kytkimen shimmaus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
kytkimen shimmaus
eli kuinka paine asetelma kuuluisi shimmata kytkimeen ja vauhtipyörään. Tarvitaanko shimmaukseen tunkista ja painemittarista rakennettua viritystä vai onnistuuko ihan katsomalla paine asetelman jousien kulmia?
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: kytkimen shimmaus
Koitin haulla etsiä aiheesta ja tää oli ainut mitä löysin joten jatketaan tähän alle.
Olen koittanut etsiä netinsyövereistä ja kyselemällä tietoa kytkimen shimmauksesta löytämättä mitään. Muistaisin että täälä oli joskus aikaa sitten kestelua aiheesta, mutta olen unohtanut jo kuinka se tarkkaanottaen tehtiin. Elikkä pyytäisin siis neuvoja ja vinkkejä kaikki on tervetullutta.
Eilen kokeilin tunkkailla kossun asetelmaa koe mielessä puntarin päällä, mutta jäi kummastuttamaan se että kun tunkatessa oli löydetty suurin voima niin puntari ei liikkunut hetkeen mihinkään vaikka pumppasi lisää. Painelevyn etäisyys vauhipyörän pintaan oli n.6mm kun maksimi paine saavutettiin ja se pysyi muuttumattomana n.7mm asti jonka jälkeen paine laski hieman.
Toivottavasti tuosta selityksestä saa jotakin selvää
Olen koittanut etsiä netinsyövereistä ja kyselemällä tietoa kytkimen shimmauksesta löytämättä mitään. Muistaisin että täälä oli joskus aikaa sitten kestelua aiheesta, mutta olen unohtanut jo kuinka se tarkkaanottaen tehtiin. Elikkä pyytäisin siis neuvoja ja vinkkejä kaikki on tervetullutta.
Eilen kokeilin tunkkailla kossun asetelmaa koe mielessä puntarin päällä, mutta jäi kummastuttamaan se että kun tunkatessa oli löydetty suurin voima niin puntari ei liikkunut hetkeen mihinkään vaikka pumppasi lisää. Painelevyn etäisyys vauhipyörän pintaan oli n.6mm kun maksimi paine saavutettiin ja se pysyi muuttumattomana n.7mm asti jonka jälkeen paine laski hieman.
Toivottavasti tuosta selityksestä saa jotakin selvää

