Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Ma Heinäkuu 9. 14:16:49 2007
Joo elikkäs kun toi mun turbobemu käy tyhjäkäynnillä ja sillon kun ei oo ahtoja ihan pirun laihalla niin mitenkäs tota tyhjäkäyntiseosta yms. pystyy säätämään, vai pysyytkö? kaasari on joku weberin mekaanisilla läpillä, vähän kun turbodat muttei ilmeisesti kuitenkaan.
Vähänkin kun nousee ahot niin lambdajännite nousee noin 940mv jolloin kone käy/vetää hyvin, mutta ilman ahtoja käy pirun huonosti joka johtunee nimenomaan laihasta seoksesta kun lambda näyttää vaan vajaata 100mv.
Kun en tohon kaasarin säätämiseen oo oikeen perehtyny niin apu olisi tarpeen. Ja vaikkei kyse nyt ookkaan foordista niin samaa tekniikkaa ne tossakin on, tää vaan on niin paljon parempi foorumi kun btcf

-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Ti Heinäkuu 10. 15:04:15 2007
no hö, onko kaasariturbot nykyään niin harvinaisia et kukaan ei oikeen osaa enää säätää niitä vai? Kun itekkin on enimmäkseen tullu ruiskujen kanssa pelattua
Kun eikös tyjäkäynnille ainakin oo oma suuttimensa joten pitäiskö sitä ainakin sitten isontaa? mutta mites tuo ns. alipainealue? onko sinne eri suuttimet kun täyskaasulle?
Ja sekin että onko se kovin vaarallista jos se tolleen pienellä kuormituksella käy tosi laihalla? viepähän matkaajossa vähemmän bensaa ja kun kuitenkin kunnon kuormituksessa kun on ahot mukana niin seos on hyvä

-
avoesco
- Viestit: 162
- Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja avoesco » Ti Heinäkuu 10. 19:35:23 2007
Kyllä sielä on tyhjäkäynti suutin.
Vaikuttaa juuri tuolla alhaalla seoksiin...
Eli vaihto isompaan auttaa asiaan.
Edit:juuri tuo on helpoin tapa rikkoa kone kun käy laihalla

#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu)

