Imusarjan pituus läppärungoilla

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Imusarjan pituus läppärungoilla

Viesti Kirjoittaja ParDe » La Tammikuu 6. 11:47:21 2007

Mites määritetään sopiva pituus/halkaisija imusarjalle vaparikoneessa?

Läppärungot ja 1,6l 16v vapari..
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

KiGZu
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 16:32:27 2003

Viesti Kirjoittaja KiGZu » La Tammikuu 6. 23:34:09 2007

Tossa muutama esimerkki pituuksista:

Input length is 10 inches
For 2nd harmonic, RPM range is from 11748 to 14256 with a pulse strength of 10 percent
For 3rd harmonic, RPM range is from 8827 to 10088 with a pulse strength of 7 percent
For 4th harmonic, RPM range is from 6882 to 7696 with a pulse strength of 4 percent

Input length is 15 inches
For 2nd harmonic, RPM range is from 7832 to 9504 with a pulse strength of 10 percent
For 3rd harmonic, RPM range is from 5885 to 6725 with a pulse strength of 7 percent
For 4th harmonic, RPM range is from 4588 to 5131 with a pulse strength of 4 percent

Input length is 20 inches
For 2nd harmonic, RPM range is from 5874 to 7128 with a pulse strength of 10 percent
For 3rd harmonic, RPM range is from 4414 to 5044 with a pulse strength of 7 percent
For 4th harmonic, RPM range is from 3441 to 3848 with a pulse strength of 4 percent

Pituus on imuventtiilin keskipisteestä imutorvenpään keskipisteeseen, jos ajetaan läppärungoilla.

Nuo 2,3,4 harmonicit on imusarjan syklejä, 2 on tehokkain ja 3,4 sitten taas heikompia jne.

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Laskukaava

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Tammikuu 7. 18:22:34 2007

Onko jollain laskukaavoja?


Mites kun ideana olis käyttää esim 4*45mm läppiksiä siten että läpältä lähtisi suora sisähalkaisijaltaa tasaisesti supistuva noin 30cm pitkä imuputki kannelle. pari senttiä kannesta olisi suutin, mahd. loivassa kulmassa.

Läppiksiin tulisi toisaalta kiinni myös kunnolliset imutorvet, tosin ne olisi taas muodoltaan ja pituudeltaan noin 100-150mm ja 45mm-->70mm.


Mitataanko tässäkin tapauksessa pituus imuvenan keskeltä aina torven pään keskikohtaan vai esim kohtaan #55mm#?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Tammikuu 7. 20:07:34 2007

noiki on semmosia hommia, ettei ne oikeen selviä kun kokeilemalla :)
Mutta tsemppiä yritykselle ja joutuu hattua nostaan että joku jaksaa tehä kunnolla läppärungollisiakin vapareita :-)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ma Tammikuu 8. 9:20:43 2007

Täällä on ainakin jotain aiheesta -> http://www.vhtracing.com/forum/index.php?topic=355.0

Saattoi olla enemmänkin juttua ko. sivustolla. Tuo vaan tuli ensimmäisenä mieleen juttua lukiessa...

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Tammikuu 8. 11:49:52 2007

Tossa 16v 2.0 ahettuun koneeseen tulossa oleva imusarja
45mm läppärungot, 300mm pitkä kanava venttiililtä, max teho pitäs olla 7500-8000rpm.
Muutamaa osaa vaille sit pääsis hitsaan kasaan :wink:

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

hmm

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ma Tammikuu 8. 16:31:16 2007

Mites kun teillä on noita imusuppiloita noissa plenumeissanne, onko käytännössä eroa seuraavalla:


Oletus: Suppilon pituus 90mm, laipalta reunaan.


läppärungot 45m, onko etua / haittaa jos imutorvi on suora ja päässä kunnon pyöristys vai onko parempi jos imutorvi laajenee kartiomaisesti esim 90mm matkalla 45-->55mm ja päässä pyöristys.


onko mitään merkitystä taitetulla päällä vs pyöreällä?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 8. 17:49:35 2007

ytte kirjoitti:http://photobucket.com/albums/y227/JarmoM/Ramflows.jpg

Jahman ton kerran pastas.
tommonen löyty toisesta threadista.
Jäsen #606

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Tammikuu 8. 18:17:54 2007

No siihen imusarjan mittaan vaikuttaa niin moni asia, kanavan koko, nokka-akseli, haluttu tehon kierrosluku, miten ahdettu eli roots ahtimella erilainen kanavapituus kun turbolla. Roots ahtimella voidaan käyttää lyhyttä kanava/imusarja yhdistelmää koska ilmaa ahdetaan moottoriin jo tyhjäkäynniltä, eli tällainen moottori vääntää hyvin vaikka sitä ei imusarjalla "kompensoitaisi"

