Syyläri konttiin?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Syyläri konttiin?

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Heinäkuu 28. 6:22:20 2007

Miten tuollainen onnistuisi? Riittääkö normaalissa hekilöauton vesipumpussa tuotto kierrättää neste konttiin ja takaisin? Pitäisi vähän lämpökuormaa poistaa edestä ja samalla siirtäisi painopistettä vetäville pyörille :wink:
Itse toteutus ei arveluta, mutta vedenkierron riittävyys kyllä...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Heinäkuu 28. 12:51:01 2007

En nyt taas muista nimimerkkiä, mutta jollain oli se turbo taunus jossa syyläri takakontissa. Siltä vois saada infoa asiasta enemmän.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Heinäkuu 28. 15:34:12 2007

MR2 toyota kierrättää ihan perus vesipumpulla vettä. ei ole mitään lisä vermeitä.

MR2:ssa kun lämmityslaite ja jäähdytin on keulalla, on niissä ilmausproput.

Jäähdyttäjän ja vesiputkien alimmissa kohdissa tyhjennysproput.

Paisuntasäiliö on moottorin yhteydessä ja siinä virtaa kokoajan neste ilmanpoiston parantamiseksi.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Heinäkuu 28. 15:51:47 2007

Jokkis Escorteissa noita syyläreitä on konttiin tungettu, ja hyvin on toimineet OHC:n vakio pumpulla.
Molempiin päihin vaan paisuntasäiliöt, että tulee ilmat pois putkista.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Heinäkuu 29. 7:32:57 2007

No tuota vähän epäilinkin, ettei siitä tulisi ongelmaa, kun syyläri vaan suurinpiirtein samalla korkeudella on takana, mitä se edessäkin olisi. Tuossa on jonkinlainen projekti kuitenkin, enkä konttiin haluaisi enää sähköpumppua hankkia lisäksi. Kiitoksia!

Jatkaa saa keskustelua, jos kenellä on lisää tietoa aiheesta.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Heinäkuu 29. 11:40:39 2007

120 Skodassa syyläri keulalla ja kone ärseessä eikä se tarvitse yhtä paisaria enenpää edes jokkis touhuissa. Keulasta löytyy syylärin ylä tasosta ilmaus venttiili.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » Su Heinäkuu 29. 11:43:47 2007

tuosta jotain tietoa. mihin autoon meinasit?

taunuksessa riittää just ja just pumpun tuotto. koneena siis cologne.

jos tänä kesänä pääsis vielä kokeileen paremmilla putkilla ja ilmanottolevyllä niin näkis mikä on todellinen jäähdytysteho.
#1040
2600T

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 29. 12:05:08 2007

No Larpallahan se turbotaunus olikin, piru kun ei nimimerkki muistunut mieleen ei sitten millään :)

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Heinäkuu 29. 12:16:45 2007

Larppa kirjoitti:tuosta jotain tietoa. mihin autoon meinasit?

taunuksessa riittää just ja just pumpun tuotto. koneena siis cologne.

jos tänä kesänä pääsis vielä kokeileen paremmilla putkilla ja ilmanottolevyllä niin näkis mikä on todellinen jäähdytysteho.
Helvata! Haulla kokeilin tuossa etsiä, mutta taisin hakea jäähdytinta tms... Sierran konttia ajattelin joskus tuolla täyttää.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Heinäkuu 29. 15:13:47 2007

Aksu kirjoitti:120 Skodassa syyläri keulalla ja kone ärseessä eikä se tarvitse yhtä paisaria enenpää edes jokkis touhuissa. Keulasta löytyy syylärin ylä tasosta ilmaus venttiili.
Vesitilavuus kasvaa, joten sen lämpölaajeneminenkin on isompaa.
tietty jos on jo valmiiksi iso paisari, ongelmaa ei tule.
Ilmaushan on kuitenkin syytä olla molemmissa päissä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Heinäkuu 29. 15:21:31 2007

Bootsi kirjoitti:
Aksu kirjoitti:120 Skodassa syyläri keulalla ja kone ärseessä eikä se tarvitse yhtä paisaria enenpää edes jokkis touhuissa. Keulasta löytyy syylärin ylä tasosta ilmaus venttiili.
Vesitilavuus kasvaa, joten sen lämpölaajeneminenkin on isompaa.
tietty jos on jo valmiiksi iso paisari, ongelmaa ei tule.
Ilmaushan on kuitenkin syytä olla molemmissa päissä.
Paisarin kokoluokka on kutakuinkin samaa kuin sierrassa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Re: Syyläri konttiin?

Viesti Kirjoittaja mk kax » Su Heinäkuu 29. 19:43:10 2007

Vesku kirjoitti:Miten tuollainen onnistuisi? Riittääkö normaalissa hekilöauton vesipumpussa tuotto kierrättää neste konttiin ja takaisin? Pitäisi vähän lämpökuormaa poistaa edestä ja samalla siirtäisi painopistettä vetäville pyörille :wink:
Itse toteutus ei arveluta, mutta vedenkierron riittävyys kyllä...
morjes..ittellä oli alku kesästä välikopassa syyläri perässä mut ongelmien takia joutu takas eteen.pumpussa kyllä riitti potku kierrättämään vettä komeesti mut ongelma oli siinä et ei kiertäny ilma tarpeeksi.sierran syyläri oli ja koteloituna karvan vinoon et alareuna oli edempänä ja alumiini putkilla tuli,koko 30mm reiällä.kontin pohja oli leikattu auki sekä edestä että takaa ja yksi iso flekti takapuolella ja sierran paisuntasäiliö oli ihan peräkontin yläreunassa.et muuten ok kunhan sais sen ilman kiertämään kunnolla.öljyn lämmöt laski 15-20 astetta ja konekin kävi paljon viileämpänä kadulla.
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Heinäkuu 30. 7:16:33 2007

Itse tuota olen ajatellut toisinpäin vinoon, eli yläreuna edenpänä keulaan päin. Sitten varapyöräkotelo ja bensatankki pois. Iso reikä kontin pohjaan jonkinlaisella diffuuserilla ja takavalojen välistä tai kontin kannesta ilmat ulos. Tietenkin kotelointi koko hässäkälle ja puhaltimet. Yksi 2.8v6 tupla turbo tuttu kertoili tuossa, että Hän oli joutunut laittamaan vielä sähköisen lisäpumpun konttiin, kun vedenkierto ei muuten kunnolla toiminut. Se ainakin siihen autoon oli auttanut.

Tuo syyläri kun toimii melko tehokkaana lämpöpatterina kesäautossa. Varmasti laskee konehuoneen lämmöt, jos tuon konttiin vaan saa. Tietenkin ilman poiston parantaminen konetilasta pitää tehdä joka tapauksessa. Pitää ilmeisesti vaan kylmästi alkaa sahaamaan reikää peltiin, että poistuu keulasta tuleva ilma muuallekkin, kuin auton alle.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Vastaa Viestiin