-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Ti Heinäkuu 10. 22:14:08 2007
Mutta alipainepuolella/ kevyellä kuormalla saa kyllä olla todella laihalla että jotain rikki saa, alkaa olla jo siinävaiheessa aika mahdoton ajettava nykimisen ja pätkimisen takia
Painealueella ja isommalla kuormalla alkaakin olla jo lämpötilat toisia
Tosin jos nakuttamaan pääsee pienelläkin kuormalla niin saattaa ruveta tapahtumaan
-
Seppo
- Viestit: 120
- Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001
Viesti
Kirjoittaja Seppo » Ti Heinäkuu 10. 22:43:50 2007
Katoppas nyt kuitenkin ensin, löytyykö kaasarista ensiökurkun läppäakselin tienoilta seosruuvia. Ruuvi on yleensä upotettu reikään ja lukittu jousella tai o-renkaalla ja on joskus vaikea löytää.
Avaa tätä ruuvia vaikka aluksi varttikierros ja kato näkyykö lambdassa seoksen rikastumista. Seosruuvi vaikuttaa myös alakierroksilla eikä pelkästään tyhjäkäynnillä, joten esim alle 2000 rpm:n alueella (alipaineella) saat nykimisen todennäköisesti tällä säädöllä pois.
Jos ei säätö vaikuta, kokeile kääntää ruuvia enemmän aukipäin.
Tyhjäkäyntisuutinta en ensimmäisenä vaihtaisi, mutta irti sen voi käyttää ja varmistaa, ettei ole osittain tukossa. Jos kaasari on tarkoitettu alunperin pienemmälle moottorille, saatat joutua vaihtamaan tyhjäkäyntisuuttimen isompaan.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Ti Heinäkuu 10. 22:55:41 2007
Tyhjäkäyntisuutin voisi olla hyvä jos seosruuvi on vaikka 2-3 kierrosta auki ja seos kohdallaan, jos on paljolti enempi niin isompaa suutinta ja jos melkeen kiinni niin pienempää, siinä on sellainen hyvä perussäätö
Ja jos erilaisesta koneesta niin todennäköisesti joutuu mulkkaamaan myös pääsuuttimia ja lisäilmoja mutta tuuriakin käy ja voi olla ihan passelit
Laajakaistalambda olisi kyllä aika ehdoton niin tietäisi mitä siellä oikeasti tapahtuu
Webereissä monesti seosruuvi helpossa paikassa näkösällä, poikkeuksiakin on. Ja useasti ruuvin juuressa on jousi "lukitteena"
Kaasarin tarkempi malli voisi olla myös kova sana niin selviää jo enempi. Lukee ylleensa aivan kaasarin alaosassa siinä laipassa jolla tulee imusarjaan
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Ke Heinäkuu 11. 8:43:39 2007
Joo kiitoksia paljon vastauksista!!
Täytyypä tutkia jos löytys se kaasarin mallikin jostain ja samalla myös se seosruuvi.
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Ke Heinäkuu 11. 13:52:38 2007
No niin joo löytyhän se seosruuvikin kun otti lampun käteen ja katto
Ja se oli jo valmiiks säädetty ihan tappiin joten ei ollut enää yhtään varaa rikastaa jotenka tyhjäkäyntisuutinta lienee siis isonnettava.
Ja kaasutin olikin solexi eikä siis weber mutta eikös ne oo lähes samoja vehkeitä? mallista ei tietoa kun ei lukenu mutta on mekaanisilla läpillä manuaali ryypyllä ja ilman mitään sähkö/alipaine härpäkkeitä. Siis aika identtinen pierupurkin 2B4sen ja weberin 32/34 dmtl kanssa(ainakin kuvien perusteella).
seuraava kysymys siis kuuluu että missähän päin se tyhjäkäyntisuutin siaitsee? joku 56kokonen suutin tulee sivuttain siihen kurkkujen väliin ja on siis ulkopuolelta irrotettavissa. Toinen suutin kokoa 46 on ihan yläreunassa ensiokurkun luona sekin ulkopuolelta ruuvattavissa.
Vaikea selittää näin mutta pistän tossa illemmalla kuvia niin jos ne selventäs asiaa

-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Ke Heinäkuu 11. 19:20:03 2007
Noniin elikkäs se yläreunassa oleva suutin oli ilmeisesti kiihdytyspumpun suutin, onkos sen koolla mitään merkitystä? tai sen suurentamisella yms.?
Tyhjäkäyntisuutin oli se kylessä oleva ja sen porasin 100seks ja rikastu aika huolella ja seosruuvilla sai sit säädettyä aika passeliks joten rupes käymään pirun hyvin tyhjäkäyntiä.
Mutta edelleen on se käyntiongelma ilman ahtoja ja pitkässä vedätyksessä 0.8bar ahoilla alkaa vetämään laihalle joten pääsuuttimia pitäis siis isontaa sitäkin syystä.
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Su Heinäkuu 15. 18:06:33 2007
Mistähän mahtas vielä nykyään löytyä suuttimia solexin kaasuttimiin?
Koitin googlettaa mutta ei sieltä oikeen apua irronnut

-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » Su Heinäkuu 15. 18:15:24 2007
sesse kirjoitti:Mistähän mahtas vielä nykyään löytyä suuttimia solexin kaasuttimiin?
Koitin googlettaa mutta ei sieltä oikeen apua irronnut

Kysäseppä tuolta ->
http://www.freetechnics.fi/ tai tuolta ->
www.moposport.fi
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
Mikitic
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mikitic » Su Heinäkuu 15. 18:42:53 2007
mulla ei ainakaan näy kuvat...