En mä ainakaan tiedä tarkkaan miten se imusarja pitää tehä, se on vaan kokeiltava erilaisia versioita. Niin minä olen tehnyt, tässä vähän kokeilemieni erilaisten imusarjojen pituus "kontrastia" Pitkä imusarja ja Lyhyt imusarja
Pitkällä on menny tähänmennessä kovimman varttimailin ajan (9.6s) ja lyhyellä kovimman loppunopeuden (230kmh).
Yleensä porukka yrittää mitoittaa pituuden siihen haluttuun huipputehon kieroslukuun nähen.
Eli pitkä imusarja vääntää paremmin ja lyhyellä kiertää/tehokkaampi kone.
Imutorvessa ihanteellisin olis 7 asteen kartio ja samoin mahdollisuuksien mukaan "kanavassa" läppärungon ja kannen välissä. Mutta se ei käytännössä mahollista 16v koneessa kun reikä muuttuu pyöreestä ovaalix.
Torvi siis noin http://www.tvracing.net/images/imutorvi.jpg
Toi asteluku on "optimi" missä ilma pysyy kiinni torven pinnassa eikä synny turbulenssia siihen pintaan ja se "pienennä" kanavan virtaus pinta-alaa.
Torven pyöristys taas sais olla vaikka samalla säteellä kun torven sisäreikä, mutta tässäkin käytäntö sanelee kompromisseja.
Torvet tulee toisiinsa kiinni isolla ärrillä ja billetti torveen materiaalia kuluu valtavasti, suhteessa hyötyyn nähden.

Ruiskusuutin olis paras sioittaa niin kauas kuin, missä se parhaiten sekoittaa bensasumun ilmaan. Mutta taas tässäkin käytäntö määrää mihin se tulee, eli läppien ja kannenväliin kun ei välttämättä paljoo tilaa jää.

Jos yhdellä läpällä niin suuttimen sioittelussa enemmän mahdollisuuksia mutta liian kaukana oleva suutin voi aiheuttaa bensan pisaroitumista kanavaan ja liian läheltä suihkutettu sumu ei sekoitu niin hyvin ilmaan.
Tietysti suutinvalintakin vaikuttaa sumun muodostukseen mutta karkeasti noin.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Tammikuu 8. 22:30:37 2007

TVR kirjoitti:No siihen imusarjan mittaan vaikuttaa niin moni asia, kanavan koko, nokka-akseli, haluttu tehon kierrosluku, miten ahdettu eli roots ahtimella erilainen kanavapituus kun turbolla. Roots ahtimella voidaan käyttää lyhyttä kanava/imusarja yhdistelmää koska ilmaa ahdetaan moottoriin jo tyhjäkäynniltä, eli tällainen moottori vääntää hyvin vaikka sitä ei imusarjalla "kompensoitaisi"

En mä ainakaan tiedä tarkkaan miten se imusarja pitää tehä, se on vaan kokeiltava erilaisia versioita. Niin minä olen tehnyt, tässä vähän kokeilemieni erilaisten imusarjojen pituus "kontrastia" Pitkä imusarja ja Lyhyt imusarja
Pitkällä on menny tähänmennessä kovimman varttimailin ajan (9.6s) ja lyhyellä kovimman loppunopeuden (230kmh).
Yleensä porukka yrittää mitoittaa pituuden siihen haluttuun huipputehon kieroslukuun nähen.
Eli pitkä imusarja vääntää paremmin ja lyhyellä kiertää/tehokkaampi kone.
Imutorvessa ihanteellisin olis 7 asteen kartio ja samoin mahdollisuuksien mukaan "kanavassa" läppärungon ja kannen välissä. Mutta se ei käytännössä mahollista 16v koneessa kun reikä muuttuu pyöreestä ovaalix.
Torvi siis noin http://www.tvracing.net/images/imutorvi.jpg
Toi asteluku on "optimi" missä ilma pysyy kiinni torven pinnassa eikä synny turbulenssia siihen pintaan ja se "pienennä" kanavan virtaus pinta-alaa.
Torven pyöristys taas sais olla vaikka samalla säteellä kun torven sisäreikä, mutta tässäkin käytäntö sanelee kompromisseja.
Torvet tulee toisiinsa kiinni isolla ärrillä ja billetti torveen materiaalia kuluu valtavasti, suhteessa hyötyyn nähden.

Ruiskusuutin olis paras sioittaa niin kauas kuin, missä se parhaiten sekoittaa bensasumun ilmaan. Mutta taas tässäkin käytäntö määrää mihin se tulee, eli läppien ja kannenväliin kun ei välttämättä paljoo tilaa jää.

Jos yhdellä läpällä niin suuttimen sioittelussa enemmän mahdollisuuksia mutta liian kaukana oleva suutin voi aiheuttaa bensan pisaroitumista kanavaan ja liian läheltä suihkutettu sumu ei sekoitu niin hyvin ilmaan.
Tietysti suutinvalintakin vaikuttaa sumun muodostukseen mutta karkeasti noin.
OT:
Mikä aiheutti tuon pitkän sarjan "hyllyttämisen"? Jos saan kysyä..
Joskus vaan varikolla ihmettelin lähes leuka asfaltissa tuota sarjaa.. :wink:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Tammikuu 9. 7:04:43 2007

sierra4x4tbo kirjoitti:
TVR kirjoitti:erilaisten imusarjojen pituus "kontrastia" Pitkä imusarja ja Lyhyt imusarja
OT:
Mikä aiheutti tuon pitkän sarjan "hyllyttämisen"? Jos saan kysyä..
Joskus vaan varikolla ihmettelin lähes leuka asfaltissa tuota sarjaa.. :wink:
Imusarjan vaihtoon pakotti, valtava kokeilun halu ja ylimääräinen aika...:lol: :lol: :lol:
No ei vaine vähän tota kokeilua... arvelin et vois saada lisää tehoo ja kyllä siinä niin kävikin.
Onhan se jemmassa vieläkin kun alkaa tarvii vääntöö/ajettavuutta :wink:

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Tammikuu 9. 21:16:49 2007

ja millä pirulla noi pitkän sarjan putket on taivutettu? :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vastaa Viestiin