Hukkiksen kalvo-> ja nyt jousikysymys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Hukkiksen kalvo-> ja nyt jousikysymys

Viesti Kirjoittaja Popi » La Elokuu 11. 21:15:31 2007

Mulla moinen revenny ja hukkis taitaa olla joku 'omatekele'. Onko kellään kokemusta mistä kannattas alkaa metsästämään uutta/kestävämpää kalvoa moiseen? Eli vinkkejä tarvikelevyistä/toimittajista tms voi listata alle tai privalla.
Viimeksi muokannut Popi, Su Elokuu 19. 10:01:16 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Elokuu 11. 23:21:27 2007

"Ckolli" teki aikoinaan kalvot hukkiksiinsa (patelaiset) silikooni letkusta ja hyvin olivat kestäneet "rspete"lle asti. Samaisen ratkaisun tein viime kesänä omaan hukkikseen kun suli Ahvenistolla se alkuperäinen ja sen jälkeen ei sulamis ilmiötä tullut vastaan vaikka radalla vierailinkin. Taisi +100mm olla yksi vahvikekerros enemmän kuin sitä pienemmissä letkuissa .
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Su Elokuu 12. 4:34:24 2007

Mulle tehtiin kans aikoinaan cossun ahtoletkusta uus kalvo hukkikseen ja ei ollut mitään onkelmia sen jälkeen. Vanha alkuperäinen ohut kalvo tosiaan suli..

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Su Elokuu 12. 10:29:03 2007

Samma po här sano svedu petteri!!! :wink:
Eli suli ja tilasin patelta uuden ja sano että jos ei kestä niin tee silikoni letkusta.
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Su Elokuu 19. 10:00:32 2007

All right... nyt joku kalvontekele paikalla ja hyviä vinkkejä taskussa miten sen suhteen jatketaan jos ongelmia ilmenee. Kiitos.

Mutta jatkokysymyksenä, onko kukaan teettäny jousia hukkikseen ihan 'mittatilauksena' ja jos, niin missä?
Muutama paikka on mielessä, mutta vinkkejä saa laittaa tulemaan.
Tietty pitempi ruuvi esijännityksen kiristämiseksi tai prikat mennevät ensiapuna.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Elokuu 19. 10:20:42 2007

Popi kirjoitti:All right... nyt joku kalvontekele paikalla ja hyviä vinkkejä taskussa miten sen suhteen jatketaan jos ongelmia ilmenee. Kiitos.

Mutta jatkokysymyksenä, onko kukaan teettäny jousia hukkikseen ihan 'mittatilauksena' ja jos, niin missä?
Muutama paikka on mielessä, mutta vinkkejä saa laittaa tulemaan.
Tietty pitempi ruuvi esijännityksen kiristämiseksi tai prikat mennevät ensiapuna.
hukkiksen jouseks hieman löysempi jousi kuin tavoitepaine on, (0.8bar jousi on hyvä jos tavoitepaine on jossain 1.2-1.3bar, mut jos haluaa käyttää esim 1.8bar painetta, kannattaa jouseks laittaa noin 1.3-1.5bar jousi), se pitää pakopaineet alkuvaiheessa kurissa ja rajapaineventtiilillä sitten hukkiksen ohjaus. saa vetoalueen alemmas ahtimella kuin ahtimella.

itse laitoin joskus tuplajouset ennenkuin hokasin rajapainevenan merkityksen. ruuvia jos liikaa kiristää tai jopa laittaa pidemmän ruuvin, saattaa portin liikealue pienentyä niin paljon että ahtopaine karkaa isoilla kierroksilla. riippuu toki portin ja ahtimen koosta..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 19. 12:17:16 2007

Asiaan mitenkään liittymättä,mut tuossa turbosmartin progate hukkiksessa ainakin jousi/kalvopinta-ala voimat on kohdallaan.
Jousiyhdistelmällä(tupla) jolla pitää 1.2bar niin normaali henkilövaakalla mittasin että n.40kg kohdalla vasta alkoi venttiilin liikkeen tuntea. Yksin ei edes saannut kantta paikoillen vaan toisen piti laittaa ruuvit alkuun että kansi pysyi jousien päällä ennen kiinni ruuvaamista.
Kokeilin heräämistä ilman ohjauspainetta niin mitää huomattavaa eroa ei tullut.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Su Elokuu 19. 22:14:13 2007

Timo, millä oot määrittäny noi jousen baarit?
Ihan kokeillu ilman hukkiksen ohjausta mihin paineet nousee pelkällä jousella vai onko sulla joku tieteellisempikin tapa niitä määritellä?

Mutta alkuperäinen epäily oli että jousi on niin kuoleentunut että säätäminen sen kanssa ei onnistu. Ja siksi olisin kaipaillut tietoa firmoista mistä uusia jousia voisi kysellä. Jousen fyysiset mitat on tiedossa mutta jäykkyys pitäs tietty mitata ja tehdä sen perusteella sitten uusi jousi tai pari.
Kun toi mun hukkis taitaa olla joku kopio-tekele ja en tiä mistä ees ostettu, niin paha kysellä uutta jousta myyjältä/valmistajalta :(
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 19. 22:24:21 2007

Popi kirjoitti:Timo, millä oot määrittäny noi jousen baarit?
Ihan kokeillu ilman hukkiksen ohjausta mihin paineet nousee pelkällä jousella vai onko sulla joku tieteellisempikin tapa niitä määritellä?

Mutta alkuperäinen epäily oli että jousi on niin kuoleentunut että säätäminen sen kanssa ei onnistu.
Ei sitä ilman ohjauspainetta voi kokeilla. Säätö minimiin ja sitten kokeilua.
Paljonkos se pitää painetta sillä alkuperäisellä jousella säätö minimissä.
Jouseksi voisi kokeilla jotain löysää ventiilin jousta jos vain mahtuu sisään.

Itsellä on jousi 1,2 asti ja bleedillä siitä ylöspäin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Elokuu 19. 22:47:03 2007

juuri kuten aksu laittoi. ideahan on se että olisi maksimijäykkä jousi pakopaineita vastaan, mutta silti rajapainevena olisi se joka paineen loppujen lopuksi säätää. näin siksi että yleensä hukkaportin jousi alkaa antamaan periksi jo pienelläkin paineella, eli portti alkaa raottua ja siten ahtopaine ei nouse kovinkaan nopeasti.

jousen ja rajapainevenan paine-ero olisi hyvä olla se 0.2-0.4bar, jotta tietää varmasti sen kumpi porttia aukoo, muuten voi ahtopaineen säätäminen mennä hankalaksi.. ja luonnollisesti, mitä tiukemman jousen porttiin laittaa, sen paremmin ahtopaineet nousee koska pakopaine ei porttia auo. toinen helpompi ja varmempi tapa on rakentaa vastapaineohjaus, silloin on satasen varmaa että portti pysyy kiinni haluttuun paineeseen saakka. siis jos ahdin on mitoitettu oikein, jos vakio ahtimella yrittää paria kiloa niin voipi olla sellaiset pakopaineet et aukee jo vastapaineohjattu porttikin.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Elokuu 20. 7:11:00 2007

Aksu kirjoitti:Ei sitä ilman ohjauspainetta voi kokeilla. Säätö minimiin ja sitten kokeilua.
Ilmaisin itseäni huonosti, eli tätä tarkoitin tuolla "ilman ohjausta".

Täytyy vielä kokeilla tuolla alkuperäisellä jousella kun alkoi jo sitä kireemmälle säätämällä pääsemään siihen barin paikkeille.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Vastaa Viestiin