kun on jousi ja niitä ei ole on-off periaatteella toimivia. siksi on aivan sama miten kuristelee tai minkäkokoinen portti on, kun jousi alkaa antamaan periksi portti vuotaa. ja kun portti vuotaa, ei ahdot nouse tai ne nousee myöhemmin/korkeilla kierroksilla.

eli summa summarun, porttia pitää ohjata vastapaineella tai erillisellä rajapaineventtiiliillä, silloin se ahdin herää niin aikaisin kuin muut koneen omainaisuudet mahdollistaa. portin koko ei vaikuta heräämiseen, paitsi siinä tapauksessa kun se alkaa liian aikaisin aukeamaan, silloin isompi portti vuotaa luonnollisesti enemmän kuin pieni ja ahdin tuntuu heräävän myöhemmin, joten hukkaportin kuristuksella tätä saadaan pienenemään, mutta se ei poista itse ongelmaa, sehän on portin liian aikainen aukeaminen! miksi korjata vika väärin/peitellä vikaa?
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Joulukuu 20. 14:19:16 2006

Juuri näin kun timo sanoin, siksi sanoin jo ihan tämän topikin alussa, että miksi korjataan oiretta kun vikaa pitäisi korjata...
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Joulukuu 20. 19:26:53 2006

Itsekin näin noviisina huomasin tuon rajapaineventtiilin toiminnan selkeesti näissä viikon takaisissa testeissä, elikäs pelkillä porteilla paine kipusi huomattavasti hiljempaa kuin rajapaineventtiilin kanssa.

Tuossa minun tekeleessä hukkiksen putket lähtevät kollektorin sivuilta niin silti paineet rajoittuu hyvin, vaikka tämä onkin sääntöjä vastaan. tilan puute määrä tekemisiä välillä :wink: . Voihan se olla että kun reilu 70mm reikää aukeaa niin suoli tyhjenee oli lähdöt missä vain...
#295

Rstf
Xr2i

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Joulukuu 20. 19:49:57 2006

Jos tuo kerran on erillisellä ohjauksella jo nyt, niin yksi mahdollisuus on että tuo pliiterin letku on turhan ohut varsinaiseen portille menevään letkuun verrattuna. Eli portti saa jonkun verran painetta jo ennenkuin solenoidi antaa sinne kaiken paineen. Jos portin vieteri on vielä löysälle säädetty ja annettu tuo säätö vain solenoidin tehtäväksi niin reikä voi olla hiukan levällään jo ennen aikojaan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Joulukuu 20. 20:34:48 2006

Arska kirjoitti:Jos tuo kerran on erillisellä ohjauksella jo nyt, niin yksi mahdollisuus on että tuo pliiterin letku on turhan ohut varsinaiseen portille menevään letkuun verrattuna. Eli portti saa jonkun verran painetta jo ennenkuin solenoidi antaa sinne kaiken paineen. Jos portin vieteri on vielä löysälle säädetty ja annettu tuo säätö vain solenoidin tehtäväksi niin reikä voi olla hiukan levällään jo ennen aikojaan.
Itseasiassa taitaa olla niin että tällä hetkellä ei bleedi ole toiminnassa.. :oops:

On kyllä joskus ollut, ei ollut huomattavaa vaikutusta vaikka kuristinkin oli hukkikselle menevässä letkussa paikallaan. Eikä vaikka hukkikselta oli paineletku kokonaan irti, ainakin yhden ratakierroksen ajan (letku suli poikki).

Alan kyl pikku hiljaa olla vakuuttunut, et portille pitää laittaa vastapaine-ohjaus. Mut osasyyllinen on kyl tuo ahdinkin.. Vaihtumassa! Voi olla et tuo portti jää kuitenkin kuristamatta, mut ei kerrota kellekkään :-$
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » To Joulukuu 21. 19:31:07 2006

Vähän Ot. mutta, tekeekö noilla ahtimen omilla hukkiksilla mitään kun mulle tulee holsetin ahdin 54 kompuralla ja 60 tubiinilla ja siinä on jaettu pakopesä sekä kiinteä hukkis.
Tekeekö sillä mitään vai hommaanko suosiolla erillisen hukkaportin.?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Joulukuu 22. 0:23:06 2006

KIP kirjoitti:Vähän Ot. mutta, tekeekö noilla ahtimen omilla hukkiksilla mitään kun mulle tulee holsetin ahdin 54 kompuralla ja 60 tubiinilla ja siinä on jaettu pakopesä sekä kiinteä hukkis.
Tekeekö sillä mitään vai hommaanko suosiolla erillisen hukkaportin.?
Kyllä mä suosiolla laittaisin ulkosen portin.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Joulukuu 23. 7:48:34 2006

Sellainen siis. Kiitoksia.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Maaliskuu 30. 19:11:23 2007


Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Tammikuu 27. 21:17:33 2009

Jatketaanpa vanhaa topicia. Itselle on tulossa HX40 Superi ja toistaiseksi portti ostamatta. Tialia sun muuta en tule ostamaan kun ovat niin pirun kalliita. Suunnitelmissa Pro Turbon kauppaama 50mm "HKS" (110e), kuinka on muilla tämä toiminut? Ja vaihtoehtoja voi/ja saa pistää.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja cossy » Ti Tammikuu 27. 21:30:32 2009

Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Tammikuu 27. 21:35:04 2009

Onko noiden kestosta tietoa? Kellään käytössä?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja cossy » Ti Tammikuu 27. 21:50:07 2009

Jasu kirjoitti:
Onko noiden kestosta tietoa? Kellään käytössä?
Erään clubilasen kautta noita saa pikkasen edullisemmin. Mulle ainakin kehu tuota että olis hyvä. Noitten pienemmissä porteissa ollu jotain teko vikaa viimeaikoina. Moni clubilainen on tollasen ostanu, eikä vissiin kukaan oo haukkunu. Omia kokemuksia ei vielä ole.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Vastaa Viestiin