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: kytkimen shimmaus
tuo kytkin minkä shimmausta tossa kyselin niin säädin ihan vaan prikkoja vauhtipyörän ja asetelman väliin niin että sais asetelman jouset "normaaliin" asentoon, en siis mitannut millään tavalla.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: kytkimen shimmaus
Hmm joskus painin kanssa ton shimmauksen kanssa ja kukaan ei taas tiennyt mitään. Siitä sitten järkeilin että silloin on paras pito kun asetelma on tiukimmillaan
Eli pylväsporakoneen päälle henkilövaaka niin että ottaa siitä kytkin pinnasta kiinni ja poraistukalla levynpalan kanssa painoin painelaakerin paikalta
Muistelisin myös että kun rupesi painamaan niin lukemat nousi ja jossain välissä kasvu hidastui ja pysähtyi. Vähän matkaa ja alkoi aavistuksen laskea ja sen jälkeen asetelma "muljahti yli" eli heitti veltoksi ja painui reilusti. Järkeilin silleen että shimmasin siihen puoleen väliin tuota "kuollutta" kohtaa ja jos ja kun levy ohenee/kuluu niin pysytään vielä siinä jäykällä kohdalla
Ap Racing asetelma (en muista numeroa mutta se rajumpi) ja eri levy kuin mitä on tarkoitettu, levyjen paksuutta jos vertaan niin saman verran tuli laitettua shimmiä väliin
Nyt kun taas miettii uudemman kerran niin varmaan pitäisi oikeaoppisesti se puristus mitata asetelman kiinnityskehän ja kytkinpinnan väliltä. Jos noiden jousien kautta mittaa niin nehän voi vääristää jos ovat hassun muotoiset tai pinta mistä painavat jotenkin muotoiltu
Noista painoista niin muistelisin että tuollainen vakio 215mm ohc asetelma vastusti jotain 80-90kg siitä jousista ja tuo ap vielä jatkoi 150kg kohdalla nousua kun loppui vaa'asta asteikko
Eli pylväsporakoneen päälle henkilövaaka niin että ottaa siitä kytkin pinnasta kiinni ja poraistukalla levynpalan kanssa painoin painelaakerin paikalta
Muistelisin myös että kun rupesi painamaan niin lukemat nousi ja jossain välissä kasvu hidastui ja pysähtyi. Vähän matkaa ja alkoi aavistuksen laskea ja sen jälkeen asetelma "muljahti yli" eli heitti veltoksi ja painui reilusti. Järkeilin silleen että shimmasin siihen puoleen väliin tuota "kuollutta" kohtaa ja jos ja kun levy ohenee/kuluu niin pysytään vielä siinä jäykällä kohdalla
Ap Racing asetelma (en muista numeroa mutta se rajumpi) ja eri levy kuin mitä on tarkoitettu, levyjen paksuutta jos vertaan niin saman verran tuli laitettua shimmiä väliin
Nyt kun taas miettii uudemman kerran niin varmaan pitäisi oikeaoppisesti se puristus mitata asetelman kiinnityskehän ja kytkinpinnan väliltä. Jos noiden jousien kautta mittaa niin nehän voi vääristää jos ovat hassun muotoiset tai pinta mistä painavat jotenkin muotoiltu
Noista painoista niin muistelisin että tuollainen vakio 215mm ohc asetelma vastusti jotain 80-90kg siitä jousista ja tuo ap vielä jatkoi 150kg kohdalla nousua kun loppui vaa'asta asteikko
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: kytkimen shimmaus
Itse ainakin laittaisin tosiaan siitä vauhtipyörän kiinnityspinnasta sen vaa'an päälle, miksei suoraan vauhtipyörässä kiinni ollessa, ilman levyä tietysti. Saa sitten välistä mitattua suoraan kuinka suuri se väli siellä on ja verrata sitä levyyn. 

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: kytkimen shimmaus
Itte laitoi prässiin ja kokeilin ensin ilman shimmiä painaa asetelmaa vauhtipyörään kytkinlevyn kanssa, katoin painemittarista painetta. jos paine nousi ja lopuks putos, niin shimmiä lisää niin kauan että jäi siihen maksimiin kunnes tökkäs asetelma vauhtipyörään.
Jäsen #606
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: kytkimen shimmaus
Eilen kokeili taas tunkkailla eri asetelman kanssa ja ihmettelin kun pysähtyi täysin samaan kohtaan kuin edellinen ja pysyi siinä. Kun sitä hetki ihmeteltiin niin havaittiin että vaasta tuli raja vastaan. Vaakana käytettiin vanhaa henkilö vaakaa jossa rullaa pääsee pyörähtään nolla kohdan yli mutta 155kg loppu vara
pitäs jostain löytää enemmän painoa kestävä vaaka.

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: kytkimen shimmaus
Prässillähän sen näkis myös suoraan painemittarista missä on oikea kohta.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: kytkimen shimmaus
niin näkis jos olis painemittari
prässinä on bilteman halppis paska missä on pullotunkki sylinterinä.

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: kytkimen shimmaus
Heh, vähän niinkuin varoituksena niin itsellä oli myös tuollanen kiekkovaaka ja loppui myös tuonne johonkin 160kg mutta kiinalaisen pylväsporakoneen kanssa kun väänsi kaksin käsin niin siitä kyllä tunsi melko hyvin missä kohtaa tulee se tasainen kohtaheka kirjoitti:Eilen kokeili taas tunkkailla eri asetelman kanssa ja ihmettelin kun pysähtyi täysin samaan kohtaan kuin edellinen ja pysyi siinä. Kun sitä hetki ihmeteltiin niin havaittiin että vaasta tuli raja vastaan. Vaakana käytettiin vanhaa henkilö vaakaa jossa rullaa pääsee pyörähtään nolla kohdan yli mutta 155kg loppu varapitäs jostain löytää enemmän painoa kestävä vaaka.
Vaaka tosin sanoi sopimuksen irti ja joutui sitten romukoppaan tuon jälkeen, runko taipui kuopalle, kiekko alkoi takerrella ja ei saannut nollattua enää ja tuskin kovin oikein näyttääkään
